Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har du fått SW begrenset ditt 85kW batteri?

Startet av Cato76, tirsdag 23. juli 2019, klokken 09:40

« forrige - neste »

Øyvind.h

S90d holder 100kW til rundt 51%. Alltid gjort det :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

fonberg

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 24. juli 2019, klokken 11:40
S90d holder 100kW til rundt 51%. Alltid gjort det :)

OK, stoler på deg. Da kan jeg altså bekrefte at S90D pr i dag har uendret ladekurve på SuC  :)
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

geear

Sitat fra: THE på onsdag 24. juli 2019, klokken 10:25
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 23. juli 2019, klokken 13:48
Det er noe annet enn det som diskuteres i denne tråden; 85-batteriet. At kurven er endret på bl.a. 100 er etterhvert godt kjent, og diskuteres for eksempel på TMC forum.

Er det noen som har en link til diskusjonstråd på TMC forum som omhandler dette? Finner et par diskusjoner om redusert batterikapasitet på 85 kWh batterier og også om redusert superladerhastighet på 85 kWh batterier, men finner ikke noe som omhandler redusert superladehastighet på 100 kWh batterier.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/s100d-reduced-supercharging-speed-with-2019-12-1.156726/

Vil anta makshastigheten har økt, de vil vel få betydelig høyere fart på SuC v3, og X/S LR på CCS gir rundt 135kW (begrenset av adapteret?), men de hevder altså at de reduserer tidligere nå.

75 har gått andre veien, den lader raskere i hele registeret nå såvidt jeg klarer å se, uten at jeg har logget noe og sammenlignet med gammel ladekurve. Den peaker på 117-118kW på SuC v2, 50-60kW fra 4-5% til 8-9%, da bikker den 100, og går ganske raskt opp til maks, så faller den forholdsvis tidlig til ca. 110kW, og holder det jevnt omtrent til 40% før den daler litt, og bikker under 100kW rett før 50%. Tidligere peaket den 99-101kW på 43%.

Jeg har ingen som helst peiling på hvordan 75-pakken er bygget opp vs 100-pakken, men cellene skal være de samme. Pakken er vel fysisk identisk utvendig, og bør være greit fordelt med tanke på vektfordeling. Kan det da tenkes at 75 har mer "luft" og derfor kjøles mer effektivt og dermed tåler høyere ladeeffekt per celle? Kan vel anta at kjøleeffekten er den samme på 75 og 100, akkurat som varmeffekten er den samme (6kW), og 75 dermed også blir raskere varm enn 100 (som har mer masse og flere celler å dele belastning på).

Øyvind.h

#18
Sitat fra: fonberg på onsdag 24. juli 2019, klokken 11:53
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 24. juli 2019, klokken 11:40
S90d holder 100kW til rundt 51%. Alltid gjort det :)

OK, stoler på deg. Da kan jeg altså bekrefte at S90D pr i dag har uendret ladekurve på SuC  :)
Ordla meg litt feil. Faller under 100kW skulle det stå :)
Med seneste sw har maks effekt gått opp noen få kW for meg. Og får maks effekt litt tidligere på lav soc. Men alt i alt ikke en stor endring. Kan skyldes at jeg ikke har testet V3 suc eller CCS.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: gr på onsdag 24. juli 2019, klokken 12:06
75 har gått andre veien, den lader raskere i hele registeret nå såvidt jeg klarer å se, uten at jeg har logget noe og sammenlignet med gammel ladekurve. Den peaker på 117-118kW på SuC v2, 50-60kW fra 4-5% til 8-9%, da bikker den 100, og går ganske raskt opp til maks, så faller den forholdsvis tidlig til ca. 110kW, og holder det jevnt omtrent til 40% før den daler litt, og bikker under 100kW rett før 50%. Tidligere peaket den 99-101kW på 43%.

Jeg har logget 75 og min ser ut til å peake på 113kW en (veldig) kort stund men legger seg så flatt på 111kW ganske lenge. Den faller under 100kW ved ca. 44%. Men min har hurtigladet ca. 6000kWh så det kan godt hende den har fått litt redusert hastighet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geear

#20
(Den er nok i så fall noe redusert ja, min har nok DC-ladet et sted mellom 1600 og 2000kWh, og jeg har ikke filmet noe ladesesjon nå etter oppdateringen, men har et tilfeldig skjermbilde fra app på tlf, som viser 111kW ved 42% (i Ulricehamn). Vi er vel litt OT her nå, så skal ikke skrive noe mer om 75 nå, bare merkelig at de større pakkene går motsatt vei...)

Contango

Det varierer voldsomt når vi rapporterer ladekapasitet. Min S75 har ladet lite på hurtiglader, og jeg har sett max 108kw ved ca 32% ned mot 90kw ved ca 50% (letter hukommelsen). Det var i går. Ladingen før fikk jeg aldri over 100kw på tross av ca 15% SOC ved ankomst lader. Begge gangene etter mye motorvei i over halvannen time og med samme programvare. Ergo, det varierer ikke bare mellom bilene men også mellom hver lading.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Tuxedo

Joda, men vi som har fått begrenset superlading med 85 kWh-batteri kan jo bare drømme om noe som helst over 80 kW selv med tilnærmet tomt batteri.

Contango

Sitat fra: Tuxedo på onsdag 24. juli 2019, klokken 21:54
Joda, men vi som har fått begrenset superlading med 85 kWh-batteri kan jo bare drømme om noe som helst over 80 kW selv med tilnærmet tomt batteri.
Jeg utfordrer ikke det. Den informasjonen er konsistent. Det er informasjonen rundt de andre pakkenes variasjoner jeg strever med å finne noe mønster i.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Klykken

Sitat fra: Tuxedo på onsdag 24. juli 2019, klokken 21:54
Joda, men vi som har fått begrenset superlading med 85 kWh-batteri kan jo bare drømme om noe som helst over 80 kW selv med tilnærmet tomt batteri.
Jeg hadde 115kw nå nettopp, ved ca 5% soc. Det sank til 90kw da jeg passerte 10-15% og 50kw ved 50%, 40kw ved 65% osv. Rimelig irritabelt. Ser "xx min to continue your trip" holder seg på 30min i 15-20 minutter ettersom ladehastighet faller såpass radig...
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

latigo

2015 S70D ved 100kkm: ingen merkbar reduksjon i rekkevidde i det siste, men betydeleg raskare nedtrapping av superladarhastigheit: ca 60kW ved 50% soc, mot ca. 75kW tidlegare. Gav bismak på europaturen i sommar.

Muffinman

#26
Superladet i varmen et par ganger i dag og i går. Viser seg at min bil absolutt ikke holder kontroll på temperaturen, og den stiger ukontrollert opp til 55 grader under lading. Da er det ikke mye effekt å få. Ved frakobling og kjøring kjører viftene på full pinne, men det åpnes ikke opp til chilleren og kompressoren øker ikke på. Dermed er det KUN radiatorkjøling å få, og det er ikke mye effektivt når det er over 30 grader i lufta.

Ny software på begge biler i kveld, får håpe det er løst med den.

Klykken

Hvis det fikser ladetullet hyler jeg. Fikk ny SW selv nå.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

BMW850

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Muffinman

Sånne ting havner ikke i releasenotes, og endringer kan ta tid etter at softwaren er installert. BMS justerer seg som regel gradvis, ikke brått.

Slik det er nå er jeg sjeleglad vi ikke la ut på tur til sydlige trakter. Det var den reduserte ladeeffekten som gjorde det, men når jeg nå ser at kjølingen ikke fungerer ville vi neppe nådd langt ned i Tyskland før erkjennelsen om at vendereis ville vært eneste løsning. Hadde faktisk samme problem i 2017 der nede, men det ordnet seg etter en dag med armod og ble rettet i software. Har fungert fint inntil i vår, og jeg kjørte til Spania i fjor sommer uten krøll.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA