Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Grøss og gru?? EasyPark som betalingsløsning for hurtiglading?

Startet av Biltesteren.no, tirsdag 20. august 2019, klokken 22:47

« forrige - neste »

automat

Nå vet jeg ikke om det har blitt innført betaling på denne hurtigladeren på Prestfoss som startet tråden.

Men hvis Easypark er eneste betalingsløsning, så vet vi ingen ting om eventuelt påslag. Kostnadsfordelingen vet bare Midtkraft og Easypark, med mindre de offentliggjør det.

Alle betalingsløsninger har en kostnad, enten ladeleverandøren tar det selv, eller setter det ut.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

jkirkebo

Sitat fra: automat på onsdag 04. september 2019, klokken 21:24
Nå vet jeg ikke om det har blitt innført betaling på denne hurtigladeren på Prestfoss som startet tråden.

Men hvis Easypark er eneste betalingsløsning, så vet vi ingen ting om eventuelt påslag. Kostnadsfordelingen vet bare Midtkraft og Easypark, med mindre de offentliggjør det.

Alle betalingsløsninger har en kostnad, enten ladeleverandøren tar det selv, eller setter det ut.

EasyPark tar vel alltid 15% påslag? Men klart, om EasyPark foreløpig er eneste mulighet så blir det jo vanskelig å kalle det det.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Vollis47

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 05. september 2019, klokken 00:08
Sitat fra: automat på onsdag 04. september 2019, klokken 21:24
Nå vet jeg ikke om det har blitt innført betaling på denne hurtigladeren på Prestfoss som startet tråden.

Men hvis Easypark er eneste betalingsløsning, så vet vi ingen ting om eventuelt påslag. Kostnadsfordelingen vet bare Midtkraft og Easypark, med mindre de offentliggjør det.

Alle betalingsløsninger har en kostnad, enten ladeleverandøren tar det selv, eller setter det ut.

EasyPark tar vel alltid 15% påslag? Men klart, om EasyPark foreløpig er eneste mulighet så blir det jo vanskelig å kalle det det.

Nei, det er ikke alltid et slikt påslag. I Egersund koster parkeringen det samme om du bruker EasyPark som om du bruker parkeringsselskapets automater. Og EasyPark er jo mye lettere.

Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

geear

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 05. september 2019, klokken 00:08
Sitat fra: automat på onsdag 04. september 2019, klokken 21:24
Nå vet jeg ikke om det har blitt innført betaling på denne hurtigladeren på Prestfoss som startet tråden.

Men hvis Easypark er eneste betalingsløsning, så vet vi ingen ting om eventuelt påslag. Kostnadsfordelingen vet bare Midtkraft og Easypark, med mindre de offentliggjør det.

Alle betalingsløsninger har en kostnad, enten ladeleverandøren tar det selv, eller setter det ut.

EasyPark tar vel alltid 15% påslag? Men klart, om EasyPark foreløpig er eneste mulighet så blir det jo vanskelig å kalle det det.
I Danmark er prisen 5,40 / kWh med EasyPark hos e-on, mens enganglding med kredittkort er 249,-. Hva Easypark tar (eller kredittkortbetalingstilbyderen for den skyld) vet vi ingenting om. I Danmark slipper vi som nordmenn til og med unna med norsk kurs.. tror jeg.

mariowing

EasyPark tar heller ikke påslag på parkeringsplasser som er gratis men som krever at man tar en lapp fra automat, typisk på kjøpesenter med tidsbegrenset gratis parkering. Genialt å stille inne på appen mens man går mot senteret i stedet for å måtte gå til automaten, vente på lappen og gå tilbake til bilen.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

jkirkebo

Sitat fra: mariowing på lørdag 05. oktober 2019, klokken 06:39
EasyPark tar heller ikke påslag på parkeringsplasser som er gratis men som krever at man tar en lapp fra automat, typisk på kjøpesenter med tidsbegrenset gratis parkering. Genialt å stille inne på appen mens man går mot senteret i stedet for å måtte gå til automaten, vente på lappen og gå tilbake til bilen.

Slike steder burde akseptere elektronisk parkeringsur i vinduet, det er enda mye enklere enn å styre med appen ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

mariowing

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 05. oktober 2019, klokken 09:07
Sitat fra: mariowing på lørdag 05. oktober 2019, klokken 06:39
EasyPark tar heller ikke påslag på parkeringsplasser som er gratis men som krever at man tar en lapp fra automat, typisk på kjøpesenter med tidsbegrenset gratis parkering. Genialt å stille inne på appen mens man går mot senteret i stedet for å måtte gå til automaten, vente på lappen og gå tilbake til bilen.

Slike steder burde akseptere elektronisk parkeringsur i vinduet, det er enda mye enklere enn å styre med appen ;)

Men da kan de ikke bøtlegge billister som glemmer å trekke lapp. Jeg hadde håpet at tidsur på slike gratis men tidsbegrensede plasser ble gyldig i nye parkeringsforskriften men det klarte jammen bransjen å forhindre. Lite forbrukervennlig!
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Trekkoppbil

Ja, det er viktig å ha alternative og kurrante betalingsløsninger når man kommer til en hurtiglader.

Å komme til en ladestasjon som har en fremmed betalingsløsning og den er låst til en app som du ikke kjenner til,  kan  skape mye klabb og babb. Og det er en ladeoperatør som du kanskje ikke har hørt om før.

Prestfoss ligger langt unna andre ladeløsninger,  på et lite sted man kan ha en ladestopp mellom øde skogsstrekninger  på kalde innlandsvintre.

Det finnes bilister som stadig har noe kluss med telefonen sin. Og har man telefonen tilgjengelig, har man kanskje ikke internet-tilgang.  Det kan være mye kluss ved utprøving av nye apper. En del apper har kompatibilitetsbegrensninger og det er begrensa hvilke enheter de støtter, og de kan ha sære krav som at Google Play services skal kjøre på enheten. Mange apper bærer preg av å være nærmest spionvare, og de kan kreve at du gir dem tillatelser som burde være helt irrelavante for appens funksjon. Det kan f.eks være apper som nekter deg å bruke dem, hvis du f.eks ikke vi gi dem tilgang til å lese din geografiske posisjon.
Det finnes også bilister som ikke har smarttelefoner og gamle folk som ikke er i stand til å bruke dem.

Sjølv har jeg opplevd å være på landeveien en kald vinterkveld, hvor jeg småfryser og er svært opptatt av å følge med på hvor mange kwt og km jeg har igjen, og jeg prøver å optimalisere kjøring og planlegge lading og jeg regner ut hvor mye varmeapparat jeg kan tillate meg å bruke. Så får jeg telefon fra en annen bilist jeg kjenner som står på Prestfoss og som har fått låne en telefon i en butikk og som forklarer at bilen står på hurtigladeren til en ladeoperatør med et ukjennt navn som har fått seg ny betalingsløsning, og bilisten spør om jeg kan hjelpe til med å starte og stoppe lading med en app som jeg kan laste ned. Bilisten kunne ikke bruke ladebrikkene sin her. For meg er det ikke enkelt å prøve ut nye apper, når jeg er travelt opptatt med kjøring, så jeg ber bilisten prøve å ringe ett annet familemedlem, som viser seg å ha problemer med både pc og telefon den kvelden.

Jeg har erfaring fra før, hvor mye kluss det kan være når man kommer til et nytt sted, med nye apper. En gang  brukte jeg en over en time på å klusse med apper, ett sted hvor det var flere operatører. En hadde lang og knotete registering av konto,  som var håpløst å gjøre på en telefon, og jeg måtte prøve mange ganger, før jeg fant ut at operatøren også hadde en annen app som det viste seg at jeg skulle bruke, men som det også var knot med, og som ikke virka. Så jeg prøvde en annen operatør som jeg er vant til å bruke. Fortum forklarte ikke på noen tydelig måte at jeg måtte knytte kredittkort til hver ladebrikke om jeg skulle lade i Sverige f.eks.
Sånn kan man holde på, i tillegg til brye man har med andre ladeproblemer, som forlatte kjøretøy på hurtigladeplassene, og hurtigladere som ikke virker eller som må restartes.

Når jeg tenker på hvor mange ganger jeg bruker en eller flere timer på ladekluss langs veien, så lurer jeg av og til på om jeg må være litt gal, siden jeg kjører elbil.

Det eneste som er tvunget betalingsmiddel her i landet, er ettter det jeg kjenner kontanter.  Jeg forstår at ladeoperatørene ikke vil bruke det, men hadde det vært myntinnkast, så hadde vi hatt en utvei når andre betalingsløsninger ikke fungerer. I det minste burde det vært mulig å betale med normale bank-kort.

Wibla

Man får virkelig håpe at man får autentiseringsløsninger som leser av IDen til bilen direkte, slik som Tesla har fått til ... da slipper man kanskje en del av dette kaoset.
2018 Tesla Model S 75D

sjokomelk

Sitat fra: Wibla på lørdag 30. november 2019, klokken 00:16
Man får virkelig håpe at man får autentiseringsløsninger som leser av IDen til bilen direkte, slik som Tesla har fått til ... da slipper man kanskje en del av dette kaoset.
Det finnes allerede og har vært en del av CCS-standarden siden starten. Men ingen i Norge som har tatt det i bruk enda. Fastned i Nederland (og Tyskland) har det på alle sine ladestasjoner. Du må bare ha registrert deg med brikke første gangen du lader bilen, og så kobler de MAC-adressen til CCS-porten din til kontoen din.

http://www.youtube.com/watch?v=GnqqSi6oYdU
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

pudderjagar

Denne standarden er klar i Norge og men da er ein del usikkerhetsmoment rundt den. Blant annet så er ikkje MAC adressa unik for kvar bil. Noko som betyr at du kan risikera å måtta betala for at ein fremmed bil med same adressa som deg.

Så her må ein nok vente litt får da får den store utbredelsen.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

OhmPaPa

Sitat fra: pudderjagar på søndag 01. desember 2019, klokken 17:37
Denne standarden er klar i Norge og men da er ein del usikkerhetsmoment rundt den. Blant annet så er ikkje MAC adressa unik for kvar bil. Noko som betyr at du kan risikera å måtta betala for at ein fremmed bil med same adressa som deg.

Så her må ein nok vente litt får da får den store utbredelsen.

Whaaaaat??? Har folkene bak CCS lagt API for å gjenkjenne bilen men uten krav om en unik ID noe sted?

Rosstopher

Sitat fra: pudderjagar på søndag 01. desember 2019, klokken 17:37
Blant annet så er ikkje MAC adressa unik for kvar bil.

Seriøst? Det er jo hele poenget (i hvert fall en stor del av poenget) med MAC-adresser!
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Marius Kotsbak

Sitat fra: roxy på torsdag 22. august 2019, klokken 08:35
OT, men handler om Easypark.

Jeg fikk faktisk bruk for easypark i Trondheim, ikke til lading, men til parkering. Hele Trondheim sentrum er gjenstand for regulering av trafikken med enveiskjøringer og endret kjøremønster. Og oppi det hele har det skjedd noe med P-automatene og de jeg prøvde har sluttet å ta kort. Etter håpløse telefonsamtaler med Trondheim Parkering sto jeg igjen med å finne et sted å veksle til mynter, eller å laste ned deres egen P-app. Da kom jeg på min nylig nedlastede EasyParkapp og voila, problem løst.

OT: om du parkerer litt i Trondheimsområdet så anbefaler jeg å laste ned "Smartpark"-appen og få lavere pris.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

turfsurf

Sitat fra: pudderjagar på søndag 01. desember 2019, klokken 17:37Blant annet så er ikkje MAC adressa unik for kvar bil.
Hvorfor ikke? Noen som har trykt for mye på copy&paste knappen?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA