Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"Det er lader for din bil på McDonalds"

Startet av Panduck, søndag 25. august 2019, klokken 20:26

« forrige - neste »

Panduck

Det kan hende han prøvde å være vennelig, sånn "det er sikkert billigere å lade på Fortum for deg" type, ikke det han sa der han sto ved Jaguaren sin på Ionityladeren og fortalte meg at "det er lader mer for din bil på McDonalds..."

"Mye kø nå.." sa jeg. De to GK laderene ved CircleK hadde 4 biler ved seg, 2 som ladet, 2 som ventet. Hadde kjørt forbi en Fortum lader tidligere, der det var kø.

"VET du at det er kø ved den fortumladeren?" spurte han.

"Jeg gidder ikke kjøre bort til den, bare for å finne ut at det er kø der, for så å kjøre tilbake hit og finne at alt er opptatt her da også."

Han himlet med øynene, tydlig ikke fornøyd med svaret mitt, og gikk vekk.

Jeg er redd for at det kan bli mer av dette. Eiere av biler som kan lade raskt som mener at Ionity og andre "lynladere" er for deres biler. Det er greit med hyggelige tips og råd, hadde 50kW laderene vært ledige kunne det vært greit å si at det kanskje kan lønne seg å bruke de. Men jeg har kjørt elbil i snart 5 år, jeg vet godt hva det koster på forskjellige steder og hvordan ting virker, og jeg betaler ikke 80kr for en ladning dersom jeg enkelt kan få samme mengde strøm til 25kr et annet sted (jeg trengte ikke mye for å komme meg hjem...)

Har andre liknende opplevelser? Skal 50kW biler bli "mobbet vekk" fra lynladere?

daktari

Det hørtes ikke ut som formuleringen var vennligsinnet, men kan hende han ønsket bare å opplyse om at en 150 kW lader til en bil som tar noen og 30 kW kan hende har fordeler av å lade et annet sted. Diskusjonen kunne dog sluttet når du nevnte at det var kø på de andre laderne.

Så er det selvfølgelig ganske så irriterende å se "maling tørke", dvs stå å stirre på en e-golf e.l. som bruker en time på å fylle på de 30 kW som en e-tron bruker 13 minutter på. Denne problemstillingen dukker opp kun ved kø på hyperladerne naturligvis.

Det er nesten slik som i butikken når man har råga toppet handlevogn, og slipper en fyr foran i køen for han bare skal ha en tyggis. Dette gjør man kun når det er kø i andre kasser.

Bør småbilene som uansett ikke lader over 50 kW slippe de hurtigladende bilene foran kommer altså an på andre variabler der og da.

Igjen, jeg tror det behøves at Elbilforeningen lager "Ladevettsregler" slik som fjellvettsreglene.

PS Grønn Kontakt har laget en "etikkette-video" som klart anbefaler å flytte til flexi-lading (AC) når farten dabber av, så det er et standpunkt.
https://gronnkontakt.no/2019/07/hva-er-ladeetikette/
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Panduck

i3 lader med god fart til 88%, faktisk lader den noen kW raskere enn 50kW ladere når den bruker ionity. 50kW ladere gir max 45kW, mens i3 kan ta 48-49 like rundt 80% :o

Panduck

Hører med til historien at det kom en Jaguar og stilte seg i kø ved 50kW laderene. Jeg sa til han at det var en ledig Ionity-lader ett par hakk lengre bort, men han sa han ikke hadde brikke for å starte den. Fortalte at det gikk fint å bruke mobil for å betale der, men han ville heller bruke en lader han kjente til. Det er jo helt greit. Men han første Jaguar-fyren ville syntes vel at det heller skulle stå ladere ubrukt å vente på biler som kunne lade raskere, enn at de skulle avlaste køen, det var hele tiden ledig plass på Ionityladerene og ingen som måtte vente der.

roxy

Jeg har hatt elbil i drøyt 3 uker og lader hjemme. I løpet av en lengre 4 dagers tur opplevde vi som regel at det var ledig når vi trengte påfyll, men også defekte ladere, ladekø og "feil"parkerte biler som umuliggjorde lading pga korte ledninger på hurtiglader. Jeg så ingen som ladet på 22kw lader der disse var montert, selv ved kø.

Jeg ikke prøvd lynlader, men jeg vil helt sikkert gjøre det om jeg må. Det er rimelig å anta at jeg vil bruke ca dobbelt så lang tid på en slik lader som en med større batteribil som kan utnytte tilgjengelig effekt. Spørsmålet er da om jeg bør flytte meg? Og hvorfor?

Svaret på spørsmålet mener jeg henger sammen med følgende tenkte eksempel:

Jeg ankommer med min bil til en 50kw lader og der står den store batteribilen. Det er rimelig å anta at den vil trenge ca dobbelt så lang tid som meg på en slik lader. Bør denne bilen flytte seg? Og hvorfor?





BMW i3 120Ah. 2019

Espen Hugaas Andersen

Man bør plugge ut og kjøre videre når man har nok på batteriet til å dekke sine behov for den videre reisen. Og ellers bør man vurdere å flytte bilen når man kan lade like raskt på en lader som er ledig og som har lavere makseffekt. Spesielt om det er køing på laderne man benytter seg av.

Utover det så er størrelse på batteri, hvor mange prosent man lader til og hvor lenge man lader ganske irrelevant.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Panduck

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 26. august 2019, klokken 09:16
Man bør plugge ut og kjøre videre når man har nok på batteriet til å dekke sine behov for den videre reisen. Og ellers bør man vurdere å flytte bilen når man kan lade like raskt på en lader som er ledig og som har lavere makseffekt. Spesielt om det er køing på laderne man benytter seg av.

Å flytte seg fra en rask lader til en "tregere" lader er lite attraktivt når man betaler 80kr for en session. Har man først betalt 80kr for å lade, tror jeg det er vanskelig å overtale for til å flytte seg til en annen lader, og betale enda mer.

geear

Sitat fra: Panduck på søndag 25. august 2019, klokken 20:26
Det kan hende han prøvde å være vennelig, sånn "det er sikkert billigere å lade på Fortum for deg" type, ikke det han sa der han sto ved Jaguaren sin på Ionityladeren og fortalte meg at "det er lader mer for din bil på McDonalds..."
"Sist jeg sjekket var ikke Jaguar medeier eller bidragsyter til Ionity, mens BMW har vært med fra starten." - Please si du kontret med den..?  ;D

Litt nede i veien her så ender det med at Jaguarene får samme beskjed, "dere lader så sakte, gi plass til Audi, Porsche og Tesla, som faktisk kan utnytte disse laderne..."

Sitat fra: daktari på søndag 25. august 2019, klokken 21:24
Så er det selvfølgelig ganske så irriterende å se "maling tørke", dvs stå å stirre på en e-golf e.l. som bruker en time på å fylle på de 30 kW som en e-tron bruker 13 minutter på. Denne problemstillingen dukker opp kun ved kø på hyperladerne naturligvis.
En e-tron har også omtrent dobbelt så høyt forbruk, og ofte vil nok også distansen man skal kjøre henge sammen med bilen man har, slik at det kan fort hende at e-Golfen ikke skal lade noe lenger enn e-tronen. Det går ikke an å kategorisk si hvem som skal lade hvor basert på biltype. Alle som betaler har fullt ut like stor rett til å lade der de vil, og det sier jeg selv om jeg har to biler som begge tar mer enn 50kW. Her må folk bruke god gammeldags folkeskikk igjen.

roxy

Jeg er enig i det som skrives om å avslutte når man har nok, flytte til mer passende lader viss ledig etc. etc.

Jeg er fersk på forumet, men har en følelse av at det menes at "liten" bil bør flyttes for å slippe til "større" bil på lynlader. Jeg mener å oppfatte at begrunnelsen er lang ladetid fordi effekten ikke kan utnyttes.
Jeg synes det interresant for diskusjonen å få høre hvorfor "liten" bil bør gi "stor" bil fortrinnsrett på lynlader.   Visst svaret er at "liten" bil bruker dobbelt så lang tid vil vel det samme svaret gjelde for "stor" bil på hurtiglader?

BMW i3 120Ah. 2019

Orbit

Sitat fra: gr på mandag 26. august 2019, klokken 09:52
Her må folk bruke god gammeldags folkeskikk igjen.

Det finnes elbilsjåfører i alle varianter, uavhengig av merke. Tipper Panduck traff noen i den mer irritable enden av skalaen.

Har selv ladet mer med i3 enn e-tron på Ionity, typisk Ringdalsskogen hvor det også er 2x GK-ladere. Det har aldri vært kø på Ionity, men velger som regel disse selv med i3. Ladingen går litt fortere, og prisen er litt under (Ionity = 80 kr, GK = 115kr @ typisk 24 kwh på 36 min). Ser ingen problemer med å vise Ionity at det er jevn bruk av laderne, slik de ser det kan bygges ut mer.

Sist jeg var innom ble det også kø på GK-laderne mens jeg ladet (på Ionity), men da med Chademo-biler. Så det hjelper for disse at flest mulig CCS-biler bruker Ionity så lenge det er ledig kapasitet der.

Har ikke fått "tilsnakk" for å lade med i3 på Ionity - heller hyggelige folk med i-Pace og e-tron som har vært glade for å få starte lading på min brikke når app-løsningen til Ionity har vært trøblete.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Panduck på mandag 26. august 2019, klokken 09:46Å flytte seg fra en rask lader til en "tregere" lader er lite attraktivt når man betaler 80kr for en session. Har man først betalt 80kr for å lade, tror jeg det er vanskelig å overtale for til å flytte seg til en annen lader, og betale enda mer.
Ja, er nok først og fremst aktuelt for ladere der man betaler per miutt eller per kWh. Antar Ionity er over på denne modellen neste år.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

gigafactory

Tenker dette kunne vært løst med fargekoder. 50 kW-ladere kan være rosa for å tiltrekke konebilene. Lynladere da svarte med store airbrusha lyn og dollartegn på for å skremme vekk små billigbiler.

daktari

Jeg synes rådet til GK er grei regel. Hovedformålet er å unngå kø. Er det ikke kø kan man jo slappe helt av!

-Lad så lite du trenger (ikke tenk på fast-prisen)
-Bytt til en lader med lavere max-effekt så fort du har mulighet for å unngå køer
-Parker hensynsfullt så alle ladeplasser kan utnyttes
-Rydd opp eller ta med egen søppel
-Flytt bilen fra destinasjonslading så fort den er full nok (før leggetid og før frokost, kan ikke forvente midt på natten)
-Aldri parker på en ladeplass uten å lade
-Hvis du har lyst til å lade fullt, men ikke absolutt må, sitt i bilen eller legg igjen lapp til de som kan ha behov for rask lading/dårlig tid
-Ikke kast bort andres tid for at du skal spare 20 kr...
-Plug-in hybrider har lavest prioritet på destinasjonslader da det er bensinsstasjoner overalt, og bør ikke lade hvis ikke man er sikker på om det kommer BEV som trenger strøm.

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

xyzzy

Sitat fra: Panduck på søndag 25. august 2019, klokken 20:26
Det kan hende han prøvde å være vennelig, sånn "det er sikkert billigere å lade på Fortum for deg" type, ikke det han sa der han sto ved Jaguaren sin på Ionityladeren og fortalte meg at "det er lader mer for din bil på McDonalds..."


Den har jeg brukt en gang, på Ionity ved Rygge. Det går ikke å lade Leafen der.

Panduck

Sitat fra: xyzzy på mandag 26. august 2019, klokken 11:54
Den har jeg brukt en gang, på Ionity ved Rygge. Det går ikke å lade Leafen der.

Nei jeg må innrømme at jeg ved ett par anledninger har fortalt Leaf-eiere at Ionityladerene ikke er for bilene deres, men det er ikke for å være slem...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA