Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Folk dropper elbil grunnet bompenger også på dem

Startet av elektrolux, tirsdag 09. juli 2019, klokken 08:35

« forrige - neste »

hELgenen

Ja,det var ment som et forsvar for elbilen og vise at balansen er skjør mhp å velge elbil foran fossil

elektrolux

#16
Fordelen vi har hatt med fri bom er ikke beløpet vi sparer, men det psykologiske aspektet ved å beholde bevegelsesfriheten, og slippe ansten for feilfakturering.

Blir som første skrapen på bilen. Når den først har kommet er det ikke så farlig med de neste.

Med bom blir det likt. Det er stor forskjell på å ikke være belemret med det og å være belemret med det. Blir en belemret med bom uansett ser i alle fall ikke jeg hensikten med å bruke hundretusenvis på en elbil. Da er det bedre å bruke det på et L1-L7e kjøretøy som fremdeles kjører bomfritt, eller fortsette å kjøre Diesel som tross alt koster så lite at vi regnet oss fram til 25 øre/km/person på sist tur til Roskildefestivalen. Da kjører vi nesten 800 km før vi må bruke 5 min på å fylle på ny energi, og til en 1/4 av prisen av strøm.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 09. juli 2019, klokken 16:19
Fordelen vi har hatt med fri bom er ikke beløpet vi sparer, men det psykologiske aspektet ved å beholde bevegelsesfriheten, og slippe ansten for feilfakturering.

Så lenge jeg slipper å stoppe og kaste en tier i en automat for å få opp bommen ser jeg ingen begrensninger for min bevegelsesfrihet. Jeg kjører dit jeg vil og får en liten faktura innimellom. Slik jeg egentlig alltid har gjort da elbiler aldri har hatt fritak i Svinesundsbommen og det er den jeg passerer oftest.

Det blir som med hurtiglading. Jeg hurtiglader når jeg trenger det og så dukker det opp noen små trekk på kredittkortet. Tenker ikke noe videre på det, og ville ikke vurdert å kjøre diesel istedenfor å hurtiglade. Men du kan bruke argumentet ditt på samme måte der den gangen hurtiglading gikk fra å være gratis til å koste penger. Merkelig nok var det lite protester på det, de fleste så ut til å skjønne at man må betale for enkelte tjenester også som elbilist.

Personlig synes jeg at inntil 50% takst for elbil i bommene er en bra greie. Da betaler vi også for oss, så det argumentet fra fossilbilistene bortfaller. Og vi bidrar til alt fra veibygging til ny T-bane-tunnel gjennom Oslo sentrum. Samtidig er det nok penger å spare til at det fortsatt er et stort økonomisk incitament for å kjøre elbil.

Takstene kan dog godt rampes litt forsiktig opp istedenfor å gå rett fra 0% til 50%. De kan f.eks følge elbilandelen i bommen fra året før, rundet opp til nærmeste hele 5%. Dvs. 18% elbiler gjennom bommen i 2019=20% bompenger for elbil i 2020. Da tar det noen år før man kommer opp på 50%.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Her er et godt alternativ til bombefengte elbiler:
https://www.motor.no/artikler/2018/november/mercedes-lanserer-sin-hydrogenbil-glc-f-cell/ 

50km elektrisk rekkevidde og Mercedes komfort slår Diesel moped bil om en svømmer i penger
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

hELgenen


Orbit

Trenger bare HY på skiltet og ikke H2 i tankene for gratis bom. ;D Luksuselbil med 50 km rekkevidde (dersom den tillater å kjøre med tom tank og fullt batteri fra lading). Det blir uansett en svært dyr løsning dersom en av prinsipp vil unngå bompenger.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Rosstopher

Sitat fra: hELgenen på onsdag 10. juli 2019, klokken 08:10
Hvor fyller man hydrogenbilen?

Ingen steder? Uno-X har vel stengt alle sine stasjoner etter eksplosjonen i Sandvika.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

arnkl

Sitat fra: elektrolux på onsdag 10. juli 2019, klokken 08:08
Her er et godt alternativ til bombefengte elbiler:
https://www.motor.no/artikler/2018/november/mercedes-lanserer-sin-hydrogenbil-glc-f-cell/ 

Det er berre i bomringane i Oslo og Bergen at hydrogenbilar førebels går gratis. I dei aller fleste bomstasjonar må hydrogenbilar betale det same som elbilar. Heldigvis.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

1317142119

Innføring av bompenger gjør at den siste fordelen elbiler har forsvinner, for min del. Jeg teller da ikke med subsidiene på pris, for de gjør bare at bilene får normalpris.

Det at jeg nå får regning i posten gjør ikke at jeg automatisk blir negativ til elbilen. Jeg er fremdeles strålende fornøyd med i3en min selv om fordelene har forsvunnet. Det som påvirkes derimot, er viljen til å kjøpe elbil neste gang.

Sett at jeg skulle kjøpt ny familiebil i dag. Da har jeg valget mellom en dritdyr premium-SUV med kanskje 300 km rekkevidde på vinteren. Kanskje. Det holder ikke til hytta og vil bli en pest og en plage på hver eneste utfartsdag hvor jeg må stå i ladekø (en hytte vi eier er uten strøm og hyttene vi disponerer via jobben er for langt unna for å komme en vei uten lading). Eller så kan jeg kjøpe en rimelig familie-SUV med bensinmotor fra et folkelig merke (Ford, Peugeot, VW m.fl.) og spare en haug med penger på innkjøp. Er ikke sikkert totalregnskapet etter 4 år blir så dårlig da.

Jeg har dermed en åpenbar ulempe med å velge dyr elbil i stedet for billig bensinbil. Alt må planlegges med elbilen. Kanskje jeg må ta fri fredager for å unngå ladekø. Det taper jeg i så fall penger på. Hadde jeg hatt noen fordeler, så kunne jeg veid ulempene opp mot gratis parkering, tilgang til kollektivfeltet, ingen bompenger osv. Uten fordeler, så står ulempene igjen. Hvorfor skal jeg da velge elbil? Spesielt nå som den må bråke mer enn bensinbilen min (ja, romskipene som kjører forbi huset i dag høres bedre innendørs enn de vanlige bilene).

Kårepåsporet

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 09. juli 2019, klokken 08:35
https://www.tv2.no/a/10707029/

Og med det fikk jeg dessverre rett i påstandene mine.

Heldigvis finnes fremdeles gode alternativer. Selv håper jeg min Solo #635 dukker opp før bommene stenges også for elbil i Stavanger, og skal både jeg og kona ut samtidig har vi også bestilling inne på en Microlino.

Buddy er et annet godt alternativ om en skal ha med enda flere, og hadde vi ikke solgt vår Fulu 3 hjuler kunne faktisk hele familien kommet seg samlet ut til Hillevåg og tilbake også etter høstens bomrasling.

Selvfølgelig er det problematisk hvor vi skal gjøre av alle elbilene vi har brukt millioner på å kjøpe bare for å spare noen tusenlapper til festkåte sjefer i bomselskapene og hemningsløs sløsing av politikerne. Ville likevel gjort de samme prioriteringene igjen, for bompenger, det skal jeg bare ikke betale.

Gjerne eiendom skatt, gjerne økt drivstoffavgift,  men bompenger velger jeg vekk, koste det det måtte.

Nå er det ikke lange strekningen ut til Hillevåg, hvis du ikke hadde vært så forbanna problemfokusert, og heller vært løsningsorientert kunne du sykle, alle i familien har vel sykkel? Eller ta buss? For ikke å snakke om å gå.
Halv pris på elbil kommer, og de fleste mener det er på tide.
Men mange elbilister er like kjipe som mange (de fleste?) bobilister. Bobilister vil heller ikke betale for å parkere/overnatte. (Vi er begge deler, har ikke problem med verken bompenger eller å betale for overnatting.)
Min stemme ved høstens valg går IKKE til FNB eller lignende!

elektrolux

#25
Alle må få lov å ha sine fobier. Og jeg er stolt av min.

Har også bobil, og det er faktisk den som står for de få regningene vi får på bom. Et triks er å dra med oss en Elbil bak på hengeren og på den måten lure bommene til å tro at hele vogntoget er en elbil. En ekstra bonus er bil å frese rundt med på bestemmelsesstedet, og merforbruket av diesel ligger på 1-2 dl/mil.

Og ja. Vi melder ikke fra om dette, og heller ikke at vi kjørte i 65 km/t i 60 sonen som vi egentlig også skulle betalt for. :D

Har betalt for bobilparkering på campingplass 1 gang. Var greit nok det, men overnatter heller en gratis plass og bruker pengene på noe annet i stedet.

Sad fact: For å kunne levere varer til Finnøy etter 1 august må vi bytte ut en helt suveren Berlingo elvarebil med en Maxus elvarebil. Det blir nemlig bom på elvarebiler under 3,5T etter det. Hvor er miljøfaktoren i dette? Blir som den gang posten måtte øke størrelsen på sine varebiler av skattehensyn.

De som ikke benytter minstefradrag og andre fradrag på skattemeldingen sin for å minimalisere skatten sin er invitert til å kaste den første stenen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

arthur

En fobi (fra phóbos, som betyr «frykt» eller «sykelig frykt») er en irrasjonell, intens og vedvarende frykt for visse situasjoner, aktiviteter, gjenstander, dyr eller mennesker.

Man kan åpenbart være stolt av de merkeligste ting.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Kårepåsporet

Sitat fra: arthur på søndag 14. juli 2019, klokken 13:59
En fobi (fra phóbos, som betyr «frykt» eller «sykelig frykt») er en irrasjonell, intens og vedvarende frykt for visse situasjoner, aktiviteter, gjenstander, dyr eller mennesker.

Man kan åpenbart være stolt av de merkeligste ting.

Jeg synes mye av bompengeopprøret virker sykelig. En kan like det eller ei, men bompenger vil få mange til å velge annerledes, mange vil redusere bilbruk, andre vil reise kollektivt, sykle, gå osv.
Og til dere som nå går helt i svart: jeg skrev IKKE at alle kan sykle, gå, reise kollektivt osv osv.
Men det som absolutt alle kan er å redusere bilbruk, de som hevder noe annet tror jeg ikke på. Ihvertfall ikke uten dokumentasjon. Feks kjøre til nærbutikken for å kjøpe en liter melk.
Jeg ønsker mindre biltrafikk, bilen vår står rett som det er fra fredag kveld til mandag morgen.

fredag

Jeg tror mange bare har vondt for å regne.

De har vondt for å tro på hvor mye man sparer på å lade med strøm hjemme i stedet for å kjøpe bensin/diesel.

Og de har vondt for å skjønne at selv om elbiler nå betaler bompenger, så betaler vi ikke full takst, vi betaler bare halvparten så mye som eksosbilene gjør.

Folk må bare gjøre regnestykket, og så må de ta seg en prøvetur av elbil og bli kvitt noen fordommer.

Jeg anbefaler en prøvetur hos Tesla, men det er meg. Livet er for kort til å kjøre noe annet.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Super7

Sparer man noe på elbil nå? Koster ikke strømmen en del også, spesielt hvis man hurtiglader?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA