Klimaskeptikere i kommentarfeltene i nettaviser og Facebook

Startet av geear, torsdag 08. august 2019, klokken 12:21

« forrige - neste »

Gardin

SveinJ

Sitat fra: Gardin på fredag 09. august 2019, klokken 22:49
Hvorfra mener du at vi burde starte med å redde verden?

Kina og India f-eks. Bor vel bare ca. 3 milliarder mennesker der!
2021 VW i.d4 Max Honey yellow,
2025 VW ID.4 4-Motion Excl. Costa Azul

Amoss

Sitat fra: SveinJ på fredag 09. august 2019, klokken 23:01

Også Kina og India kan deles opp i segmenter på ~5 millioner, og hver av de kan hevde at de er så få at de ikke spiller noen rolle, og at man derfor bør starte ett annet sted. Som f.eks. USA eller Europa...

http://www.nybrodahl.com/Kap6/Visdomsord/Alle_Noen_Enhver_og_Ingen.htm
Model S 85D

Burger

Sitat fra: 1317142119 på fredag 09. august 2019, klokken 14:16
Det jeg ikke klarer å forstå er følgende 3 punkt:
1. I Oslo MDG ønsker man at flest mulig skal bo sentralt i et allerede ekstremt presset boligmarked.
Nå følger jeg ikke helt med hva som skjer i Oslo, men jeg kan prøve å forklare det jeg forstår.

Dersom man ser ett forurensningskart der man ser forurensning pr km2 så er det værst i storbyene. Dersom man ser et forurensningskart på hvor mye hver husstand eller person forurenser så er kartet snudd på hodet.

Så vi som bor i bygda forurenser mer, selv om det er mindre forurensning rundt oss. Dersom man klarer å få bukt med forurensning i byene så blir det win win. Levelig miljø og minst miljøavtrykk.

Mye artig å finne om byplanlegging og hvordan man jobber med å få bedre levestandard ved blandt annet å få ned behovet for å bruke bil. Da må man ha det man trenger i gangavstand, dvs mikse kontorplasser, handel, offentlige tilbud og beboelse.

NB: Jeg er klar at over at man ikke kan legge primærnæringen i storbyer, men andelen mennesker som jobber i primærnæring i Norge er lav : https://www.ssb.no/nasjonalregnskap-og-konjunkturer/faktaside/norsk-naeringsliv
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

geear

De fattigste er de som skal bruke det lille de har på å bli litt grønnere og enda fattigere?

Hva er ditt miljøavtrykk sammenlignet med en gjennomsnittlig inder eller kineser?

magnetic

Verden vil ikke reddes. Norge har brukt 8,3 milliarder kroner på bevaring av regnskogen. Men nå øker avskogingen drastisk, viser nye tall. https://www.nettavisen.no/nyheter/skogomrade-i-amazonas-pa-storrelse-med-vestfold-forsvant-i-juli-maned/3423824496.html

stefse

Hvis det skulle monne, måtte det komme en slags miljø-Hitler, som erobret alle land, forbød hogst, innførte 1-barns politikk, faset ut olje og gassutvinning, og på mange måter satte utviklingstempoet kraftig ned.
Men sålenge jordkloden består av fragmenter som konkurrerer med hverandre, og som har kortsiktig egeninteresse av å fortsette utslipp og hogst, vil det fortsette med museskritt og tildels tilbakeskritt.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Gardin

Nå bor ikke jeg verken i Kina eller India, og jeg gjetter på at ikke du gjør det heller? Så jeg hadde først vanskeligheter med å se hvordan vi kan bidra derfra, men etter å ha tenkt igjennom dette har jeg kommet fram til at du sikkert mente at vi kan bidra til å redusere Kinas CO2 utslipp gjennom å kjøpe færre ting som er produsert i Kina? Det er et godt miljøtiltak. Takk for at du bidrar på denne måten!

Rollep

Sitat fra: Gardin på lørdag 10. august 2019, klokken 13:24

Nå bor ikke jeg verken i Kina eller India, og jeg gjetter på at ikke du gjør det heller? Så jeg hadde først vanskeligheter med å se hvordan vi kan bidra derfra, men etter å ha tenkt igjennom dette har jeg kommet fram til at du sikkert mente at vi kan bidra til å redusere Kinas CO2 utslipp gjennom å kjøpe færre ting som er produsert i Kina? Det er et godt miljøtiltak. Takk for at du bidrar på denne måten!
Et annet godt tiltak kunne jo være å kjøpe langt færre biler som må transporteres hele veien fra Asia eller USA. Må jo være langt bedre for miljø og utslipp å kjøpe kortreiste europeiske produkter, for ikke å snakke om arbeidsplasser som vi trenger flest mulig av i Europa.

Øyvind.h

Bil og miljø rimer dårlig i det hele tatt. Slutt å kjøpe biler. Må man ha bil så begrens det til en. Produsenter henter deler fra store deler av verden. Det er virkelig ikke miljøvennlig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hELgenen

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 10. august 2019, klokken 15:38
Bil og miljø rimer dårlig i det hele tatt. Slutt å kjøpe biler. Må man ha bil så begrens det til en. Produsenter henter deler fra store deler av verden. Det er virkelig ikke miljøvennlig.

Fly er verre,så slutt å fly.

Rosstopher

Sitat fra: Rollep på lørdag 10. august 2019, klokken 15:15
Et annet godt tiltak kunne jo være å kjøpe langt færre biler som må transporteres hele veien fra Asia eller USA. Må jo være langt bedre for miljø og utslipp å kjøpe kortreiste europeiske produkter, for ikke å snakke om arbeidsplasser som vi trenger flest mulig av i Europa.

Jeg vet ikke, men jeg antar at utslippene fra transport er små sammenlignet med utslippene fra selve produksjonen, og at det er andre faktorer enn geografi som man bør fokusere på.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler, motorsykkel, veteranbil, veterantraktor, lastebil, brannbil

jkirkebo

Sitat fra: Rosstopher på lørdag 10. august 2019, klokken 15:53
Sitat fra: Rollep på lørdag 10. august 2019, klokken 15:15

Jeg vet ikke, men jeg antar at utslippene fra transport er små sammenlignet med utslippene fra selve produksjonen, og at det er andre faktorer enn geografi som man bør fokusere på.

Utslipp ved transport med båt er ganske små ja, store båter er vel den mest energieffektive fraktmetoden som finnes, sammen med elektrisk jernbane.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Burger

2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Gardin

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 10. august 2019, klokken 15:38
Bil og miljø rimer dårlig i det hele tatt. Slutt å kjøpe biler.
Det er kjempeflott om du klarer deg uten bil, men vi kan ikke forvente at alle vil gi opp bilen. I mesteparten av kongeriket er det nesten umulig å leve et moderne liv uten bil.

Samfunnet vil alltid trenge motorisert transport for å fungere godt. Elbiler er nøkkelen til å gjøre dette bærekraftig. Dessverre er foreløpig elbilmarkedet svært begrenset, og elektrifiseringen av transportsektoren går for sakte. For å få mer fart på overgangen er det viktig at bilprodusentene forstår at det finnes et enormt marked for elektriske kjøretøy. Å kjøpe elbil bidrar til å øke etterspørselen etter elbiler, som igjen fører til økte investeringer. Dette vil gi et bredere utvalg og lavere pris slik at elbil blir aktuelt for enda flere, og slik baller det på seg.

Elbiler til hele folket er kanskje ikke den endelige løsningen, men i dagens situasjon er det kjempebra for miljøet at flest mulig som mener at de trenger en ny bil skaffer seg en elbil.

Det beste er egentlig om man kjøper den dyreste Teslaen som man klarer å finansiere. Da gir man Tesla mer midler til å utvikle nye modeller samtidig som man selv blir tvunget til å redusere eget forbruk til et minimum for å kunne betjene gjelden man har pådratt seg for å finansiere bilen.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA