Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: EQV - Verdens første elektriske flerbruksbil i premiumsegmentet.  (Lest 3322 ganger)

Amatøren

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2708
    • Vis profil
EQV - Verdens første elektriske flerbruksbil i premiumsegmentet.
« på: Onsdag 28. August 2019, klokken 19:38 »
Sitat fra: Broom
Dette har de aldri gjort før – nå er den offisiell

405 kilometer rekkevidde


Slik ser den ut, den ferdige produksjonsmodellen av nye Mercedes EQV.

Selve elmotoren yter 204 hestekrefter og 362 Nm. EQV blir kun tilgjengelig med forhjulsdrift og får en toppfart på 160 km/t.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ

Stikkkontakt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2318
    • Vis profil
Sv: EQV - Verdens første elektriske flerbruksbil i premiumsegmentet.
« Svar #1 på: Tirsdag 26. Mai 2020, klokken 10:20 »
EQV koster 71.388 euro inkl moms.
Det er ca 650.000 kroner i Norge med dagens høye eurokurs.
Det foreligger ikke prisliste eller detaljer om antall seter osv, men den kommer kun som "Lang" og senere som "ekstralang"
Til sammenligning koster billigste V-klasse diesel 950.000 kroner.
Tipper vi ser noen slike som drosje etterhvert.

edyrli

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 615
    • Vis profil
Sv: EQV - Verdens første elektriske flerbruksbil i premiumsegmentet.
« Svar #2 på: Onsdag 27. Mai 2020, klokken 08:50 »
Endelig er reelt aternativ for oss med 4 eller flere unger. Fra før har man vel egentlig kun modell X. Men den bikker jo millionen. Så er det eNV200, men den er for liten og for kort rekkevidde.

Jeg er også spent på Opel Zafira Life Electric. Blir spennende å se pris og rekkevidde på denne.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

goggo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1325
    • Vis profil
Sv: EQV - Verdens første elektriske flerbruksbil i premiumsegmentet.
« Svar #3 på: Onsdag 27. Mai 2020, klokken 09:39 »
Tipper vi ser noen slike som drosje etterhvert.
Noen?? 

Prisen er god, driftskostnadene er gode, 90KWh tilgjengelig gir tilstrekkelig rekkevidde, 11KW og 100KW lading burde holde fint, innredningen er jo bare lekker.
Dette burde jo bli den mest solgte drosjebilen i Norge fremover.

https://www.tu.no/artikler/na-er-salget-av-den-elektriske-folkefrakteren-eqv-i-gang/492838

mvh
Hugo
Bor nær Kristiansand.
Pensjonert ingeniør med umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Hyundai Ioniq (38KWh) og Mate-X (850Wh).
NAF medlemskap i stedet for Elbilforeningen.
Hjemmelader på 16A CEE med en portabel ladestasjon.
Hurtiglader for det meste hos Circle K.

RJK

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2699
  • Hyundai Kona -19 Dark Knight, Soltak
    • Vis profil
Sv: EQV - Verdens første elektriske flerbruksbil i premiumsegmentet.
« Svar #4 på: Torsdag 28. Mai 2020, klokken 02:10 »
Endelig er reelt aternativ for oss med 4 eller flere unger. Fra før har man vel egentlig kun modell X. Men den bikker jo millionen. Så er det eNV200, men den er for liten og for kort rekkevidde.

Jeg er også spent på Opel Zafira Life Electric. Blir spennende å se pris og rekkevidde på denne.

Jeg er mest interessert i disse som feriebil/weekendcamper i tillegg til å være "daily driver". Jeg kjører lite i hverdagen, og lite i nærtrafikken. Det blir som regel litt lengde på kjøringen når jeg først kjører. Rekkevidden på Kona passer meg ganske greit, men mye vil ha mere, som man sier, så det disse ser ut til å levere, er noe knapt, men levelig.

Det vil sannsynligvis komme campermodeller av denne, men om man er litt fleksibel, så tar man denne i 5-seter-konfigurasjon, lang utgave. og satser på camperbox-løsninger som kan konvertere til seng i bagasjerommet. Siden disse ikke monteres fast, så kommer det uansett ikke i konflikt med reglene om ombygging.

Ville dog hatt 2 svivelseter fremme, og montert feste for avtagbart bord eller bordløsningen de har i flyttbar konsoll, og gjerne bakseter som kan "brettes ut" til en seng. Dessuten ville jeg vurdert å fått installert hevetak, og da ekstra soveplass på taket. Alternativt taktelt, men vil jo helst ha mulighet til klimakontroll via bilens AC. Forventer jo at de leverer en form for campermodus til disse i privatbil/kombi/"minibuss" (89-seterversjonen).

Rekkevidden er som nevnt litt knapp med opp til 378 km med største batterioppsett, og ser Opelen vil med største batteriet rekke 330 km etter WLTP.  Irriterende nok oppgir de hurtgladekapasiteten forskjellig både i forhold til hverandre og normal-verdien som er 0-80 %. Mercedesen oppgir 10-80 % på 45 minutter, mens Opelen oppgis til samme tid på 30-80 %. En klar pluss til EQV med både raskere lading og større batteri som gir lengre rekkevidde. Opelen virker å være alt for treg, selv om jeg gjerne hadde sett enda kjappere lading. MB er dog ikke helt gæern.

https://www.elbil24.no/nyheter/lover-at-denne-elbilen-kan-trekke-ett-tonn/72408852

Edit: kommer vist ikke i 9-seterversjon, bare i konfigurasjoner med 6, 7 og 8 seter (2 fremme, og enten 4 kapteinstoler bake, 2 kapteinstoler og 3-seters benk bake eller 2 3-seters-benker bake).
« Siste redigering: Torsdag 28. Mai 2020, klokken 02:51 av RJK »
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4896
    • Vis profil
Sv: EQV - Verdens første elektriske flerbruksbil i premiumsegmentet.
« Svar #5 på: ſøndag 20. ſeptember 2020, klokken 23:18 »
Mine videoer av autopilot 2 på YouTube
Mine I-Pace videoer
2021 ID.4
2021 Model 3 LR
2019 Audi e-tron
2019 I-Pace
2017 S90D

RJK

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2699
  • Hyundai Kona -19 Dark Knight, Soltak
    • Vis profil
Sv: EQV - Verdens første elektriske flerbruksbil i premiumsegmentet.
« Svar #6 på: Mandag 21. ſeptember 2020, klokken 13:20 »
Er nok en bil som mange kan glede seg over, ihvertfall om tysk pris blir veiledende. Med en grunnpris på € 766 647,29 vil den starte rundt 644K i Norge.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Jan E-28

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 11
    • Vis profil
Sv: EQV - Verdens første elektriske flerbruksbil i premiumsegmentet.
« Svar #7 på: Onsdag 23. ſeptember 2020, klokken 00:33 »
Hengerfeste ikke nevnt i prisliste, eller noe annet sted?
Om den ikke kan trekke noe som helst så faller den gjennom for veldig mange.

Hvor er elbilene som kan trekke litt? Kun X som er eneste med over 2t fortsatt?

RJK

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2699
  • Hyundai Kona -19 Dark Knight, Soltak
    • Vis profil
Sv: EQV - Verdens første elektriske flerbruksbil i premiumsegmentet.
« Svar #8 på: Onsdag 23. ſeptember 2020, klokken 01:17 »
Prøvde å gå gjennom tysk konfigurator (havnet på ca €84 500 eks avgifter), men så ikke noe valg på tilhengerkrok.


Vet at Toyota/Opel-Vauhall/Peugeot/Citroên lover 1000 kg hengervekt, så tviler på at MB blir dårligere enn det. Men som sagt, så intet nevnt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4896
    • Vis profil
Sv: EQV - Verdens første elektriske flerbruksbil i premiumsegmentet.
« Svar #9 på: Onsdag 23. ſeptember 2020, klokken 08:18 »
Henger på en van med enorm bagasjeplass? Why?
Mine videoer av autopilot 2 på YouTube
Mine I-Pace videoer
2021 ID.4
2021 Model 3 LR
2019 Audi e-tron
2019 I-Pace
2017 S90D

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1829
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: EQV - Verdens første elektriske flerbruksbil i premiumsegmentet.
« Svar #10 på: Onsdag 23. ſeptember 2020, klokken 08:26 »
EQV og e-Vito får uansett ikke hengerfeste i denne runden. Muligens i en senere iterasjon 2-3 modellår fram i tid..

THE

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2015
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2035
    • Vis profil
Sv: EQV - Verdens første elektriske flerbruksbil i premiumsegmentet.
« Svar #11 på: Onsdag 23. ſeptember 2020, klokken 08:28 »
Henger på en van med enorm bagasjeplass? Why?

Fem meter lange planker (eller andre bygningsmaterialer i større kvanta)
En pall med belegningsstein/leca el.l.
Sementsekker og et lass med sand til å blande i betongen
Hageavfall med masse gress, blader, kvist og kvast
Kajakker (kan jo fraktes på taket, men ikke inni bilen selv om den har enorm bagasjeplass)

Som oftest vil jeg frakte store, tunge og/eller skitne ting på en tilhenger i stedet for inne i bilen.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Loff

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 37
    • Vis profil
Sv: EQV - Verdens første elektriske flerbruksbil i premiumsegmentet.
« Svar #12 på: Onsdag 23. ſeptember 2020, klokken 08:30 »
Dra seilfly, campingvogn, grisete/illeluktende søppel til dynga, osvosvosv? Har aldri hatt, og vil aldri vurdere å kjøpe bil uten krok. i-Mieven min har berre "lov" til å frakte sykkel på kroken, men kosta såpass lite at eg ikkje greide å la være å kjøpe..
Nordmøre
2011 iMiev m/dieselbrenner og krok
2015 Zero SR

RJK

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2699
  • Hyundai Kona -19 Dark Knight, Soltak
    • Vis profil
Sv: EQV - Verdens første elektriske flerbruksbil i premiumsegmentet.
« Svar #13 på: Onsdag 23. ſeptember 2020, klokken 09:51 »
Henger på en van med enorm bagasjeplass? Why?


Noen klarer seg med en E-Up, andre kunne ikke tenkt seg å sette seg inni en.


Forskjellige interesser, behov og krav, alt etter hva man skal bruke den til. Og så er det vel generelt mye mere behagelig å trekke samme hengeren med en stor og tung bil med masse krefter, enn å trekke samme henger og last med en liten bil med mindre motor.


Du ser gjerne de med Caravelle og Vito med de største campingvognene, der bilen er fyllt opp med unger, svigers, og masse ting man kan ha glede av på tur, men som man med mindre bil ikke hadde engang vurdert å ha med.


Dog, jeg skal innrømme at jeg trekker litt på smilebåndet og rister litt oppgitt på hodet når jeg ser slike kjøretøy med en og kanskje til og med to skibokser på taket.


Men vær sin smak.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Jan E-28

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 11
    • Vis profil
Sv: EQV - Verdens første elektriske flerbruksbil i premiumsegmentet.
« Svar #14 på: Onsdag 23. ſeptember 2020, klokken 10:10 »
Henger på en van med enorm bagasjeplass? Why?

For min del blir fraktsykkelen brukt til alt fra butikk til levering i barnehagen. Men kjører ofte med bilfrakter eller skaphenger.
Har flere veteranbiler, så ser at jeg trenger kun en bruksbil i husholdningen, men da må den ha krok med 2200kg+ Og vil egentlig ikke ha Tesla X.

Men siden det ikke finnes alternativer enda så får det bli et gammelt stort dieseldyr og veteranbilene frem til alternativ finnes. For har dessverre ikke plass til en liten elbil som nr.1 bil i tillegg. Og hybrid med to drivsystemer frister heller ikke.


Snakket med B&S og EQV kommer ikke med krok. Selger trodde noe av grunnen var at den lå så nær opp til 3500kg at krok i tillegg på vekta vil spise for mye av nyttelasten. Men mulig den ville få i fremtiden, men da så han ikke for seg at den kommer til å bli så veldig høy.
Evito sa han var på vei ut, så den får nok heller ikke, siden EQV blir erstatningen for Evito.
« Siste redigering: Onsdag 23. ſeptember 2020, klokken 10:21 av Jan E-28 »