Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

10% reduksjon på 85kWh-batteriet...

Startet av Cato76, fredag 21. juni 2019, klokken 15:25

« forrige - neste »

Muffinman

#285
Leser TMC-tråden som begynner å bli veldig lang nå. Det virker ikke som det er noen åpenbare fellesnevnere med tanke på hvilke biler som får redusert superchargingeffekt og hvilke som får gjort 10-15% av batterikapasiteten utilgjengelig. Det ser ut til å ramme vilkårlig uavhengig av mye/lite supercharging, mye/lite topplading, om bilen er gått i varmt eller kald klima osv.  Derfor spekuleres det nå i at årsaken kan være knyttet til feil som har skjedd i produksjonen som man ikke har oppdaget før brannene i Asia.

I så fall ser vi konturene av en øvelse for å sno seg unna garantiansvar. Men det er foreløpig tyst som graven fra Tesla.  Med P85D-saken friskt i minne tolker jeg ikke det som et godt tegn. Den startet også med å ikke besvare henvendelser over et lengre tidsrom, samtidig med at verkstedene rapporterte at alt virket som designet.

Sveinung1954

Sitat fra: Muffinman på søndag 14. juli 2019, klokken 09:16
Med P85D-saken friskt i minne tolker jeg ikke det som et godt tegn. Den startet også med å ikke besvare henvendelser over et lengre tidsrom, samtidig med at verkstedene rapporterte at alt virket som designet.

..og ble avsluttet med at kun de som gikk til søksmål fikk kompensasjon. Lesson learned.....
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi


Sveinung1954

Sitat fra: Muffinman på søndag 14. juli 2019, klokken 10:07
Feil.

Dersom det var min kommentar du sikter til så er den ikke feil. Jeg er en av de som aldri fikk kompensasjon, selv om jeg bestilte og kjøpte før reell informasjon om ytelser var offentlig.

Neste gang noe slikt skjer hiver jeg meg selvsagt på et søksmål ved første anledning.
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Muffinman

Alle som hadde registrert sak på dette hos Tesla ble kompensert, uavhengig av om de var med på søksmålet eller ikke. De som kom diltende etter at forliket var inngått nådde nok ikke frem.

Sveinung1954

Sitat fra: Muffinman på søndag 14. juli 2019, klokken 11:50
Alle som hadde registrert sak på dette hos Tesla ble kompensert, uavhengig av om de var med på søksmålet eller ikke. De som kom diltende etter at forliket var inngått nådde nok ikke frem.

Dette stemmer ikke. Jeg hadde registrert sak på dette samtidig som det første søksmålet ble igangsatt. Fikk høflig brev fra Teslas advokat om at de ikke så noen grunn til å kompensere noesomhelst. Etter at de inngikk forlik med de som gikk til søksmål var det helt tyst fra Tesla....mailer ble bare ignorert.
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Muffinman

Nuvel, da har de forskjellsbehandlet. Ikke at det er noe bedre.

Mdah

#292
Sitat fra: Muffinman på søndag 14. juli 2019, klokken 11:50
Alle som hadde registrert sak på dette hos Tesla ble kompensert, uavhengig av om de var med på søksmålet eller ikke. De som kom diltende etter at forliket var inngått nådde nok ikke frem.

Stemmer ikke. Jeg klaget også til Tesla og Forbrukerrådet på min mars 2015 P85D høsten 2015. Tesla har aldri besvart mine henvendelser og de har aldri kompensert andre (meg bekjent) enn de som gitt stevning. Jeg fikk autosvar fra Tor Hjellum (daværende servicemanager) så jeg vet at mailene er mottatt..
2015 P85D - Sportsunderstell - CCS - MCU2

Muffinman

#293
Feil tråd, men jeg vet om flere som hevder de fikk kompensasjon uten å ha vært en del av noe søksmål men de klaget lenge før dette dukket opp i media. Det var vel høsten 2015 dette begynte å ta av på forumene og etterhvert havnet i media. Det har blant annet vært skrevet på diverse lukkede fb-grupper om dette.

Klykken

Da har jeg vært innom tre SuC idag. Starter på 95kW og faller ned mot 50kW ved 50% og ned på 30-tallet på 70%.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3


geear

Hadde du kun kjørt 14 minutter før superlading?

Roy Aasen

Stupid spørsmål muligens...Er det kun 85kw som er problembarnet eller gjelder det flere?



sjokomelk

Sitat fra: Roy Aasen på søndag 14. juli 2019, klokken 20:59
Stupid spørsmål muligens...Er det kun 85kw som er problembarnet eller gjelder det flere?
Alle kan få 85kW... Men det er 85kWh-batteriet som er problembarnet i denne saken.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Thor2014

Min 85 har fortsatt ca 390 på 100% 353 på 90%
Superladet forrige dagen Da ga den:
23%=94Kw
37%=80Kw
40%=78Kw 386Km/t
50%=66Kw 328Km/t
60%=52Kw 260Km/t
70%=44KW 223Km/t
80%=37Kw 184km/t

Batteriet ble byttet i forbindelse med ludi oppgradering. Etter det har det gått ca 50K.

Rekkevidden er omtrent lik som den har vært hele tiden. Scan My Tesla melder om Pack:78,6Kwh

Ang ladehastigheten er denne litt lavere enn tidligere, men høres høyere enn andre her inne.

Ver 2019.20.2.1. Har nå fått oppdatering nummer 2 etter jeg har hørt om problemene, men har unnlatt å installere de.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA