Det er noe annet enn det som diskuteres i denne tråden; 85-batteriet. At kurven er endret på bl.a. 100 er etterhvert godt kjent, og diskuteres for eksempel på TMC forum.
Er det noen som har en link til diskusjonstråd på TMC forum som omhandler dette? Finner et par diskusjoner om redusert batterikapasitet på 85 kWh batterier og også om redusert superladerhastighet på 85 kWh batterier, men finner ikke noe som omhandler redusert superladehastighet på 100 kWh batterier.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/s100d-reduced-supercharging-speed-with-2019-12-1.156726/Vil anta makshastigheten har økt, de vil vel få betydelig høyere fart på SuC v3, og X/S LR på CCS gir rundt 135kW (begrenset av adapteret?), men de hevder altså at de reduserer tidligere nå.
75 har gått andre veien, den lader raskere i hele registeret nå såvidt jeg klarer å se, uten at jeg har logget noe og sammenlignet med gammel ladekurve. Den peaker på 117-118kW på SuC v2, 50-60kW fra 4-5% til 8-9%, da bikker den 100, og går ganske raskt opp til maks, så faller den forholdsvis tidlig til ca. 110kW, og holder det jevnt omtrent til 40% før den daler litt, og bikker under 100kW rett før 50%. Tidligere peaket den 99-101kW på 43%.
Jeg har ingen som helst peiling på hvordan 75-pakken er bygget opp vs 100-pakken, men cellene skal være de samme. Pakken er vel fysisk identisk utvendig, og bør være greit fordelt med tanke på vektfordeling. Kan det da tenkes at 75 har mer "luft" og derfor kjøles mer effektivt og dermed tåler høyere ladeeffekt per celle? Kan vel anta at kjøleeffekten er den samme på 75 og 100, akkurat som varmeffekten er den samme (6kW), og 75 dermed også blir raskere varm enn 100 (som har mer masse og flere celler å dele belastning på).