Enyaq i media / Nyheter om Enyaq

Startet av Finnøy (Arne Johan Larsen), mandag 29. juli 2019, klokken 13:57

« forrige - neste »

jchalvorsen

Hva vil være best å velge av modell og utstyr for flipping da?

batterimannen

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Sikkert lurt å gå for en modell som mange vil ha? vRS blir ikke mulig å bestille før senere, så den går ut i denne runden. Da blir det igjen 80X og bare 80. 80X kommer 5-6 måneder senere. Ikke lett å vite hvordan leveringstakten er rundt starten av året kontra sommeren når 80X med AWD kommer. Den 80 RWD kommer lenge før Model Y, mens 80X kommer kanskje mer samtidig med Model Y fra Berlin.

Når det kommer til utstyr, så er det vanskelig å si noe før de gir ut utstyrspakkene og pris.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

daktari

Spekulasjoner: e-niro har ca 60 kWh batteri og 2wd. Der var det mye penger å hente..
ergo den Skodaen du får raskest på veien kan funke å flippe, uansett speks. Det Enyaq vinner i bagasjeplass taper den kanskje på rekkevidde, men kan ha hengerfeste.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

turfsurf

Enig. Tipper de første blir lette å flippe uansett variant. Så fort normal levering kommer i gang blir det værre. Forutsetter dog at det ikke blir en generell "leveringstørke" dvs mangel på batterier for de fleste merkene.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

KJE E

Hva tror dere om henger feste på RWD varianten?. Blir vel enten ikke tilgjengelig, eller med redusert vekt?. Må ha 1200kg for å lovlig trekke båten til og fra sjø, så ser for meg at RWD fort fallet igjennom her og det blir enda mer venting på AWD. Innen den tid har gjerne Tesla fått ut fingen med Norges lansering av Y med 7 seter og tilhengerfeste. I så fall kommer jeg til å sitte igjen med en katta i sekken opplevelse, om man må signere en bindende kontrakt og man må vente enda lenger, og Tesla tar innersvingen på dem til sommeren igjen.

batterimannen

Sitat fra: KJE E på lørdag 15. august 2020, klokken 09:57
Hva tror dere om henger feste på RWD varianten?. Blir vel enten ikke tilgjengelig, eller med redusert vekt?. Må ha 1200kg for å lovlig trekke båten til og fra sjø, så ser for meg at RWD fort fallet igjennom her og det blir enda mer venting på AWD. Innen den tid har gjerne Tesla fått ut fingen med Norges lansering av Y med 7 seter og tilhengerfeste. I så fall kommer jeg til å sitte igjen med en katta i sekken opplevelse, om man må signere en bindende kontrakt og man må vente enda lenger, og Tesla tar innersvingen på dem til sommeren igjen.

Er en spansk artikkel om Enyaq som har blitt postet her før som skriver 1200 kg på AWD og 1000 kg på RWD. Bare litt over 2 uker til vi får svaret.

tornaldo

Jeg synes det er litt vanskelig å bli helt klok på informasjonen rundt levering av 4x4. Det står at leveringstiden kan bli 5-6 mnd lenger ved bestilling av 4x4, kontra bakhjulsdrift. Er det fordi det er større etterspørsel, og dermed for noen lenger leveringstid, eller er det fordi produksjonen av 4x4 starter 5-6 mnd etter bakhjulsdrift?

Det er jo en avgjørende detalj, som Skoda velger å ikke si noe om.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

batterimannen

Sitat fra: tornaldo på søndag 16. august 2020, klokken 20:56
Jeg synes det er litt vanskelig å bli helt klok på informasjonen rundt levering av 4x4. Det står at leveringstiden kan bli 5-6 mnd lenger ved bestilling av 4x4, kontra bakhjulsdrift. Er det fordi det er større etterspørsel, og dermed for noen lenger leveringstid, eller er det fordi produksjonen av 4x4 starter 5-6 mnd etter bakhjulsdrift?

Det er jo en avgjørende detalj, som Skoda velger å ikke si noe om.

Regner med at de ikke er ferdig med å teste og konfigurere AWD. De leverer ID.3 med RWD, så RWD MEB har vært i produksjon siden slutten av fjoråret. Levering av AWD starter 5-6 mnd etter RWD. Så det har ikke noe med hvor mange som er i kø for hver av utgavene. 

Vet en del mener det er økonomisk begrunnet at RWD kommer først. Da er tanken at det er større marginer på RWD.

tornaldo

Nei jeg tenker jo også det, men det var rom for spekulasjoner der. De kunne like godt sagt rett frem at produksjon og levering av 4x4 vil bli ca 5-6 mnd senere.

Det er forresten litt spesielt at man risikerer å gå ett år fra en bindene bestilling av 4x4, til utlevering. Jeg har ikke noe voldsomt dårlig tid med å bytte ut Model S, men mye kan skje på et år. Både andre modeller, men også egen livssituasjon og behov. Det burde vært tilsvarende lang tid i forveien med 4x4 som rwd, med tanke på å låse seg til bil.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

torlie

Russisk webside som har forsøkt seg på et par "renderings". Er nok ikke så langt fra virkeligheten, men det gjenstår å se.
2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

batterimannen

Sitat fra: tornaldo på søndag 16. august 2020, klokken 22:25
Nei jeg tenker jo også det, men det var rom for spekulasjoner der. De kunne like godt sagt rett frem at produksjon og levering av 4x4 vil bli ca 5-6 mnd senere.

Det er forresten litt spesielt at man risikerer å gå ett år fra en bindene bestilling av 4x4, til utlevering. Jeg har ikke noe voldsomt dårlig tid med å bytte ut Model S, men mye kan skje på et år. Både andre modeller, men også egen livssituasjon og behov. Det burde vært tilsvarende lang tid i forveien med 4x4 som rwd, med tanke på å låse seg til bil.

De vil nok ha bindende bestilling før Tesla Battery day?  :P

kodax

Med disse bestillingene må man vel regne med å betale noe dersom man vil trekke seg fra avtalen?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Tafsern

Sitat fra: torlie på mandag 17. august 2020, klokken 10:06
Russisk webside som har forsøkt seg på et par "renderings". Er nok ikke så langt fra virkeligheten, men det gjenstår å se.

Av en eller annen grunn får jeg en følelse av at de har bommet litt på det de forsøker å få frem med renderen, ser jo mer ut som en stasjonvogn. Trenger nok å være litt kortere og høyere, så ligner den enda mer.

torlie

Sitat fra: Tafsern på tirsdag 18. august 2020, klokken 08:07
Sitat fra: torlie på mandag 17. august 2020, klokken 10:06

Av en eller annen grunn får jeg en følelse av at de har bommet litt på det de forsøker å få frem med renderen, ser jo mer ut som en stasjonvogn. Trenger nok å være litt kortere og høyere, så ligner den enda mer.

Er litt enig, synes fasongen var litt merkelig og sammentrykt. Tror den også blir litt annerledes enn de disse bildene viste.
2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

daktari

Hm, hvis id4-produksjonen er i gang, og den også lanseres 1. Sept, da er kanskje ikke flipping så smart? Produseres Enyaq på samme fabrikken til VAG i Zwickau?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA