Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

10% reduksjon på 85kWh-batteriet...

Startet av Cato76, fredag 21. juni 2019, klokken 15:25

« forrige - neste »

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Thor2014

Sitat fra: Klykken på mandag 09. september 2019, klokken 21:42
Reduksjonen kom på 2019.16.x..

Det vet jeg, men er det mer tullball som er implementert i de nyere firmware etter 2012.20.2.1?

Klykken

Ikke merket noe jeg i alle fall. Vi har "bare" fått redusert ladehastighet på vår..
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

lightscribe

Ifølge ABRP oppsummeres dette til 4 minutter ekstra venting hvis man lader fra 10% til 50%.  Ikke noe dramatikk synes jeg.

Kjørte nettopp tur/retur til syd Tyskland. Det ble 7 ladestopp hver vei og siden jeg var alene i bilen var disse en fin anledning for å hvile/spise/strekke på kroppen.  Oftest var bilen klar før kroppen.

Klykken

Vel, man lader gjerne opp til mer 50% på langtur. Er ofte slik at man trenger litt greit med buffer også, og noen av SuC er det lengre enn 15 mil mellom. Når man passerer 50% og havner under 50kW går det dessverre meget trått og ventetid blir litt for lang på benserten som er ved laderne.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Simen1

Sitat fra: lightscribe på tirsdag 10. september 2019, klokken 07:55Ifølge ABRP oppsummeres dette til 4 minutter ekstra venting hvis man lader fra 10% til 50%.  Ikke noe dramatikk synes jeg.
Det skal jeg også tåle, men problemet for min del er at mange konkrete strekninger her oppe i nord, som går så vidt an å kjøre med en hårfin margin, blir umulige hvis rekkevidden krymper.

Greit nok at batterikapasiteten degraderes gradvis i løpet av levetida, det var jeg klar over, men dette er ikke normal degradering. Det er et programvare-indusert plutselig kutt i kapasiteten. Med akkurat samme effekt på rekkevidden som om de skulle hatt bilen på service og fysisk fjernet 1-2 av 16 batterimoduler uten min viten eller godkjenning.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Muffinman

Et ordinært kort ladestopp på langtur blir minst 15 minutter lengre for min del. Skal man lade til relativt høy soc blir forskjellen mye større. Når dette er biler som i utgangspunktet ikke er lynraske på laderen blir summen ganske så begredelig.

lightscribe

ABRP har oppdatert modellen de bruker.  Nå anbefaler de naturligvis å lade til lavere SOC i 85D sammenlignet med 90D.

Kjører vi fra Oslo til hytta i Geilo blir det null forskjell. 

Kjører vi Oslo Trondheim blir det 15 minutter ekstra etter 7 lange timer i bil.  Ikke noe dramatikk.

Det er jo ikke ofte man kjører 1000km men la oss ta Oslo-Cologne

90D tar 16:18 og 85D tar altså bare 50 minutter mer etter altfor mange timer med kjøring.  Kroppen min var glad for den lille ekstra hvilepausen.

Thor2014

Jeg vil gjerne bestemme selv om jeg vil stoppe lengre.


Klykken

Sitat fra: lightscribe på tirsdag 10. september 2019, klokken 10:19
ABRP har oppdatert modellen de bruker.  Nå anbefaler de naturligvis å lade til lavere SOC i 85D sammenlignet med 90D.

Kjører vi fra Oslo til hytta i Geilo blir det null forskjell. 

Kjører vi Oslo Trondheim blir det 15 minutter ekstra etter 7 lange timer i bil.  Ikke noe dramatikk.

Det er jo ikke ofte man kjører 1000km men la oss ta Oslo-Cologne

90D tar 16:18 og 85D tar altså bare 50 minutter mer etter altfor mange timer med kjøring.  Kroppen min var glad for den lille ekstra hvilepausen.
Så flott at dette ikke påvirker din situasjon, da. Hvis du skal på en lengre tur enn mellom byene i Norge vil dette plutselig bli en betydelig hemsko - det er ikke ofte en skal lengre som du sier, men den gangen du skal lengre så vil de 15minuttene bli til et par-tre timer, og kanskje en ekstra dag med dertil overnatting. Gjerne er den lengre turen forbundet med en ferietur og målet er ikke alle stoppene på SuC, men befinner seg etter den aller siste stoppen på SuC.

SuC-lokasjoner er ofte i utkanten med en bensinstasjon som eneste aktivitet. Å stå der å gnu er ikke særlig givende, verken for sjåfør eller passasjerer.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Simen1

Det er to typer tidsbruk ved laderne:
1. Nødvendige ærend som mat, toalett og beinstrekk
2. Dødskjedelig venting

Teslas fordel på laderne har fram til i sommer vært at ladetid har matchet bra med 1 og dermed minimert nr 2. Nå som nr 2 blir mer framtredende så er det en klar ulempe.

Når jeg kjører alene har nr 1 vært ca 20 minutter og når jeg kjører med familien så har nr 1 vært ca 30 minutter. En ladepause som før tok 35 minutter og nå tar 40 vil altså doble den dødskjedelige ventetida fra 5 til 10 minutter for hele familien og øke fra 15 til 20 minutter når jeg kjører alene. Dette er riktignok E6 og ikke de mer kritiske strekningene i Nord-Sverige. De jeg kjørte for første og antagelig siste gang med en Tesla i 2019. Neste år blir det nok en annen rute og neste bilkjøp blir neppe en Tesla.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

lightscribe

#536
Okay.... prøv iPace eller eTron eller Taycan.

Tror du vil bli overrasket....

Simen1

Taycan er uaktuell pga pris. Jeg liker i-Pace, men den er fortsatt litt dyr. Det blir neppe Tesla neste gang, men jeg har ikke bestemt meg for hva jeg skal finne på og når.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

jkirkebo

Sitat fra: Simen1 på tirsdag 10. september 2019, klokken 12:09
Det er to typer tidsbruk ved laderne:
1. Nødvendige ærend som mat, toalett og beinstrekk
2. Dødskjedelig venting

Teslas fordel på laderne har fram til i sommer vært at ladetid har matchet bra med 1 og dermed minimert nr 2. Nå som nr 2 blir mer framtredende så er det en klar ulempe.

Når jeg kjører alene har nr 1 vært ca 20 minutter og når jeg kjører med familien så har nr 1 vært ca 30 minutter. En ladepause som før tok 35 minutter og nå tar 40 vil altså doble den dødskjedelige ventetida fra 5 til 10 minutter for hele familien og øke fra 15 til 20 minutter når jeg kjører alene. Dette er riktignok E6 og ikke de mer kritiske strekningene i Nord-Sverige. De jeg kjørte for første og antagelig siste gang med en Tesla i 2019. Neste år blir det nok en annen rute og neste bilkjøp blir neppe en Tesla.

Oj, da spiser dere fort (eller fastfood ;)). Mat tar typisk 45 minutter om jeg er alene og fort oppunder 60 minutter om kona er med ;)

Jeg har regnet meg fram til at 65-70kW er optimal ladehastighet under matpause på vår X75D. Går det raskere må bilen flyttes før vi er ferdige.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

lightscribe

#539
Storuman-Krokom tar 3:31 i gammel 85D og 50 minutter ekstra i nye iPace. I tillegg mener ABRP att du må du kjøre iPace i 80 km/time for å nå frem....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA