Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: EQV - Verdens første elektriske flerbruksbil i premiumsegmentet.  (Lest 1037 ganger)

Amatøren

• Gold Member
    • Vis profil
EQV - Verdens første elektriske flerbruksbil i premiumsegmentet.
« på: Onsdag 28. August 2019, klokken 19:38 »
Sitat fra: Broom
Dette har de aldri gjort før – nå er den offisiell

405 kilometer rekkevidde

Slik ser den ut, den ferdige produksjonsmodellen av nye Mercedes EQV.

Selve elmotoren yter 204 hestekrefter og 362 Nm. EQV blir kun tilgjengelig med forhjulsdrift og får en toppfart på 160 km/t.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ

Stikkkontakt

• Gold Member
    • Vis profil
Sv: EQV - Verdens første elektriske flerbruksbil i premiumsegmentet.
« Svar #1 på: Tirsdag 26. Mai 2020, klokken 10:20 »
EQV koster 71.388 euro inkl moms.
Det er ca 650.000 kroner i Norge med dagens høye eurokurs.
Det foreligger ikke prisliste eller detaljer om antall seter osv, men den kommer kun som "Lang" og senere som "ekstralang"
Til sammenligning koster billigste V-klasse diesel 950.000 kroner.
Tipper vi ser noen slike som drosje etterhvert.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

edyrli

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #2 på: Onsdag 27. Mai 2020, klokken 08:50 »
Endelig er reelt aternativ for oss med 4 eller flere unger. Fra før har man vel egentlig kun modell X. Men den bikker jo millionen. Så er det eNV200, men den er for liten og for kort rekkevidde.

Jeg er også spent på Opel Zafira Life Electric. Blir spennende å se pris og rekkevidde på denne.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

goggo

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #3 på: Onsdag 27. Mai 2020, klokken 09:39 »
Tipper vi ser noen slike som drosje etterhvert.
Noen?? 

Prisen er god, driftskostnadene er gode, 90KWh tilgjengelig gir tilstrekkelig rekkevidde, 11KW og 100KW lading burde holde fint, innredningen er jo bare lekker.
Dette burde jo bli den mest solgte drosjebilen i Norge fremover.

https://www.tu.no/artikler/na-er-salget-av-den-elektriske-folkefrakteren-eqv-i-gang/492838

mvh
Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

RJK

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #4 på: Torsdag 28. Mai 2020, klokken 02:10 »
Endelig er reelt aternativ for oss med 4 eller flere unger. Fra før har man vel egentlig kun modell X. Men den bikker jo millionen. Så er det eNV200, men den er for liten og for kort rekkevidde.

Jeg er også spent på Opel Zafira Life Electric. Blir spennende å se pris og rekkevidde på denne.

Jeg er mest interessert i disse som feriebil/weekendcamper i tillegg til å være "daily driver". Jeg kjører lite i hverdagen, og lite i nærtrafikken. Det blir som regel litt lengde på kjøringen når jeg først kjører. Rekkevidden på Kona passer meg ganske greit, men mye vil ha mere, som man sier, så det disse ser ut til å levere, er noe knapt, men levelig.

Det vil sannsynligvis komme campermodeller av denne, men om man er litt fleksibel, så tar man denne i 5-seter-konfigurasjon, lang utgave. og satser på camperbox-løsninger som kan konvertere til seng i bagasjerommet. Siden disse ikke monteres fast, så kommer det uansett ikke i konflikt med reglene om ombygging.

Ville dog hatt 2 svivelseter fremme, og montert feste for avtagbart bord eller bordløsningen de har i flyttbar konsoll, og gjerne bakseter som kan "brettes ut" til en seng. Dessuten ville jeg vurdert å fått installert hevetak, og da ekstra soveplass på taket. Alternativt taktelt, men vil jo helst ha mulighet til klimakontroll via bilens AC. Forventer jo at de leverer en form for campermodus til disse i privatbil/kombi/"minibuss" (89-seterversjonen).

Rekkevidden er som nevnt litt knapp med opp til 378 km med største batterioppsett, og ser Opelen vil med største batteriet rekke 330 km etter WLTP.  Irriterende nok oppgir de hurtgladekapasiteten forskjellig både i forhold til hverandre og normal-verdien som er 0-80 %. Mercedesen oppgir 10-80 % på 45 minutter, mens Opelen oppgis til samme tid på 30-80 %. En klar pluss til EQV med både raskere lading og større batteri som gir lengre rekkevidde. Opelen virker å være alt for treg, selv om jeg gjerne hadde sett enda kjappere lading. MB er dog ikke helt gæern.

https://www.elbil24.no/nyheter/lover-at-denne-elbilen-kan-trekke-ett-tonn/72408852

Edit: kommer vist ikke i 9-seterversjon, bare i konfigurasjoner med 6, 7 og 8 seter (2 fremme, og enten 4 kapteinstoler bake, 2 kapteinstoler og 3-seters benk bake eller 2 3-seters-benker bake).
« Siste redigering: Torsdag 28. Mai 2020, klokken 02:51 av RJK »
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo