Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kun RWD (99% bekreftet) :-(

Startet av JorgenM, torsdag 11. juli 2019, klokken 19:52

« forrige - neste »

Lepet65

At bilen er bakhjulsdrevet er vel ikke noe ny opplysning, men nå er det 100% bekreftet. Det som er nytt er WLTP på over 440 km og netto batteri 74 kwt. MEN lansering 2020 er alt for vagt, antagelig fordi det er sent 2020. Burde angi kvartal, høst, sommer, før nyttår eller noe lignende. Pris bør og må ligge under Audi e-tron ellers blir det bare ihuga BMW entusiaster som kjøper.

Beholder reservasjon enn så lenge, sukk ::)

telcontar

#16
Kun RWD som det er opplyst som så er den helt utelukket for min del, det tror jeg den vil være for majoriteten av de som fortsatt holder på reservasjon. Bomskudd fra BMW synes jeg, men nå er vel denne ikke ment for det norske markedet. Er vel heller Kina, USA og Europa generelt som gjelder her.

Sånt sett glad jeg har reservasjon på Polestar 2, blir den eller Y. Kanskje Vision iV hvis de får lov av VAG til å levere i 2020.

Stikkkontakt

Vi kan jo drømme om en iX3M med 2 slike motorer :+1:

LMOR

Burde det ikke stått at den hadde bakhjulsdrift for å si 100%.
At kreftene overføres til bakhjulene ved høyere hastigheter høres jo bra ut, og betyr ikke 100% sikkert at det er bakhjulsdrift?
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Jon65

Tror du ikke de ville nevnt AWD når de vet hvor viktig det er i Norge? Hvis den kommer med AWD uten at det er nevnt nå er de så dumme at de fortjener kansellering bare av den grunn.

Vind

Det står ganske tydelig i epost sendt ut til alle med reservasjoner at det er bakhjulsdrift. 

"Kreftene overføres til bakhjulene" 

Man skal være utrolig optimist for å slå sammen setningen forann om høyhastighet med neste setning.

For min del betyr nok det at denne ikke er så aktuell - Litt synd, føler at BMW etter en fantastisk og fremtidsretter i3 beveger seg litt bakover, hverken Mini eller iX3 kan kalles ledende i dagens elbilmarked.  Mini pga for lite batteri, og iX3 på grunn av ren bakhjulsdrift, og muligens litt snau rekkevidde mot slutten av 2020.

Positivt:  150kw hurtiglading, Forbruk under 20kwh (for denne størrelse bil er det ganske bra) og miljøfokus rundt konstruksjon..

BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

LMOR

Jo, er enig i at det kan tolkes som RWD, men disse saken de sender ut kommer vel fra BMW sentralt og ikke fra noen i Norge som har lest alt som er skrevet, så det er ikke sikkert de har tenkt på formuleringene. Hadde de visst hvor viktig det er med en avklaringen så burde de vel skrevet det slik at det ikke kan misforstås. Altså RWD eller AWD uten å pakke det inn.
Teksten kan tolkes slik at de forsvarer valget av RWD med at det er BMW kjøreopplevelse og minst mulig forbruk som er i fokus nå.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

daktari

Er 74 kWh netto eller brutto tror dere? E-tron 50 har 64,7 kWh netto men 72 brutto?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Vind

Sitat fra: LMOR på onsdag 18. desember 2019, klokken 10:45
Teksten kan tolkes slik at de forsvarer valget av RWD med at det er BMW kjøreopplevelse og minst mulig forbruk som er i fokus nå.
..og at RWD gir mindre forbruk enn AWD er nok helt riktig.

En av mine andre elbiler brukte strøm "som en full sjømann", men etter siste softwareoppdatering så er både forbruket kraftig redusert samt tilgjengelig batteri oppgradert.  Det er ikke så enkelt å leggge til AWD med softwareoppdatering...  Så for meg blir det nok å beholde den fremfor å bytte til iX3...
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

daktari

Siden iX3 bygges på samme plattform som X3 hybrid og vanlig, så regner jeg med en kraftig kardangtunnel på iX3. Jeg er usikker på om de har plass til å legge motoren bak men kan jo hende; uansett har det vært antydet kardang tidligere.

Siden de sier at batteriet ikke stjeler plass fra kupeen, regner jeg med at batteriet stikker godt ut på undersiden og at bakkeklaringen går fløyten. Det blir estetisk ikke særlig pent; Jaguar kamuflerer batteriet godt designmessig, samme gjør e-niro, men i mindre grad EQC og e-tron. Samtidig vil et lite batteri kunne være en del smalere slik på e-niro.

Pris: e-tron 50 har omtrent samme størrelse batteri, men awd og luftfjæring for 499. Uten disse betydelig fordyrende elementene må vi kanskje se en startpris ned mot 420 for at iX3 skal være konkurransedyktig?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Orbit

Tipper trådtittel kan endres til 100%:

Sitat fra:  https://www.dn.no/motor/elbil/bmw/suv/bmws-elektriske-suv-med-skuffende-nyhet/2-1-726550– Er det riktig at den blir bakhjulsdreven?
– Korrekt. Avgjørelsen om å tilby BMW iX3 med bakhjulsdrift er basert på flere aspekter. Sentralt er at det i en rekke internasjonale markeder er det liten, eller ingen, direkte etterspørsel etter firehjulsdrift på BMW iX3, skriver kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW Group Norge i en epost til DN.
–Kommer den ikke med 4x4?
– Vi forstår at enkelte kunder hadde forventet at iX3 skulle tilbys med firehjulsdrift. Kunder med et spesielt behov for firehjulsdrift finner et bredt tilbud innenfor det eksisterende BMW X3-modellutvalget, inkludert f.eks. nye BMW X3 30e plug-in hybrid. Med det sagt, så vil vi fremover tilby firehjulsdrift på elbiler, men da ikke for BMW iX3, skriver Tegneby.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Daniel_0007

Da er vel det spikeren i kista for ix3 i Norge, ser ikke hva denne tilbyr over konkurenter som etron, xc40 som attpåtil  har 4x4 med mindre prisen dumpes ned mot 400 000 noe som ikke skjer, i3 er ganske overprisa og, skal koste å kjøre med bmw merke
Model 3 2019 LR Rwd

PionerThink

#27
Det fremstår bare mer og mer som BMW egentlig ikke er veldig interessert i å selge noe særlig med elbiler, men heller ønsker at vi skal kjøpe hybrider så de kan "skvise ICE-sitronen" så lenge som mulig :(
Hadde i det lengste håpet på muligheten for at det på et senere tidspunkt ville bli lansert 4WD av iX3, men når de ikke nevner det i det hele tatt så blir det å vente på Model Y for vår del tror jeg ::)
Hadde Mach-E hatt mulighet for taklast og vært litt større i baksete kunne den også vært aktuell, men når ungdommene klager i X3 F25 så er det ikke mange elbiler igjen med 4WD som dekker behovet rundt en halv mill :-\
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

telcontar

Med mindre denne koster 400k, så er det veldig få som vil ha denne. Så lenge eTron 50 finnes til 500k, så ser jeg ingen marked for denne i Norge.

Mr Oizo

Sitat fra: daktari på onsdag 18. desember 2019, klokken 10:47
Er 74 kWh netto eller brutto tror dere? E-tron 50 har 64,7 kWh netto men 72 brutto?
Dette står i eposten:
SitatNye BMW iX3 får en rekkevidde på over 440 km* (WTLP ) fra et batteri med 74 kWh nettokapasitet. Dermed kan BMW tilby en modell med betydelig elektrisk rekkevidde uten et stort batteri og den vekten det innebærer.
74 netto er ganske greit, ca samme som EQC. Skal bli spennende å se hvordan denne bilen blir bygget, og endelig specs og pris ferdig på veien. Ikke et problem for meg at den er RWD, hvis det ikke holder for andre er det nok av andre alternativer å ta av. Bare fint at man får litt mangfold. De andre kan velge blant E50, EQC, I-Pace, PS2, XC40RC, Mach-E ,+ kanskje flere i prisklassen 500-600 tusen.

Sitat fra: telcontar på onsdag 18. desember 2019, klokken 14:24
Med mindre denne koster 400k, så er det veldig få som vil ha denne. Så lenge eTron 50 finnes til 500k, så ser jeg ingen marked for denne i Norge.
Som sagt, er du skråsikker på at absolutt alle andre tenker helt likt som deg? Markedet trenger mangfold og BMW vil helt sikkert selge noen tusen biler i året av denne bare i Norge. Dette er sannsynligvis ikke tenkt til å bli en volummodell heller, da man satser på i4, i-Next osv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA