Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

10% reduksjon på 85kWh-batteriet...

Startet av Cato76, fredag 21. juni 2019, klokken 15:25

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Rosstopher på fredag 19. juli 2019, klokken 12:35
Jeg håper og tror også at dette vil løse seg, men jeg er ikke helt enig i at "det er lurt å sitte stille i båten litt fremover og gi Tesla tid til å jobbe med retting". Dersom man ikke klager på slikt kan vel det likestilles med at man syns det er greit å få 10 % redusert batteri over natta.

Jeg tolker "sitte stille i båten" på en litt annen måte enn deg. Jeg tolker det ikke ditt hen at man ikke skal gjøre Tesla oppmerksom på at man er påvirket av dette - hva det nå enn kommer av (altså "klage"). Men at man kanskje burde vente litt til med å involvere media eller advokater/forbruks-myndigheter? At man inntil videre forutsetter at dette blir rettet opp i, og at Tesla etterhvert kommer med en troverdig offisiell forklaring (ok, det siste er kanskje å dra strikken litt langt ;) )
Model S 85D

Tuxedo

Sitat fra: Amoss på fredag 19. juli 2019, klokken 13:26
Jeg tolker "sitte stille i båten" på en litt annen måte enn deg. Jeg tolker det ikke ditt hen at man ikke skal gjøre Tesla oppmerksom på at man er påvirket av dette - hva det nå enn kommer av (altså "klage"). Men at man kanskje burde vente litt til med å involvere media eller advokater/forbruks-myndigheter? At man inntil videre forutsetter at dette blir rettet opp i, og at Tesla etterhvert kommer med en troverdig offisiell forklaring (ok, det siste er kanskje å dra strikken litt langt ;) )

Jeg ser ingen nedside i å involvere media.  Det er vel den mest effektive klagemåten av dem alle.

hELgenen

Sitat fra: Tuxedo på fredag 19. juli 2019, klokken 13:44
Jeg ser ingen nedside i å involvere media.  Det er vel den mest effektive klagemåten av dem alle.

Enig - å ikke involvere media vil kunne tolkes som om den/de berørte ville holde tilbake informasjon i frykt
for at dette vil slå negativt ut for dem selv. Dette KAN bli en gedigen fjær i hatten for Tesla om de fikser feilen - om de ikke retter
feilen av en eller annen grunn - så håper jeg vi alle blir litt mer opplyst og får vite hvorfor,,

Øyvind.h

Kan dessverre aldri tenke meg VG kjører en sak som forteller at problemet er løst.
Feil rettet selger ikke klikk. Problemer derimot sprer seg som ild i tørt gress og er en drøm for hatgrupperinger.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hELgenen

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 19. juli 2019, klokken 13:53
Kan dessverre aldri tenke meg VG kjører en sak som forteller at problemet er løst.

Vel - det kan jeg! Det er jo en gladsak - og de liker alle å lese om

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hELgenen

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 19. juli 2019, klokken 13:55
Det selger ikke, dessverre.

Visst selger det..Og Tesla vil selge mange flere biler som følge av det også. Derimot skulle saken låse seg og ikke noe blir gjort,ja da ser det ikke så bra ut for hverken Tesla eller Tesla eiere.

Øyvind.h

Sitat fra: hELgenen på fredag 19. juli 2019, klokken 14:01
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 19. juli 2019, klokken 13:55
Det selger ikke, dessverre.

Visst selger det..Og Tesla vil selge mange flere biler som følge av det også. Derimot skulle saken låse seg og ikke noe blir gjort,ja da ser det ikke så bra ut for hverken Tesla eller Tesla eiere.
Glem det. Feilen rettet genererer ikke i nærheten av samme spredning som en negativ sak. Den negative har mye mer kraft og leses av begge leire.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Amoss

Sitat fra: Tuxedo på fredag 19. juli 2019, klokken 13:44
Jeg ser ingen nedside i å involvere media.  Det er vel den mest effektive klagemåten av dem alle.

Nå var ikke poenget mitt å ta stilling til om man skulle eller ikke involvere media. Jeg bare formidlet min tolking av denne oppfordringen til å "sitte stille i båten" en stund til.

Men med det sagt så jo, media er kanskje den mest effektive klagemåten, men jeg ser i likhet med Øyvind.h en nedside ved å ukritisk involvere dem for tidlig/i utide. Men ja, om det ikke kommer en rimelig snarlig løsning så er det helt rett å gjøre det ja. Men akkurat det er irrelevant nå i og med at de alt er involvert.
Model S 85D

mthoring

Sitat fra: Lille Lance på fredag 19. juli 2019, klokken 11:03
Gjelder denne reduksjonen også 75 batterier?

Nei, er vel i all hovedsak 85kwt, samt muligens 60 og 70 (ikke de som er sw begrenset 75).
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

OlaM

Sitat fra: hELgenen på fredag 19. juli 2019, klokken 14:01
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 19. juli 2019, klokken 13:55
Det selger ikke, dessverre.

Visst selger det..Og Tesla vil selge mange flere biler som følge av det også. Derimot skulle saken låse seg og ikke noe blir gjort,ja da ser det ikke så bra ut for hverken Tesla eller Tesla eiere.

Absolutt ikke. Hatklikk selger bedre enn frykt, som selger bedre enn sex. Ingenting annet selger. Lave jordbærpriser og "kjæledyr på rømmen funnet" hører hjemme hos NRK. Men å involvere media eller true med rettsak kan få Tesla til å slå på bremsen fullstendig. Er nok klokt å prøve mykere metoder først. Eller hvem vet, kanskje de har helt rett? Kanskje denne endringen gjør at bilene fint blir 20 år gamle?
'21 3LR

692

Sitat fra: OlaM på fredag 19. juli 2019, klokken 21:48
Sitat fra: hELgenen på fredag 19. juli 2019, klokken 14:01
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 19. juli 2019, klokken 13:55
Det selger ikke, dessverre.

Visst selger det..Og Tesla vil selge mange flere biler som følge av det også. Derimot skulle saken låse seg og ikke noe blir gjort,ja da ser det ikke så bra ut for hverken Tesla eller Tesla eiere.

Absolutt ikke. Hatklikk selger bedre enn frykt, som selger bedre enn sex. Ingenting annet selger. Lave jordbærpriser og "kjæledyr på rømmen funnet" hører hjemme hos NRK. Men å involvere media eller true med rettsak kan få Tesla til å slå på bremsen fullstendig. Er nok klokt å prøve mykere metoder først. Eller hvem vet, kanskje de har helt rett? Kanskje denne endringen gjør at bilene fint blir 20 år gamle?

691hk saken forteller oss at dette ikke er tilfelle. Tesla forstår kun press i slike tilfeller. Samme fremgangsmåte som forrige gang.

Henke

Min 85D 2015 var inne hos Tesla denne uken for mindre reparasjon. De køet inn software oppdatering som jeg installerte.

Bilen har kjørt 220 000 km og viser 360 km rekkevidde på 90% lading. Det blir da 400 på 100%.
Originalt batteri og drive-unit. jeg har mistet 3 km rekkevidde siden 175 000 km.

fredag

Sitat fra: Sense på torsdag 04. juli 2019, klokken 17:10
(Vi så jo dette bli brukt i Apple sine Iphone, der sikkerhetsoppdateringer gjorde telefonen tregere. Planen var nok at flere skulle kjøpe seg ny.)

Not quite. Apple hadde et problem med blant annet iPhone 6 slik at eldre batterier ikke klarte å levere nok strøm til å drive prosessoren på full hastighet. Dette førte til at hele telefonen kræsjet fordi den forsøkte å bruke mer strøm enn det som var tilgjengelig fra batteriet. For oss her til lands var dette spesielt merkbart om vinteren når telefonen var kald og batteriet var på mindre enn 50% SOC. Løsningen deres var naturlig nok å tilpasse hastigheten på prosessoren til batteritilstanden, slik at telefonen ikke kræsjet. Det er tross alt bedre for brukeren at ting går litt saktere enn at telefonen ikke virker i det hele tatt.

I tillegg til dette tilbød Apple batteriskifte til 250kr i et år, noe som er godt under normal pris for batteribytte. Dette førte til at veldig mange beholdt telefonene sine et år lengre i stedet for å kjøpe ny telefon, noe som førte til et kraftig resultatvarsel for Apple. Men bra for miljøet at telefonene da kunne brukes et år eller to lengre enn de ellers ville.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

geear

Batteritilbudet kom etter massivt press fra forbrukere og media...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA