Elbilforum.no

Bilmerker => Mercedes/ EQ => EQV - Vito Electric => Emne startet av: Amatøren på Onsdag 28. August 2019, klokken 19:38

Tittel: EQV - Verdens første elektriske flerbruksbil i premiumsegmentet.
Skrevet av: AmatørenOnsdag 28. August 2019, klokken 19:38
Sitat fra: Broom
Dette har de aldri gjort før – nå er den offisiell (https://www.tv2.no/a/10795230)

405 kilometer rekkevidde

(https://www.cdn.tv2.no/images?imageId=10795473&x=5.2947052947053&y=29.427430093209&cropw=93.906093906094&croph=70.572569906791&width=599&height=338&compression=80)
Slik ser den ut, den ferdige produksjonsmodellen av nye Mercedes EQV.

Selve elmotoren yter 204 hestekrefter og 362 Nm. EQV blir kun tilgjengelig med forhjulsdrift og får en toppfart på 160 km/t.
Tittel: Sv: EQV - Verdens første elektriske flerbruksbil i premiumsegmentet.
Skrevet av: StikkkontaktTirsdag 26. Mai 2020, klokken 10:20
EQV koster 71.388 euro inkl moms.
Det er ca 650.000 kroner i Norge med dagens høye eurokurs.
Det foreligger ikke prisliste eller detaljer om antall seter osv, men den kommer kun som "Lang" og senere som "ekstralang"
Til sammenligning koster billigste V-klasse diesel 950.000 kroner.
Tipper vi ser noen slike som drosje etterhvert.
Tittel: Sv: EQV - Verdens første elektriske flerbruksbil i premiumsegmentet.
Skrevet av: edyrliOnsdag 27. Mai 2020, klokken 08:50
Endelig er reelt aternativ for oss med 4 eller flere unger. Fra før har man vel egentlig kun modell X. Men den bikker jo millionen. Så er det eNV200, men den er for liten og for kort rekkevidde.

Jeg er også spent på Opel Zafira Life Electric. Blir spennende å se pris og rekkevidde på denne.
Tittel: Sv: EQV - Verdens første elektriske flerbruksbil i premiumsegmentet.
Skrevet av: goggoOnsdag 27. Mai 2020, klokken 09:39
Tipper vi ser noen slike som drosje etterhvert.
Noen?? 

Prisen er god, driftskostnadene er gode, 90KWh tilgjengelig gir tilstrekkelig rekkevidde, 11KW og 100KW lading burde holde fint, innredningen er jo bare lekker.
Dette burde jo bli den mest solgte drosjebilen i Norge fremover.

https://www.tu.no/artikler/na-er-salget-av-den-elektriske-folkefrakteren-eqv-i-gang/492838

mvh
Hugo
Tittel: Sv: EQV - Verdens første elektriske flerbruksbil i premiumsegmentet.
Skrevet av: RJKTorsdag 28. Mai 2020, klokken 02:10
Endelig er reelt aternativ for oss med 4 eller flere unger. Fra før har man vel egentlig kun modell X. Men den bikker jo millionen. Så er det eNV200, men den er for liten og for kort rekkevidde.

Jeg er også spent på Opel Zafira Life Electric. Blir spennende å se pris og rekkevidde på denne.

Jeg er mest interessert i disse som feriebil/weekendcamper i tillegg til å være "daily driver". Jeg kjører lite i hverdagen, og lite i nærtrafikken. Det blir som regel litt lengde på kjøringen når jeg først kjører. Rekkevidden på Kona passer meg ganske greit, men mye vil ha mere, som man sier, så det disse ser ut til å levere, er noe knapt, men levelig.

Det vil sannsynligvis komme campermodeller av denne, men om man er litt fleksibel, så tar man denne i 5-seter-konfigurasjon, lang utgave. og satser på camperbox-løsninger som kan konvertere til seng i bagasjerommet. Siden disse ikke monteres fast, så kommer det uansett ikke i konflikt med reglene om ombygging.

Ville dog hatt 2 svivelseter fremme, og montert feste for avtagbart bord eller bordløsningen de har i flyttbar konsoll, og gjerne bakseter som kan "brettes ut" til en seng. Dessuten ville jeg vurdert å fått installert hevetak, og da ekstra soveplass på taket. Alternativt taktelt, men vil jo helst ha mulighet til klimakontroll via bilens AC. Forventer jo at de leverer en form for campermodus til disse i privatbil/kombi/"minibuss" (89-seterversjonen).

Rekkevidden er som nevnt litt knapp med opp til 378 km med største batterioppsett, og ser Opelen vil med største batteriet rekke 330 km etter WLTP.  Irriterende nok oppgir de hurtgladekapasiteten forskjellig både i forhold til hverandre og normal-verdien som er 0-80 %. Mercedesen oppgir 10-80 % på 45 minutter, mens Opelen oppgis til samme tid på 30-80 %. En klar pluss til EQV med både raskere lading og større batteri som gir lengre rekkevidde. Opelen virker å være alt for treg, selv om jeg gjerne hadde sett enda kjappere lading. MB er dog ikke helt gæern.

https://www.elbil24.no/nyheter/lover-at-denne-elbilen-kan-trekke-ett-tonn/72408852

Edit: kommer vist ikke i 9-seterversjon, bare i konfigurasjoner med 6, 7 og 8 seter (2 fremme, og enten 4 kapteinstoler bake, 2 kapteinstoler og 3-seters benk bake eller 2 3-seters-benker bake).
Tittel: Sv: EQV - Verdens første elektriske flerbruksbil i premiumsegmentet.
Skrevet av: daktariſøndag 20. ſeptember 2020, klokken 23:18
Kan vel neppe få bedre omtale?
https://www.autozeitung.de/neuer-mercedes-eqv-199058.html
Tittel: Sv: EQV - Verdens første elektriske flerbruksbil i premiumsegmentet.
Skrevet av: RJKMandag 21. ſeptember 2020, klokken 13:20
Er nok en bil som mange kan glede seg over, ihvertfall om tysk pris blir veiledende. Med en grunnpris på € 766 647,29 vil den starte rundt 644K i Norge.
Tittel: Sv: EQV - Verdens første elektriske flerbruksbil i premiumsegmentet.
Skrevet av: Jan E-28Onsdag 23. ſeptember 2020, klokken 00:33
Hengerfeste ikke nevnt i prisliste, eller noe annet sted?
Om den ikke kan trekke noe som helst så faller den gjennom for veldig mange.

Hvor er elbilene som kan trekke litt? Kun X som er eneste med over 2t fortsatt?
Tittel: Sv: EQV - Verdens første elektriske flerbruksbil i premiumsegmentet.
Skrevet av: RJKOnsdag 23. ſeptember 2020, klokken 01:17
Prøvde å gå gjennom tysk konfigurator (havnet på ca €84 500 eks avgifter), men så ikke noe valg på tilhengerkrok.


Vet at Toyota/Opel-Vauhall/Peugeot/Citroên lover 1000 kg hengervekt, så tviler på at MB blir dårligere enn det. Men som sagt, så intet nevnt.
Tittel: Sv: EQV - Verdens første elektriske flerbruksbil i premiumsegmentet.
Skrevet av: daktariOnsdag 23. ſeptember 2020, klokken 08:18
Henger på en van med enorm bagasjeplass? Why?
Tittel: Sv: EQV - Verdens første elektriske flerbruksbil i premiumsegmentet.
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)Onsdag 23. ſeptember 2020, klokken 08:26
EQV og e-Vito får uansett ikke hengerfeste i denne runden. Muligens i en senere iterasjon 2-3 modellår fram i tid..
Tittel: Sv: EQV - Verdens første elektriske flerbruksbil i premiumsegmentet.
Skrevet av: THEOnsdag 23. ſeptember 2020, klokken 08:28
Henger på en van med enorm bagasjeplass? Why?

Fem meter lange planker (eller andre bygningsmaterialer i større kvanta)
En pall med belegningsstein/leca el.l.
Sementsekker og et lass med sand til å blande i betongen
Hageavfall med masse gress, blader, kvist og kvast
Kajakker (kan jo fraktes på taket, men ikke inni bilen selv om den har enorm bagasjeplass)

Som oftest vil jeg frakte store, tunge og/eller skitne ting på en tilhenger i stedet for inne i bilen.
Tittel: Sv: EQV - Verdens første elektriske flerbruksbil i premiumsegmentet.
Skrevet av: LoffOnsdag 23. ſeptember 2020, klokken 08:30
Dra seilfly, campingvogn, grisete/illeluktende søppel til dynga, osvosvosv? Har aldri hatt, og vil aldri vurdere å kjøpe bil uten krok. i-Mieven min har berre "lov" til å frakte sykkel på kroken, men kosta såpass lite at eg ikkje greide å la være å kjøpe..
Tittel: Sv: EQV - Verdens første elektriske flerbruksbil i premiumsegmentet.
Skrevet av: RJKOnsdag 23. ſeptember 2020, klokken 09:51
Henger på en van med enorm bagasjeplass? Why?


Noen klarer seg med en E-Up, andre kunne ikke tenkt seg å sette seg inni en.


Forskjellige interesser, behov og krav, alt etter hva man skal bruke den til. Og så er det vel generelt mye mere behagelig å trekke samme hengeren med en stor og tung bil med masse krefter, enn å trekke samme henger og last med en liten bil med mindre motor.


Du ser gjerne de med Caravelle og Vito med de største campingvognene, der bilen er fyllt opp med unger, svigers, og masse ting man kan ha glede av på tur, men som man med mindre bil ikke hadde engang vurdert å ha med.


Dog, jeg skal innrømme at jeg trekker litt på smilebåndet og rister litt oppgitt på hodet når jeg ser slike kjøretøy med en og kanskje til og med to skibokser på taket.


Men vær sin smak.
Tittel: Sv: EQV - Verdens første elektriske flerbruksbil i premiumsegmentet.
Skrevet av: Jan E-28Onsdag 23. ſeptember 2020, klokken 10:10
Henger på en van med enorm bagasjeplass? Why?

For min del blir fraktsykkelen brukt til alt fra butikk til levering i barnehagen. Men kjører ofte med bilfrakter eller skaphenger.
Har flere veteranbiler, så ser at jeg trenger kun en bruksbil i husholdningen, men da må den ha krok med 2200kg+ Og vil egentlig ikke ha Tesla X.

Men siden det ikke finnes alternativer enda så får det bli et gammelt stort dieseldyr og veteranbilene frem til alternativ finnes. For har dessverre ikke plass til en liten elbil som nr.1 bil i tillegg. Og hybrid med to drivsystemer frister heller ikke.


Snakket med B&S og EQV kommer ikke med krok. Selger trodde noe av grunnen var at den lå så nær opp til 3500kg at krok i tillegg på vekta vil spise for mye av nyttelasten. Men mulig den ville få i fremtiden, men da så han ikke for seg at den kommer til å bli så veldig høy.
Evito sa han var på vei ut, så den får nok heller ikke, siden EQV blir erstatningen for Evito.
Tittel: Sv: EQV - Verdens første elektriske flerbruksbil i premiumsegmentet.
Skrevet av: turfsurfOnsdag 23. ſeptember 2020, klokken 12:38

Du ser gjerne de med Caravelle og Vito med de største campingvognene, der bilen er fyllt opp med unger, svigers, og masse ting man kan ha glede av på tur, men som man med mindre bil ikke hadde engang vurdert å ha med.
Dette var selvmotsigende :)
Tittel: Sv: EQV - Verdens første elektriske flerbruksbil i premiumsegmentet.
Skrevet av: RJKOnsdag 23. ſeptember 2020, klokken 13:12
Tror du må skille de tre tingene fra hverandre.


1. Du har med unger
2. Du har med svigers
3. Du har med masse ting man kan ha glede av på tur


Var ikke sagt at den siste gjaldt alle punktene...

LOL
Tittel: Sv: EQV - Verdens første elektriske flerbruksbil i premiumsegmentet.
Skrevet av: ToWalkOrDriveOnsdag 23. ſeptember 2020, klokken 14:51
Jeg har en 1.8 Toyota Yaris til å frakte tilhenger med, men med denne bilen som 5-seter så blir det gigantisk plass. Kunne jo hatt "big bags" til hageavfall, og paller kunne nok en truck satt inn. Husker da jeg hadde Model S hvor utrolig mye en kunne ha med. Men dette er jo et helt annet nivå. Stusser på hvorfor sykkelstativet må stå så høyt. Syklene må jo ta mye luft og reduserer rekkevidden. Men er vel for å balansere vekten over hengslene hvis du vil åpne bakluken...men fortsatt...
Tittel: Sv: EQV - Verdens første elektriske flerbruksbil i premiumsegmentet.
Skrevet av: RJKOnsdag 23. ſeptember 2020, klokken 16:22
Det sitter sikkert høyt fordi det sitter på vinduet, og ikke på tilhengerkrok. Men tror disse skal finnes i både høy og lav versjon, så den som har solgt deg dette, eller den som kjøpte bilen i første omgang, om du ikke er første eier.


Bilen du har er praktisk, men den er ikke å få i elektrisk utgave, så da faller den ut for de fleste på dette forumet ihvertfall.
Tittel: Sv: EQV - Verdens første elektriske flerbruksbil i premiumsegmentet.
Skrevet av: 02janOnsdag 23. ſeptember 2020, klokken 19:00
Syklene er plassert høyt for å ikke dekke skilt og baklys = lovlig.

Mener evito med stort batteri også er lansert paralelt med eqc ( men ikke i norge). Evito tourer , 8 seter Runndt 55’euro uten mva , har vært interesert i denne , men ser at det drøyer med avklaringer rundt modellen for norske markes.
Tittel: Sv: EQV - Verdens første elektriske flerbruksbil i premiumsegmentet.
Skrevet av: RJKOnsdag 23. ſeptember 2020, klokken 19:13
Klar over at det er en av "bivirkningene", så man slipper skiltlysplate. Har man ikke krok, så har man sjeldent tilkobling for skiltplate heller. Men det er jo de som ikke vil bruke kroken selv om den er der, og det er vel derfor man finner slike med lav monteringshøyde også.


Sett og gått gjennom tysk konfigurator på den, og ser OK ut. Men det er vel vanskelig å skille de to, så derfor er det vel mer interesse for EQV. Men E-Vito med tilsvarende drivlinje er vel  litt enklere og mindre "eksklusiv"...
Tittel: Sv: EQV - Verdens første elektriske flerbruksbil i premiumsegmentet.
Skrevet av: RosstopherOnsdag 23. ſeptember 2020, klokken 23:00
paller kunne nok en truck satt inn.

Tja. Bakluke som åpnes oppover gjør det mindre praktisk (men ikke nødvendigvis umulig) å laste inn paller med truck.
Tittel: Sv: EQV - Verdens første elektriske flerbruksbil i premiumsegmentet.
Skrevet av: EbeTorsdag 24. ſeptember 2020, klokken 12:46
Startpris på 750’ for personbilutgaven...
Tittel: Sv: EQV - Verdens første elektriske flerbruksbil i premiumsegmentet.
Skrevet av: RJKTorsdag 24. ſeptember 2020, klokken 12:59
Endelig informasjon på norsk, og norske priser.


Ser de har batterigaranti på at batteriet ikke skal falle inn under 180 Ah iløpet av de 8 årene batterigarantien gjelder (2 år eller 5 år/100 000 km på resten av bilen), men ser ikke hvor mange Ah batteriet kommer med. Kan sikkert regne det ut, men kanskje noen har sett dette allerede, og man da kan se hvor mange % batteriet får lov å degraderes før man kan kalle det garantisak.
Tittel: Sv: EQV - Verdens første elektriske flerbruksbil i premiumsegmentet.
Skrevet av: ToWalkOrDriveTorsdag 24. ſeptember 2020, klokken 13:01
Startpris på 750’ for personbilutgaven...

Ja, og jeg må være enig med Nybiltester.no at det må være en en utrolig bra pris. Tenker at dette må være den perfekte taxi, siden den har 90kWh tilgjengelig batteri (brutto 100kWh). Kan bare slide seter frem og tilbake alt etter om en har mye bagasje som skal med eller ikke...særlig 7-seter så veldig praktisk ut.
https://nybiltester.no/biltest/vi-har-kjort-mercedes-benz-eqv/
Tittel: Sv: EQV - Verdens første elektriske flerbruksbil i premiumsegmentet.
Skrevet av: RJKTorsdag 24. ſeptember 2020, klokken 13:03
Likte at man kunne få "campingtilpassede" bakseter. Helt perfekt til mine ønsker ved en slik bil.
Tittel: Sv: EQV - Verdens første elektriske flerbruksbil i premiumsegmentet.
Skrevet av: ToWalkOrDriveTorsdag 24. ſeptember 2020, klokken 13:13
Likte at man kunne få "campingtilpassede" bakseter. Helt perfekt til mine ønsker ved en slik bil.

Ja, var utrolig kult...og så har du kjøling i midtarmlenet...men vil jo selvfølgelig ha kjøleskap plugget i :-).

https://www.mercedes-benz.no/passengercars/mercedes-benz-cars/models/eqv/comfort/comfort-equipment.module.html
Tittel: Sv: EQV - Verdens første elektriske flerbruksbil i premiumsegmentet.
Skrevet av: RJKTorsdag 24. ſeptember 2020, klokken 13:18
Da savnes vel egentlig bare fremseter som kan snurres rundt, men ut fra tysk konfigurator, så tror jeg det er mulig å få. Eller var det fra konfiguratoren til Citroên sin konkurrent?


Får sjekke konfiguratoren i kveld, om den er tilgjengelig...
Tittel: Sv: EQV - Verdens første elektriske flerbruksbil i premiumsegmentet.
Skrevet av: EbeTorsdag 24. ſeptember 2020, klokken 15:16
Startpris på 750’ for personbilutgaven...

Ja, og jeg må være enig med Nybiltester.no at det må være en en utrolig bra pris.

Joda, kunne vært verre, absolutt. Dessverre utenfor vårt budsjett :)
Tittel: Sv: EQV - Verdens første elektriske flerbruksbil i premiumsegmentet.
Skrevet av: ToWalkOrDriveFredag 25. ſeptember 2020, klokken 08:35
Startpris på 750’ for personbilutgaven...

Ja, og jeg må være enig med Nybiltester.no at det må være en en utrolig bra pris.

Joda, kunne vært verre, absolutt. Dessverre utenfor vårt budsjett :)

Da kan gjerne en av PSA-bilene være et alternativ? De får du i tillegg hengerfeste på for 1000kg, 330km wltp blandet, 100kW lading og to lengder på hhv 4,95m og 5,3m, og høyde på 1,90, som smyger inn parkeringshaller :-)

https://bil24.no/prisene-er-klare-for-de-store-helelektriske-trillingene/

https://www.citroen.no/modeller/kommende-nyheter-og-modeller/nye-e-spacetourer.html

Tittel: Sv: EQV - Verdens første elektriske flerbruksbil i premiumsegmentet.
Skrevet av: EbeTirsdag 29. ſeptember 2020, klokken 17:32
Ja, valget står nå sannsynligvis mellom disse tre og Maxus Euniq 5. Grunnmodellen til trillingene var dårlig utstyrt, såblir nok fort en toppmodell ol man skal sammenligne priser.

I alle fall godt at det er flere modeller nå! :)
Tittel: Sv: EQV - Verdens første elektriske flerbruksbil i premiumsegmentet.
Skrevet av: Jarv!sTirsdag 16. Februar 2021, klokken 07:41
Hei.
Noen her som har bestilt EQV eller har planer om det?
Jeg står mellom mod X (2021, har reservert) og EQV av den enkle grunn at jeg ønsker en stor familie bil.

Det er jo mye som trekker meg mot X, men samtidig er det noe ved EQV som gjør at jeg heller en god del mot den..

Den største bekymringen jeg har er egentlig lademulighetene (har brukt tesla sitt nett, og her er det sjeldent dyrt og aldri kø), men ionity har jo blodpriser sammen med GK og Fortum.
Tittel: Sv: EQV - Verdens første elektriske flerbruksbil i premiumsegmentet.
Skrevet av: daktariTirsdag 16. Februar 2021, klokken 10:31
Hei.
Noen her som har bestilt EQV eller har planer om det?
Jeg står mellom mod X (2021, har reservert) og EQV av den enkle grunn at jeg ønsker en stor familie bil.

Det er jo mye som trekker meg mot X, men samtidig er det noe ved EQV som gjør at jeg heller en god del mot den..

Den største bekymringen jeg har er egentlig lademulighetene (har brukt tesla sitt nett, og her er det sjeldent dyrt og aldri kø), men ionity har jo blodpriser sammen med GK og Fortum.
Hvor mye trenger du egentlig å hurtiglade? Vi hurtiglader så lite at det ikke betyr noe jamført verditapet på bilen uansett.
EQV er en diger bil, som jo blir kjip å parkere i byen. Men X er også stor og har ikke så bra svingradius heller.
X kjører veldig bra, mer personbil, men EQV er litt buss (basert på min erfaring med de konvensjonelle V-klassene som leiebiler).
EQV har overlegent mye mer plass enn X til både folk og bagasje, både samlet og hver for seg.
EQV er mye billigere - 700 vs 900, hvis du klarer å få deg en ny.
X har 4wd og hevbart understell men luftfjæringen på X er dyr å vedlikeholde - den lever ikke så lenge.
Tittel: Sv: EQV - Verdens første elektriske flerbruksbil i premiumsegmentet.
Skrevet av: GrosorTirsdag 16. Februar 2021, klokken 15:19
Den største bekymringen jeg har er egentlig lademulighetene (har brukt tesla sitt nett, og her er det sjeldent dyrt og aldri kø), men ionity har jo blodpriser sammen med GK og Fortum.

Som Mercedes eier betaler man vel bare 1,65kr\kWh hos Ionity via Mercedes Me Charge. I hvert fall det appen forteller meg nå. Klart prisene er jo gjenstand for endring og det er kanskje kunstig lavt nå.
Tittel: Sv: EQV - Verdens første elektriske flerbruksbil i premiumsegmentet.
Skrevet av: ToalmarTirsdag 16. Februar 2021, klokken 20:19
Som Mercedes eier betaler man vel bare 1,65kr\kWh hos Ionity via Mercedes Me Charge. I hvert fall det appen forteller meg nå. Klart prisene er jo gjenstand for endring og det er kanskje kunstig lavt nå.
Samme pris som jeg fikk på søndag hos Ionity
Tittel: Sv: EQV - Verdens første elektriske flerbruksbil i premiumsegmentet.
Skrevet av: andreashTorsdag 12. August 2021, klokken 10:01
Hei,
La inn et emne i "kjøpshjelp", men tenker kanskje dere som klikker inn her er mere våken for aktuelle spørsmål på akkurat denne bilen.

Er det noen som har hatt sin EQV en stund nå? og kan si noe om brukserfaringer i hverdagen? Parkering med 360 kamera? er det ok? får man lett oversikt f.eks? Er bilen grei på langtur? Er bilen grei på småkjøring?

Fravær av hengerfeste fordrer for min del økt bruk av takstativ. Hvor mye kan man ha på taket? er det samme soliditet som Dieselutgv?