Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"Det er lader for din bil på McDonalds"

Startet av Panduck, søndag 25. august 2019, klokken 20:26

« forrige - neste »

geear

Har aldri opplevd så treg hurtiglading på e-Golf 190 som 20kW, men det handler om planlegging. Lad rett etter man har kjørt, ikke etter bilen har stått parkert over natta. Ingen problem å få 35-40kW selv om det er kaldt ute, etter ti mils kjøring. Og 190en har så liten batteripakke at en typisk ladesesjon ikke er noe lenger enn en ladesesjon for e-tron, i-Pace eller Tesla. 300km har litt til å fylle, og lader tregere enn 190, men uansett ikke noe verre å komme bak en slik enn en bil med 2-3 ganger så stor pakke.

Har forøvrig opplevd å starte med 9kW på hurtiglader med Model X, etter å ha kjørt tre kilometer etter ei natt i -15 og ingen forvarming, så planlegging er viktigere enn batterivarmer.

OhmPaPa

Sitat fra: hemi på tirsdag 27. august 2019, klokken 12:36
Ikke nødvendigvis eiernes feil, men det er jo manglende research før kjøp som gjør at det er mye slike biler på veien. de tidlige som kjøpte visste det jo ikke, men nå er infoen tilgjengelig.

Infoen er tilgjengelig for oss med nerde-genet. Men mange bileiere enten orker ikke sette seg inn i tekniske detaljer eller skjønner ikke konseptet uansett.

Har man derimot drevet god research før man kjøpte elbil er det jo ingen overraskelse at det til tider er for dårlig kapasitet på ladestasjonene.

Jeg har selv sittet lenge og ventet - med min Tesla - foran kommunens eneste hurtiglader mens en Golf ladet. Ja det er kjedelig. Men sånn er det. Jeg ble ikke irritert på Golfen - men på Grønn kontakt og evt kommunen som bare satte opp en hurtiglader. EN hurtiglader for en hel kommune. Ellevilt!

Med nærmeste Tesla-lader en times kjøring unna var det uaktuelt å bruke den og når man er to uker på ferie trenger man påfyll av og til. Ikke alle bestemødre har lademuligheter.  :D

daktari

I vegtrafikkloven er det nedfelt at man skal "ferdes aktsomt og hensynsfullt". Skjønner ikke hvorfor dette prinsippet skal være vanskelig ved lading. Hadde jo vært gøy hvis man heller skrev i vegtrafikkloven "alle ferdes etter prinsippet first come first served".
Hotell-lignelsen funker ikke, man kan reservere hotell på forhånd. Hvis man kunne det på hurtiglading...

Fortsatt: når circle K og andre bygger ut skikkelig har vi ikke dette problemet.
Ionity somler, samme gjør de andre. Bygg fler ladere, fortere! Jeg er ikke imponert. Tesla bygger jo fler nye ladere enn de andre til sammen, selv om de er best allerede!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hanche

Mja, jeg er ikke helt overbevist om at veitrafikkloven kommer til anvendelse ved hurtigladerne. Kardemommeloven, kanskje.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Rosstopher

Sitat fra: hanche på onsdag 28. august 2019, klokken 11:46
Mja, jeg er ikke helt overbevist om at veitrafikkloven kommer til anvendelse ved hurtigladerne. Kardemommeloven, kanskje.

Neida, Vegtrafikkloven gjelder vel ikke hva man gjør etter at man har satt fra seg bilen. Å være varsom, hensynsfull og aktpågivende er jo greie leveregler generelt, men det er jo Kardemommeloven også.  ;)
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

opheim

Sitat fra: daktari på tirsdag 27. august 2019, klokken 20:51Tesla bygger jo fler nye ladere enn de andre til sammen, selv om de er best allerede!

Eh, nei. La oss f.eks se på _kun_ lynladere (>150kW). Tesla har bygget 51 supercharger-lokasjoner i Norge i løpet av 6 år. CCS lynladere fra Ionity, CircleK, Fortum, BKK og GK er nå oppe i nesten 50 lokasjoner siden den første åpnet for rett over et år siden, mesteparten i løpet av bare de siste 6 månedene. Og det er allerede planlagt en _solid_ videre utbygging fra flere av dem. Utbygging av vanlige hurtigladere kommer altså i tillegg.

På europeisk nivå er det ca 400 supercharger-lokasjoner. Drøyt 7000 ccs-lokasjoner (inkl både hurtig og lyn).

Det finnes andre punkter hvor supercharger-nettverket er beundringsverdig, ingen grunn til å finne på tøys. Den mest enestående egenskapen er integrasjonen med bilenes navi, hvor det er veldig enkelt å finne neste supercharger, og få live info om ledige stoller osv. Der er det ingen som er i nærheten pr i dag. Og auto-autentiseringen, der har de fortrinnet en stund til fram til i hvert fall Audi (og kanskje andre?) aktiverer sitt tilsvarende på CCS.
Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

Magnus Hansen

Tror det dessverre ikke systemet er bærekraftig hvis det baserer seg på kardemommeloven. Funker vel når det var få elbiler med entusiastiske eiere. Man må bare regulere med prising. Og gi bedre informasjon.

Øyvind.h

#37
Sitat fra: opheim på onsdag 28. august 2019, klokken 14:55
Sitat fra: daktari på tirsdag 27. august 2019, klokken 20:51Tesla bygger jo fler nye ladere enn de andre til sammen, selv om de er best allerede!

Eh, nei. La oss f.eks se på _kun_ lynladere (>150kW). Tesla har bygget 51 supercharger-lokasjoner i Norge i løpet av 6 år. CCS lynladere fra Ionity, CircleK, Fortum, BKK og GK er nå oppe i nesten 50 lokasjoner siden den første åpnet for rett over et år siden, mesteparten i løpet av bare de siste 6 månedene.

Mulig dere ser det fra forskjellig perspektiv. Tesla blir raskt forbikjørt på antall lokasjoner, men de setter opp veldig mange uttak. Eksempelvis Rygge der Ionity fikk opp stasjon. 6 uttak. Tesla har 42 stolper samme sted.

På Eidsvoll har Ionity satt opp 6 uttak. Tesla 44.

Som kommende fast kunde hos Ionity skulle jeg ønske de satt opp minst 30-40 ladere per lokasjon, som en start. For å dekke flommen av CCS biler.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

opheim

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 28. august 2019, klokken 15:11Mulig dere ser det fra forskjellig perspektiv. Tesla blir raskt forbikjørt på antall lokasjoner, men de setter opp veldig mange uttak. Eksempelvis Rygge der Ionity fikk opp stasjon. 6 uttak. Tesla har 42 stolper samme sted.

På Eidsvoll har Ionity satt opp 6 uttak. Tesla 44.

Som kommende fast kunde hos Ionity skulle jeg ønske de satt opp minst 30-40 ladere per lokasjon, som en start. For å dekke flommen av CCS biler.

Absolutt - flere ladestolper på hver lokasjon er en god plan. Ionity har vel de fleste steder bygget klart til å utvide når trafikken tar seg opp - om enn ikke til de antallene der pr i dag. Samtidig er det foreløpig svært få som har rapportert om ladekø på Ionity-stasjoner, så flommen har ikke egentlig kommet ennå virker det som. Jeg har opplevd det én gang på Ionity Dombås, og det var utelukkende fordi det kun var én av fire ladere som var i drift (pga uvær/lynnedslag). Det er vanskelig å si hva som er viktigst - flest mulig stolper eller flest mulig lokasjoner, jeg tipper de er nødt til å prioritere sånn en stund - og har landet på lokasjoner pr i dag. Når man begynner å ha lynladere ned i 8-12 mils intervaller med noen hurtigladere innimellom så er det ganske uproblematisk å hoppe over en eller lade nærmest der man har lyst for å få det til å passe med dopausebehovet fra baksetet.
Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: opheim på onsdag 28. august 2019, klokken 16:04
Det er vanskelig å si hva som er viktigst - flest mulig stolper eller flest mulig lokasjoner, jeg tipper de er nødt til å prioritere sånn en stund - og har landet på lokasjoner pr i dag. Når man begynner å ha lynladere ned i 8-12 mils intervaller med noen hurtigladere innimellom så er det ganske uproblematisk å hoppe over en eller lade nærmest der man har lyst for å få det til å passe med dopausebehovet fra baksetet.

Jeg er enig, antall lokasjoner er viktigere. Jeg vil heller ha 3 stk. ladeplasser med 10 ladere hvert sted enn en stk. med 44 ladere. Selv om totalen blir lavere med 3x10. Med flere lokasjoner får man større valgfrihet på hvor man stopper, både ift. når det er gunstig å hurtiglade (SOC) og hvor det er gode spisetilbud eller andre ting å bruke tiden på. Både Rygge og Nebbenes er ganske begredelige sånn sett, det samme gjelder Brumunddal og nå også Lillehammer (etter at Marché la ned).

Når jeg lader på CHAdeMO er det helt annerledes, både Roa, Gran, Gjøvik, Dokka, Lillehammer osv. har gode eller svært gode spise- og handletilbud rett i nærheten. Gjøvik er kanskje den aller beste, med plassering rett utenfor CC som både har flere veldig gode restauranter og mer enn nok av butikker. Med såpass bra med tilbud gjør det ikke noe at jeg ikke får mer enn ca. 39kW i snitt på CHAdeMO ;) (har bestilt CCS-oppgradering da).

Beste Tesla SuC-plassering jeg har vært borti er Torp Uddevalla og Stjørdal. Dombås er også ok.

Med andre ord, et høy antall lokasjoner gir størst sjanse for at de fleste finner et passende sted å lade. 
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

automat

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 28. august 2019, klokken 17:07

Med andre ord, et høy antall lokasjoner gir størst sjanse for at de fleste finner et passende sted å lade.

Det viktigste er at man slipper å stå i ladekø. Og det må være nok ladere til at det blir rotasjon, og raskest mulig avvikling av evt kø.

Å sitte i ladekø er uproduktivt. For man kan jo ikke forlate bilen og gjøre andre ting uten å risikere plassen i køen.

Men klart, når det er 20-30 ladere på en lokasjon, så kan det være bedre at det åpnes en ny lokasjon istedet for utviding av eksisterende.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

jkirkebo

Sitat fra: automat på onsdag 28. august 2019, klokken 17:22
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 28. august 2019, klokken 17:07

Med andre ord, et høy antall lokasjoner gir størst sjanse for at de fleste finner et passende sted å lade.

Det viktigste er at man slipper å stå i ladekø. Og det må være nok ladere til at det blir rotasjon, og raskest mulig avvikling av evt kø.

Å sitte i ladekø er uproduktivt. For man kan jo ikke forlate bilen og gjøre andre ting uten å risikere plassen i køen.

Men klart, når det er 20-30 ladere på en lokasjon, så kan det være bedre at det åpnes en ny lokasjon istedet for utviding av eksisterende.

Ladekø er noe dritt, men er det kort til neste ladested kjører jeg bare videre. Kommer jeg til Gran og det er opptatt + biler i kø (har aldri skjedd) sjekker jeg appen om det er ledig på Roa og kjører i så fall dit isteden. Tilsvarende med Dokka/Hov osv.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

automat

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 28. august 2019, klokken 20:50


Ladekø er noe dritt, men er det kort til neste ladested kjører jeg bare videre. Kommer jeg til Gran og det er opptatt + biler i kø (har aldri skjedd) sjekker jeg appen om det er ledig på Roa og kjører i så fall dit isteden. Tilsvarende med Dokka/Hov osv.

Og når man kommer til neste ladestasjon, så har det det kommet noen andre i mellomtiden, slik at den også er opptatt. Eller den har ikke det servicetilbudet som man kjørte forbi på forrige ladested, og som man egentlig hadde tenkt seg.

Derfor bør ladestasjoner ha "mange nok" hurtigladere.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

daktari

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 28. august 2019, klokken 15:11
Sitat fra: opheim på onsdag 28. august 2019, klokken 14:55
Sitat fra: daktari på tirsdag 27. august 2019, klokken 20:51Tesla bygger jo fler nye ladere enn de andre til sammen, selv om de er best allerede!

Eh, nei. La oss f.eks se på _kun_ lynladere (>150kW). Tesla har bygget 51 supercharger-lokasjoner i Norge i løpet av 6 år. CCS lynladere fra Ionity, CircleK, Fortum, BKK og GK er nå oppe i nesten 50 lokasjoner siden den første åpnet for rett over et år siden, mesteparten i løpet av bare de siste 6 månedene.

Mulig dere ser det fra forskjellig perspektiv. Tesla blir raskt forbikjørt på antall lokasjoner, men de setter opp veldig mange uttak. Eksempelvis Rygge der Ionity fikk opp stasjon. 6 uttak. Tesla har 42 stolper samme sted.

På Eidsvoll har Ionity satt opp 6 uttak. Tesla 44.

Som kommende fast kunde hos Ionity skulle jeg ønske de satt opp minst 30-40 ladere per lokasjon, som en start. For å dekke flommen av CCS biler.
Korrekt, jeg tenker en "lader" lader en bil av gangen. En ladestasjon håndterer mange biler samtidig. De kunne hvertfall satt opp en 10-12 stk, så vi slapp denne kø-diskusjonen. Det er samlet solgt vesentlig fler CCS-biler en Teslaer, særlig inkl. Model 3. 50kW regner jeg ikke med som "hurtig" ;-)

Min magefølelse var basert på de vi ser når vi teller opp: at Tesla åpnet hele 8 nye stasjoner med 114 ladere hittil i 2019, og i tillegg minst 22 nye ladere på eksisterende stasjoner.

Ionity derimot: 8 stasjoner men bare 38 ladere.
Circle K har på egen hånd åpnet en ca. 6 ladere på 3 stasjoner rundt Oslo.
BKK har en 4-5 stasjoner med ca 10 ladere. Fortum likeså.

Ionity:
Aurland/sogneporten 4 ladere
Lura (Sola) 4 ladere
Rygge (Moss) 6 ladere
Leirvik (Stord) 4 ladere
Dal (Gardermoen/Jessheim) 6 ladere
Vik (Hønefoss) 6 ladere
Haukås (Bergen) 4 ladere
Dombås 4 ladere

Tesla:
Knapstad/Jaren (Spydeberg) 18 ladere
Rugtvedt/Stathelle (Porsgrunn) 20 ladere
Levanger 12 ladere
Lærdal 12 ladere
Hernes (Elverum) 16 ladere
Mo i Rana 8 ladere
Gulsvik (Krøderen, Rv7) 12 Ladere
Skarnes (Kongsvinger) 16 plasser (under bygging)

Gamle stasjoner med utvidelser
Klett (Trondheim) 10 nye ladere
Aksdal (Haugesund), 4 nye ladere
Grong (Namsos) 4 nye ladere
Storjord (Bodø) 4 nye ladere

Tar forbehold om at jeg ikke har talt helt rett, men utfordrer noen enda mer nerdete enn meg til å ta over jobben...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

xyzzy

#44
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 28. august 2019, klokken 17:07
Jeg er enig, antall lokasjoner er viktigere. Jeg vil heller ha 3 stk. ladeplasser med 10 ladere hvert sted enn en stk. med 44 ladere. Selv om totalen blir lavere med 3x10.

"Det kommer an på" - når det er så mange som 10 ladere, blir det sjelden kø. Og ikke minst - det er fremgang i køen.

Jeg vil heller ha ett sted med 6 ladere enn 6 steder med 1-2 ladere (Vanlig GK/Fortum i dag) - men jeg ser at 3 med 10 kan være bedre enn ett med 44.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA