Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Enyaq i media / Nyheter om Enyaq

Startet av Finnøy (Arne Johan Larsen), mandag 29. juli 2019, klokken 13:57

« forrige - neste »

batterimannen

Sitat fra: proton på onsdag 25. november 2020, klokken 15:06
Sitat fra: Kafk4 på onsdag 25. november 2020, klokken 14:15
Sitat fra: J@x på tirsdag 24. november 2020, klokken 11:21
Noen som har hørt noe håndfast nytt om produksjonsstart/leveringsstart/demobiler?

En liten digresjon...., fant dette i min søken på google, fra en irsk Skodaforhandler: "Ireland will receive 270 units of the ENYAQ in 2021, so demand is expected to outstrip supply of this new model. First to arrive will be the 80 models, followed closely by the 60 models."

Ikke mange biler det på et helt land for et helt år.

Produksjonsstart i dag:
https://www.skoda-storyboard.com/en/press-releases/skoda-auto-launches-series-production-of-the-enyaq-iv-at-its-main-plant-in-mlada-boleslav/

Veldig artig å se videoen som ligger ved den artikkelen!

Det står 80X bakpå den hvite bilen som blir produsert i videoen.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

tromsø

Reagerte på det samme, er jo en x hele veien, man ser front-motoren tidligere i videoen. Skulle ikke den produseres sist? Men er vel så enkelt att i en promovideo skal kun det beste vises...
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

batterimannen

Sitat fra: tromsø på onsdag 25. november 2020, klokken 20:27
Reagerte på det samme, er jo en x hele veien, man ser front-motoren tidligere i videoen. Skulle ikke den produseres sist? Men er vel så enkelt att i en promovideo skal kun det beste vises...

Jeg tror de produserer begge modeller til journalister, flere tester osv, så er det økonomi eller PR avdelingen som har bestemt at iV 80 skal komme før iV80X og begge litt etter ID.4.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

tornaldo

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 25. november 2020, klokken 15:10
Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på tirsdag 24. november 2020, klokken 16:16
Sitat fra: batterimannen på onsdag 18. november 2020, klokken 17:46
Er dessverre WLTP urban syklus som blir misbrukt nok en gang  >:(

Det er jo direkte skandaløst. Kunne på en måte skjønne at RSA gjorde det, da de ikke er vant med elbiler, men VW-gruppen har jo hatt flere og burde skjønne at du ikke kan oppgi URBAN WLTP uten å oppgi at det er URBAN, siden det er Combined WLTP som er standarden for personbiler.... DIESELGATE goes to ELGATE....

Før man slenger om seg med dommedagsprofetier og skrive med CAPS LOCK, så hadde det vært interessant om den rekkevidden oppgis noe annet sted enn i en enslig Twitter post? Bruker man den rekkevidden på hjemmesiden til Skoda internasjonalt, eller f.eks. Møller sine sider i Norge?
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

ToWalkOrDrive

Sitat fra: tornaldo på torsdag 26. november 2020, klokken 09:46
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 25. november 2020, klokken 15:10
Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på tirsdag 24. november 2020, klokken 16:16
Sitat fra: batterimannen på onsdag 18. november 2020, klokken 17:46
Er dessverre WLTP urban syklus som blir misbrukt nok en gang  >:(

Det er jo direkte skandaløst. Kunne på en måte skjønne at RSA gjorde det, da de ikke er vant med elbiler, men VW-gruppen har jo hatt flere og burde skjønne at du ikke kan oppgi URBAN WLTP uten å oppgi at det er URBAN, siden det er Combined WLTP som er standarden for personbiler.... DIESELGATE goes to ELGATE....

Før man slenger om seg med dommedagsprofetier og skrive med CAPS LOCK, så hadde det vært interessant om den rekkevidden oppgis noe annet sted enn i en enslig Twitter post? Bruker man den rekkevidden på hjemmesiden til Skoda internasjonalt, eller f.eks. Møller sine sider i Norge?

Jeg brukte ikke CAPS LOCK....jeg brukte SHIFT.
Er tydeligvis skrevet 528km over hele internettet....inkl Møller....
Tesla Model Y                         2021-

tornaldo

#530
Så testen Skoda har brukt som grunnlag for reklamert rekkevidde, er ikke den samme testen som andre bilmerker bruker? Jeg spør, fordi jeg ikke kjenner forskjellen, eller eventuelt hva man har av opplysningsplikt når det kommer til avvik fra den "rette" WLTP syklusen.

Og hvor er eventuelt kilden til at det er brukt WLTP urban?
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

tornaldo

Det site bildet viser anslått WLTP. Kan det ikke være slik at man nå faktisk har offisielt målt, og derfor har et avvik fra tidligere tall anslåtte tall?
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

02jan

Av de jeg har snakket med med begrenset interesse rundt bil , forstår disse tallene som re'elle.  WLTP = så langt jeg kan kjøre med min famile uansett årstid/vær (hva har vær, årstid, å si for hvor jeg skal kjøre ??).

Har spilt inn at jeg antar min realistiske rekkvidde vil være rundt 30 mil får jeg må stoppe å lade (langtur Vinter/regn virklliget), med bakgrunn 2.2 tonn bil og ca 70-75 utnyttbar (noe degresjon beregnet).
Om jeg klarer å ratt blikkboksen 50 mil i by, er relativ unyttig info. Hvorfor ikke skrive hvor fort en bil kan kjøre ned en bakke ?
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

tornaldo

Sitat fra: 02jan på torsdag 26. november 2020, klokken 14:59
Av de jeg har snakket med med begrenset interesse rundt bil , forstår disse tallene som re'elle.  WLTP = så langt jeg kan kjøre med min famile uansett årstid/vær (hva har vær, årstid, å si for hvor jeg skal kjøre ??).

Har spilt inn at jeg antar min realistiske rekkvidde vil være rundt 30 mil får jeg må stoppe å lade (langtur Vinter/regn virklliget), med bakgrunn 2.2 tonn bil og ca 70-75 utnyttbar (noe degresjon beregnet).
Om jeg klarer å ratt blikkboksen 50 mil i by, er relativ unyttig info. Hvorfor ikke skrive hvor fort en bil kan kjøre ned en bakke ?

En eller annen standard må man jo ha. Hva mener du at løsningen skal være, når man skal ha en test som gjelder for alle og skal være et referansepunkt?
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

02jan

En Wltp standard for motorvei elle mix landevei og motorvei.
Det oppgies ofte ikke vilken wltp som brukes, å feks bruke wltp urban Uten å oppgi de andre wltp referansene , vil det være lett for meg å missforstå.
Å småkjøre en elbil i by gir lavere forbruk , mens en som kommer fra fosilbil vil kunne tenker motsatt.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

J@x

2024 Skoda Enyaq IV 85x Sportline i bestilling
2021 VW ID3 1st Plus
2021 Skoda Enyaq IV 80 Sportline (solgt 2024)
2017 VW e-Golf FL
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

geckho

Hørte vel det samme fra vår forhandler. De nevnte 5 ukers produksjon og leveringstid, og at de første kunde bilene ville være på veiene i mars eller april.

Denne videoen dukket for øvrig opp i youtube streamen i dag: https://www.youtube.com/watch?v=mnj4hVT4t5g

RJK

Sitat fra: tornaldo på torsdag 26. november 2020, klokken 15:17
Sitat fra: 02jan på torsdag 26. november 2020, klokken 14:59
Av de jeg har snakket med med begrenset interesse rundt bil , forstår disse tallene som re'elle.  WLTP = så langt jeg kan kjøre med min famile uansett årstid/vær (hva har vær, årstid, å si for hvor jeg skal kjøre ??).

Har spilt inn at jeg antar min realistiske rekkvidde vil være rundt 30 mil får jeg må stoppe å lade (langtur Vinter/regn virklliget), med bakgrunn 2.2 tonn bil og ca 70-75 utnyttbar (noe degresjon beregnet).
Om jeg klarer å ratt blikkboksen 50 mil i by, er relativ unyttig info. Hvorfor ikke skrive hvor fort en bil kan kjøre ned en bakke ?

En eller annen standard må man jo ha. Hva mener du at løsningen skal være, når man skal ha en test som gjelder for alle og skal være et referansepunkt?


Mener det kreves at WLTP miks skal oppgis. De andre er alternativt å markedsføres, men skal ikke brukes alene. Så egentlig burde de som kun oppgir WLTP Urban bli meldt inn for brudd på markedsføringen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA