Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

10% reduksjon på 85kWh-batteriet...

Startet av Cato76, fredag 21. juni 2019, klokken 15:25

« forrige - neste »

Klykken

Sitat fra: Muffinman på mandag 26. august 2019, klokken 12:30
Noen som har lagt merke til at "time remaining" ved supercharging lyver så det holder? Det tar MYE mer tid enn indikert.
Mener jeg kommenterte det her i tråden tidligere i sommer. Hastigheten er lavere enn vanlig, men "time remaining" er lik slik den alltid har vært. Gjelder vel anbefalt ladestopptid i navigasjon også hvis jeg ikke husker feil.....
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Simen1

Sitat fra: Muffinman på mandag 26. august 2019, klokken 12:30Noen som har lagt merke til at "time remaining" ved supercharging lyver så det holder? Det tar MYE mer tid enn indikert.
I sommer opplevde jeg den som ganske presis opp til ca 70-80% og deretter feil så det holder. Jeg var nødt til å lade opp til 100% en gang og det tok nesten en time lengre enn først anvist, totalt ca 2 timer. Det var helt nødvendig med den siste lille prosenten for jeg endte på 6% ved neste SC, ved veldig pen kjøring, og det er mindre margin enn jeg liker å ha. Et par andre ganger ladet jeg til 90-95% og det gikk også mye tregere enn først anvist.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

GOS

#482
@async3phase

Kjørte du med RangeMode on? (Det virket slik på temperaturene)

Såvidt jeg kan huske med mine CanBus målinger så lå driftstemperaturen på ca 32 grader med range mode off, det vil si at kjølesystemet sørget for at den ikke steg videre.  Dersom range mode var off så steg temperaturen til ca 42 (41,8) før kjølesystemet slo inn.

Rart at ikke viftene dine startet når den passerte 42 grader...muligens endret på senere Software. @Muffinmann har du merket at viftene starter ved høyere temperatur nå enn bilene dine gjorde tidligere?

Jeg solgte min 2014 S85 i januar og har ikke målinger etter det så vet ikke om noe har endret seg med Software oppdateringer.

Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Rosstopher

Sitat fra: Simen1 på mandag 26. august 2019, klokken 14:03
Det var helt nødvendig med den siste lille prosenten for jeg endte på 6% ved neste SC, ved veldig pen kjøring, og det er mindre margin enn jeg liker å ha.

Oi! Da har jo denne reduksjonen i ladefart og rekkevidde plutselig mye større implikasjoner enn at man må lade oftere og lengre. I ditt tilfelle nærmer det seg jo at man ikke klarer å komme seg fra en SuC til neste. Da blir plutselig bilen helt ubrukelig på langtur, eller man blir forvist til CHAdeMO-lading.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Muffinman

#484
Det ironiske er jo at reduksjonen også medfører at man må bruke lengre tid på chademo-lading også, for bilene klarer ikke ta mot maks effekt i de gunstigste området hvor strøm/spenning skulle tilsi opp til 48kW. Dette merker man faktisk fra et stykke under 60%.

SitatSåvidt jeg kan huske med mine CanBus målinger så lå driftstemperaturen på ca 32 grader med range mode off, det vil si at kjølesystemet sørget for at den ikke steg videre.

Har sett den stabilisere seg på 36 grader nå, bortsett fra ved høy soc. Da prøver den å holde seg godt under det som tidligere var vanlig driftstemp. Men mye frem og tilbake, mulig det er en del bugs som rettes for hver versjon. For eksempel har denne prekondisjoneringen når man navigerer mot suc gjort mye ulogisk, som å kjøre batterivarmer samtidig med at flow til radiator var 100% slik at batteriet samlet sett ble kaldere. På en versjon funket ikke batterkjølingen i det hele tatt, men det er i det minste rettet nå i 28.2.

Brukte 40 minutter fra 40-80% i kveld med alle forhold optimale. Temmelig tregt, men det interessante er at effekten trappet raskere ned enn begrensningen fra BMS i starten. Før alt dette lå reell effekt noe over BMS sin "max charge" verdi. Mener forresten å huske at man fint kunne lade fra svært lav soc opp til 70-80% på samme tid tidligere i motsetning fra 40% nå. Blir spennende i morgen når jeg skal kjøre 45 mil etter kl 1600 og lade to ganger. Regner med jeg må flytte blikket et godt stykke nedover på fergerutene, og komme hjem lenger utpå natta enn om bilen hadde vært slik den skulle - igjen.


Simen1

#485
Sitat fra: Rosstopher på mandag 26. august 2019, klokken 15:08Oi! Da har jo denne reduksjonen i ladefart og rekkevidde plutselig mye større implikasjoner enn at man må lade oftere og lengre. I ditt tilfelle nærmer det seg jo at man ikke klarer å komme seg fra en SuC til neste. Da blir plutselig bilen helt ubrukelig på langtur, eller man blir forvist til CHAdeMO-lading.
Jeg bor i Tromsø. Når jeg kjører fra Tromsø til sør-norge så betyr det at de beste veiene, altså via Sverige, blir utilgjengelige. Jeg begrenses til E6/østerdalen. Det er flere strekninger som blir utfordrende/umulige for meg.

1 Storuman-Storjord
2 Storuman-Krokom
3 Krokom-Mora (enn så lenge)
4 Puoltikasvaara-Töre
5 Puoltikasvaara-Skibotn
6 Puoltikasvaara-Setermoen
7 Puoltikasvaara-Arvidsjaur

Jeg kjørte fem av disse i sommer og marginen mindre enn jeg liker. Jeg kunne gått tom hvis været eller trafikken var veldig annerledes. Nå valgte jeg å kjøre den verste av disse strekningene, nr 1, om natta når det var tørt og vindstille og da brukte jeg 94% av batteriet. Denne strekningen er kun skog og ingenmannsland. 22kW AC-punktene står ikke akkurat i kø der. Nå ble jeg også ledet på ville veier av navigasjonen som skulle ta en "snarvei" og det kostet meg sikkert et par prosent mer enn nødvendig. Neste år dropper jeg nok turen sørover, delvis fordi jeg har vært mye sørpå de siste årene og vil bruke mer tid i nord, men den reduserte rekkevidden og innskrenkede trasevalg gjør også valget lettere.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Øyvind.h

Om dette er turer du tar relativt ofte høres det ut som en S100D eller M3 Long range hadde passet veldig mye bedre for ditt behov. Men ser naturligvis kostnadsperspektivet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Haralda

#487
Dette er virkelig ille av Tesla. De har jo redusert bilens verdi betydelig med dette. Selv har jeg ikke lengre datakopling og benytter ikke WIFI, men har bestilt 4G.... Vet ikke om jeg tørr oppgradere fra v 2019.16.1.1 for å få en nedgradert bil... Tenker på å avbestille 4G oppgraderingen. Hva tenker dere?

Thor2014


Simen1

@Øyvind: Joda, hadde ikke takket nei om en av de to kom rekende på ei fjøl.

@Harald: Hvor mye må du ut med for opppgradering til 4G?
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

async3phase

Sitat fra: GOS på mandag 26. august 2019, klokken 14:18
@async3phase

Kjørte du med RangeMode on? (Det virket slik på temperaturene)

Såvidt jeg kan huske med mine CanBus målinger så lå driftstemperaturen på ca 32 grader med range mode off, det vil si at kjølesystemet sørget for at den ikke steg videre.  Dersom range mode var off så steg temperaturen til ca 42 (41,8) før kjølesystemet slo inn.

Rart at ikke viftene dine startet når den passerte 42 grader...muligens endret på senere Software. @Muffinmann har du merket at viftene starter ved høyere temperatur nå enn bilene dine gjorde tidligere?

Jeg solgte min 2014 S85 i januar og har ikke målinger etter det så vet ikke om noe har endret seg med Software oppdateringer.

Kjørte uten Range Mode på. Kunne forresten vært artig å se hva slags forskjeller det nå er på temperaturer i batteri med range mode av eller på. Vil tro utetemperatur vil ha en påvirkning, så skal forsøke å logge litt før det blir for kaldt i været.

Klykken

Sitat fra: Simen1 på tirsdag 27. august 2019, klokken 11:17
@Harald: Hvor mye må du ut med for opppgradering til 4G?
Jeg betalte 5200kr i november i fjor.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Haralda

Tror de skal ha 5600. Fint med Spotify når man må vente 30 min ekstra på lading :+1:

Chris Neumann Ruud

Betalte 5404 i juni i år. Men det er litt OT.
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Wibla

Sitat fra: Simen1 på tirsdag 27. august 2019, klokken 09:28
Sitat fra: Rosstopher på mandag 26. august 2019, klokken 15:08Oi! Da har jo denne reduksjonen i ladefart og rekkevidde plutselig mye større implikasjoner enn at man må lade oftere og lengre. I ditt tilfelle nærmer det seg jo at man ikke klarer å komme seg fra en SuC til neste. Da blir plutselig bilen helt ubrukelig på langtur, eller man blir forvist til CHAdeMO-lading.
Jeg bor i Tromsø. Når jeg kjører fra Tromsø til sør-norge så betyr det at de beste veiene, altså via Sverige, blir utilgjengelige. Jeg begrenses til E6/østerdalen. Det er flere strekninger som blir utfordrende/umulige for meg.

1 Storuman-Storjord
2 Storuman-Krokom
3 Krokom-Mora (enn så lenge)
4 Puoltikasvaara-Töre
5 Puoltikasvaara-Skibotn
6 Puoltikasvaara-Setermoen
7 Puoltikasvaara-Arvidsjaur

Jeg kjørte fem av disse i sommer og marginen mindre enn jeg liker. Jeg kunne gått tom hvis været eller trafikken var veldig annerledes. Nå valgte jeg å kjøre den verste av disse strekningene, nr 1, om natta når det var tørt og vindstille og da brukte jeg 94% av batteriet. Denne strekningen er kun skog og ingenmannsland. 22kW AC-punktene står ikke akkurat i kø der. Nå ble jeg også ledet på ville veier av navigasjonen som skulle ta en "snarvei" og det kostet meg sikkert et par prosent mer enn nødvendig. Neste år dropper jeg nok turen sørover, delvis fordi jeg har vært mye sørpå de siste årene og vil bruke mer tid i nord, men den reduserte rekkevidden og innskrenkede trasevalg gjør også valget lettere.

Det kommer vel flere superladere i nordområdet fremover?
2018 Tesla Model S 75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA