Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Aldri mer Tesla

Startet av Mippen, mandag 17. juni 2019, klokken 16:14

« forrige - neste »

JorEl

#285
Slik infoen er i denne tråden, så kan Elon gjerne komme til Norge igjen for å ordne opp i service-problematikken. Hadde vært like forbannet og fortvilet som Mippen. I denne saken suger jo Tesla bigtime.
Har denne saken vært i media ennå?
Er Mippen en virkelig kunde, eller bare en som vil trekke Tesla ned i søla? Har du bevis å legge frem Mippen? (sorry) Er jo nyskjerrig hvorfor Tesla trekker det så langt ;D
Edit; nå har Mippen over 4000 innlegg så det er jo solid her på forumet.   :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

SHN

Har fulgt med tråden en stund og jeg ser det er mange som mangler empati. Mippen er i en uheldig situasjon som jeg antar ingen ønsker å komme i selv. Jeg forstår også de som har investert i Tesla og helst ikke vil ha omtaler som kan påvirker investeringen negativt, men det går fortsatt an å vise litt medlidenhet.

Tenkte jeg skulle spe på med litt fakta blant all synsingen.

--
Det var frem til i mai 40 saker om Tesla som har gått til mekling i følge Forbrukerrådet.
https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/tesla-pa-klagetoppen-i-et-el-bilmarked-med-barnesykdommer/
I tillegg kommer de sakene som ikke er meldt inn til Forbrukerrådet inklusive min sak.
--

Jeg er forespeilet å måtte vente inntil 18 måneder på en garantisak >:( I følge Tesla Norge venter de på Tesla sentralt, og de har en liste over saker som ligger til behandling i USA. Tesla Norge har fortalt meg at denne listen purrer Tesla Norge opp jevnlig uten at de kan gjøre så mye mer.

Det er nok her kjernen ligger, at Tesla sentralt ikke har kapasitet til å behandle sakene innen rimelig tid eller bevisst trenerer sakene. Vi vet at Tesla har satt igang ekstreme innsparingstiltak. Da skal man ikke se bort ifra at sakene fra Norge har blitt sterkt berørt av dette i negativ grad.   
Trøndelag  ◊  e-Golf 2014 - solgt  ◊  TMS 90D 2016 - solgt ◊ Taycan 4S+ 2020

k1

Håper ikke de sparer seg til fant.
1 dollar spart her, er x dollar tapt i salg.

dundun

SMN: Sikker på at du ikke kan kreve mer? Hva det amerikanske hovedkvarteret gjør eller ikke gjør er irrelevant for norske rettigheter.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

Carl Anton Stenling

Sitat fra: dundun på søndag 07. juli 2019, klokken 09:38
Tesla har selv reklamert med at man kan levere tilbake bilen om man ikke er fornøyd.

Tesla har en standardisert returrettmulighet innen sju kalenderdager og basert på nærmere angitte vilkår rundt bl.a. kjørelengde og tilbakeleveringstilstand. Imidlertid handler denne saken om en retur på et senere tidspunkt basert på angrerettlovgivningen og da er man med en gang inne i mer juridiske vurderinger og sikkert også godkjenning høyere opp i systemet hos Tesla.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Amoss

Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 07. juli 2019, klokken 23:01
Tesla har en standardisert returrettmulighet innen sju kalenderdager og basert på nærmere angitte vilkår rundt bl.a. kjørelengde og tilbakeleveringstilstand. Imidlertid handler denne saken om en retur på et senere tidspunkt basert på angrerettlovgivningen og da er man med en gang inne i mer juridiske vurderinger og sikkert også godkjenning høyere opp i systemet hos Tesla.

Tesla reklamerte i vinter om at de i Norge ville følge betingelsene i Angrefristloven, altså 14 dager. I denne perioden var det at Mippen kjøpte sin bil, og fikk da med det standardiserte angrefrist-skjemaet ved kjøp.

Senere har de istedet gått ut og reklamert for en global(?) syv dagers returrett. Om de mener denne erstatter den tidligere averterte angrefristen eller om de fortsatt sender med angrefrist-skjemaet er ukjent for meg. Flere her hevder hardnakket at angrefristloven gjelder uansett, selv er jeg ikke like sikker, men det er irrelevant i denne saken da i alle fall Mippes kjøp er dekket av denne (basert på fremstillingen her som jeg ikke har noen grunn til å betvile).

Både denne nye syv dagers returretten og angrefristloven setter vilkår rundt bl.a. kjørelengde og tilbakeleveringstilstand.
Model S 85D

SHN

Sitat fra: dundun på søndag 07. juli 2019, klokken 20:18
SMN: Sikker på at du ikke kan kreve mer? Hva det amerikanske hovedkvarteret gjør eller ikke gjør er irrelevant for norske rettigheter.

Det helt riktig som du skriver. Jeg har ikke akseptert det og er inne i en prosess. Min sak har Tesla prøvd å fikse feilen uten å lykkes to ganger, samt at de ikke kan fikse det innen rimelig tid og at feilen er betydelig. Feilen ble rapportert før bilen var 2 år og er innenfor garantitiden. Loven sier at leverandøren kan fikse samme feil inntil 2 ganger og innen rimelig tid. Mener derfor at jeg har en god sak.
Trøndelag  ◊  e-Golf 2014 - solgt  ◊  TMS 90D 2016 - solgt ◊ Taycan 4S+ 2020

Øyvind.h

Feilretting er ikke universelt begrenset oppad til 2 forsøk. Selger kan ha rett til ytterligere avhjelpsforsøk i en del tilfeller.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Ellemelle

#293
Sitat fra: Amoss på søndag 07. juli 2019, klokken 23:42
Senere har de istedet gått ut og reklamert for en global(?) syv dagers returrett. Om de mener denne erstatter den tidligere averterte angrefristen eller om de fortsatt sender med angrefrist-skjemaet er ukjent for meg. Flere her hevder hardnakket at angrefristloven gjelder uansett, selv er jeg ikke like sikker, men det er irrelevant i denne saken da i alle fall Mippes kjøp er dekket av denne (basert på fremstillingen her som jeg ikke har noen grunn til å betvile).

Både denne nye syv dagers returretten og angrefristloven setter vilkår rundt bl.a. kjørelengde og tilbakeleveringstilstand.
I Norge gjelder 14 dagers lovpålagt angrerett ved fjernsalg, og hvis selger ikke opplyser om angreretten ELLER ikke legger ved et ferdig utfylt angreskjema, så gjelder angreretten i ett år. Da frafaller i tillegg muligheten for selger å kreve erstatning for eventuell verdireduksjon av varen.

Dette med med at de gir 7 dagers full returrett blir å sammenligne med de som gir 2 års garanti når man uansett har 5 års reklamasjonsrett.

Hvis du går inn på den siste bestillingssiden ("5 Betaling"), vil du helt nederst til høyre på siden se en hyperlink til "Model 3" som vil sende deg videre til kjøpsbetingelsene som forteller deg at du har 14 dagers angrerett i henhold til norsk lov, i tillegg er det lagt inn et ferdig utfylt angreskjema. Alt annet ville vært idiotisk av Tesla, siden hvis dette manglet kan man gjøre hva man vil med bilen i 12 måneder, for så å levere den tilbake og kreve absolutt alt tilbakebetalt uansett hvilken stand bilen nå skulle være i.

Dette er linken til kjøpsbetingelsene:
https://www.tesla.com/no_NO/order/download-model3-order-agreement?redirect=no&country=NO&locale=no_NO

Angrerettloven:
§ 25.Forbrukerens forpliktelser når angreretten brukes ved avtale om levering av varer
[..]
Den næringsdrivende kan kreve at forbrukeren erstatter verdireduksjon som følge av forbrukerens håndtering av varene som ikke har vært nødvendig for å fastslå varenes art, egenskaper og funksjon. Dette gjelder bare dersom forbrukeren har mottatt opplysninger om angrerett, jf. § 8 første ledd bokstav h.

§ 8.Opplysningsplikt før avtaleinngåelse
[..]
h)   at det foreligger angrerett og standardisert skjema for bruk av angrerett (angreskjema), samt vilkårene, tidsfristene og fremgangsmåtene for å bruke angreretten jf. § 20 første og annet ledd

Amoss

Sitat fra: Ellemelle på mandag 08. juli 2019, klokken 01:40
I Norge gjelder 14 dagers lovpålagt angrerett ved fjernsalg, ....  bla bla bla reprise reprise reprise ....

Sitat fra: Amoss på søndag 07. juli 2019, klokken 23:42
... men det er irrelevant i denne saken ...

Opprett gjerne en egen tråd om angrerettsloven og dets implikasjoner for Tesla og/eller andre bilprodusenter/importører/forhandlere så vi slipper flere repriser som altså egentlig er OT i denne tråden.

Denne tråden handler ikke om hvorvidt Tesla skal eller ikke skal akseptere bilen Mippen kjøpte i retur, det har de alt akseptert. Den handler om at Tesla ikke evner å betale ham tilbake beløpet de ved aksept av returen også har akseptert at de skylder ham. I det minste ikke "innen rimelig tid" (eller fristen i angrerettsloven for den sak skyld). Samt måten de har behandlet denne kunden på i denne forbindelsen.

Model S 85D

Mippen

#295
Sitat fra: Amoss på mandag 08. juli 2019, klokken 01:56
Sitat fra: Ellemelle på mandag 08. juli 2019, klokken 01:40
I Norge gjelder 14 dagers lovpålagt angrerett ved fjernsalg, ....  bla bla bla reprise reprise reprise ....

Sitat fra: Amoss på søndag 07. juli 2019, klokken 23:42
... men det er irrelevant i denne saken ...

Opprett gjerne en egen tråd om angrerettsloven og dets implikasjoner for Tesla og/eller andre bilprodusenter/importører/forhandlere så vi slipper flere repriser som altså egentlig er OT i denne tråden.

Denne tråden handler ikke om hvorvidt Tesla skal eller ikke skal akseptere bilen Mippen kjøpte i retur, det har de alt akseptert. Den handler om at Tesla ikke evner å betale ham tilbake beløpet de ved aksept av returen også har akseptert at de skylder ham. I det minste ikke "innen rimelig tid" (eller fristen i angrerettsloven for den sak skyld). Samt måten de har behandlet denne kunden på i denne forbindelsen.

God idé. Viser til moderators tekst under.

MODERATOR

Jeg vil heller gjøre oppmerksom på disse trådene.

Lenke:  https://elbilforum.no/index.php?topic=31944.0
og
lenke:  https://elbilforum.no/index.php?PHPSESSID=2opirbcn3c69ru8r5o7ok38m92&topic=44658.0

Prioriter juridisk kvalitet på disse trådene, slik at den kan komme andre forumdeltakere til nytte.

God sommer

Moderator
Fremtiden er elektrisk.

JorEl

#296
Synes dette var en fin oppsumering av Amoss;
"Denne tråden handler ikke om hvorvidt Tesla skal eller ikke skal akseptere bilen Mippen kjøpte i retur, det har de alt akseptert. Den handler om at Tesla ikke evner å betale ham tilbake beløpet de ved aksept av returen også har akseptert at de skylder ham. I det minste ikke "innen rimelig tid" (eller fristen i angrerettsloven for den sak skyld). Samt måten de har behandlet denne kunden på i denne forbindelsen."

Et utenlansk selskap som kommer til Norge, må "dessverre" forholde seg til norsk lov ;)
I tillegg hadde det vært kjekt om de behandlet alle kundene sine med respekt og egalitet. Virker som Tesla sparer penger på å lage en selskaps-struktur som drenerer saker som koster Tesla penger..
Dette med unge mennesker i salg/administrasjon, er nok fordi unge mennesker har mindre grenser og krav, når det gjelder sin egen arbeidsplass. De er enklere å styre, utnytte. De unge ansatte forstår nok heller ikke like godt hva kunders rettigheter, er for noe...

Edit; Siden jeg er en Tesla-lover, får jeg jo litt dårlig samvittighet av min egen post. Tesla har levert en bil til meg som jeg er 99.9% fornøyd med. Bilen er av en annen verden når det kommer til kjøreglede.
Men så kom jeg på dette diktet av Øverland, der han skriver;
Du må ikke tåle så inderlig vel
den urett som ikke rammer dig selv!
Come on Tesla, do the right thing :+1:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

emurof

Jeg er veldig fornøyd med Teslas biler, men når de sparker svært erfarne og kompetente kundebehandlere (som nevnt i Now You Know-kanalen på YouTube) så blir jeg enda mer bekymret for kundebehandlingen deres. Det virker som de gir faen i kundene, rett og slett.

Motorwatt

Hvorfor tror du de sparker erfarne og kompetente medarbeidere?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Mippen

Sitat fra: Motorwatt på mandag 08. juli 2019, klokken 22:19
Hvorfor tror du de sparker erfarne og kompetente medarbeidere?

Jeg kan bare svare for meg selv. De få (av alle) jeg har pratet med hos Tesla som vil hjelpe tør ikke å gjøre mer i frykt for problemer med arbeidsgiver. Det er ganske ille når en Tesla ansatt faktisk sier det selv. Det er med andre ord ikke bare dårlig ansatte men systemet som  er problemet.
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA