Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mercedes EQC versus Audi e-tron

Startet av Gnilre, søndag 16. juni 2019, klokken 18:56

« forrige - neste »

Øyvind.h

Ja langtur i Tesla er noe helt eget. Veldimensjonert, forbilledlig enkelt og godt integrert ende til ende. Kona tok uten bekymring både S og X på langtur. EQC`en er hun derimot skeptisk til, og jeg har ikke engang vist henne det enorme app/brikkeveldet jeg har sikret meg med for å kjøre "fleksibelt" rundt. Ionity synes jeg fungerer bra, men det er jo ganske sårbart med så få ladere. Erfaringen så langt er helt grei, i hvert fall for meg som kan gjøre litt research. Kjørte tur-retur Oslo-Bergen på en dag i august med EQC`en, og det gikk problemfritt (litt ladekø på Gol).
Men konas første møte med hurtiglading på langtur var en stopp på Lasses ved Langesund. Venneparet vi var på tur med var eneste bil som ladet på 16 stolper. Vi tok den siste av 3 50kW ladere, hvor blant annet en rimelig irritert i3 eier holdt på leeenge for å få startet lading. Og det er ikke hverken første eller siste gang jeg høflig tilbyr meg å bistå folk som sliter med apper, utgåtte bankkort, BankID identifisering osv.

Men bra du er tålelig godt fornøyd med begge bilene. De er gode på forskjellige områder, og de aller fleste blir godt fornøyde med bilen uansett hvilken en velger. Folk har jo forskjellige preferanser, så noen vil si det er helt essensielt med litt større bagasjerom og luftunderstell. Og de har jo litt forskjellig designfilosofi.

Jeg er nok litt preget av at jeg vurderte E-tron i en tid hvor selgerne var rimelig cocky pga lange ventelister. Selgeren ble overrasket når det han trodde var et salg i boks før han skulle på hyttetur endte med avbestilling. Men da benchmarket jeg E-tron mot Model X, som er en del dyrere og større. Så det var ikke en helt fair sammenligning. I etterkant har jeg benchmarket E-tron mot EQC og Ipace. Da blir bildet et litt annet.
Det jeg dog har merket meg er at i Facebook-gruppen for EQC er det gjennomgående høflig og hyggelig tone. Eierne virker sympatiske og reflekterte. I andre grupper er det mye tøffere og nedlatende tone hvor mye skal feies under teppet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

castortroy

#61
Ja langtur med Tesla går som en lek. Man åpner opp, putter inn lader og er inni bilen igjen på under 10 sekunder. Noen venner og familiemedlemmer som har bestilt seg EQC eller Audi tror disse bilene overgår Tesla på nesten alt, også lademuligheter på langturer. Ingen automatikk i at alt er bedre på tyske biler akkurat. Her vil mange få seg en overraskelse...

Kunne fint sende med svigermor med Teslaen på hurtiglading, litt mer skeptisk til EQC eller E tron, her må man sette seg litt mer inn i ladesystemene.

Hvor lange ventelister ble du forespeilet? Jeg hadde alt fra 9 måneder til 3 måneder på Audi E tron. Husker flere Audi selgere sa; jeg har ikke nok biler å selge, og rabatter kunne man glemme hos flere forhandlere. Slik selgerne så det handlet det mest om å få en plass i køsystemet for å sikre seg en bil.

Jeg elsker både EQC og E tron, foukserer og tenker mest på de gode egenskapene når jeg er ute å kjører de. Når selv en godt utstyrt RAV 4 går for 650-670 000 er fristende for mange å hoppe opp til en EQC. Dette var forøvrig en bil samboeren foreslo som alternativ til EQC.

Når det gjelder forumene er det både på Tesla og E tron er det en ganske skarp tone, der mange er redde for å legge ut spm, og mens andre ikke er redde for å svare frekt tilbake. Man ser stadig innleggene; nå melder jeg meg ut, makan til barnehage, voks opp osv....

EQC er et mindre forum foreløpig, så får håpe de tar med seg den gode kulturen når de etterhvert vokser seg store som de andre forumene. Det blir vel mange nye medlemmer der snart ettersom salget tar seg opp.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA