Elbilforum.no
Bilmerker => Tesla => Model S => Emne startet av: Cato76 på Tirsdag 23. Juli 2019, klokken 09:40
-
Angående "10% reduksjon på 85kWh-batteriet..." -diskusjonen som pågår ønsker jeg å vite hvor mange som er berørt av dette. I første omgang gjelder denne pollen kun 85kWh-pakken, men dersom du er berørt og har annen størrelse på batteriet, så skriv gjerne en kort kommentar her.
Dersom du ikke er berørt, men blir det etter avstemning så har du mulighet til å endre din stemme :)
Begrensing i superlading menes at du kun lader ca 50kW 70kW på max.
-
Har du fått SW begrenset ditt 85kW batteri?
*kWt
denne pollen kun 85kW-pakken
*kWt
Begrensing i superlading menes at du kun lader ca 50kWh på max.
*kW
:P
-
Done, men holder meg til hours i stedet for timer 8) 8) 8)
-
Det mangler et alternativ: Noen har fått redusert hastighet på superlading, men ikke redusert kapasitet på batteri.
Dessuten kan man få over 70 kW superlading på lav SOC selv med redusert hastighet. Den gamle toppeffekten var over 115 kW.
-
Har X100D og har fått betydelig raskere nedtrapping av SuC-effekt. Makseffekt ser ut til å være lik som før.
-
Det ser ut som om min S2013 lader med en lineær kurve som ser slik ut. Er dette å regne som redusert ladehastighet eller ikke?
20/90
30/80
40/70
50/60
60/50
70/40
80/30
90/20
-
Har 2 P100D (X+S). Begge starter lading rund 116 kW. Men kurven faller bratt. Senest i går fikk jeg kun 30 kW ved 50% SoC etter at jeg startet med 116 kW ved 30% SoC. Har opplevd dette ca. siden FW 20.12 kom. Før hadde jeg rundt 100 kW langt ut til ca. 70% og så sakte avflatning av effekten først med 90ish og så 80ish osv. kW. Men nå faller effekten bratt i begge bilene!
-
Det er noe annet enn det som diskuteres i denne tråden; 85-batteriet. At kurven er endret på bl.a. 100 er etterhvert godt kjent, og diskuteres for eksempel på TMC forum.
-
Det er noe annet enn det som diskuteres i denne tråden; 85-batteriet. At kurven er endret på bl.a. 100 er etterhvert godt kjent, og diskuteres for eksempel på TMC forum.
Det står i utgangspost at man kan nevne i tråden om man har en annen størrelse og fått begrensninger. Det er også nevnt begrensning ved superlading. Hvorfor mener du altså jeg har ikke lov å nevne dette her?
-
Han sa ingenting om at du ikke hadde lov til å nevne det, det var kun faktainformasjon.
-
Det er noe annet enn det som diskuteres i denne tråden; 85-batteriet. At kurven er endret på bl.a. 100 er etterhvert godt kjent, og diskuteres for eksempel på TMC forum.
Beklager avsporingen men jeg må innrømme at jeg ikke har fått med meg dette. Er det en software glitch som skal fikses og som ikke har noe med 85 avkortingene å gjøre?
-
Hvordan endrer jeg stemmen?
-
Det er noe annet enn det som diskuteres i denne tråden; 85-batteriet. At kurven er endret på bl.a. 100 er etterhvert godt kjent, og diskuteres for eksempel på TMC forum.
Beklager avsporingen men jeg må innrømme at jeg ikke har fått med meg dette. Er det en software glitch som skal fikses og som ikke har noe med 85 avkortingene å gjøre?
Om det skal fikses vet jeg ikke, men folk opplever at makseffekten på lav soc er økt samtidig som nedtrappingen kommer tidligere. Hvis du ser innom TMC forum er det mulig å lete opp diskusjoner på temaet.
-
Det er noe annet enn det som diskuteres i denne tråden; 85-batteriet. At kurven er endret på bl.a. 100 er etterhvert godt kjent, og diskuteres for eksempel på TMC forum.
Er det noen som har en link til diskusjonstråd på TMC forum som omhandler dette? Finner et par diskusjoner om redusert batterikapasitet på 85 kWh batterier og også om redusert superladerhastighet på 85 kWh batterier, men finner ikke noe som omhandler redusert superladehastighet på 100 kWh batterier.
-
Også noe off topic: Min S90D har i sommer fått økt SuC-effekt i mellomregisteret. Den lader 116-118 ved lav SOC som før, men holder over 100kW forbi 50% SOC. Mener bestemt den har vært betydelig lavere ved 50% før, ca 70kW.
-
S90d holder 100kW til rundt 51%. Alltid gjort det :)
-
S90d holder 100kW til rundt 51%. Alltid gjort det :)
OK, stoler på deg. Da kan jeg altså bekrefte at S90D pr i dag har uendret ladekurve på SuC :)
-
Det er noe annet enn det som diskuteres i denne tråden; 85-batteriet. At kurven er endret på bl.a. 100 er etterhvert godt kjent, og diskuteres for eksempel på TMC forum.
Er det noen som har en link til diskusjonstråd på TMC forum som omhandler dette? Finner et par diskusjoner om redusert batterikapasitet på 85 kWh batterier og også om redusert superladerhastighet på 85 kWh batterier, men finner ikke noe som omhandler redusert superladehastighet på 100 kWh batterier.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/s100d-reduced-supercharging-speed-with-2019-12-1.156726/
Vil anta makshastigheten har økt, de vil vel få betydelig høyere fart på SuC v3, og X/S LR på CCS gir rundt 135kW (begrenset av adapteret?), men de hevder altså at de reduserer tidligere nå.
75 har gått andre veien, den lader raskere i hele registeret nå såvidt jeg klarer å se, uten at jeg har logget noe og sammenlignet med gammel ladekurve. Den peaker på 117-118kW på SuC v2, 50-60kW fra 4-5% til 8-9%, da bikker den 100, og går ganske raskt opp til maks, så faller den forholdsvis tidlig til ca. 110kW, og holder det jevnt omtrent til 40% før den daler litt, og bikker under 100kW rett før 50%. Tidligere peaket den 99-101kW på 43%.
Jeg har ingen som helst peiling på hvordan 75-pakken er bygget opp vs 100-pakken, men cellene skal være de samme. Pakken er vel fysisk identisk utvendig, og bør være greit fordelt med tanke på vektfordeling. Kan det da tenkes at 75 har mer "luft" og derfor kjøles mer effektivt og dermed tåler høyere ladeeffekt per celle? Kan vel anta at kjøleeffekten er den samme på 75 og 100, akkurat som varmeffekten er den samme (6kW), og 75 dermed også blir raskere varm enn 100 (som har mer masse og flere celler å dele belastning på).
-
S90d holder 100kW til rundt 51%. Alltid gjort det :)
OK, stoler på deg. Da kan jeg altså bekrefte at S90D pr i dag har uendret ladekurve på SuC :)
Ordla meg litt feil. Faller under 100kW skulle det stå :)
Med seneste sw har maks effekt gått opp noen få kW for meg. Og får maks effekt litt tidligere på lav soc. Men alt i alt ikke en stor endring. Kan skyldes at jeg ikke har testet V3 suc eller CCS.
-
75 har gått andre veien, den lader raskere i hele registeret nå såvidt jeg klarer å se, uten at jeg har logget noe og sammenlignet med gammel ladekurve. Den peaker på 117-118kW på SuC v2, 50-60kW fra 4-5% til 8-9%, da bikker den 100, og går ganske raskt opp til maks, så faller den forholdsvis tidlig til ca. 110kW, og holder det jevnt omtrent til 40% før den daler litt, og bikker under 100kW rett før 50%. Tidligere peaket den 99-101kW på 43%.
Jeg har logget 75 og min ser ut til å peake på 113kW en (veldig) kort stund men legger seg så flatt på 111kW ganske lenge. Den faller under 100kW ved ca. 44%. Men min har hurtigladet ca. 6000kWh så det kan godt hende den har fått litt redusert hastighet.
-
(Den er nok i så fall noe redusert ja, min har nok DC-ladet et sted mellom 1600 og 2000kWh, og jeg har ikke filmet noe ladesesjon nå etter oppdateringen, men har et tilfeldig skjermbilde fra app på tlf, som viser 111kW ved 42% (i Ulricehamn). Vi er vel litt OT her nå, så skal ikke skrive noe mer om 75 nå, bare merkelig at de større pakkene går motsatt vei...)
-
Det varierer voldsomt når vi rapporterer ladekapasitet. Min S75 har ladet lite på hurtiglader, og jeg har sett max 108kw ved ca 32% ned mot 90kw ved ca 50% (letter hukommelsen). Det var i går. Ladingen før fikk jeg aldri over 100kw på tross av ca 15% SOC ved ankomst lader. Begge gangene etter mye motorvei i over halvannen time og med samme programvare. Ergo, det varierer ikke bare mellom bilene men også mellom hver lading.
-
Joda, men vi som har fått begrenset superlading med 85 kWh-batteri kan jo bare drømme om noe som helst over 80 kW selv med tilnærmet tomt batteri.
-
Joda, men vi som har fått begrenset superlading med 85 kWh-batteri kan jo bare drømme om noe som helst over 80 kW selv med tilnærmet tomt batteri.
Jeg utfordrer ikke det. Den informasjonen er konsistent. Det er informasjonen rundt de andre pakkenes variasjoner jeg strever med å finne noe mønster i.
-
Joda, men vi som har fått begrenset superlading med 85 kWh-batteri kan jo bare drømme om noe som helst over 80 kW selv med tilnærmet tomt batteri.
Jeg hadde 115kw nå nettopp, ved ca 5% soc. Det sank til 90kw da jeg passerte 10-15% og 50kw ved 50%, 40kw ved 65% osv. Rimelig irritabelt. Ser "xx min to continue your trip" holder seg på 30min i 15-20 minutter ettersom ladehastighet faller såpass radig...
-
2015 S70D ved 100kkm: ingen merkbar reduksjon i rekkevidde i det siste, men betydeleg raskare nedtrapping av superladarhastigheit: ca 60kW ved 50% soc, mot ca. 75kW tidlegare. Gav bismak på europaturen i sommar.
-
Superladet i varmen et par ganger i dag og i går. Viser seg at min bil absolutt ikke holder kontroll på temperaturen, og den stiger ukontrollert opp til 55 grader under lading. Da er det ikke mye effekt å få. Ved frakobling og kjøring kjører viftene på full pinne, men det åpnes ikke opp til chilleren og kompressoren øker ikke på. Dermed er det KUN radiatorkjøling å få, og det er ikke mye effektivt når det er over 30 grader i lufta.
Ny software på begge biler i kveld, får håpe det er løst med den.
-
Hvis det fikser ladetullet hyler jeg. Fikk ny SW selv nå.
-
Ser ikke sånn ut🤔 https://m.youtube.com/watch?v=CXE2bnu_q_M
-
Sånne ting havner ikke i releasenotes, og endringer kan ta tid etter at softwaren er installert. BMS justerer seg som regel gradvis, ikke brått.
Slik det er nå er jeg sjeleglad vi ikke la ut på tur til sydlige trakter. Det var den reduserte ladeeffekten som gjorde det, men når jeg nå ser at kjølingen ikke fungerer ville vi neppe nådd langt ned i Tyskland før erkjennelsen om at vendereis ville vært eneste løsning. Hadde faktisk samme problem i 2017 der nede, men det ordnet seg etter en dag med armod og ble rettet i software. Har fungert fint inntil i vår, og jeg kjørte til Spania i fjor sommer uten krøll.
-
Jeg har fundert på om den nedsatte ladefarten har noe med at mange av disse bilene har defekte A/C kretser. Kansje det har skjedd noe med en bil under superlading, som ikke har hatt tilstrekkelig kjøling.
Det virker som bilen min driver med batterikjøling under superlading, subjektivt vurdert ut i fra støynivået.
-
Ingen begrensning her enda, men håper at jeg kanskje får det når jeg skal inn til service 6. august.
2013 P85.
-
Jeg trodde jeg hadde blitt gal, men observerer det samme. Lading i går og i dag på Hovden og Porsgrunn virker som den lader med 100-SoC kW effekt, for den begynte på 50kW på 50% dog og gikk bare nedover derfra. 149000km og 2014 S85
-
Jeg opplever omtrent samme kurve. Fikk oppdatering 9.juli. Hadde full, normal speed (rundt 100 kW ned til ca 50-60% batteri) på superlader dagen før oppdateringen.
Etter oppdateringen ladet jeg også på en 22 kW-lader på Lagunen kjøpesenter i Bergen. Stusset over at jeg bare fikk 13 kW på den, selv om jeg normalt har pleid å få opp mot 22 kW på slike ladere. Har noen andre opplevd redusert AC-lading etter oppdateringen?
Det ser ut som om min S2013 lader med en lineær kurve som ser slik ut. Er dette å regne som redusert ladehastighet eller ikke?
20/90
30/80
40/70
50/60
60/50
70/40
80/30
90/20
-
Dere som har måleutstyr og har installert siste versjon som kom denne uken: Har dere erfart noen bedring?
-
Jeg har ikke fått superladet, men det kan virke som om siste software (2019.24.4 73fb1ab) ga meg ca 10 km tilbake av kapasiteten som opprinnelig ble fjernet.
-
Jeg har ikke fått superladet, men det kan virke som om siste software (2019.24.4 73fb1ab) ga meg ca 10 km tilbake av kapasiteten som opprinnelig ble fjernet.
Hvor mye ble fjernet opprinnelig?
-
Jeg har ikke fått superladet, men det kan virke som om siste software (2019.24.4 73fb1ab) ga meg ca 10 km tilbake av kapasiteten som opprinnelig ble fjernet.
Hvor mye ble fjernet opprinnelig?
Ca 35 km (typical).
-
Du må legge til et alternativ:
"Ja, men det er mange år siden"
-
Du må legge til et alternativ:
"Ja, men det er mange år siden"
Du har et poeng. Jeg har bare en vag oppfatning om at dette har gått fortere før...