Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

sikkert et dumt spørsmål om ladere som er intelliget

Startet av sveander, torsdag 05. september 2019, klokken 13:14

« forrige - neste »

Cral

#15
Sitat fra: sylwester på torsdag 12. september 2019, klokken 22:37
Hvor smart er disse smarte laderene? Den ser på strømprisen, men kan ikke gjette uventede fall eller topper i fremtiden. Hvordan vet den at den får den rimeligste prisen nå og de 5 timene som kommer og ikke de 5 rimene som kommer om en time. Alle prisene er lavere om natta så sammenlinet med en dum ladeboks + timer som lader 2-6 hver natt evt utvide på hver side for lengre kjøring per dag. Jeg tviler på at forskjellen vil være så stor. Begge vil være bedre enn at den starter klokka 18.

Timeprisen for neste døgn blir publisert på formiddagen dagen før.

Desutten har tibber et lite ess til i ermet, de gir deg 20% rabatt på strømprisen på det som går til elbil-lading, om du har smartlading aktivert og er kunde hos dem.

Klart, det er mulig å gjøre ting rimeligere på andre måter, ved hele tiden å shoppe rimeligste strømleverandør, sette opp bilen til å kun lade på natten etc, men, jeg syntes det var en god ide med en lader som løser det for meg, som også passer på at jeg ikke tar hovedsikringen....

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Og, selv om jeg har en grei løsning for lading hjemme, så viser jo bildet at jeg kanskje ikke lader så veldig mye hjemme om vinteren... Betaler for parkeringsplass med lading på jobben, og lader stort sett der da, og det dekker stort sett forbruket jeg har på Niroen...

Nå var det jo egentlig aldri meningen at hovedsikringene skulle kunne gå p.g.a. lading, men elektrikeren forvnetet ikke at det skulle kommet et anleggsbidrag på over 150000 for å få økt fra 3x40 til 3x63 på hovedsikringene.



~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA