Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ryktene om i3 med enda større batterikapasitet - sannsynlig?

Startet av 1317142119, fredag 21. juni 2019, klokken 14:59

« forrige - neste »

Trond.m

Kampanjeprisene på såkalte «lagerbiler» vil nok fortsette og kampanjene vil sikkert bli enda bedre neste år. De vegrer seg i det lengste for å senke veiledende pris. Ved å ha et antall biler på lager vil de klare å holde oppe salgstakten en stund til uten å gjøre noen endringer på bilen. i3 er en fantastisk bil, men vi må vel innrømme at de nye bilene som nå kommer på løpende bånd har en del fordeler framfor den 6 år gamle i3.

turfsurf

Sitat fra: TM på lørdag 06. juli 2019, klokken 15:54
i3 er en fantastisk bil, men vi må vel innrømme at de nye bilene som nå kommer på løpende bånd har en del fordeler framfor den 6 år gamle i3.
Det eneste jeg egentlig savner på i3 er AP ala Tesla (eller ihvertfall en ACC som ikke kobler ut hele tiden) og elektriske seter med minne. Men skjønner at denne typen seter ikke kommer i en minibil siden de både veier mye og tar plass. Ellers kunne de nok fått ned forbruket med nyere drivlinje.

Synes dog i3 har holdt seg veldig godt sammenlignet med andre biler i klassen.

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

moonbuggy

Sitat fra: turfsurf på lørdag 06. juli 2019, klokken 16:12

Det eneste jeg egentlig savner på i3 er AP ala Tesla (eller ihvertfall en ACC som ikke kobler ut hele tiden) og elektriske seter med minne. Men skjønner at denne typen seter ikke kommer i en minibil siden de både veier mye og tar plass. Ellers kunne de nok fått ned forbruket med nyere drivlinje.

Synes dog i3 har holdt seg veldig godt sammenlignet med andre biler i klassen.
Jeg tror ikke nyere drivlinje ville gjort så mye for forbruket. Det er mest i høyere hastigheter i3 øker forbruket. Da hjelper bare å få ned CD. Nå lages i3 på ramme med stort sett alle komponentene montert. Det burde vært enkelt å lage et alternativ med langt mer strømlinjeformet "overbygg", som ville gitt langt bedre tall for kjøring på motorvei....

Trond.m

Tror nok at det er altfor kostbart å lage et nytt karosseri. Det må nok også bygges i karbonforsterket plast og det er nok den dyreste delen av bilen. Kanskje med unntak av batteriet. Men hvis det kommer en i3 med 150 Ah batteri, bedre seter, bedre ratt (gjerne med varme), festeanordning for takstativ / evnt. sykkelstativ og feste for lastenett så skulle jeg hatt den som eneste bil. Men det er nok dessverre en helt urealistisk drøm.

turfsurf

Sitat fra: moonbuggy på lørdag 06. juli 2019, klokken 17:04
Jeg tror ikke nyere drivlinje ville gjort så mye for forbruket. Det er mest i høyere hastigheter i3 øker forbruket. Da hjelper bare å få ned CD. Nå lages i3 på ramme med stort sett alle komponentene montert. Det burde vært enkelt å lage et alternativ med langt mer strømlinjeformet "overbygg", som ville gitt langt bedre tall for kjøring på motorvei....
Det er mye å hente på kraftelektronikken. I3 er ikke spesielt effektiv tatt i betraktning den lave vekten og de smale hjulene. 5-10% bør være oppnåelig i landeveishastighet. Aerodynamikken får de selvfølgelig ikke gjort så mye med.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

moonbuggy

Sitat fra: TM på lørdag 06. juli 2019, klokken 17:27
Tror nok at det er altfor kostbart å lage et nytt karosseri. Det må nok også bygges i karbonforsterket plast og det er nok den dyreste delen av bilen.
Det tror jeg nok er feil. Masseproduksjon i større serier er langt dyrere enn stål (munroe), men prosessen til BMW i små serier er ikke så veldig kostbar (igjen munroe). I stål betyr det dyre presser når former skal endres, men med fibermattene til i3, så koster endringer langt mindre. Skal man anslå kostnader fordelt så ligger antagelig 90%+ av kostnadene på rammen med alt festet der, ikke karosseridelen.
Sitat fra: turfsurf
Det er mye å hente på kraftelektronikken. I3 er ikke spesielt effektiv tatt i betraktning den lave vekten og de smale hjulene. 5-10% bør være oppnåelig i landeveishastighet. Aerodynamikken får de selvfølgelig ikke gjort så mye med.
Ifølge grafene til BMW så er effektiviteten i motor/drivverk opp mot 90%. Så her er det egentlig lite å hente (tror jeg). Personlig hadde jeg 11.9 kwt/100km i snitt på min 60ah i3 over 4.5 år kjørt sommer som vinter. Der det er mest å hente er prekondisjonering og varme, som jeg pinte litt på vinterstid. Jeg skulle gjerne sett at BMW hadde varmet batteriet til 15-20 grader på prekondisjonering om vinteren istedet for konservative 10. Det ville bedret effektiviteten kraftig om vinteren. Jeg tror også det er mer å hente på varmepumpe/heat systemer i i3. Her har man lagt mer vekt på komfort enn effektivitet.

Trond.m

Vanskelig å si hvor mye det koster å utvikle og sette i gang prododuksjon av et nytt karosseri. Uansett...det er helt urealistisk at det skjer. Er det ikke allerede snakk om et oppfølger til i3 da (i2) som skal være bygget i stål.

hELgenen

Det hadde vært en våt drøm med en i3x SUV variant i karbon med hengerfeste og rails. I3 er eneste elbil i karbon og alu hvilket gjør den unik. Holdbarheten er helt fantastisk. Unger kryper inn og ut uten å etterlate en skramme. Nesten ingenting kan ruste. Bilen er allergisk mot panelgaps og alt er utført med millimeterpresisjon. Og parker du bilen med 80% på batteriet,er det 80% på batteriet dagen derpå. Og er du snill med foten er det null problem med 30 mil om sommeren med 120Ah batteri. Er på min andre i3 nå og som en enkel hverdagsbil er den rett og slett genial. Så hadde BMW satset på en større variant hadde jeg pantsatt hus og kone for å eie en.

turfsurf

Sitat fra: moonbuggy på søndag 07. juli 2019, klokken 13:33
Ifølge grafene til BMW så er effektiviteten i motor/drivverk opp mot 90%. Så her er det egentlig lite å hente (tror jeg).
Bmw sier jo selv at deres siste generasjons elektriske drivverk er vesentlig mere effektiv. Tesla sine invertere bl.a gikk fra rundt 90%  i 2012 til 98% nå.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

DieselVegard

Sitat fra: hELgenen på søndag 07. juli 2019, klokken 20:51
Det hadde vært en våt drøm med en i3x SUV variant i karbon med hengerfeste og rails. I3 er eneste elbil i karbon og alu hvilket gjør den unik. Holdbarheten er helt fantastisk. Unger kryper inn og ut uten å etterlate en skramme. Nesten ingenting kan ruste. Bilen er allergisk mot panelgaps og alt er utført med millimeterpresisjon. Og parker du bilen med 80% på batteriet,er det 80% på batteriet dagen derpå. Og er du snill med foten er det null problem med 30 mil om sommeren med 120Ah batteri. Er på min andre i3 nå og som en enkel hverdagsbil er den rett og slett genial. Så hadde BMW satset på en større variant hadde jeg pantsatt hus og kone for å eie en.

100% enig...Jeg solgte min 60Ah nå nettopp, og trenger en bil med liiitt lenger rekkevidde..Hvilke alternativer har jeg i dagens marked? Ingen.... Korea og Tesla er helt uaktuelt... XC40 er litt for langt unna... Tror det blir en 94Ah jeg..
20 Polestar 2 31000km
18 i3s 79000km
14 i3 118400km,

moonbuggy

Sitat fra: turfsurf på søndag 07. juli 2019, klokken 21:59
Sitat fra: moonbuggy på søndag 07. juli 2019, klokken 13:33
Ifølge grafene til BMW så er effektiviteten i motor/drivverk opp mot 90%. Så her er det egentlig lite å hente (tror jeg).
Bmw sier jo selv at deres siste generasjons elektriske drivverk er vesentlig mere effektiv. Tesla sine invertere bl.a gikk fra rundt 90%  i 2012 til 98% nå.
Jeg bommet nok litt. BMWs i3 hybrid PM motor var ganske banebrytende med effektivitet langt opp på 90(97%) tallet. Langt bedre enn f.eks. induksjonsmotor i Tesla S.
Se data under. Side 6 for BMW...
http://hybridfordonscentrum.se/wp-content/uploads/2014/05/20140404_BMW.pdf
Tesla 3 gikk over til PM motor med en vri for å spare antall permante magneter (pris)
https://insideevs.com/news/348504/tesla-improves-motor-efficiency-increase-range/

turfsurf

Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 09. juli 2019, klokken 13:54

Jeg bommet nok litt. BMWs i3 hybrid PM motor var ganske banebrytende med effektivitet langt opp på 90(97%) tallet. Langt bedre enn f.eks. induksjonsmotor i Tesla S.
Se data under. Side 6 for BMW...
http://hybridfordonscentrum.se/wp-content/uploads/2014/05/20140404_BMW.pdf
Tesla 3 gikk over til PM motor med en vri for å spare antall permante magneter (pris)
https://insideevs.com/news/348504/tesla-improves-motor-efficiency-increase-range/
Ja, Tesla bruker en PMSRM motor sammen med en induksjonsmotor i bilene med AWD.
https://cleantechnica.com/2018/03/11/tesla-model-3-motor-in-depth/

Men optimalisering av drivlinjen handler ikke bare om motorer, det handler og om kraftelektronikk, lager osv. Der tror jeg BMW har en del å hente.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond.m

i3 er uten tvil en fantastisk bybil og jeg trives også godt med den på litt lengre turer. Men jeg vil helst unngå et hardt møte med tungtransport eller en av de mange SUV'ene på over 2 tonn som holder høy fart på vei til eller fra hytta på Geilo. Det er en uheldig utvikling at nye elektriske biler blir så tunge. Det gjør at den som kjører en lett i3 desverre må ta den største belastningen ved en møteulykke. Derfor vil ikke nytt batteri endre så mye på bruksområdet for i3 for min del. Nå skal det også nevnes at de tunge bilene ikke har så høyt sikkerhetsnivå som eierne ser ut til å tro hvis de havner utenfor veien. Da er det nok bedre å være liten og lett som en i3.


turfsurf

Sitat fra: TM på fredag 12. juli 2019, klokken 06:33
Men jeg vil helst unngå et hardt møte med tungtransport eller en av de mange SUV'ene på over 2 tonn som holder høy fart på vei til eller fra hytta på Geilo. Det er en uheldig utvikling at nye elektriske biler blir så tunge. Det gjør at den som kjører en lett i3 desverre må ta den største belastningen ved en møteulykke.
Sammenlignet med tungtransport er andre personbiler småtteri, store SUVer og amerikanske pickup eller ikke. Så da bør man ikke kjøre på langtur i det hele tatt. I tillegg er ikke møteulykker det som oftest forårsaker ulykker, selv om det er ett betydelig bidrag.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA