Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

10% reduksjon på 85kWh-batteriet...

Startet av Cato76, fredag 21. juni 2019, klokken 15:25

« forrige - neste »

Chris Neumann Ruud

Er det noen som kommer til å stå i bresjen for et massesøksmål på dette grunnlaget også? Vil tro at samtlige i den opprinnelige P85D- gruppa sliter med det samme batteriet og de samme problemene. Isåfall, count me in
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Tuxedo

Et slikt søksmål er allerde i gang i USA. Liten vits i å gjøre noe i Norge før det søksmålet er avklart.

Simen1

Jovisst har det mening. Den norske forbrukerkjøpsloven er en helt annen lov under en annen juridsiksjon og vil derfor måtte behandles helt uavhengig av utfallet i den canadiske saken.

Jeg slenger meg glatt med på et søksmål og bidrar gjerne med både data og engasjement.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Muffinman

Utenlandsk rettspraksis er også brukt som rettskilder i det norske systemet, så det er ikke helt uten betydning. Riktignok ikke de høyest prioriterte på lista, men saksgrunnlag fra prosessen der borte vil avgjort kunne brukes i en norsk rettssak.

Klykken

#454
Flere som har testet SuC etter siste SW (som ikke vil tikke inn hos meg)?
Antar at @Muffinmans opplevelser er gjengs med slik tilstanden er for oss alle, men fint og få det bekreftet... Samme opplevelser som jeg hadde i sommer, men på tidligere SW.

Sikter til dette innlegget:
Sitat fra: Muffinman på lørdag 17. august 2019, klokken 09:33
Fikk 68kW i snitt på en lading fra 21-34% for et par dager siden. Før reduksjonen ville snittet vært over 100kW da den holdt over dette frem til ca 31%. Bilene våre er med dette redusert fra å kunne brukes til kjøring hvor man må raskt frem fra A til B, til "kosebiler" som passer til turer man har god tid, og hvor det ikke betyr noe om man bruker 1-2 timer ekstra om dagen på ladepauser :(  Ingen flere turer til sydlige deler av EU med disse, og allerede nå har det kostet å komme hjem utpå natta istedet for sent på kvelden pga at jeg må stå lenger å lade fremfor å rekke ferge.

Håper det rettes, men jeg frykter at dette er permanent.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Olee

Fikk bedre tall enn Muffinmann på 2019.28.2. (fra 92kW@20% til 77kW@35%) Men langt fra slik det var før...

ahusom

Sitat fra: Klykken på mandag 19. august 2019, klokken 13:47
Flere som har testet SuC etter siste SW (som ikke vil tikke inn hos meg)?
Antar at @Muffinmans opplevelser er gjengs med slik tilstanden er for oss alle, men fint og få det bekreftet...
..

Jeg har nok mindre reduksjon i ladehastighet enn @Muffinman og for meg stemmer den grønna linja ("New charge curve") her gaanske bra med hva jeg opplever nå:

https://forum.abetterrouteplanner.com/blogs/entry/30-tesla-supercharging-summer-2019-update/

Kjipt med litt tregere lading selvsagt, men ikke nok å avlyse fremtidige europa-turer for min del.

Har P85D 2015 - 2019.28.2

Muffinman

Går vel fint om man er på tur og skal se seg litt rundt, men reduksjonen betyr faktisk en hel dag ekstra reisetid hver vei for oss når vi prøver å komme frem dit vi vanligvis skalpå så kort tid som mulig. Klarte det så vidt på 3 dager tidligere, men ikke lenger med 10-12 timer ekstra lading hver vei. 6 dager totalt i bil er allerede på smertegrensen, 8 dager er over.

Napoli

#458
Jeg sliter med samme ladefart som @muffinman. For min del gjør det bilen bortimot ubrukelig i jobbsammenheng - og den er pr nå redusert til pendlerbil for kona.
Dersom det skulle komme et gruppesøksmål på dette slenger jeg meg på - og gir gjerne fra meg den lille data jeg har.

Simen1

Sitat fra: ahusom på mandag 19. august 2019, klokken 15:23Kjipt med litt tregere lading selvsagt, men ikke nok å avlyse fremtidige europa-turer for min del.
Det legger en demper på alternativet bilferie. Nå har jeg hatt bilferie tre år på rad, så dette er sannsynligvis tunga på vektskåla som gir oss flyskam i stedet for. Eventuelt velge en kortere tur i stedet for. Lofoten er jo ikke langt unna og kan for eksempel tas på sparket etter hva langstidsvarslet sier.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Muffinman

Et innsiktsfullt innlegg på TMC av brukeren "Alchemist42":

SitatHi everyone,

I've been a longtime silent lurker, but this topic certainly has grabbed my attention a lot and so I decided to make a lengthy post in the German Tesla forum (tff-forum.de) a few days back. It was well recieved and several members suggested I also post my findings here, which is what I'm going to do now.

Short background about myself: I have a MSc in chemistry with focus on functional materials and while my research topic right now is not about batteries, I regularly read research about Li-ion technology and consider myself to beat least somewhat knowledgeable in the topic. I also tinker with some applications for 18650 cells as a hobby and regularly read some discussions in the Second Life Storage forum where members are making stationary solar storage and similar things from discarded laptop and tool batteries. Whether this makes sense or is safe might be worthy of discussion, however you cannot deny that the members have collected a lot of knowledge about failure modes of 18650 batteries over the years.

Anyway, all the talk about Li plating and dendrite formation reminded me about a well-known problem in that community. A few years back, many members started to notice that older Sanyo 18650 cells often start to heat up upon charging. The cell looks fine at first glance (normal voltage, low internal resistance, reasonable capacity) and starts the charging process normally. However, once the charge voltage reaches around 4.0V, the cell begins heating up, often leading to dangerously hot temperatures of 80°C or higher. The reason is a parasitic internal current that soon exceeds the charging current making a full charge impossible. At first, only Sanyo UR18650A cells seemed to be affected, however by now examples are known from nearly all older Sanyo cell types as well as some Panasonic, Sony and LG batteries. All reasoning about the underlying causes was speculation until one member who investigated the problem on his job posted one very interesting contribution: Red Sanyo 18650 Cells Getting Hot While Charging - Page 10
Short summary: If charging conditions deviate a little bit from the norm (temperature too high, too much time spent at high SoC), micro-dendrites form between cathode and anode, leading to an internal short-circut. This is the exact failure mode of Li plating. The effect usually vanishes after cooling down and the cells stabilize between 3.95 and 4.05V. It might even disappear completely for a few cycles, but eventually always comes back. Also, the onset is relatively independent from age (both temporal and cycling) and can occur as early as after one year. The effect starts to manifest as an elevated self-discharge rate and worsens from there. As a safety measure, the original poster recommends charging only to 4.10V (corresponds to a "standard charge" in Tesla terms) and reducing charging current and temperature while charging. No failures were observed with these precautionary measures.

Let's just hypothetically assume, Tesla found exactly such a problem in some batteries. How would that manifest?

- Balancing problems and self-discharge at high SoCs lead to some cars being unable to charge to 100%
- High SoCs suddenly make the cooling system work much more than usual due to heat generation
- In the worst case, single cells cross the threshold to thermal runaway and cause cars to burn up
- Tesla takes notice and distributes new software that looks for elevated self-discharge and sets charging voltage to 4.1V or lower on those cars. DC charging speed is reduced for all cars as a precautionary measure.

Correct me if I' wrong, but this seems to be pretty much exactly what is happening.

Klykken

Så.. hvis dette stemmer, er ladehastighet permanent redusert for alle. Og topplading permanent redusert for noen av de hardest rammede.
Godt redusert brukbarhet. Fantastisk!  :-1:
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman

Ikke så sikker på at de har funnet noe galt med alle pakkene, men merker meg at det er en del endringer nå. For eksempel må man ha høyere temperatur på batteriet for å få så mye effekt som mulig ved lading (riktignok mye redusert i forhold til tidligere). I tillegg går sirkulasjonspumpene på 100% når bilen er fulladet, og under kjøring later det som bilen prøver å holde batteriet kaldere enn tidligere på høy soc, i forhold til lavere soc. Sammen med den lavere ladeeffekten er dette antageligvis forebyggende  - eller utsettende. Jeg tror Tesla er inneforstått med at de må bytte pakker som har problemet beskrevet i posten over (om det er en riktig beskrivelse av hva som skjer), men dysser det ned for å slippe å bytte mange pakker samtidig med kostnader, logistikk/forsyningsproblematikk og negativ PR det vil dra med seg. Da kan man heller ta det i det stille en for en. Men spent på om ALLE pakkene vil utvikle dette før eller siden. Om det er slik at BMS har tillatt batteriene å bli behandlet slik at dette kan oppstå er jo det i seg selv en mangel, uansett om de omprogrammerer for å utsette konsekvensene.

Håper virkelig de kjenner sin besøkelsestid og ikke rævkjører de tidlige kundene som tok sjansen på dem. Det er ingen tjent med.

Simen1

Det er nok en god del variasjon i hvordan batteriene har blitt brukt (tid på høy SoC, temperaturer og SC vs saktelading) og dermed variasjon i når batterier rammes.

I verste fall gjelder det alle 85 kWh-batteriene, som vil si anslagsvis 75 000 biler, eller rundt 15% av alle bilene (RSX3) de har produsert til nå.

Jeg har mine tvil, men det er lov å håpe de opptrer ansvarlig og gjør ting godt igjen. Et forslag kan jo være å tilby forlenget garantitid på batteriet og valg mellom gratis utbedring eller større batteri mot et mellomlegg. Kostnadene for utbedring kan potensielt gå i null med salg av oppgraderinger og andre verkstedjobber som renner inn i samme slengen.

De gamle batteriene kan gjenbrukes i f.eks en ny Powerpack spesielt designet for å skåne de gamle batteriene.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

overlay

Sitat fra: Muffinman på torsdag 22. august 2019, klokken 20:16


Håper virkelig de kjenner sin besøkelsestid og ikke rævkjører de tidlige kundene som tok sjansen på dem. Det er ingen tjent med.

Absolutt. Jeg er snuser på å bytte inn min 14 model, men gjør ingenting før jeg ser hvordan eMMC saken, og denne saken blant annet utspiller seg. Tviler på at jeg er alene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA