Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Folk dropper elbil grunnet bompenger også på dem

Startet av elektrolux, tirsdag 09. juli 2019, klokken 08:35

« forrige - neste »

sjokomelk

Hvor mange kilowattimer lader du på hurtiglader hver måned, Super7?
De siste 10 måneder har jeg bare ladet 253kWh på hurtiglader. De resterende 4427kWh har jeg ladet hjemme. Og da har jeg kjørt rundt 20.000 kilometer...
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

ricu

Når man regner på dette, så bør man ta hensyn til egen situasjon, bilbruk og økonomi.

Har du bil fra før men må skifte til ny/nyere bil, så kan det være økonomi i å bytte til elbil.
Har du ikke bil fra før, men skal ha ny bil så kan det også være økonomi
i å kjøpe elbil kontra fossilt.

Har selv et 9 år gammelt dieseldyr, som jeg ikke trenger å bytte ut enda.

Røfflig driftsutgifter:
Drivstofforbruk ca. 800 kr. måneden i snitt. Forsikring ca. 7500 per år. Reperasjoner/Service/verksted
ca. 5000-8000 i året. Veiavgift. Bompenger 300-400 kr. måneden.

Så for egen del ser jeg ikke noen økonomi i å skifte til elbil på mange, mange år.
Så fremt dieseldroget ikke finner på noen stunt som koster skjorta :)

Jeg ender vel opp med å måtte betale 2000-2300 mer i måneden for å gå over til elbil (TM3 LR AWD).
Dette vil i hovedsak skyldes lånekostnader.

Men økonomi er jo ikke alt, kjekt med noe nytt også :)


Amoss

Sitat fra: Kårepåsporet på søndag 14. juli 2019, klokken 17:49
Jeg synes mye av bompengeopprøret virker sykelig. En kan like det eller ei, men bompenger vil få mange til å velge annerledes, mange vil redusere bilbruk, andre vil reise kollektivt, sykle, gå osv.
Og til dere som nå går helt i svart: jeg skrev IKKE at alle kan sykle, gå, reise kollektivt osv osv.
Men det som absolutt alle kan er å redusere bilbruk, de som hevder noe annet tror jeg ikke på. Ihvertfall ikke uten dokumentasjon. Feks kjøre til nærbutikken for å kjøpe en liter melk.
Jeg ønsker mindre biltrafikk, bilen vår står rett som det er fra fredag kveld til mandag morgen.

Jeg er prisipielt i mot bompenger av følgende årsaker:
1. Det er overvåkning av når man kjører hvor.
2. Det er usosialt og urettferdig. Man noen risikerer å måtte betale bomavgift for å besøke (tilnærmet lik) naboen eller nærbutikken - ja, noen må nærmest betale for å kjøre ut av egen gårsplass, mens andre som ikke bor nær en bom slipper.
3. Veier er infrastruktur og bør derfor betales over skatteseddelen, ikke i form av "brukerbetaling".

Grunn #1 gjør også dette foreslåtte GPS overvåkningssystemet uaktuelt. som en erstatting. De eneste 2 formene for å finansiere veiene på som jeg synes kan virke i det minste nogenlunde riktige er:
1. Betale basert på kjørelengde i forsikringen. Man har alt etablert praksis om at offentlige avgifter for bilister kan innkreves via forsikringsselskapet, så dette burde være problemfritt å innføre. Men man må mulighens innskjerpe kontroll av km. stand på bilene.
2. Via skatteseddelen. Da betaler man etter evne, ikke etter hvor man bor.

Av disse foretrekker jeg helt klart #2.

Men med det sagt kan jeg til en viss grad akseptere bommer (eller tilsvarende) rundt spesielt tettbygde strøk, som f.eks. rundt de store byene. Det ikke for å finansiere hverken veier eller kollektivtrafikk eller sykkelstier, men rett og slett for å prøve å begrense trafikken innen disse områdene. Men da må man også klare å vise måtehold. Nå kjenner ikke jeg takstene rundt de andre byene, men i alle fall i Oslo så har de satt en alt for høy avgift alt, og snakker alt om å øke disse.

Men skal man ha slike bomringer er det ett par ting som må på plass FØR man innfører dem:
1. Gratis eller rimelige innfartsparkeringer rundt hele området som berøres.
2. Godt utbygd kollektivtrafikksystem med hyppige avganger så å si hele døgnet, og da spesielt til disse innfartsparkeringsplassene, men ikke begrenset til bare ditt.
3. Alternative veier som gjør at de som skal fra den ene siden og skal til den andre kan kjøre uten å kjøre gjennom problemområdet (og derved slippe bom/overvåkning). Ja, og uten ALT for mange mils omvei.
Model S 85D

Amatøren

Sitat fra: Super7 på søndag 14. juli 2019, klokken 20:45
Sparer man noe på elbil nå? Koster ikke strømmen en del også, spesielt hvis man hurtiglader?

Nå er dette ikke to like biler, men tar de med allikevel.

Min datter ville prøve e-Golf på langtur. Hun tok med meg som problemløser hvis noe skulle skje, men jeg var bare den som valgte ladere. Ingen problemer bortsett fra at en lader ikke lå på angitt adresse (da hadde vi bare 10 km igjen på GOM da vi snudde og 13 km ved ankomst lader).

Kona kjørte Caravelle.

Langtur med e-Golf. Asker - Billund

Vi brukte inkludert en ekstra tur ned til Flensburg bare litt over halvparten på strøm kontra det dieseldyret brukte i diesel.

Så jeg er fortsatt optimist med tanke på ID. Buzz kontra Caravelle på langtur.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

OhmPaPa

Sitat fra: Super7 på søndag 14. juli 2019, klokken 20:45
Sparer man noe på elbil nå? Koster ikke strømmen en del også, spesielt hvis man hurtiglader?

Jeg sparer i allefall masse tid ved å lade hjemme og slippe alle turene innom bensinstasjonene. Slapper heller av hjemme mens bilen står og får full tank over natten.

Og så kommer prisen per km som en ekstra bonus.

På lengre turer der hurtigladere må brukes går det flere kroner, men også da lader bilen for det meste mens vi spiser eller gjør andre ærender. Og som Amatøren sier - fortsatt et greit regnestykke for lommeboka.

DagfinnN

Sitat fra: Super7 på søndag 14. juli 2019, klokken 20:45
Sparer man noe på elbil nå? Koster ikke strømmen en del også, spesielt hvis man hurtiglader?
I fjor kjørte jeg gjennom Norge til Nordkapp. Tilbake delvis gjennom Finland og Sverige. Drøye 4500 km og betalte 140 kroner i drivstoff (Finland) for hele turen. Ladet på SuC og ved overnatting. Bompenger kr 0, halv pris på ferger, Gratis på ferge ved Lyngen, gratis inngang på Nordkapp-platået.
Sparte jeg noe, - tja i hvert fall 5000 pluss.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Kårepåsporet

Sitat fra: Super7 på søndag 14. juli 2019, klokken 20:45
Sparer man noe på elbil nå? Koster ikke strømmen en del også, spesielt hvis man hurtiglader?
Har kjørt elbil i nærmere fem år og ca 70000 km, hurtigladet mindre enn fem prosent, kanskje to-tre prosent. Uansett en dråpe i haver ift hva jeg lader hjemme, så kostnaden til drivstoff er lav.
Men det å gå tilbake til gammeldags eksosbil er særdeles lite interessant, etter å ha blitt (godt) vant til elbil.
Er du i tvil, be om å få låne/prøvekjøre en bil over natta, eller allerhelst over helgen, la eventuell samboer/ektefelle få prøve også, så kan vi snakkes etterpå.
At folk har bil som er noen år gammel og funker greit er sikkert kjekt det, eldste hovedbilen jeg har siden 1999 var nærmere fem år, jeg kjøper ny bil og bytter før dekkene er utslitt😊

Rollep

Sitat fra: Amoss på søndag 14. juli 2019, klokken 21:05
1. Betale basert på kjørelengde i forsikringen. Man har alt etablert praksis om at offentlige avgifter for bilister kan innkreves via forsikringsselskapet, så dette burde være problemfritt å innføre. Men man må mulighens innskjerpe kontroll av km. stand på bilene.
Nei takk, jeg kjørte nettopp 6 500 bomfrie km i Europa med bensinbilen min, det ønsker jeg å fortsette med  ;)
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

elektrolux

Kjører også mesteparten av mine diesel km i utlandet, så avgift på km blir komplisert.

Hva med en avgift på energien vi bruker. Opplever at en kan kjøpe 11 kW/t med fossil energi for så lite som 12-13 kr, mens fornybar gjerne koster det 4 dobbelte kjøpt på en hurtiglader.

Tar en med at fossil energi bidrar til global oppvarming og er en begrenset resurs finner jeg det absurd at jeg og alle andre kan jafse i oss en raskt uttømt resurs til tilbudspris. En slik avgift ville truffet de som fortærer denne resursen, samtidig som det ville gitt insentiv til grønt skifte.

Og best av alt, vi har allerede en slik avgift, det er bare å øke den. Har hørt noen nevne 2 kr/literen eller 20 kr / kWt ville gitt samme inntektene som alle bommene, men for at det skal ha en miljømessig effekt bør den nok øke betydelig mer enn det. Sist vi kjørte 1400 km til Roskildefestivalen kostet det hver av oss kun 25 øre km i diesel / km. Samtlige av oss hadde fint tålt å betalt det dobble, men ville samtidig vurdert å elektrifisere bobilen vår.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

Salget av elbiler kollapser i forhold til tidligere trender:

https://www.document.no/2020/01/03/festen-er-over-elbil-markedet-kollapser/

Er nok flere årsaker, men at en ikke lenger kan kjøpe seg fri fra bomgalskapen er nok sterkt medvirkende. Samtidig øker salg og bruk av eksossykler i både 2 og 4 hjuls utgaver. Her på Vestlandet med 2 sifrede plussgrader ser en tydelig at flere og flere kjører motorsykler.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

arthur

Sitat fra: elektrolux på lørdag 04. januar 2020, klokken 07:36
Salget av elbiler kollapser i forhold til tidligere trender:

https://www.document.no/2020/01/03/festen-er-over-elbil-markedet-kollapser/

Er nok flere årsaker, men at en ikke lenger kan kjøpe seg fri fra bomgalskapen er nok sterkt medvirkende. Samtidig øker salg og bruk av eksossykler i både 2 og 4 hjuls utgaver. Her på Vestlandet med 2 sifrede plussgrader ser en tydelig at flere og flere kjører motorsykler.

Noen steder der det har blitt innført bompenger også for elbiler har vel bompenger for fossilbiler økt slik at besparelsen kan ha blitt større i forhold til fossilbiler eller?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Magnus Hansen

#41
Selvfølgelig kollapser ikke elbilsalget. Dette er salget de tre siste årene. Tenker det er greit å se an noen måneder til for å kunne konkludere noen trend. I alle fall når vi vet at bilprodusenter har holdt tilbake biler i påvente av EUs nye utslippsregler




Forøvrig: er det lov å bli mildt fornærmet på vegne av elbilen når det påstås at folk slutter å kjøpe elbiler hvis det ikke er gratis bompenger? Mener electrolux mfl at elbiler er så mye dårligere enn fossilbiler at den eneste grunnet til å kjøpe elbil er å slippe bompenger?

Øyvind.h

#42
Document skal vel være en opponerende side. Det betyr at det kreves mye mer av leseren for å unngå å bli hjernevasket på tynt grunnlag. Bare "om oss" siden alene bør få mentale alarmklokker til å ringe.

En skal jo være litt kunnskapsløs om en ikke har fått med seg diverse produsenters leveranseutsettelser? Og bruke en utvalgt måned for å hevde kollaps?

Det virker som om Document publiserer noe med agenda, og lenken brukes deretter for å begrunne en påstand om kostnader i bom.
I et litt større perspektiv som glatter ut leveranseforsinkelser:

https://www.dn.no/motor/bil/dieselbil/elbil/bilsalg-i-revers/2-1-731711?fbclid=IwAR2tVLzYDX5tmOew7dSFo2PezA0ySJrPf4ed5n1UmTXhVTu0eibbUeNJRRI

Document opptrer like smalt som når VG rapporterer at Tesla knuser alle, den måneden de velger å sende en ekstra stor last med leveranser til Norge.
Kanskje Document burde publisere en artikkel som forteller at Tesla er i ferd med å dominere i Norge og knuse alle andre bilprodusenter, ettersom de på håret akkurat ikke ble Norges mest solgte bilmerke i 2019? Når faktum er at konkurransen er i ferd med å tilspisse seg og det vil komme flere merker på banen med bra leveransekapasitet i 2020...
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

arthur

Dominere Norge når man kommer på en andre plass? Javel.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

elektrolux

Ikke bare Dokument som skriver om dette:

https://www.nettavisen.no/okonomi/nedtur-for-elbilsalget-i-desember/3423904289.html

Bompengebeløpet er ikke problemet, det er at en ikke lenger slipper å forholde seg til det.

Før betød ny elbil at en fikk beholde en viss grad av bevegelsesfriheten. Nå er det dessverre historie flere og flere steder, og da kan en likegreit beholde den gamle Dieselen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA