Klimaskeptikere i kommentarfeltene i nettaviser og Facebook

Startet av geear, torsdag 08. august 2019, klokken 12:21

« forrige - neste »

Rollep

Sitat fra: Gardin på lørdag 10. august 2019, klokken 20:04
Det beste er egentlig om man kjøper den dyreste Teslaen som man klarer å finansiere. Da gir man Tesla mer midler til å utvikle nye modeller samtidig som man selv blir tvunget til å redusere eget forbruk til et minimum for å kunne betjene gjelden man har pådratt seg for å finansiere bilen.
Dette må jo være noe av det tåpeligste jeg har lest på lenge.

Amatøren

Har en bekjent på Facebook som nærmest vier sitt liv til å grave frem den ene klimafornektene artikkelen etter den andre.

Opplevet også at vi hadde familieselskap hvor en av gjestene presterte å kalle med snylter fordi jeg får lov til å lade elbil på arbeid. Arbeidsgiver har installert 26 type 2 uttak (16 A) for å stimulere til miljøvennlig kjøring.

Han som kalte meg snylter, har også en far som synes elbilfolk er snyltere. Det kommer opp på nesten alle familieselskapene hos de.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Philip Marlowe

Sitat fra: Rollep på søndag 11. august 2019, klokken 14:50
Det beste er egentlig om man kjøper den dyreste Teslaen som man klarer å finansiere. Da gir man Tesla mer midler til å utvikle nye modeller samtidig som man selv blir tvunget til å redusere eget forbruk til et minimum for å kunne betjene gjelden man har pådratt seg for å finansiere bilen.
Grunn på dette en stund så innser du nok at dette ikke er et tåpelig forslag.

geear

Kjøp nå heller den bilen du trenger, og ikke legg beslag på og frakt rundt på en batteripakke som er mye større enn du trenger, så kan du allikevel redusere forbruket og bruke pengene på lokale varer og annen utslippsreduksjon (solceller på taket, etterisolering og energieffektivisering i bolig).

Rollep

Sitat fra: gr på søndag 11. august 2019, klokken 15:39
Kjøp nå heller den bilen du trenger, og ikke legg beslag på og frakt rundt på en batteripakke som er mye større enn du trenger, så kan du allikevel redusere forbruket og bruke pengene på lokale varer og annen utslippsreduksjon (solceller på taket, etterisolering og energieffektivisering i bolig).
Ja det høres betydelig fornuftigere ut.

Det er jo også slik at skal elektrifiseringen av bilparken komme seg videre fra den mikroskopiske fremdriften vi ser idag MÅ alle de store produsentene være med og det oppnås ikke ved å kjøpe millionbiler fra USA.

Rollep

Sitat fra: Amatøren på søndag 11. august 2019, klokken 15:13
Han som kalte meg snylter, har også en far som synes elbilfolk er snyltere. Det kommer opp på nesten alle familieselskapene hos de.
Det er vel den type tullinger som jubler hemningsløst i kommentarfeltene hver gang det snakkes om innføring av bompenger på elbiler. Samtidig hevder de å være motstandere av alt hva bompenger heter :)

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Kristian O

Sitat fra: Rollep på søndag 11. august 2019, klokken 15:55
Sitat fra: gr på søndag 11. august 2019, klokken 15:39
Ja det høres betydelig fornuftigere ut.

Det er jo også slik at skal elektrifiseringen av bilparken komme seg videre fra den mikroskopiske fremdriften vi ser idag MÅ alle de store produsentene være med og det oppnås ikke ved å kjøpe millionbiler fra USA.
Trur signaleffekten av å kjøpe Tesla er større enn den direkte reduksjonen i utslipp. Trur utviklinga av elbil hadde vært rimelig stusselig i dag uten Tesla.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Gardin

Sitat fra: Rollep på søndag 11. august 2019, klokken 14:50
Dette var åpenbart en spissformulering. Jeg anbefaler ikke folk å ta opp forbrukslån for å kjøpe elbil, men klimamessig så er ikke dette noen dårlig tiltak.

En side av det er at vi trenger å aksellerere elektrifiseringen av transportsektoren. Tesla er en viktig pådriver for dette. Jo fler og jo dyrere biler Tesla får solgt, jo mer resurser får de til å satse enda sterkere.

Men det viktigste poenget i spissformuleringen er at det meste vi bruker penger på har et klimaavtrykk. De fleste bruker opp mesteparten av pengene vi har tilgjengelig. Når pengene først skal brukes opp, så gir ikke elbilproduksjon spesielt høyt klimaavtrykk per krone brukt. Det er mange andre ting vi bruker penger på som er mye verre. Planlagte flyturer er for eksempel veldig billig i forhold til hvor mye klimagassutslipp det forårsaker. Det samme gjelder klær og mye annet (bortsett fra de dyreste designermerkene). Hvis man i tillegg finansierer elbilen med forbrukslån, så ender man gjerne opp med å betale mange ganger så mye som bilen kostet i renter - penger som man ellers ville brukt på annet forbruk. Hvis du prøver å regne på det ser du at det ikke skal så mye til før CO2 regnskapet for et slikt stunt slår gunstig ut.

En enkel måte å redusere eget klimaavtrykk er rett og slett å bruke mindre penger. Å ruinere egen økonomi er kanskje ikke den smarteste metoden for å oppnå dette, men det er utvilsomt en metode som fungerer.

stefse

He he, mens man er inne på det, hvem får meravkastningen på forbrukslånet, og hva kjøper disse seg?
"The full picture" :D

Egentlig handler det om holdninger. Det må bli litt "ut" å leve på måter som oksiderer mye karbon i forhold til det som er nødvendig.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

sjokomelk

Sitat fra: Amatøren på søndag 11. august 2019, klokken 15:13
Opplevet også at vi hadde familieselskap hvor en av gjestene presterte å kalle med snylter fordi jeg får lov til å lade elbil på arbeid. Arbeidsgiver har installert 26 type 2 uttak (16 A) for å stimulere til miljøvennlig kjøring.

Jeg hadde en kollega på jobb som mente jeg var en snylter fordi jeg har benyttet meg av fordelene som følger med det å kjøpe elbil. Så jeg snudde flisa elegant over på han og familien hans og spurte han hver eneste morgen, kaffepause, lunsj og ellers når han ble møtt i gangen om "Hvordan går det med de forbanna snylter-ungene dine da? Har de snylta på skatten i dag også med BSU-sparingen sin? Hvor mye har ungene dine snylta fellesskapet for i skatt så langt i år da? Jeg regner med snylter-ungene dine betaler inn ekstra skatt i år?".
Etter å ha holdt på sånn i et par uker tok han tegningen med at det er ikke snylting når man benytter seg av et tilbud som alle kan ta del i hvis de ønsker. :D :laugh:
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Ansjosfilet

La meg gjette; dere jobber begge som forskere på Blindern?
2016 Bmw i3 60Ah
2022 Bmw iX3 LCI

cra

Sitat fra: sjokomelk på mandag 12. august 2019, klokken 17:59Så jeg snudde flisa elegant over på han og familien hans og spurte han hver eneste morgen, kaffepause, lunsj og ellers når han ble møtt i gangen om "Hvordan går det med de forbanna snylter-ungene dine da? Har de snylta på skatten i dag også med BSU-sparingen sin?

Hahaha!! Genialt!   :laugh:  Så er det bare å spe på med snylte-taxfree, momsfrie bøker osv når det passer. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

geear

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA