Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mercedes EQC versus Audi e-tron

Startet av Gnilre, søndag 16. juni 2019, klokken 18:56

« forrige - neste »

Øyvind.h

Når bilene er veldig like (eks E-klasse, 5-serie,A6) er det mer brukbart å kåre en "vinner" utfra et sett med relativt allmenne kriterier.

Med E-tron, IPace, EQC og Model X blir det mindre nyttig. Stor forskjell i størrelse, oppsett av understell, ladenettverk, utstyrsvalg, pris, bakkeklaring, antall seter, bagasjeplass osv.
Hvordan kårer man en vinner av noe sånt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Orbit

Når jeg prøver å myse på bildet av artikkelen over, er det jo heller ikke store forskjeller i poeng (med forbehold om at jeg ser riktig):

e-tronEQCi-Pace
Eksteriør545
Interiør564
På veien445
Motor555
Pris454
Autofilfaktor545
Total282828

Innholder er vel samme som nå er tilgjengelig online (bak betalingsmur): https://www.elbil24.no/tester/eqc-e-tron-eller-i-pace/71217454

Alle er gode biler, med litt forskjellig innretning. Personlig ser jeg det som er fordel at det nå er såpass mange elbiler å velge blandt at en trenger prøvekjøring for virkelig å se hvilken en liker best. Det er ikke så lenge siden at valget stod mellom trilling, Leaf eller TMS, og det var opplagt hvilken bil som var "riktig" for hver enkelt.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Gnilre

Jeg har ikke helt forstått hvorfor Mercedes har valgt to asynkronmotorer i bilen for fremdrift i stedet for synkronmotorer som nesten alle andre benytter. Jeg tenker på asynkronmotorer som vaskemaskinmotorer mens synkronmotorer er presise med høy kvalitet som sjelden feiler. Er det et kostnadsspørsmål ? I testen kommer jo motoren til de tre bilene likt ut, så det har kanskje ikke så mye å si ?
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

4Matic Fanatic

Sitat fra: Gnilre på torsdag 27. juni 2019, klokken 11:04
I testen kommer jo motoren til de tre bilene likt ut, så det har kanskje ikke så mye å si ?
Her kunne du eller jeg levert en like god analyse siden 90% kun går på personlige preferanser og meninger.
Så fordeles poengene utover så summen blir nøyaktig lik i bunn. Og så 'vinner' EQC.

Autofilfaktor? Eksteriør? Motor? EQC har de kjørt noen få kilometer, hvordan har de vurdert motorene, det er jo ikke satt opp noen sammenligning av teknikk og løsninger mellom bilene ut over hk/nm og aks. Teksten for I-Pace og e-Tron ser det ut som et sammenkok av gamle 'tester' som er limt inn her.

Skriker jo litt for min syke mor men klarer ikke å la være når det sies at I-Pace har høyest 'autofilfaktor' i teksten, så settes den likt med eTron i tabellen. Samme når eTron, som ser ut som hvilken som helst Audi SUV siste 10 år gis samme karakter på eksteriør som I-Pace.

Nei, prøv bilen selv og gjør deg opp en mening, Autofil-testene er ikke verdt å bruke som grunnlag for noe som helst.

elektro

Sitat fra: 4Matic Fanatic på søndag 30. juni 2019, klokken 22:15
Sitat fra: Gnilre på torsdag 27. juni 2019, klokken 11:04
I testen kommer jo motoren til de tre bilene likt ut, så det har kanskje ikke så mye å si ?
Her kunne du eller jeg levert en like god analyse siden 90% kun går på personlige preferanser og meninger.
Så fordeles poengene utover så summen blir nøyaktig lik i bunn. Og så 'vinner' EQC.

Autofilfaktor? Eksteriør? Motor? EQC har de kjørt noen få kilometer, hvordan har de vurdert motorene, det er jo ikke satt opp noen sammenligning av teknikk og løsninger mellom bilene ut over hk/nm og aks. Teksten for I-Pace og e-Tron ser det ut som et sammenkok av gamle 'tester' som er limt inn her.

Skriker jo litt for min syke mor men klarer ikke å la være når det sies at I-Pace har høyest 'autofilfaktor' i teksten, så settes den likt med eTron i tabellen. Samme når eTron, som ser ut som hvilken som helst Audi SUV siste 10 år gis samme karakter på eksteriør som I-Pace.

Nei, prøv bilen selv og gjør deg opp en mening, Autofil-testene er ikke verdt å bruke som grunnlag for noe som helst.

Skriker for min syke mor, festlig uttrykk! :)

Personlig synes jeg det at disse bilene har fått lik totalscore er helt riktig. Synes alle sammen er like fine. :+1: De går for alle praktiske formål like langt på én lading, og alle har nok krefter. Behov og personlige preferanser avgjør.

Selv synes jeg Mercedes har for mye «bling», gloss og runde former, men bilen virker veldig gjennomført og har en ok pris m. en god del standard utstyr. Eneste virkelige minus ved EQC er kanskje mangel av luftfjæring foran.

I-Pace er mest nyskapende på en 100% ny plattform, dette gjør seg gjeldene med det friskeste designet og ett hjul i hvert hjørne, som også gjør den morsomst å kjøre. Også en grei pris, men utstyret koster. Minus for den svakeste infotainment løsningen, plass og hengervekt. Dette er dog ikke viktig for alle.

e-tron synes jeg får urettmessig mye kritikk for traust utseende. Det er vel lite som er mer iøyenfallende på veien for øyeblikket. Møkkete, med minste hjul og feil spec blir ingen biler fine på p-plassen.. Bilen har størst plass og lader vesentlig fortere enn de andre. Dette veier tungt for mange. Sliter med å finne mangler, men appen stinker og det er en del smårusk i infotainment, ruteplanlegger mm. Noen savner enpedalkjøring, men bilen har desidert best regen.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

LMOR

Jeg har kjørt begge disse nå et par ganger i løpet av en uke.
Min vurdering er at Audi er bedre komponenter hver for seg, mens delene spiller bedre sammen på EQC, du kan f.eks. selvfølgelig få ACC med rattvarme.., og Parkeringsassistanse med 360 grader kamera. Merkelig at det ikke går på en Audi.

Audi har trådløs CarPlay, men det klarer ikke EQC i 2020.. (litt spesielt å legge telefonen med kabel i på en trådløs lader. (men Audi sin trådløse lading er også spesiell, at noe skal klemme på skjermen på telefonen liker jeg ikke)
Kameraene på Audi har mye bedre oppløsning, stor forskjell.

Tidsinnstilt oppvarming fungerte på Audi, men EQC var det beste jeg har prøvd. Luften var varmere på samme innstilling, sete var oppvarmet!, og rattet var oppvarmet!

Audi sliter med kart og skiltgjenkjenning kombinert med selvkjøring. De 2 BMWene jeg har kjørt de siste årene sliter er par steder, men da er det bare skiltgjenkjenningen, ikke noe stor problem. Men e-tron slet på de de samme stedene, og dermed bremser den ned før en tunnel, og et annet sted fordi den trodde det var et kryss når det var avkjøring, og leser 40 på samme vei litt etter, men det er 70 på veien jeg kjører. Det blir helt ubrukelig, på grensen til farlig. I tillegg vingler den ofte på veien, fra kant til kant.
EQC tolket dette helt annerledes, ingen bremsing før avkjørselen jeg ikke skal ta, leste ikke 40 skiltet, og den vingler ikke slik som Audi.
Oppsummert er selvkjøringen til Audi for meg et leketøy, mens EQC sin kan jeg faktisk bruke.

Når det gjelder lynlading var det stor forskjell i den delen av syklusen som betyr mest. Under samme forhold, samme temperatur ute og i batteriet, ville Audi etter min beregning brukt ca 50min fra 0 til 100% (70kW i gjennomsnitt fra 70-100%), mens EQC ville brukt mer enn 80min (30kW i gjennomsnitt fra 70-100%)
Det var lettere å holde seg varm i bilen med EQC enn med e-tron under ladingen. Men det kan være jeg ikke visste hvordan jeg skulle gjøre, men det burde ikke være så vanskelig.

Audi har litt bedre plass, men vi satt bedre i EQC. Audi er finere på utsiden, men EQC er finere på innsiden, bortsett fra at den mangle det flotte lyset i setebeltfestene i baksetet til Audi.

EQC gir mye utstyr for pengene, men Audi har flere valg, men da blir det også mye dyrere.

Liker at Audi kan leveres med ladeluke på begge sider, og det er en nytelse å se dem åpne seg, men EQC sin løsning er enklere og mest sannsynlig mer robust. Ladeluken på min i3 har frosset et par ganger, både åpen og lukket. Mye stress begge deler. Tror EQC sin løsning er mindre utsatt, men håper Audi sin løsning er oppvarmet, ellers tror jeg den er mer utsatt.

Audi kan spyle ryggekamera, men EQC skjuler dette bak en luke. Men når det -20 grader ute fungerer kanskje ikke noen av disse løsningene?

Oppdaterer hvis jeg kommer på noe mer av betydning.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

4Matic Fanatic

Sitat fra: LMOR på lørdag 04. januar 2020, klokken 18:37
..Audi kan spyle ryggekamera, men EQC skjuler dette bak en luke. Men når det -20 grader ute fungerer kanskje ikke noen av disse løsningene?
Tipper MB sin funker samme hvor kaldt det er, tilsvarende løsning som VW. 
Linsa på eGolf'en min var like ren da jeg solgte den etter 4 år og 91000km så da bilen var ny.
Hater åpne ryggekamera, 5min på våte veier med Leaf eller I-Pace så ser du bare skygger når du skal rygge.

Trond.m

Jeg sliter med å bestemme meg for om EQC eller e-tron er det beste valget hvis jeg skal beholde bilen i flere år.  Det blir slitsomt i lengden å stadig bytte til noe nytt og bedre. Om jeg klarer det gjenstår å se 😉

Synes vel ikke det er tvil om at e-tron framstår som et mer komplett bil. Den er større og mer avansert (luftfjæring), men størrelse og kompleksitet kan også være en ulempe. e-tron virker på ingen måte som en feilfri bil, men 5 års garanti gir jo tryggehet rent økonomisk. Men det er irriterende hvis de aldri klarer å levere en stabil kommunikasjon mot bilen, selv om det ikke er kritisk. Batterikapasitet og ladehastighet er klart bedre enn EQC, og i praksis virker det som om rekkevidden for e-tron er noe bedre enn EQC.  Men EQC har bedre rekkevidde enn e-tron 50, mens den prismessig ligger mellom 50 og 55 i pris. Det store minus med EQC er lbakkeklaring som en vanlig personbil, men for de fleste tistrekkelig.

De fordelene jeg ser med EQC for mitt behov er:

Mindre fysisk størrelse
Litt mer sportslig kjøre- styrefølelse + sportsratt
Ryggekamera med deksel
Elektrisk hengerfeste
Attraktiv pris (AMG edition fra mai 2020)
App som virker (tror jeg)



Amatøren

#23
Sitat fra: TM på fredag 15. mai 2020, klokken 07:31
Men det er irriterende hvis de aldri klarer å levere en stabil kommunikasjon mot bilen, selv om det ikke er kritisk.

Hadde vår e-tron 50 Advanced Business inne for SW fiks av kommunikasjonsmodulen på mandag. VAG var litt uheldig med nedetid på servere da jeg hentet bilen ved lunsj så kommunikasjonen sviktet da jeg skulle teste.

Derimot så har app virket helt eksemplarisk fra tirsdag og frem til i dag tidlig. I tillegg så virker for eksempel start av klimatisering mye raskere enn på e-Golfene våre. Imponert over responsen.

Vurderte selv EQC, I-Pace, e-tron 50 eller vente på henholdsvis ID.4 eventuelt Q4 e-tron.

Fordi jeg ville ha bil innen utgangen av 2020 fordi det er bare ut året som EU har godkjent avgiftsfritak, falt de to siste bort.

Lastekapasitet og god bakkeklaring (på grunn av hyttevei av veldig laber stand - i utgangspunktet nedlagt vei) var avgjørende for mitt valg.

Hadde i utgangspunktet reservasjon på en 55, men trakk den da pris gikk opp og blant annet rekkevidde og motorisering gikk ned i forhold til de Audi solgte inn før lansering.

Da e-tron 50 ble lansert så var det ikke så lenge til ene poden skulle overta e-Golfen jeg kjørte (e-up!en hadde for kort rekkevidde for pendlingen han skal ha fra høsten. Det ble da e-tron 50 da jeg ønsket noe bedre og mer anvendelig med tanke på hytteturer. Ble for liten plass i e-Golf. Særlig når jeg trenger å frakte ting til hytten med tanke på oppgradering og vedlikehold.

Måtte ha ladet e-tron 55 på hyttetur også så den lille ekstra ladingen av e-tron 50 klarer jeg og (da) med en prisforskjell på 140.000,- så er det god timesbetaling å velge e-tron 50.


Når det gjelder ditt valg vil jeg anbefale å prøve begge. Finn frem det volumet av bagasje du vanligvis har med og prøvepakk begge bilen. Få lånt bilene så lenge at du sitter lenge i de for å se hvilken som dere er best fornøyd med.

Alt er ikke bare rekkevidde, men også magefølelse for tilfredshet.

Har en kollega som 'maste' om at jeg måtte kjøpe Tesla Model 3 på grunn av den var 'perfekt' spesielt med tanke på rekkevidde. Sedan er et 'ikke tema' for oss og personlig så tiltaler ikke Tesla oss.


Prøv bilene og velg ut fra en blanding av behov og magefølelse.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

turfsurf

Sitat fra: TM på fredag 15. mai 2020, klokken 07:31
Synes vel ikke det er tvil om at e-tron framstår som et mer komplett bil.
Synes de har hver sine svakheter. Personlig hater jeg måten regen blir brukt i etron. Prismessig synes jeg EQC og etron 50 er priset ganske likt i.f.h.t. hva man får for pengene.

Hvis jeg var deg ville jeg valgt den bilen som har minst å irritere seg over. Selv om en bil er ekstremt god på mange områder, så hjelper det ikke hvis man irriterer seg over en eller to ting hver gang man kjører bilen.

Sånn er det med I-Pacen vi kjøpte, den har en del svakheter, men ingen ting som irriterer meg grønn hver gang jeg kjører. Samme opplevde jeg med EQC, ingen kjempeirriterende ting, kunne godt valgt den. Etron derimot var det ett par ting som jeg ikke ville leve med.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

mroek

Sitat fra: Amatøren på fredag 15. mai 2020, klokken 09:07
Fordi jeg ville ha bil innen utgangen av 2020 fordi det er bare ut året som EU har godkjent avgiftsfritak, falt de to siste bort.

Personlig tror jeg at fritaket vil bli godkjent (av ESA) videreført også ut 2021, men det er jo en mulighet for at norske myndigheter velger å gå inn i en mellomløsning der det blir moms på det beløpet som overstiger en viss sum. Jeg anser det som svært lite sannsynlig at det blir fulle avgifter allerede i 2021, men den som lever får se.

Sitat fra: turfsurf på fredag 15. mai 2020, klokken 10:05
Synes de har hver sine svakheter. Personlig hater jeg måten regen blir brukt i etron. Prismessig synes jeg EQC og etron 50 er priset ganske likt i.f.h.t. hva man får for pengene.

Nysgjerrig på hva som er problemet med regen i e-tron. Jeg har nesten ingen erfaring med elbiler (enda), og har kjørt veldig få (og e-tron er ikke blant dem), så jeg prøver å plukke opp kunnskap/info som best jeg kan.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Amatøren

#26
Sitat fra: mroek på fredag 15. mai 2020, klokken 10:34Nysgjerrig på hva som er problemet med regen i e-tron.

I prinsipp ikke problem.

Ulemper:
- Kun to nivåer mot fire som jeg er vant til fra e-Golf.
- Hver gang man slår av ACC så er regenerering også avslått. e-Golf beholder siste bruke nivå.

Fordel:
- Omtrent samme oppbremsing på høyeste nivå som på nivå fire (B) på e-Golf når man slipper effektpedalen.
- I tillegg så er er det ytterligere/kraftigere regenerering når man tråkker på bremsepedalen før mekaniske bremser aktiviseres. Dermed får man mer strøm til batteriet i stedet for varmetap i bremsene.
- Enklere å justere regenereringsnivå med 'padder' på rattet i forhold til e-Golf som har justering med girstangen (tilsvarende som Golfer med automatgir har).


Personlig skulle jeg ønsket ytterligere regenerering når effektpedalen slippes (enda mer lik enpedal kjøring).

Sammenlignet med e-Golf da det er den jeg 'kommer fra' og kjenner ikke EQC.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

turfsurf

Sitat fra: mroek på fredag 15. mai 2020, klokken 10:34

Nysgjerrig på hva som er problemet med regen i e-tron. Jeg har nesten ingen erfaring med elbiler (enda), og har kjørt veldig få (og e-tron er ikke blant dem), så jeg prøver å plukke opp kunnskap/info som best jeg kan.
Hovedsaklig det at den ikke kan stå på høy regen permanent når man tar foten av wattpedalen. Dvs regen innstillingen nullstilles hele tiden av forskjellige årsaker, og så er det ikke mulig å få maks regen uten å bruk bremsepedalen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

mroek

Sitat fra: turfsurf på lørdag 16. mai 2020, klokken 13:54
Sitat fra: mroek på fredag 15. mai 2020, klokken 10:34

Nysgjerrig på hva som er problemet med regen i e-tron. Jeg har nesten ingen erfaring med elbiler (enda), og har kjørt veldig få (og e-tron er ikke blant dem), så jeg prøver å plukke opp kunnskap/info som best jeg kan.
Hovedsaklig det at den ikke kan stå på høy regen permanent når man tar foten av wattpedalen. Dvs regen innstillingen nullstilles hele tiden av forskjellige årsaker, og så er det ikke mulig å få maks regen uten å bruk bremsepedalen.

Ok, da er jeg veldig enig. Det minner meg litt om hvordan VAG-gjengen programmerer DSG-kassene sine. Man kan velge manuell, men om man legger seg opp i turtallssperren, så girer den likevel opp. Helt pappskalle, har jeg valgt manuell så er det mitt valg, og automatikken kan holde fingrene av fatet.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Amatøren

#29
Sitat fra: turfsurf på lørdag 16. mai 2020, klokken 13:54
Hovedsaklig det at den ikke kan stå på høy regen permanent når man tar foten av wattpedalen. Dvs regen innstillingen nullstilles hele tiden av forskjellige årsaker, og så er det ikke mulig å få maks regen uten å bruk bremsepedalen.

Da har du ikke gått inn i MMI og slått av den funksjonen. Noe av det første jeg gjorde.

Eneste gangen regenerering er uønsket av, er når jeg slår av ACC. Med endret innstilling så er regenerering på etter bruk av både effektpedalen og bremsepedalen. 😉

Med maks innstilling på regenerering så bremser e-tron omtrent like mye som e-Golf gjør i 'B' (nivå fire). I tillegg så har den ytterligere regenerering ved bruk av bremsepedalen før mekaniske bremser brukes.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA