Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Performance med hengefeste i inventory!

Startet av aj1240, mandag 05. august 2019, klokken 13:31

« forrige - neste »

Thomas Singstad

vurderer å kjøpe performance uten PUP og hengerfeste. Men følger ikke autopilot med?
Er det noen andre forskjeller?

MyMuffin

Sitat fra: Thomas Singstad på tirsdag 06. august 2019, klokken 17:04
vurderer å kjøpe performance uten PUP og hengerfeste. Men følger ikke autopilot med?
Er det noen andre forskjeller?

Autopilot (autosteer) er vel standard nå på alle biler nå.
Tipper forsikringspremien er vesentlig dyrere på en performance, I lengden kan det utgjøre mye, da selskapene har vist en tendens til å heve prisene i disse dager
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

Dexter

Sitat fra: model3citizen på mandag 05. august 2019, klokken 13:42
Husk: Kjøper du Performance med hengerfeste, så kommer alle til å ville låne bilen din til å kjøre henger med. Best bestille uten hengerfeste, og heller betale litt ekstra for skikkelige bremser.

hvorfor skulle alle låne den bilen for å dra henger med?

men enig i det siste, kjøp en skikkelig P.

Bart

#33
Sitat fra: MyMuffin på tirsdag 06. august 2019, klokken 21:28
Tipper forsikringspremien er vesentlig dyrere på en performance, I lengden kan det utgjøre mye, da selskapene har vist en tendens til å heve prisene i disse dager

Jeg sjekket forsikringen til Tesla Owners Club Norway (https://tocn.coverclub.no/BilforsikringTesla) og der er premien ca 50% dyrere for Performance vs Long range. I hvert fall den jeg ble tilbudt.

Hvis det kommer en valgfri "Performance-oppgradering" til alle Long Range i fremtiden, kan det være lurt å sjekke av med forsikringsselskapet før man aksepterer.

Edit: Spesifisert forsikringsselskap
Tesla Model 3 AWD LR (bestilt)

aj1240

Sjekket Gjensidige og de har samme pris på AWD og performance.

handyman72

Frende forsikring har også samme pris for AWD og performance. Så prisen på forsikringen er ingen grunn til ikke og investere i skikkelig P  :D

Bart

Sitat fra: handyman72 på onsdag 07. august 2019, klokken 12:38
Så prisen på forsikringen er ingen grunn til ikke og investere i skikkelig P  :D

Mitt hovedargument for å velge LR AWD er definitivt tilhengerfestet. Så håper jeg på en Performance SW-oppdatering om ikke lenge.  8)

Det vil vel også bli mer hjulstøy med 20"-felgene vs 18"?
Tesla Model 3 AWD LR (bestilt)

magnetic

fornuften tilsier at performance uten oppgraderte bremser burde ha høyere forsikrings premie, pga. lengre bremsestrekning

aj1240

Sitat fra: magnetic på onsdag 07. august 2019, klokken 13:06
fornuften tilsier at performance uten oppgraderte bremser burde ha høyere forsikrings premie, pga. lengre bremsestrekning

Nei de vil ikke ha lengre bremselengde på grunn av bremsene, så lenge man ikke overoppheter bremsene.
Grunnen til at de er større er for å lede vekk og absorbere mer varme ved aktiv kjøring.
Så lange man klarer å låse hjulene/aktivere abs så vil de alltid ha samme bremselegde.

Øyvind.h

Større bremser bruker lengre tid på å gi full effekt når de er kalde fra september til mars. Ref alle bremseproblemene folk har på vinteren. Større bremse=høyere risiko. Vipps har du et argument i andre retningen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

aj1240

Fikk akkurat bekreftet fra Delivery Team NO at det er korrekt konfigurasjon på disse  ;)

Performance – Long Range firehjulsdrift
Uten «Performance-oppgradering» (20" felger, Performance-bremser, Spoiler, Senket og pedaler)
Men med Tilhengerfeste

Vroom

Sitat fra: magnetic på onsdag 07. august 2019, klokken 13:06
fornuften tilsier at performance uten oppgraderte bremser burde ha høyere forsikrings premie, pga. lengre bremsestrekning

LR AWD er vel samme bilen som Performance bortsett fra nevnt utstyr. Hva er det som tilsier at den skulle ha lengre bremsestrekning? Er den tyngre?

Såvidt jeg skjønner så har "vanlig" performance større bremser for å håndtere banekjøring.

Bart

Sitat fra: aj1240 på onsdag 07. august 2019, klokken 13:18
Fikk akkurat bekreftet fra Delivery Team NO at det er korrekt konfigurasjon på disse  ;)

Antydet de noe om dette er en kombinasjon som har kommet for å bli, eller er det kun en test for evt å sjekke interessen i markedet?
Tesla Model 3 AWD LR (bestilt)

aj1240

Sitat fra: Bart på onsdag 07. august 2019, klokken 13:39
Sitat fra: aj1240 på onsdag 07. august 2019, klokken 13:18
Fikk akkurat bekreftet fra Delivery Team NO at det er korrekt konfigurasjon på disse  ;)

Antydet de noe om dette er en kombinasjon som har kommet for å bli, eller er det kun en test for evt å sjekke interessen i markedet?

Kan være tilfeldig inventar de bare vil bli kvitt.
Alternativt noe som kan bestilles off-menu i butikkene, men siste jeg var innom Grorud og spurt om performance uten hardware pakken så de bare ut som noen store spørsmålstegn og ante ikke hva jeg pratet om i det hele tatt.

CorsoDante

Sitat fra: aj1240 på onsdag 07. august 2019, klokken 13:45
Sitat fra: Bart på onsdag 07. august 2019, klokken 13:39
Sitat fra: aj1240 på onsdag 07. august 2019, klokken 13:18
Fikk akkurat bekreftet fra Delivery Team NO at det er korrekt konfigurasjon på disse  ;)

Antydet de noe om dette er en kombinasjon som har kommet for å bli, eller er det kun en test for evt å sjekke interessen i markedet?

Kan være tilfeldig inventar de bare vil bli kvitt.
Alternativt noe som kan bestilles off-menu i butikkene, men siste jeg var innom Grorud og spurt om performance uten hardware pakken så de bare ut som noen store spørsmålstegn og ante ikke hva jeg pratet om i det hele tatt.

Vann til vin.

Enkelt grep for å bli kvitt litt av inventaret som er produsert som standard AWD LR.

Ser for øvrig ut som de har tenkt å holde dette trikset for seg selv, dvs. ikke tilby disse via tilpasset bestilling.
TM3P "FSD"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA