Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kun RWD (99% bekreftet) :-(

Startet av JorgenM, torsdag 11. juli 2019, klokken 19:52

« forrige - neste »

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

telcontar

Sitat fra: Mr Oizo på onsdag 18. desember 2019, klokken 14:29

Sitat fra: telcontar på onsdag 18. desember 2019, klokken 14:24
Med mindre denne koster 400k, så er det veldig få som vil ha denne. Så lenge eTron 50 finnes til 500k, så ser jeg ingen marked for denne i Norge.
Som sagt, er du skråsikker på at absolutt alle andre tenker helt likt som deg? Markedet trenger mangfold og BMW vil helt sikkert selge noen tusen biler i året av denne bare i Norge. Dette er sannsynligvis ikke tenkt til å bli en volummodell heller, da man satser på i4, i-Next osv.

Sikker kan en aldri være, avhenger hva de setter av prislapp på denne. Til 400-450k så skal jeg selv vurdere den som aktuell, men det er ikke den prisklassen BMW X3-serien generelt opererer i. Gitt at konkurrentene har 4x4 alternativer til omtrent samme pris, så er det mange som vil velge bort iX3.

daktari

EQC - 80 kWh netto - AWD - 616.000,- = 40 mil ved 2 kWh/mil
e-tron 50 - 64,7 kWh netto - AWD, luft - 500.000,- = 32 mil ved 2 kWh/mil

iX3 - 74 kWh netto - RWD - 37 mil ved 2 kWh/mil.

Så iX3 blir nærmere EQC i rekkevidde enn e50. Det kan dra prisen opp, absolutt. 10 kWh/ 5 mil er ganske mye ekstra rekkevidde. Det er uansett lite problem med fremkommelighet med en elbil, det viste vel Model S rwd godt. Kanskje de er gærne nok til å sette 520.000,- BMW trenger elbiler for å få ned EU-boten, så de må selge.

Største utfordrer kommer kanskje som Skoda/VW id.4x, men nå snur vel premium-folket seg i graven av sammenligningen...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

telcontar

Sitat fra: daktari på onsdag 18. desember 2019, klokken 14:55
EQC - 80 kWh netto - AWD - 616.000,- = 40 mil ved 2 kWh/mil
e-tron 50 - 64,7 kWh netto - AWD, luft - 500.000,- = 32 mil ved 2 kWh/mil

iX3 - 74 kWh netto - RWD - 37 mil ved 2 kWh/mil.

Så iX3 blir nærmere EQC i rekkevidde enn e50. Det kan dra prisen opp, absolutt. 10 kWh/ 5 mil er ganske mye ekstra rekkevidde. Det er uansett lite problem med fremkommelighet med en elbil, det viste vel Model S rwd godt. Kanskje de er gærne nok til å sette 520.000,- BMW trenger elbiler for å få ned EU-boten, så de må selge.

Største utfordrer kommer kanskje som Skoda/VW id.4x, men nå snur vel premium-folket seg i graven av sammenligningen...

Da kan du ta med Mustang Mach-E std range AWD til 492k også :-), denn har 420km WLTP rekkevidde. Evt. RWD utgaven som er enda billigere og lenger rekkevidde.

Klykken

Bilene de fleste har kommet med nå er jo gode nok i seg selv, og rekkevidden god nok til det meste av daglig bruk.

Ladeinfrastruktur er imidlertid "make or break" når man beveger seg utenfor lokalområdet. Å være avhengig av eksterne aktører til all langkjøring ville jeg ansett som et hinsides mareritt, med alskens abonnement og brikker - og ingen samsvar i hvordan de brukes og aktiveres. Og for å toppe det hele - for få punkt per plass med dertil kø. Og dessverre nedetiden mange har i tillegg. Det tror jeg er de største bøygene for produsentene nå, og kanskje er årsaken til "flopp" i salg utenfor våre landegrenser (og tildels her også). Stort sett Tesla har et godt utbygd nettverk i de største delene av kontinentene.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

daktari

CCS-lading fungerer veldig greit nå, så det er ikke kritisk. Man finner seg sine plasser som funker, og bruker dem på nytt. Hvis man derimot er "onkel reisende mack med elbil" så kan man jo skjønne det.

Mach-E har for liten bagasjeplass til å komme med på den listen dessverre.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Klykken

CCS som ladestandard er jo ikke problemet.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

daktari

Sitat fra: Klykken på onsdag 18. desember 2019, klokken 15:21
CCS som ladestandard er jo ikke problemet.
La meg presisere: CCS-hurtiglading fungerer veldig greit nå, så det er ikke kritisk. Man finner seg sine plasser som funker, og bruker dem på nytt. Hvis man derimot er "onkel reisende mack med elbil" så kan man jo skjønne det.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

koltor

Jeg ble skuffet (og litt overrasket) over mangelen på xDrive, men samtidig kan jeg ikke huske at rwd har vært noe problem for fremkommelighet i hverken i3 eller min forrige 116d. Med riktig teknikk og gode dekk er det utrolig hvor god fremkommelighet man har. Dersom man er avhengig av trekk på alle fire for å komme seg til ei krasafaren steinbu på jevnlig basis stiller det seg naturligvis annerledes.

Reservasjonen holder jeg fast på inntil alle opplysninger foreligger. Det er for synd å gi seg nå hvis man ikke må  8)

- iX3 reservert
- 2017 i3 Fully Charged (Maraton Edition)
- 2014 F20 116d (ex)

Trond.m

Jeg har kansellert min reservasjon, men får hoppe på igjen hvis prisen står i forhold til det de leverer. Tror ikke det blir enormt trykk på bestilling av denne bilen sent i 2020

Tom E.

Hele IX3 greia ser ut til å bli en fiasko med mindre de klarer å prisen bilen under 350K. Og det kommer ikke til å skje.

Jeg går nå for Cybertrucken så hele verden kan bivåne at jeg ikke har behov for å overkompensere for eventuelle mindreverdighetsproblemer i dusjen.

Tellus


hELgenen

Sitat fra: koltor på onsdag 18. desember 2019, klokken 16:26
Jeg ble skuffet (og litt overrasket) over mangelen på xDrive, men samtidig kan jeg ikke huske at rwd har vært noe problem for fremkommelighet i hverken i3 eller min forrige 116d. Med riktig teknikk og gode dekk er det utrolig hvor god fremkommelighet man har. Dersom man er avhengig av trekk på alle fire for å komme seg til ei krasafaren steinbu på jevnlig basis stiller det seg naturligvis annerledes.

Reservasjonen holder jeg fast på inntil alle opplysninger foreligger. Det er for synd å gi seg nå hvis man ikke må  8)

4WD er en annen verden enn 2WD. Har begge varianter,blant annet en ny i3. I3'n er ekstremt dårlig sammenlignet med hva som helst med 4WD. Sånn er det bare. Klart man kommer frem de aller fleste steder med 2WD,men når det glipper med 2WD,så fungerer det fortsatt som fjell med 4WD..har erfart det gang på gang på gang...

hELgenen

Sitat fra: Tom E. på onsdag 18. desember 2019, klokken 17:12
Hele IX3 greia ser ut til å bli en fiasko med mindre de klarer å prisen bilen under 350K. Og det kommer ikke til å skje.

Jeg går nå for Cybertrucken så hele verden kan bivåne at jeg ikke har behov for å overkompensere for eventuelle mindreverdighetsproblemer i dusjen.

Blir litt for ekstrem for meg. Og gud bedre hvor mye kaos de vil skape i p husene på kjøpesentrene...

koltor

Sitat fra: hELgenen på onsdag 18. desember 2019, klokken 18:03
Sitat fra: koltor på onsdag 18. desember 2019, klokken 16:26
Jeg ble skuffet (og litt overrasket) over mangelen på xDrive, men samtidig kan jeg ikke huske at rwd har vært noe problem for fremkommelighet i hverken i3 eller min forrige 116d. Med riktig teknikk og gode dekk er det utrolig hvor god fremkommelighet man har. Dersom man er avhengig av trekk på alle fire for å komme seg til ei krasafaren steinbu på jevnlig basis stiller det seg naturligvis annerledes.

Reservasjonen holder jeg fast på inntil alle opplysninger foreligger. Det er for synd å gi seg nå hvis man ikke må  8)

4WD er en annen verden enn 2WD. Har begge varianter,blant annet en ny i3. I3'n er ekstremt dårlig sammenlignet med hva som helst med 4WD. Sånn er det bare. Klart man kommer frem de aller fleste steder med 2WD,men når det glipper med 2WD,så fungerer det fortsatt som fjell med 4WD..har erfart det gang på gang på gang...

Ja, ikke misforstå meg. 2WD kan ikke måle seg med 4WD. Poenget mitt er at for mitt, og trolig mange andre, sitt tilfelle er at 2WD er tilstrekkelig i de aller fleste områder man ferdes med bil. Det handler i stor grad om at sjåføren er bevisst på hvilke hjul bilen trekker på.
Skal for øvrig innrømme at det sitter langt inne å kjøre rundt i en 2WD SUV, men så lenge det er bakhjulene som står for driften skal jeg klare å rettferdiggjøre den kamelen. Spesielt hvis DSC ikke er så barnevakt som den er i i3... (jada, jeg vet at man aktivere roller mode).
- iX3 reservert
- 2017 i3 Fully Charged (Maraton Edition)
- 2014 F20 116d (ex)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA