Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

10% reduksjon på 85kWh-batteriet...

Startet av Cato76, fredag 21. juni 2019, klokken 15:25

« forrige - neste »

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Henke

#331
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 18. juli 2019, klokken 13:21
Sitat fra: Henke på torsdag 18. juli 2019, klokken 01:53
Har ikke lest hele tråden, den er for lang. Men

Det er ulovlig å redusere batterikapasiteten på bilene via software-update, generelt sett i EU.

Jaha? Har du en kilde på dette?

Nissan gjorde jo det samme med batterikapasiteten til Leaf for noen år siden, med P3227-oppdateringen forsvant plutselig 10% av kapasiteten pga. økt buffer.

Kilde.. Om du mener et eller annet dokument på nettet med et sitat der det står "Det er ulovlig å redusere batterikapasitet med oppdateringer" så nei..  Men på bakgrunn av rettspraksis i lignende saker.

https://www.bbc.com/news/world-europe-42615378 (Ikke samme type sak, ikke noe juridisk grunnlag her, men dette er noe som skjer hele tiden)

Mye av det juridiske grunnlaget her ligger i ordlyden rundt markedsføringen av OTA (over the air update). Her på norsk
SitatHva er OTA-oppdateringer`?
OTA-oppdateringer introduserer nye funksjoner til bilen din og forbedrer funksjonaliteten. De gjør bilen tryggere og mer kapabel over tid. Hvis bilen din trenger en programvareoppdatering, vil Tesla varsle deg via berøringsskjermen og Tesla-mobilappen. Varselet informerer deg også om oppdateringens estimerte tid. https://www.tesla.com/no_NO/support/software-updates

Dette får Tesla kunder til å tro at disse oppdateringene (som er et stort salgsargument og skal skille bilene fra konkurrentene) skal forbedre bilen over tid, ikke motsatt.

For oss kunder er jo dette veldig kjipt, men om Tesla er villig til å gå så langt som å redusere rekkevidden med 10% og gi svært lite informasjon om dette.. Rent spekulering her nå, så virker det som en tilbakekalling er rett rundt hjørnet. De tar ingen sjanser og aksepterer mest sannsynlig ikke 0.001% risiko for brann. Siden noen biler er påvirket og ikke andre, kanskje dette har noe med en batch med batterier eller andre komponenter og disse bilene har fått restriksjoner? Jeg tviler veldig på at den nye softwaren har en algoritme som finner anomaliteter, da blir jeg imponert.

Batteriene Tesla bruker er fantastiske, men slik jeg har forstått, er det mulig å ha en produksjonsfeil som gjør at batteriet etter litt tid kan helt plutselig begynne å brenne. Mest sannsynlig så vil jeg tro at en kombinasjon av dette og skade på batteriet (Sterke vibrasjoner / risting / sammenstøt ). Disse batteriene tåler ikke juling like mye som lavere mAh versjonene?

Tror hard akselerasjon skader batteriet mer enn overdrevent mye SC.

Edit: Minner folk på Boeing Dreamliner brannene og Samsung.

Tuxedo

Sitat fra: Klykken på fredag 19. juli 2019, klokken 01:45
https://www.tek.no/artikler/tesla-eiere-raser-mot-selskapet-kuttet-rekkevidden-pa-bilene-deres-over-natten/469787

Da er det i vg/tek.

Dette var jo faktisk en veldig bra artikkel som forklarer de tekniske tingene på en informativ og tilgjengelig måte.  All kudos til journalist Stein Jarle Olsen.

Muffinman

Synes denne var god jeg også. Satser på at dette bidrar til å legge press på Tesla til å faktisk komme med informasjon. Skjønner at de sikkert må velge mellom pest og kolera (for et børsnotert selskap) med tanke på hvilken versjon som serveres offentligheten, men å tydelig vise at de tar ansvar for kundene må være bedre for omdømmet enn den sedvanlige "god dag mann økseskaft"-arrogansen.

MeTesla

Enig, veldig bra artikkel. Takk til Cato Standal og Muffinman!!

hELgenen

Vil anta dette påvirker bruktpriser til rammede biler samtidig som håndteringen fra Tesla åpner opp for en del usikkerhet mhp hva som videre kan skje. Kan Tesla justere ned batteriet selv om bilen er utenfor garanti? La oss si bilen  er utenfor garanti og Tesla finner ut at bilen er brannfarlig og bør ikke brukes mer,kan de da bare skru av bilen?
Når Tesla OTA endrer bilen og gjør den mindre verdt ved å justere ned ytelsen på batteriet så åpner det jo opp for en gedigen usikkerhet mhp hva som videre kan skje med eldre modeller over tid og hva i så fall restverdien av disse er..

Muffinman

Jeg har nok ikke en finger med i spillet mtp artikkelen, så her er det Cato som skal ha kudos.

Tror for øvrig at om man kommer med god informasjon snarest kjøper man seg veldig mye tid til å rette opp dette. Jeg har tro på at dette ikke er en så stor sak som det kan se ut som, men at det muligens i stor grad består av software som har fått utilsiktede virkninger. Men om det ikke ramler inn en oppdatering som løser problemet neste uke tror jeg nok strategien med denne typen kommunikasjon vil vise seg å være uheldig. Redd det vil bli mye i media i denne saken om det ikke foretas grep snarlig.

1000kwh

Sitat fra: hELgenen på fredag 19. juli 2019, klokken 09:33
Vil anta dette påvirker bruktpriser til rammede biler samtidig som håndteringen fra Tesla åpner opp for en del usikkerhet mhp hva som videre kan skje. Kan Tesla justere ned batteriet selv om bilen er utenfor garanti? La oss si bilen  er utenfor garanti og Tesla finner ut at bilen er brannfarlig og bør ikke brukes mer,kan de da bare skru av bilen?
Når Tesla OTA endrer bilen og gjør den mindre verdt ved å justere ned ytelsen på batteriet så åpner det jo opp for en gedigen usikkerhet mhp hva som videre kan skje med eldre modeller over tid og hva i så fall restverdien av disse er..
Tviler på at bruktprisene blir påvirket.

Det kan like fort komme en tilbakeføring av kapasitet når usikkerhetene Tesla tydeligvis ønsker å kompensere for er fikset.

hELgenen

En forklaring fra Tesla med en tilbakeføring av kapasitet er å foretrekke ja. Denne saken har to uheldige sider. Det ene er det åpenbare at kapasiteten er justert ned. Det er andre er mangelen på forklaring..Den første kan kanskje fikses ved batteribytte/oppgradering ,den andre er dog det interessante på sikt for alle elbil eiere.

MeTesla

Et veldig banalt spørsmål: hvordan går jeg fra prosent til range? Finner det ikke. Og husker noen hva som var normalt å ha som rated da 85D var ny?

Lille Lance

Gjelder denne reduksjonen også 75 batterier?
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

Lars_G

Min bil (85D, 2015) gikk fra maksrekkevidde på 430 til 401 over natta. Lader saktere på superchargers også.  :-1:


Rosstopher

Sitat fra: Muffinman på torsdag 18. juli 2019, klokken 21:24
Dermed tror jeg det er lurt å sitte stille i båten litt fremover og gi Tesla tid til å jobbe med retting, slik som den eminente Jason oppfordrer til. TOCN er jo også i dialog med Tesla om saken.

Tror dette vil løse seg greit for de fleste jeg. Mer usikker på cappingen av superchargerhastigheten.

Jeg håper og tror også at dette vil løse seg, men jeg er ikke helt enig i at "det er lurt å sitte stille i båten litt fremover og gi Tesla tid til å jobbe med retting". Dersom man ikke klager på slikt kan vel det likestilles med at man syns det er greit å få 10 % redusert batteri over natta.

At reduksjonen er innenfor det Tesla anser som normalt kapasitetstap pga. slitasje på batteriet er irrelevant, da dette ikke er kapasitetstap pga. slitasje.

Hvis vi ser bort fra at det er Tesla vi snakker om: er det greit for en bilprodusent å redusere ytelser over natta, uten samtykke og uten forvarsel? Hadde det vært greit om en diesel-SUV plutselig fikk 10 % økt forbruk over natta uten noen forklaring fra produsenten? VW har jo gjort noe lignende med dieselgate-fiksen der bilene fikk økt forbruk og lavere effekt, og skal man tro på det man leser på nett så er eierne ikke fornøyd med det.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

moonbuggy

Sitat fra: hELgenen på fredag 19. juli 2019, klokken 09:33
Vil anta dette påvirker bruktpriser til rammede biler samtidig som håndteringen fra Tesla åpner opp for en del usikkerhet mhp hva som videre kan skje. Kan Tesla justere ned batteriet selv om bilen er utenfor garanti? La oss si bilen  er utenfor garanti og Tesla finner ut at bilen er brannfarlig og bør ikke brukes mer,kan de da bare skru av bilen?
Et betimelig spørsmål. Oppdager man brannfare, ja da flagger man feil, (evt. stopper bilen) og lar eieren ta kostnaden med å bytte batteri. I bunn og grunn akkurat det samme alle andre bilfabrikanter gjør med kritiske feil utenfor garantitiden. (Motorhavari osv. osv...)

hELgenen

Sitat fra: moonbuggy på fredag 19. juli 2019, klokken 13:03
Sitat fra: hELgenen på fredag 19. juli 2019, klokken 09:33
Vil anta dette påvirker bruktpriser til rammede biler samtidig som håndteringen fra Tesla åpner opp for en del usikkerhet mhp hva som videre kan skje. Kan Tesla justere ned batteriet selv om bilen er utenfor garanti? La oss si bilen  er utenfor garanti og Tesla finner ut at bilen er brannfarlig og bør ikke brukes mer,kan de da bare skru av bilen?
Et betimelig spørsmål. Oppdager man brannfare, ja da flagger man feil, (evt. stopper bilen) og lar eieren ta kostnaden med å bytte batteri. I bunn og grunn akkurat det samme alle andre bilfabrikanter gjør med kritiske feil utenfor garantitiden. (Motorhavari osv. osv...)

Vel - det andre har gjort - der personskade kan oppstå - er jo å kalle alle biler tilbake og fikse feilen - selv om det er utenfor garanti.
Hva Tesla event. vil gjøre er derimot i det blå forløpig - vi vet ikke en gang hvorfor Tesla gjorde som de gjorde. Men kanskje vi får et svar til slutt - tipper at før eller siden så dukker det opp en forklaring

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA