Skrevet av Emne: Kun RWD (99% bekreftet) :-(  (Lest 1019 ganger)

JorgenM

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2105
    • Vis profil
    • LinkedIn
Kun RWD (99% bekreftet) :-(
« på: Torsdag 11. Juli 2019, klokken 19:52 »
Beklager å bringe dårlige nyheter, men fra relativt sikre kilder meldes det at iX3 kun vil bli levert som RWD.

Fra bimmerpost.com:

iX3 specs: G08 (long wheel base X3), 75kW battery and RWD (will be denoted in the model name as "sDrive75"), 300hp, produced in China for worldwide sales, including North America, SOP in 2020.

Da er jeg glad jeg valgte i-Pace...
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (selges snart) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

JorgenM

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2105
    • Vis profil
    • LinkedIn
Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
« Svar #1 på: Torsdag 11. Juli 2019, klokken 20:08 »
Med 1% forbehold at det kun gjelder long wheel base versjon for Kina, men har liten tro på at den vanlige varianten får 4wd heller...
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (selges snart) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

TM

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4678
    • Vis profil
Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
« Svar #2 på: Torsdag 11. Juli 2019, klokken 20:44 »
Er det også bekreftet at den får motor foran og mellomaksel ? Hvis de hadde hatt plass til motor bak ville de nok ikke valgt løsningen med mellomaksel. Føler at BMW Norge har ført kundene bak lyset ved ikke å opplyse om at den ikke får 4WD. Det eneste grunnen til å kjøpe denne må være hvis den blir prisgunstig. Det bør nok få en innstegspris under 500.000 skal den være aktuell.
« Siste redigering: Torsdag 11. Juli 2019, klokken 20:55 av TM »

1317142119

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 243
    • Vis profil
Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
« Svar #3 på: Lørdag 13. Juli 2019, klokken 22:34 »
Dårlige nyheter? Det er strålende nyheter! Bilen i seg selv begynner å falle litt bak konkurrentene på nåværende tidspunkt, men dårlig nyhet ville vært om den kun kom med 4x4 eller FWD.

gr

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5605
    • Vis profil
Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
« Svar #4 på: ſøndag 14. Juli 2019, klokken 11:30 »
For det norske markedet ville det vært gode nyheter om den kom med AWD og en bonus om det var mulig å bestille RWD for de mer kjøreglde av oss, men salget hadde nok vært svært lavt i forhold til AWD. Skal den kun komme med ett alternativ så burde det vært AWD. RWD vil gi lavere forbruk og lavere pris, men dessverre ikke gunstig i forhold til plassutnyttelse og vekt sett opp mot at dette dessverre er nok en elkonvertert fossilbil. RWD på feks i3 er helt topp, motor plassert bak, ingen tunnel til mellomaksling, hjulene i hjørnene (lite overheng), god vektbalanse.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Alfa Bergen

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 218
    • Vis profil
Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
« Svar #5 på: Mandag 15. Juli 2019, klokken 11:14 »
Er det også bekreftet at den får motor foran og mellomaksel ? Hvis de hadde hatt plass til motor bak ville de nok ikke valgt løsningen med mellomaksel. Føler at BMW Norge har ført kundene bak lyset ved ikke å opplyse om at den ikke får 4WD. Det eneste grunnen til å kjøpe denne må være hvis den blir prisgunstig. Det bør nok få en innstegspris under 500.000 skal den være aktuell.

Motor bak burde kunne resultere i en diger frunk ala 1. gen Model S. Motor foran og mellomaksel til RWD vil jo være helt håpløst🙄🙄
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

daktari

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2280
    • Vis profil
Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
« Svar #6 på: Mandag 15. Juli 2019, klokken 23:56 »
Jeg kan ikke forstå hvordan de skal få til en aksel i kardangtunnelen når de skal ha en batteripakke under der igjen? Hvordan kan det egentlig bli plass til det, og hvor lavt ned skal batteriene komme bakken?

gr

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5605
    • Vis profil
Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
« Svar #7 på: Tirsdag 16. Juli 2019, klokken 11:31 »
Støtter deg i den, motoren er mest sannsynlig plassert bak dersom det blir RWD. Det er vel ingen nyere elbiler som har RWD med motoren foran og mellomaksling ala fossilbil? Drivunit/aksling er temmelig kompakt selv med 270-300hk, blir vel omtrent som bakakslingen på Tesla sine D-modeller, og det er fortsatt dyp bagasjeplass tilgjengelig der, dypere enn på fossilbiler flest, som vanligvis har drivstofftank og eksosanlegg i hulrommet under bagasjeromsgulvet.

Blir spennende å se hvordan de plasserer batteripakken og hvordan de utnytter motorrommet. Ingeniørene til BMW har aldri vært idioter (bare de BBQ-fikserte designerne), så de bør klare å løse fossilkonverteringen bedre enn VW gjorde med e-Golf for fem år siden.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

JorgenM

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2105
    • Vis profil
    • LinkedIn
Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
« Svar #8 på: Tirsdag 16. Juli 2019, klokken 15:10 »
Platformen er vel bygd for fossil- hybrid- og eldrift, så det er ikke helt fossilkonvertering vel å merke :)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (selges snart) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

gr

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5605
    • Vis profil
Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
« Svar #9 på: Tirsdag 16. Juli 2019, klokken 16:33 »
Mercedes S500 og GLE hybrid er gode eksempler på hvor gode slike multiplattformer KAN være... eller ikke...

Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

turfsurf

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4900
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
« Svar #10 på: Tirsdag 16. Juli 2019, klokken 17:04 »
Multi-ett-eller annet blir alltid kompromisser.
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Perl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Perl White S 85 2013 (Beta)

JorgenM

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2105
    • Vis profil
    • LinkedIn
Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
« Svar #11 på: Tirsdag 16. Juli 2019, klokken 18:09 »
Kanksje, men økonomisk er det nok smart :)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (selges snart) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

TM

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4678
    • Vis profil
Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
« Svar #12 på: Tirsdag 16. Juli 2019, klokken 22:22 »
Jeg kan ikke forstå hvordan de skal få til en aksel i kardangtunnelen når de skal ha en batteripakke under der igjen? Hvordan kan det egentlig bli plass til det, og hvor lavt ned skal batteriene komme bakken?
Mercedes EQC har vel også en «fake» mellomaksel og girkasse for å få samme konstruksjonsstivhet som en GLC. Men så subber jo nesten batteriet  i bakken også. 9,7 cm bakkeklaring med maks last.

daktari

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2280
    • Vis profil
Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
« Svar #13 på: Onsdag 17. Juli 2019, klokken 09:32 »
Jeg kan ikke forstå hvordan de skal få til en aksel i kardangtunnelen når de skal ha en batteripakke under der igjen? Hvordan kan det egentlig bli plass til det, og hvor lavt ned skal batteriene komme bakken?
Mercedes EQC har vel også en «fake» mellomaksel og girkasse for å få samme konstruksjonsstivhet som en GLC. Men så subber jo nesten batteriet  i bakken også. 9,7 cm bakkeklaring med maks last.
men MB har ikke en roterende aksel inne der.