Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ryktene om i3 med enda større batterikapasitet - sannsynlig?

Startet av 1317142119, fredag 21. juni 2019, klokken 14:59

« forrige - neste »

1317142119

Siden lenge før BMW i3 120Ah kom på markedet i fjor høst, har det vært rykter om 150Ah, 160Ah og til og med 180Ah batteripakker til i3. Enkelte går til og med så langt at de påstår det er bekreftet at det kommer en i3 med større batteripakke (uten at det finnes en kilde som siterer en kjent BMW-ansatt).

Men hvor sannsynlig er det at BMW oppdaterer i3 nok en gang?

TL;DR: Jeg begynner å miste troen på den beryktede kapasitetsøkningen til i3, fordi den vil bli for dyr sammenlignet med et hav av konkurrerende biler og at den setter BMWs andre elbiler i et dårlig lys. Tror du fremdeles på ryktene om BMW i3 150Ah?

BMW lanserte en oppgradert batteripakke i fjor (120Ah), som var en merkelig avgjørelse i den grad det kom en facelift året i forveien med gammel batteripakke. Bilen er nå 6 år gammel og aldersmessig moden for å snart skiftes ut med en ny modell - noe vi er ganske sikre på a ikke kommer til å skje siden i3 i fremtiden vil være en mer ordinær bil på størrelse med 3-serie. Det lille som taler for en oppgradert batteripakke er at allerede til høsten i år kommer det en haug med konkurrenter med lenger rekkevidde. Av modeller som er rett rundt hjørnet har vi for eksempel

  • Nissan Leaf (ny) (inntil 385 km)
  • Opel Corsa-e (inntil 330 km)
  • Peugeot e208 (inntil 340 km)
  • Peugeot e2008 (inntil 310 km)
  • Renault Zoe (ny) (inntil 390 km)
  • Seat elBorn (inntil 420 km)
  • VW ID.3 (inntil 420 km)

Dette er eksempler på noen av små- og kompaktbilene som er billigere og har bedre rekkevidde enn i3 120Ah. Alle disse kommer til høsten og utover neste år og alle bilprodusentene melder om at de skal klare å levere uten lange ventelister. Det er altså ikke konseptbiler som kanskje kommer om 4-5 år ... Så har vi de bilene som er større, koster omtrent det samme i fra-pris og har vesentlig lenger rekkevidde, som for eksempel Tesla Model 3 og Polestar 2 m.fl.

Jeg regner med dere skjønner poenget - så lenge det ikke blir leveringsproblemer, kommer elbilkunder til å kunne velge og vrake i modeller etter lommebok og andre ønsker man måtte ha, som objektivt sett vil være bedre biler enn BMW i3 på rekkevidde og pris.

Det er klart, når andre bilprodusenter klarer å dytte større batteripakker i en liten bil, så klarer vel BMW det også? Men la oss ikke glemme at BMW ikke klarer å gi iX3 mer enn 400 km rekkevidde, BMW i4 om noen år med ~600 km rekkevidde og iNext en gang i fremtiden med mer enn 600 km rekkevidde. Samtidig som Ford og Skoda lover rimelige SUVer med mer enn 600 km rekkevidde allerede fra slutten av neste år. Det vil være svært merkelig om BMW gir i3 like god, eller i verste fall bedre, rekkevidde enn den digre familie-SUVen iX3. For ikke å snakke om at den aldrende BMW i3 bør få leve i hvert fall et par år med en ny batteripakke. Jeg ser i hvert fall ikke hensikten med å bruke R&D på å videreutvikle i3 dersom den bare får et 150Ah batteri i et års tid. Det vil være bortkastede penger for BMW.

I tillegg må vi ikke glemme pengene BMW ønsker å få pr bil. BMW ønsker mer betalt pr bil enn de får i dag. Da i3 120Ah ble lansert var det ramaskrik i media og sosiale medier om at i3 var alt for dyr. Etter noe om og men, så satte de ned prisen med noen titalls tusen, noe som også førte til ramaskrik fordi da "lurte" BMW de som kjøpte 120Ah før årsskiftet. Siden den gang har BMW kjørt omtrent kontinuerlig kampanje på i3 som gjør at den koster bare litt mer enn det 94Ah LCI gjorde. Det tyder på at BMW erkjenner at markedet ikke er villig til å betale noe særlig mer enn kampanjepris for i3. Ta høyde for at i3 sine prislister fremdeles ligger på godt nord for 400 000,- for en godt utstyrt bil og at 120Ah koster 60 000,-(?) mer enn tilsvarende 94Ah (i følge prislistene). En 150Ah (eller mer) vil sannsynligvis legge på enda flere titalls tusen til på prislistene. Er markedet villig til å betale i underkant av 500 000,- for en toppustyrt BMW i3 150Ah bare for å få tilsvarende rekkevidde som biler som koster mindre enn 300 000,-? Jeg må forresten understreke at de 500 000,- er pris uten MVA ... Et MVA-fritak som det spøker for allerede om litt over et år. Nå vil forhåpentligvis ikke politikerne hoppe rett på 25% MVA, men det vil uansett gjøre i3 (og andre elbiler) dyrere.

Som et tankeeksperiment, la oss si at BMW priser innstegsmodellen med liten navi og kumlokk bevisst lavt til rundt 370 000 (50k mer enn i dag) og at det bare er en i3s 150Ah FC som koster i underkant av 500 000,- Det vil ta livet av i3s som bilmodell. Den vil få tidenes heftigste verditap de første årene fordi det er en bil for de helt spesielt interesserte som ikke bryr seg om penger. Folk flest kjøper fremdeles elbil pga økonomi.

I alt dette, så har jeg ikke engang tatt høyde for at Toyota nå rasler med faststoff-sablene og påstår dette er teknologi som kommer i elbilene deres om et år eller to.

Så hva tenker dere andre med i3? Spøker det for i3 allerede fra vinteren av pga sterk konkurranse, eller har dere troen på at vi vil se en forbedret i3 nok en gang? Jeg vet med meg selv, at dersom jeg ikke allerede hadde eid en i3 og visst hvor bra den var, så ville jeg slitt med å overbevise finansministeren hjemme om å kjøpe en dyr i3 neste år når alternativene er billigere og har bedre rekkevidde. Det er nesten så jeg har større tro på at de installerer den nye og mer effektive elmotoren i i3, enn at de oppgraderer batteripakken nok en gang.

Olemann


Jeg byttet ut min 2014 60Ah I3 i fjor til en ny 94 Ah.  Jeg visste da om at 120 Ah ville komme.  Men så den ikke som aktuell da jeg bruker I3 som bybil og nå også til hytta etter at 94Ah gjør det mulig. 
På samme måte som jeg kjøpte en TV på 55" selv om jeg utmerket godt vet man får tak i 65".

Jeg tror det i tiden som kommer vil bli et mer "modent" syn på rekkevidde, leser man biljournalister i dag snakker de fortsatt som man gjorde i 2012 som om rekkevidde er alt.  Jeg tror det er mange som meg som er godt fornøyd med en bybil som går 20 mil, og andre egenskaper betyr mer enn om denne kan økes med 5-10 mil.

En kompis selger sin Ford Focus diesel, og stilte meg det intelligente spørsmålet; om han sveiser inn en ekstra tank og øker rekkevidden med 50 mil, hvor mye øker da prisen på bilen? ;D

moonbuggy

I3 var en studie i både produksjonsmaterieler, metoder og markedet. Det var ment som en innledning av en serie innovative elektriske biler. Men høye kostnader, litt dårlig salg og motstand fra "de andre" i BMW, skapte en palassrevolusjon innad som bortimot stoppet el-bil satsingen i BMW. Nyskaperne bak i3, ble skjøvet ut av selskapet.
Det er et paradoks nå, at  nyansatt direktør som fikk jobben da, Krueger, snart får sparken nettopp fordi BMW nå lagger såpass kraftig på el-bil fronten.
Jeg tviler på om BMW gjør noe særlig med i3 fremover. Den 9.juli presenteres den nye Mini EV med full spec. og den leveres om et halvår. Den tar nok over markedet for i3 i store deler av verden, spesielt i USA.
Ideen med i3 var i utgangspunktet en lettkjørt bybil, hvor rekkevidde var litt uvesentlig. Det var uansett nok til den daglige kjøringen.
Men, markedet bestemmer, og så lenge i3 selger sånn noenlunde, fortsetter nok produksjonen. Hvorvidt man dytter inn 150 eller 180ah batteri i i3, avhenger av batteritilgjengelighet, pris og ikke minst vekt.
De skal passe inn i samme kasse, og bør helst ikke veie så mye at bilen endrer karakter...

Klykken

Sitat fra: Olemann på fredag 21. juni 2019, klokken 16:25
En kompis selger sin Ford Focus diesel, og stilte meg det intelligente spørsmålet; om han sveiser inn en ekstra tank og øker rekkevidden med 50 mil, hvor mye øker da prisen på bilen? ;D
Forskjellen fra focusen med større tank kontra elbilen med større batteri er tiden det tar å "fylle". Forskjellen mellom 40 og 90L er 1minutt, eller 80 eller 180mil. Med 40kW batteri eller 100kW batteri kan du lade med høy effekt over kort tid (40kW-batteri) eller lang tid (100kW batteri). Med større batteri kan du altså lade rekkevidden til et 40kW batteri på 10-15min, mens å lade et 40kW batteri fra tilnærmet tomt til fullt vil ta i underkant av ei time.

Det er nytten med større batteri, og derfor er ikke sammenligningen mellom drivstofftank og batteri særlig god og relevant i elbilsammenheng.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

moonbuggy

Sitat fra: Klykken på fredag 21. juni 2019, klokken 19:20
Sitat fra: Olemann på fredag 21. juni 2019, klokken 16:25
En kompis selger sin Ford Focus diesel, og stilte meg det intelligente spørsmålet; om han sveiser inn en ekstra tank og øker rekkevidden med 50 mil, hvor mye øker da prisen på bilen? ;D
Forskjellen fra focusen med større tank kontra elbilen med større batteri er tiden det tar å "fylle". Forskjellen mellom 40 og 90L er 1minutt, eller 80 eller 180mil. Med 40kW batteri eller 100kW batteri kan du lade med høy effekt over kort tid (40kW-batteri) eller lang tid (100kW batteri). Med større batteri kan du altså lade rekkevidden til et 40kW batteri på 10-15min, mens å lade et 40kW batteri fra tilnærmet tomt til fullt vil ta i underkant av ei time.

Det er nytten med større batteri, og derfor er ikke sammenligningen mellom drivstofftank og batteri særlig god og relevant i elbilsammenheng.
Det er noe i det, men er ikke særlig nyttig om 100kwt batteriet veier 400kg mer enn 40kwt batteriet og bilen må forsterkes og forstørres med nye 200kg for å tåle det større batteriet.
Da har man en helt annen bil med vekt 2100-2400kg og et forbruk på 20kwt+/100km. Ikke særlig greit for de som nettopp ønsker en nett, lettkjørt bil som dekker 95-98% av behovet i hverdagen. Det blir som å kjøre rundt med en boggy tilhenger ALLTID, fordi man et par ganger i året trenger henger...

Samco

BMW sa vel på Genève motor show at i3 er ikke ferdig utviklet så håper vi ser mere konkurranse dyktig batteri pakke mot konkurrentene sine.

Ingeniøren

Sitat fra: moonbuggy på lørdag 22. juni 2019, klokken 14:21
Sitat fra: Klykken på fredag 21. juni 2019, klokken 19:20
Sitat fra: Olemann på fredag 21. juni 2019, klokken 16:25
En kompis selger sin Ford Focus diesel, og stilte meg det intelligente spørsmålet; om han sveiser inn en ekstra tank og øker rekkevidden med 50 mil, hvor mye øker da prisen på bilen? ;D
Forskjellen fra focusen med større tank kontra elbilen med større batteri er tiden det tar å "fylle". Forskjellen mellom 40 og 90L er 1minutt, eller 80 eller 180mil. Med 40kW batteri eller 100kW batteri kan du lade med høy effekt over kort tid (40kW-batteri) eller lang tid (100kW batteri). Med større batteri kan du altså lade rekkevidden til et 40kW batteri på 10-15min, mens å lade et 40kW batteri fra tilnærmet tomt til fullt vil ta i underkant av ei time.

Det er nytten med større batteri, og derfor er ikke sammenligningen mellom drivstofftank og batteri særlig god og relevant i elbilsammenheng.
Det er noe i det, men er ikke særlig nyttig om 100kwt batteriet veier 400kg mer enn 40kwt batteriet og bilen må forsterkes og forstørres med nye 200kg for å tåle det større batteriet.
Da har man en helt annen bil med vekt 2100-2400kg og et forbruk på 20kwt+/100km. Ikke særlig greit for de som nettopp ønsker en nett, lettkjørt bil som dekker 95-98% av behovet i hverdagen. Det blir som å kjøre rundt med en boggy tilhenger ALLTID, fordi man et par ganger i året trenger henger...

Inne på noe der. Hadde tenkt å bytte til 120 Ah i sommer men prøveturen ga meg stort sett negative tilbakemeldinger av en mindre responsiv bil med mer sedate kjøreegenskaper. Om det var den ekstra vekten av et batteri jeg egentlig ikke trenger vet jeg ikke men det ble i alle fall ikke ett stort YES men ett no, og noe annet i stede som resultat av den prøveturen.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

hELgenen

Ser ikke hensikten med større batteri på i3. Med 120Ah kjører jeg lett 50 mil på EN ladestopp. Det rekker trolig for de fleste på en slik liten bil. Har kjørt 31 mil uten å lade med 6% rest igjen i Comfort modus. Har null rekkeviddeangst med denne. Men bilen er jo for liten til å være en fullverdig familiebil,så en større variant med hengerfeste og 500+ bagasjerom og rails hadde jo vært drømmen. Men det skjer nok ikke.  Hadde uansett ikke vært betalingsvillig å strekke meg lenger for en 150 Ah eller 180Ah versjon av i3

hELgenen

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 23. juni 2019, klokken 09:37

Inne på noe der. Hadde tenkt å bytte til 120 Ah i sommer men prøveturen ga meg stort sett negative tilbakemeldinger av en mindre responsiv bil med mer sedate kjøreegenskaper. Om det var den ekstra vekten av et batteri jeg egentlig ikke trenger vet jeg ikke men det ble i alle fall ikke ett stort YES men ett no, og noe annet i stede som resultat av den prøveturen.

Eide en 94Ah tidligere og klarer ikke helt se forskjellen mellom den og 120Ah på kjøreegenskaper. De er klin like slik jeg ser det. Dersom en bytter kjapt mellom de 2 flere ganger så kanskje en føler noe,men jeg klarte ikke merke noen forskjell når jeg gikk fra den ene  til den andre. Og jeg pleier å være flink til føle forskjeller. Tror valg av dekk og felger faktisk betyr mer

Ingeniøren

Sitat fra: hELgenen på søndag 23. juni 2019, klokken 09:55
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 23. juni 2019, klokken 09:37

Inne på noe der. Hadde tenkt å bytte til 120 Ah i sommer men prøveturen ga meg stort sett negative tilbakemeldinger av en mindre responsiv bil med mer sedate kjøreegenskaper. Om det var den ekstra vekten av et batteri jeg egentlig ikke trenger vet jeg ikke men det ble i alle fall ikke ett stort YES men ett no, og noe annet i stede som resultat av den prøveturen.

Eide en 94Ah tidligere og klarer ikke helt se forskjellen mellom den og 120Ah på kjøreegenskaper. De er klin like slik jeg ser det. Dersom en bytter kjapt mellom de 2 flere ganger så kanskje en føler noe,men jeg klarte ikke merke noen forskjell når jeg gikk fra den ene  til den andre. Og jeg pleier å være flink til føle forskjeller. Tror valg av dekk og felger faktisk betyr mer

Min er 60Ah. Tror endringen i kjøreegenskaper kom ifm 94Ah modellen. Klart noe kan skyldes dekk som den mer duvende oppførselen men der er noe med hvor kvikt den reagere på gassen og. Ikke bare jeg som har merket dette...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Amigakongen

@hELgenen

Her i huset er i3'n nr.1(og nr.2). Så setter pris på større batteri. gjerne med takboks og hengerfeste til liten henger... Vil kjøre til hytta om vintern uten å lade(30mil). Hadde vært suverent. :)

Sitat fra: hELgenen på søndag 23. juni 2019, klokken 09:46
Ser ikke hensikten med større batteri på i3. Med 120Ah kjører jeg lett 50 mil på EN ladestopp. Det rekker trolig for de fleste på en slik liten bil. Har kjørt 31 mil uten å lade med 6% rest igjen i Comfort modus. Har null rekkeviddeangst med denne. Men bilen er jo for liten til å være en fullverdig familiebil,så en større variant med hengerfeste og 500+ bagasjerom og rails hadde jo vært drømmen. Men det skjer nok ikke.  Hadde uansett ikke vært betalingsvillig å strekke meg lenger for en 150 Ah eller 180Ah versjon av i3
2015 BMW I3 - 11800km

turfsurf

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 23. juni 2019, klokken 10:23
Min er 60Ah. Tror endringen i kjøreegenskaper kom ifm 94Ah modellen. Klart noe kan skyldes dekk som den mer duvende oppførselen men der er noe med hvor kvikt den reagere på gassen og. Ikke bare jeg som har merket dette...
Hm, vi gikk fra 60Ah til 120Ah, og merket ikke noe særlig på kjøreegenskaper, men er definitivt stillere og mindre knirkete.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Gnist

For et par uker siden spurte jeg en i3-selger om hvordan han så veien videre for modellen.

Han fortalte at BMW hadde signalisert at det ikke ville bli gjort noen videreutvikling av modellen, men at det ville komme batterioppgraderinger og at modellen ville bli solgt enda i mange år.

Han antydet rundt 2 år mellom hver batterioppgradering.

Dette er selvsagt ikke sikker informasjon.

1317142119

Sitat fra: Gnist på tirsdag 25. juni 2019, klokken 18:35
For et par uker siden spurte jeg en i3-selger om hvordan han så veien videre for modellen.

Han fortalte at BMW hadde signalisert at det ikke ville bli gjort noen videreutvikling av modellen, men at det ville komme batterioppgraderinger og at modellen ville bli solgt enda i mange år.

Han antydet rundt 2 år mellom hver batterioppgradering.

Dette er selvsagt ikke sikker informasjon.
2 år gir forsåvidt mening det. Var vel det 94Ah fikk også. Men jeg er fremdeles spent på prisutviklingen og hvordan de tror de skal kunne ta enda mer betalt for i3. I og med at 120Ah egentlig koster vesentlig mer enn 94Ah hadde det ikke vært for kontinuerlig kampanje.

moonbuggy

https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-07-05/slow-transition-to-electric-fells-bmw-ceo-after-just-one-term?srnd=premium-europe
Nå kom bekreftelsen, Krueger har fått fyken p.g.a. manglende fart i elektrifiseringen, tross vyene.
"As Krueger puzzled over how to reinvent BMW for the electric age, it was almost a year before he presented his strategic vision — which was a bust. He delayed BMW's next major electric car, effectively squandering its leadership in the field. Key engineers quit to set up an electric-vehicle startup."
---
"BMW took its head start in electric cars for granted and then failed to hit the accelerator again when needed," said Christian Ludwig, an analyst at Bankhaus Lampe in Bielefeld, Germany."
---
Det spørs om han som overtar er et hår bedre.
Zipse is a champion of BMW's strategy of keeping factories as flexible as possible, making hybrid and electric models alongside combustion cars around the world. That aligns him with Krueger, who in May defended his cautious approach on electric cars, saying no one knew how fast they'd take over or which technology might win out.
---
Vi får tviholde på våre i3 ere. Det går evigheter før BMW kommer opp med noe tilsvarende revolusjonerende....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA