Folk dropper elbil grunnet bompenger også på dem

Startet av elektrolux, tirsdag 09. juli 2019, klokken 08:35

« forrige - neste »

elektrolux

https://www.tv2.no/a/10707029/

Og med det fikk jeg dessverre rett i påstandene mine.

Heldigvis finnes fremdeles gode alternativer. Selv håper jeg min Solo #635 dukker opp før bommene stenges også for elbil i Stavanger, og skal både jeg og kona ut samtidig har vi også bestilling inne på en Microlino.

Buddy er et annet godt alternativ om en skal ha med enda flere, og hadde vi ikke solgt vår Fulu 3 hjuler kunne faktisk hele familien kommet seg samlet ut til Hillevåg og tilbake også etter høstens bomrasling.

Selvfølgelig er det problematisk hvor vi skal gjøre av alle elbilene vi har brukt millioner på å kjøpe bare for å spare noen tusenlapper til festkåte sjefer i bomselskapene og hemningsløs sløsing av politikerne. Ville likevel gjort de samme prioriteringene igjen, for bompenger, det skal jeg bare ikke betale.

Gjerne eiendom skatt, gjerne økt drivstoffavgift,  men bompenger velger jeg vekk, koste det det måtte.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ingeniøren

Det merkes godt for oss som selger kortrekkevidde elbiler om dagen !

Solgte min meget pene og kortkjørte 60 Ah i3 for under 150' i går. For et halvt år siden kunne jeg fått 200' for bilen og det skyldes ikke bare masseslipp av Tesla 3 i markedet... Men, skal vel ikke klage da jeg har hatt en meget morsom bil i 4 år og ladet 95 % av behovet gratis hos arbeidsgiver  :+1:

Det siste forsvinner sikker og, og da er vi snart der vi startet med elbil for entusiaster only  :-1:
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Troald

Som man spør får man svar gjelder for de fleste meningsmålinger. Bompengeinnføringen kan føre til at noen på kort sikt ikke erstatter fossilbilen med elbil eller kjøper en elbil i tillegg. Men på lengre sikt så tror jeg de fleste som er positive til elbil vil kjøpe elbil når fossilbilen nærmer seg pensjonsalder.
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

Espen Hugaas Andersen

Så lenge elbiler maks betaler halvparten av fossilbilene, så er det fortsatt masse å spare. Tror de fleste vil innse det om de setter seg ned og regner litt på det.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Rosstopher

For oss som bor litt ute på landet har ikke dette noe særlig innvirkning på valget. I mitt regnestykke kommer ca. 75 % av besparelsen ved å ha elbil fra drivstoffutgifter.

Jeg har imidlertid innsett at vi som ikke bor i by er i mindretall i Norge i dag. Nå bor halvparten av Norges befolkning i Norges 25 største tettsteder, og ca. 20 % bor i de største 5, som alle har bypakker.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler, motorsykkel, veteranbil, veterantraktor, lastebil, brannbil

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 09. juli 2019, klokken 08:35
https://www.tv2.no/a/10707029/

Og med det fikk jeg dessverre rett i påstandene mine.

Det er en ting hva folk sier i slike undersøkelser og en annen hva de faktisk gjør. Det så vi mhp. at elbilene uten passasjer ble kastet ut av kollektivfeltene i Oslo-området. Da var det samme type respons på undersøkelser, og enkelte her kom med dommedagsprofetier mhp. salget.

Ingenting av dette slo til, salget fortsatte å øke. Jeg tviler på at det blir annerledes nå. Det er fortsatt bra med penger å spare.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Klykken

Nå om dagen er ikke penger bare det som driver meg til å handle elbil på ny ved neste korsvei.

De "vanlige" produsentene som har hovedinntekter fra fossilproduksjon evner ikke å lage annet enn halvfabrikater og mangler det de(n) dedikerte elbilprodusenten(e?) har, som ladenettverk og allsidighet med tanke på hvor du lader og ladehastighet, samt at bilen i praksis aldri blir gammel. Hvis elbilene ikke blir vesentlig dyrere over natten vil i alle fall vi fortsette å handle.

Skal være ganske krise for at vi går baklengs inn i fremtiden og kjøper fossilt igjen. Det med instant torque, problemfri bil, sommer som vinter og morofaktoren driver i alle fall meg til å se til elbil.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

hELgenen

En god gammeldags fossil bil er ikke å forakte nå som fordelene og ulempene dyttes på oss elbilister
Faktisk er det nesten utrolig at en i 2019 må reboote et styresystem til en bil
for å få den til å virke igjen slik som tilfelle er med f.eks Tesla.
At det kommer nye skjermbilder og funksjoner til hardware
som allerede finnes der OTA er forsåvidt ok, men når det ikke virker 100% så er det
bortkastet penger og tid og bare til stor irritasjon sammenlignet med en fossil.
Jeg vil at bilen skal være et trygt og godt transportmiddel
som bringer meg fra A til B på en effektiv og rimelig måte. Jeg ønsker ikke å forholde
meg til nye funksjoner på en bil jeg har kjøpt - kun de som var der når jeg kjøpte bilen - og
disse funksjonene som var der når jeg kjøpte bilen forventer jeg selvsagt skal fungere - dag
etter dag - uten feil. Jeg har eid flere elbiler opp gjennom årene - og jeg kan fint klare
meg uten gratis bom eller kollektivfelt - men jeg kan ikke klare meg uten at bilen ikke
virker dagen lang. Nå skal vi dyttes på VESS og annet skitt som jeg ser null verdi i - faktisk
kjøpte jeg meg elbil fordi den var stille og miljøvennelig - kunstig støy ute på de mange
grusveiene jeg beveger meg på er bare helt hinsides. Så jeg skal definitivt vurdere bensin
bil neste gang - den går i alle fall stille.

Klykken

lol. "må reboote" er å dra den meget langt. Forøvrig det meste andre du nevner også spør du meg.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

DagfinnN

Her var det mye rart.
Jeg har ett råd - kjøp deg fossil og begynn å skrive på fossilsider på nettet. Det blir bra det.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

hELgenen

Er det ikke en ekv. til sudo reboot eller noe i den duren en tvinges til å gjøre med jevne  mellomrom med Tesla da?
Er jo ikke bra at systemet er så ustabilt. Trodde uptime skulle være skyhøyt,men så er nok ikke tilfelle. Men tilbake til tema,elbilfordeler forsvinner mens nye ulemper som ikke finnes på fossiler innføres. Ikke bra dette..Bom betyr nok mye for mange og VESS vil nok irritere over tid. Tenk deg all summingen..og folk vil sikkert komme med egne varianter

Rosstopher

Det var litt av en rakking ned på hElgenen. Nå vet jeg ikke om innlegget hans var seriøst ment, men vi må huske at det er mange som ikke er prinsipielt imot fossilbiler. Det fins mange gode grunner til å velge fossil. Jeg trur faktisk alle jeg kjenner som har elbil og en bil til har fossil som bil nummer to.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler, motorsykkel, veteranbil, veterantraktor, lastebil, brannbil

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 09. juli 2019, klokken 13:26Er det ikke en ekv. til sudo reboot eller noe i den duren en tvinges til å gjøre med jevne  mellomrom med Tesla da?
Man må restarte infotainment nå og da. Nå gjør jeg det kanskje 1 gang i måneden, men det har vært oftere før. Restarten av infotainment påvirker ikke bilens kjørefunksjoner. Man mister klima i kanskje 30 sekunder og musikk/navigasjon i kanskje 3 minutter.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

hELgenen

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 09. juli 2019, klokken 13:29
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 09. juli 2019, klokken 13:26Er det ikke en ekv. til sudo reboot eller noe i den duren en tvinges til å gjøre med jevne  mellomrom med Tesla da?
Man må restarte infotainment nå og da. Nå gjør jeg det kanskje 1 gang i måneden, men det har vært oftere før. Restarten av infotainment påvirker ikke bilens kjørefunksjoner. Man mister klima i kanskje 30 sekunder og musikk/navigasjon i kanskje 3 minutter.

Akkurat - så der har du nok en ulempe som elbil eiere - i dette tilfelle Tesla eiere - har i forhold til fossileieren.
Og så får vi VESS som jeg messer om flere ganger her - gratis parkering har jeg vel aldri sett snurten av de stedene jeg har vært i de årene jeg har vært elbil eier (og det begynner å bli noen år) - bakgrunnen for det er at kommunene jeg har parkert i ikke gidder å merke at elbil parkering har vært gratis - så jeg har bare betalt.
Kollektivtfelt har jeg forsøkt noen ganger når jeg reiser inn mot storbyen - men også her er det i ferd med å forsvinne - men verdien av det har jo mer eller mindre elminert seg selv ettersom antallet elbiler har eksplodert slik at køen i dette feltet er vel minst like ille som de ved siden av...Så her er vi på linje med fossilen..
Og så var det bompengene da - de er ennå lavere enn for fossilen - og vil vel fortsette å være det, men en skal kjøre mye gjennom bommer før forskjellen monner i kroner og øre. Men for noen skjønner jeg selvfølgelig at det er dette som får vektskåla til å vippe vekk fra fossilen. Og så har du driftsutgiftene som er billig på elbil, men også her er det relativt fordi en skal også her kjøre en god del før det blir store summer ut av det..
Jeg valgte elbil fordi den var stille - jeg slapp å høre motoren - og den var rimelig i drift og jeg kunne i alle fall tilsynelatende fremstå som miljøvennelig. Det siste er jeg vel også opptatt av, men jeg vil bevare naturen slik den er, ikke bygge den ned slik mange såkalte miljøvernere vil med vindmøller,veier og hyttefelt for å redde klimaet. Jeg tror at folk kan gjøre mest for klimaet ved å se på sitt eget fotavtrykk - og bruk av private fossilbiler er vel egentlig ikke den store synderen for klimaet - en tur med fly til syden og familien har spist opp det fotavtrykket - så jeg er ikke så opptatt av at folk skal velge elbil, selv om jeg ser verdien i de store byene. Og mange ser nok mest på lommeboka og praktiske hensyn når de skal velge bil - og forsvinner bom fordelene - sammen med andre fordeler - og det innføres flere ulemper for elbiler enn det er i dag - ja så gidder mange ikke velge elbil lenger.
Personlig er jeg mektig irritert på dette VESS greiene - som jeg for min egen del ikke kan se ha noen nytteverdi - i byene ja - men alle bor ikke i en by - da burde man heller forbudt å gå med støydempende hodetelefoner i trafikken - de har nok større effekt på ulykkene en EU byråkratene tror..........

DagfinnN

Hvis dette var ment som et innlegg for å forsvare elbilen fordeler for å unngå fossilbiler - så er jeg faktisk enig.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA