Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

10% reduksjon på 85kWh-batteriet...

Startet av Cato76, fredag 21. juni 2019, klokken 15:25

« forrige - neste »

Klykken

#420
Sitat fra: Muffinman på mandag 12. august 2019, klokken 09:01
Ikke imponert så langt, og det blir vanskelig å velge Tesla neste gang om de ikke ordner opp. Heldigvis kommer det mange attraktive elbiler på markedet snart.
Sitter med samme følelsen. Det blir for dumt dette.

EDIT:
Vedr software 2019.28.2.5, Noen som har sett om denne har fikset noens rekkeviddetap og/eller hastighet på SuC?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Mdah

Helt enig! Sitter på en 2015 Model S som jeg hadde planer om å bytte inn til ny Model S på nyåret, men avventer og ser hvordan Tesla løser dette. Stoler dessverre mindre og mindre på Tesla som selskap. Er selv (ennå) ikke affisert av dette, men har stoppet på 16.2 og har ikke installert nye "oppdateringer" etter dette.
2015 P85D - Sportsunderstell - CCS - MCU2

Lars_G

Sitat fra: fredag på søndag 21. juli 2019, klokken 22:29
Sitat fra: Lars_G på fredag 19. juli 2019, klokken 11:03
Min bil (85D, 2015) gikk fra maksrekkevidde på 430 til 401 over natta. Lader saktere på superchargers også.  :-1:

430km på en 85? Da har du den stilt inn på rated, ikke på typical, right?

Sorry sent svar. nei, det var typical. Etter reduksjonen får jeg 401 km - og jeg vet den er strupet fordi den regenerer selv når den er ladet 100%.


Morten M.

Dette er jo en dramatisk reduksjon over kort tid, som naturligvis oppleves veldig ugreit. Jeg er oppriktig nysgjerrig på om dere som eier 85-pakker ville vært like misfornøyde om dette hadde vært en gradvis reduksjon fra bilen var ny. Altså en kurve som jevnt pekte nedover. Hadde det da vært innenfor det man kunne forvente av degradering?
Tesla Y 2021 LR AWD
Tesla X100D 2019 (pre-raven)(Solgt)
Fiat 500e 2014 (viva mexico)

Muffinman

Hvis det var degradering, ja. Men dette er jo ikke degradering, men at man låser ute en del av batterikapasiteten slik at den ikke blir tilgjengelig. Det ville naturligvis ikke vært greit uavhengig av om det skjer brått eller gradvis.


Contango

Merkelig spørsmål. Jeg har ikke 85-batteri men vil også vite hvorfor Tesla har begrenset kapasitet og ladehastighet på noen batterier. Dette er relevant for alle Tesla/elbil eiere fordi den ukjente årsaken kan være relevant for flere batterityper. Dessuten er det et temmelig interessant juridisk spørsmål om Tesla ensidig kan ta vekk kapasiteter på biler de ikke eier.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Simen1

Tesloop har en model S 90D som har gått vanvittige 450 000 miles (724 000 km). Den er nå på sitt 3. batteri. Det interessante her er at første batteribytte ble tatt på garantien når batterikapasiteten hadde sunket til 91% av originalt (etter 194 000 miles). Det andre batteribyttet ble også dekket av garantien. Da hadde kapasiteten falt til ca 78% av originalt (etter ytterligere 130 000 miles). Det tredje batteriet er kjørt ytterligere 126 000 miles og ligger nå på 89% av originalt. Dette setter en standard for hva man kan forvente av garantien.

Se hele kurven litt nede i artikkelen her:
https://insideevs.com/reviews/350883/tesla-model-s-review-450000-miles/

Liste over reparasjoner og hvorvidt de ble dekket av garantien, goodwill eller betalt av kunden:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1HqBIOtNsYPalG51nAw_nubgskv4TQPGx8WhPZO4a_U8/edit#gid=0
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Hodetelefoner

Sitat fra: Contango på mandag 12. august 2019, klokken 14:17
Merkelig spørsmål. Jeg har ikke 85-batteri men vil også vite hvorfor Tesla har begrenset kapasitet og ladehastighet på noen batterier. Dette er relevant for alle Tesla/elbil eiere fordi den ukjente årsaken kan være relevant for flere batterityper. Dessuten er det et temmelig interessant juridisk spørsmål om Tesla ensidig kan ta vekk kapasiteter på biler de ikke eier.

Hvorfor står her. Hard bruk.
Har vært slik i flere år.
Nå har de satt ned grensen for de fleste. Så det er flere som får være med i den kjedelige klubben vår.  Intet nytt. Vært oppe mange ganger :)

Contango

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

nie

Min S85 fra november -15 og videresolgt i sommeren -17 var en av mange S85 som fikk feil med batteriet.
Batteriet ble da tatt ut av bilen og sendt til Nederland for overhaling.
Batteriet var i Nederland i 8 mnd før det ble satt tilbake i bilen.

Den lange tiden til reparasjon må vel skyldes enten
- at reparasjonen var svært arbeidskrevende
- at Tesla hadde altfor liten bemanning til å håndtere dette i Nederland
- at Tesla brukte lang tid til å få tak i deler til reparasjonen
- at Tesla hadde svært mange 85-batterier som måtte overhales
eventuelt en kombinasjon av disse årsakene.

Hvis Tesla nå har funnet ut at en reduksjon av batterikapasitet avhjelper disse problemene, så er det jo ikke så vanskelig å se for seg at det er fristende å pushe ut en fix OTA.

Jeg fikk aldri vite hva som var feil med batteriet mitt men det fungerte 100% når det ble satt tilbake i bilen.

Simen1

Sitat fra: nie på tirsdag 13. august 2019, klokken 09:42Jeg fikk aldri vite hva som var feil med batteriet mitt men det fungerte 100% når det ble satt tilbake i bilen.
Tesla er vist dessverre håpløs på ærlig og oppriktig informasjon. Tåkelegging, hemmelighold og løgn over en lav sko er de derimot gode på. Dette er et selskap jeg vil ha mindre og mindre med å gjøre. Dette er jo nesten Apple-tilstander.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

nie

Sitat fra: Simen1 på tirsdag 13. august 2019, klokken 10:37
Sitat fra: nie på tirsdag 13. august 2019, klokken 09:42Jeg fikk aldri vite hva som var feil med batteriet mitt men det fungerte 100% når det ble satt tilbake i bilen.
Tesla er vist dessverre håpløs på ærlig og oppriktig informasjon. Tåkelegging, hemmelighold og løgn over en lav sko er de derimot gode på. Dette er et selskap jeg vil ha mindre og mindre med å gjøre. Dette er jo nesten Apple-tilstander.
Synes ikke bildet er så helsvart.

Jeg har endel svært gode kundeopplevelser med Tesla som langt overgår mine erfaringer med andre bilmerker.
...og så har jeg også mine desidert verste kundeopplevelser med Tesla.

Ønsker meg et Tesla som er litt mer kjedelige og forutsigbare når det kommer kundebehandling :-)

Jeg skjønner godt frustrasjonen hos dere som har mistet 10% over natta.
Samtidig fatter jeg ikke at Tesla er så "dum" at de gjør dette på denne måten.
Hvis det virkelig er helt krise og de MÅ ta ned kapasiteten i endel batterier, hadde det jo vært mye bedre og gjort dette gradvis og kalt det for degradering/slitasje av batteriet.

Når de likevel har gjort dette lukter det litt av at noen langt nede i organisasjonen har fått panikk og laget en algoritme som pusher ut denne oppdateringen til enkeltbiler basert på en enkel vurdering av batteridata mottatt fra den enkelte bil.  Dette uten helt å vurdere behov, alternative metoder, konsekvenser for omdømme etc.
Tenker dette kommer til å delvis reverseres med en ny oppdatering.


1000kwh

Sitat fra: Simen1 på tirsdag 13. august 2019, klokken 10:37
Sitat fra: nie på tirsdag 13. august 2019, klokken 09:42Jeg fikk aldri vite hva som var feil med batteriet mitt men det fungerte 100% når det ble satt tilbake i bilen.
Tesla er vist dessverre håpløs på ærlig og oppriktig informasjon. Tåkelegging, hemmelighold og løgn over en lav sko er de derimot gode på. Dette er et selskap jeg vil ha mindre og mindre med å gjøre. Dette er jo nesten Apple-tilstander.
Men vi konkluderte vel litt lengre opp at du har en rimelig anstendig rekkevidde på 100%?

Regenererer bilen din fullt på 100%? Hvis den ikke regenerer er det vel et tegn på at batteriet er fullt.

Bra at folk er engasjerte, men svære organisasjoner bruker gjerne litt tid på å både uttale seg og finne varige løsninger. Om dette er en varig reduksjon eller at de åpner rekkevidden igjen.

BTW, usikker på¨hva i alle dager Apple har med dette å gjøre.

Muffinman

Det lokale verkstedet berger pakka for min del. Godt arbeid, god informasjon og god kundebehandling. Men selskapet som sådan har til tross for veldig mye bra i starten gjort mye rart siden 2015. Vi skal beholde bilene våre lenge enda og håper det ikke skjer noe som umuliggjør det før det er på tide med utskifting. Så får vi heller ta en oppsummering når tiden kommer.  Når biler som Taycan kommer på markedet begynner det virkelig å ligne attraktive alternativer, så konkurransen er et faktum både i premium/luksus, sports og massesegmentet etterhvert.

Hva dette har med Apple å gjøre er vel ganske åpenbart om man sammenligner adferden til selskapene, og konkrete tilfeller.

Tuxedo

Nå har jeg fått mye av reduksjonen tilbake. Har versjon 2019.28.2. Full opplading viser i dag 362 km typical.  Det er vel ca 10 - 15 km mindre enn før dette spetakkelet.

Superlading har jeg ikke testet med denne versjonen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA