Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan CCS ble skapt

Startet av Gardin, mandag 12. august 2019, klokken 21:58

« forrige - neste »

automat

Jeg syns det er mer interessant hvordan laderne fungerer i praksis, fremfor teoretiske spesifikasjoner. Og der har Chademo noen ulemper.
-Bilen må ha to ladeplugger.
-Mens CCS lynladere popper opp, kan ikke Chademo levere lyn-hastighet (i Europa).
-Omtrent bare Nissan som tviholder på Chademo. De fleste andre er på CCS. Færre Chademobiler gir svakere grunnlag for ladere. Skal bli spennende å se hva Toyota havner på

Så kan man selvfølgelig påstå at CCS har brukt skitne triks for å vinne ladelkampen. Men det er vel ingen som tror at europeisk og amerikansk bilindustri ville sitte stille og se på at en gruppe japanske firma tok full kontroll på det som kunne blitt en verdensstandard for hurtiglading.

Forøvrig en lang tråd om chademos mulige fremtid her: https://elbilforum.no/index.php?topic=36574.0
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Gardin

Det er ingenting som ville hindret europeiske og amerikanske bilprodusenter i å melde seg inn i CHAdeMO og få like rettigheter som alle andre medlemmer. Enkelte har faktisk gjort det, som Volvo og Tesla. Hadde de fleste store bilprodusenter valgt dette ville ikke lenger japanerne hatt full kontroll over standarden.

automat

Sitat fra: Gardin på fredag 16. august 2019, klokken 17:32
Det er ingenting som ville hindret europeiske og amerikanske bilprodusenter i å melde seg inn i CHAdeMO og få like rettigheter som alle andre medlemmer. Enkelte har faktisk gjort det, som Volvo og Tesla. Hadde de fleste store bilprodusenter valgt dette ville ikke lenger japanerne hatt full kontroll over standarden.
Var dette et reelt tilbud, på vilkår som europeisk og amerikansk bilindustri kunne akseptere? Eller er dette ren ønsketenkning fra elbilentusiaster? Det ligger nok uansett mye politikk i avgjørelsen om å utvikle en egen standard.

Og ulempen med to ladekontakter vil ikke Chademo komme seg unna.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA