Elbilforum.no

Bilmerker => Forumbrukerne sin sammenligning og testing av de forskjellige bilene. => Emne startet av: Gnilre på søndag 16. juni 2019, klokken 18:56

Tittel: Mercedes EQC versus Audi e-tron
Skrevet av: Gnilresøndag 16. juni 2019, klokken 18:56
Mercedes EQC er litt mindre og litt billigere og kommer med mer standard utstyr enn Audi e-tron. Siden jeg sterkt vurderer å skrive kontrakt på Mercedesen er det fint om noen med mye kunnskap om saken kan diskutere disse to bilene mot hverandre  :)
Tittel: Sv: Mercedes EQC versus Audi e-tron
Skrevet av: Øyvind.hsøndag 16. juni 2019, klokken 19:14
Hehe. Akkurat det valget har jeg brukt veldig mye tid på.
Kort oppsummert virket Mercedes som en mye bedre deal for meg selv om den har enkelte mangler.

Det er ganske like biler på mange måter. Begge er godt lydisolert (enkelte journalister hever Mercedes er best, men tipper det skiller lite). Begge leveres med hengerfeste med bra kapasitet, bra lydanlegg, ventilerte seter med massasje, takstativ, 360 kamera, satelittkart, matrixlys, selvkjøring etc.
Audien har litt større bagasjerom, raskere hurtiglading, luftunderstell foran og bak og du får noe utstyr som ikke Mercedes leverer (eksempelvis night vision).

Det er to grunner til at jeg landet på Mercedes;
1. Meget bra utstyrt i grunnversjon. Mercedes har ikke tatt ut åpenbart standardutstyr. I tillegg har de priset utstyret meget hyggelig sammenlignet med eksempelvis Tyskland. Jeg ender med fullastet bil (masserende ventilerte seter, 360 kamera, agumented reality, gesture control, Burmester anlegg+++++) på ca 730.000,-.
Skulle jeg spekke en Audi slik en bil i den klassen bør utstyres slet jeg med å komme under 800k. Tok jeg med alt jeg gjerne ville ha endte jeg på ca 920k. Samme øvelse i Mercedesen endte på 730.000,-.

2: Jeg har brukt noen timer i Audien (naturlig nok ikke i EQC pt) og slet med å bli komfortabel. Pedalresponsen var sirup, selv i "dynamic" og regenerering var kaotisk. Både E-tron og EQC er nok litt fossilt satt opp, men jeg ser testere av EQC har påpekt at de kan kjøre bilen med en pedal i D-- som du elger rett fra rattet. Skulle det mot formodning være like fossil følelse i EQC kommer jeg antakelig til å kansellere.

Om du lander på Audien så sjekk import fra Tyskland. Litt svakere varmeapparat (godkjent ned til -25 istedenfor -40 eller noe sånt, og få med 5 års garanti). Du kan gjøre gode kjøp derfra! SÅ jeg kunne spare 100k+, men når bilen frister sånn middels og importørene virker å være mer interessert i å ta inn bilene og ta marginen selv har det prosjektet strandet for min del.
Tittel: Sv: Mercedes EQC versus Audi e-tron
Skrevet av: Gnilretirsdag 18. juni 2019, klokken 21:52
Det blir ingen Audi på meg. Jeg syntes den bilen var altfor dyr. Jeg har fått et pristilbud på Mercedes EQC på godt under 700.000 NOK som inkluderte vinterdekk, hengerfeste, adaptiv cruisekontroll, rattvarme og noe oppgraderte seter. Tror ikke jeg vil ha noe mer. Jeg syntes det hørtes ut som en grei pris og jeg får antagelig 3% rabatt også. Mercedesen er nok den av alle elbilene jeg har prøvesittet som jeg følte passet meg best, så jeg leter egentlig etter gode grunner til ikke å bestille denne bilen, for den er jo fortsatt dyr, men frykter jeg går på en smell der 8) For å se positivt på det: En gang i livet må det vel være mulig å unne seg drømmebilen :)

Nå blir det vel reservering av en Skoda Vision IV i morgen, men jeg er redd den bilen først blir levert i 2021 og da er det gjerne avgifter på den. Og den bør være betydelig billigere enn EQC, dvs under 500.000 i grunnversjonen for å kunne konkurrere. Den er jo mindre enn EQC og antagelig en del kjipere.

Endelig beslutning for meg blir tatt etter prøvekjøring av EQC i august så får jeg se om det blir kontrakt.
Tittel: Sv: Mercedes EQC versus Audi e-tron
Skrevet av: Counterpointertirsdag 18. juni 2019, klokken 23:06
Sitat fra: Gnilre på tirsdag 18. juni 2019, klokken 21:52
Det blir ingen Audi på meg. Jeg syntes den bilen var altfor dyr. Jeg har fått et pristilbud på Mercedes EQC på godt under 700.000 NOK som inkluderte vinterdekk, hengerfeste, adaptiv cruisekontroll, rattvarme og noe oppgraderte seter. Tror ikke jeg vil ha noe mer. Jeg syntes det hørtes ut som en grei pris og jeg får antagelig 3% rabatt også. Mercedesen er nok den av alle elbilene jeg har prøvesittet som jeg følte passet meg best, så jeg leter egentlig etter gode grunner til ikke å bestille denne bilen, for den er jo fortsatt dyr, men frykter jeg går på en smell der 8) For å se positivt på det: En gang i livet må det vel være mulig å unne seg drømmebilen :)

Nå blir det vel reservering av en Skoda Vision IV i morgen, men jeg er redd den bilen først blir levert i 2021 og da er det gjerne avgifter på den. Og den bør være betydelig billigere enn EQC, dvs under 500.000 i grunnversjonen for å kunne konkurrere. Den er jo mindre enn EQC og antagelig en del kjipere.

Endelig beslutning for meg blir tatt etter prøvekjøring av EQC i august så får jeg se om det blir kontrakt.
Vi er i omtrent samme situasjon som deg. Vi står mellom EQC (ca 637 uten vinterdekk kønummer 79) eller en Model 3 LR awd (ca 490 med vinterdekk).
Kommer også til å reservere Vision iV i morgen. Den er nødt for å bli billigere enn EQC siden det er en mindre bil fra et rimelig merke. Tror den blir veldig spennende, men spørsmålet er når den kommer.........
Tittel: Sv: Mercedes EQC versus Audi e-tron
Skrevet av: turfsurfonsdag 19. juni 2019, klokken 06:45
De største forskjellene mellom etron og eqc er som tidligere nevn her bagasjeplass, mangel på enpedal kjøring (etron), og delvis mangel på luftfjæring (eqc). Nogenlunde likt utstyrt er da etron rundt 150k dyrere. I tillegg er etron en større bil utvendig.

Etter å ha prøvekjørt etron falt den helt av radaren min, mangel på enpedal var trist, og likte ikke båtfølelsen ved aktiv kjøring (t.o.m. med individuell & sport valgt). Synes og lane assist funksjonaliteten var temmelig crap.

Eqc virker helt klart som det beste valget av premium kompakt "SUVene" nå.
Tittel: Sv: Mercedes EQC versus Audi e-tron
Skrevet av: Crowntorsdag 20. juni 2019, klokken 15:45
EQC'en kan egentlig ikke kalles SUV med en bakkeklaring med full last på ca 10cm, e-tron har opptil 22,5cm.

Som eier av e-tron i et par uker kan båtfølelse avkreftes, X er mye verre der imho, uten å dra den diskusjonen her. Vet ikke hvilke dekk/lufttrykk du kjørte med, men bilen følger på som bare det i svinger, det er noe av det som har imponert meg mest, Ja man merker at den er tung, men det er bare å "mate på" og bilen følger opp.

Ellers er det som nevnt ikke ordentlig luftfjæring på EQC, kun for å holde nivået bak, f.eks ikke night-vision, kun 3-soners klima etc. Den er også en god del mindre alle steder, særlig føles det slik foran, på tross av at den veier omtrent det samme som e-tron. Bak har den en diger hump  for bakaksling som som kjent ikke finnes, og tar man ned vinduene ser det veldig rart ut for innvendige dørsider er høyere enn de utvendige fordi kupeen er hevet for å gi plass til batteriet. Dashbordet ser også ut som det er hentet fra A-klasse synes jeg.

Lading er også tregere, både hjemme og spesielt på tur.

Men den er billigere, og er det det viktigste så vil nok mange kunne få et lykkelig eierskap med EQC. Men er premium viktigst, er e-tron best etter min mening. Jeg stod på listen til begge, men EQC falt bort da jeg så bilder.
Tittel: Sv: Mercedes EQC versus Audi e-tron
Skrevet av: Øyvind.htorsdag 20. juni 2019, klokken 17:54
Laveste punkt under på EQC er midt mellom bakhjulene. Dvs. midt på den akslingen som har nivåregulering. Der er det ca 13-14cm.
Men EQC er strengt talt en litt høy (karosseri) personbil, ikke en SUV. Har man ikke brøytet vei til hytta kan den fort komme til kort.
Tittel: Sv: Mercedes EQC versus Audi e-tron
Skrevet av: Crowntorsdag 20. juni 2019, klokken 18:20
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 20. juni 2019, klokken 17:54
Laveste punkt under på EQC er midt mellom bakhjulene. Dvs. midt på den akslingen som har nivåregulering. Der er det ca 13-14cm.
Men EQC er strengt talt en litt høy personbil, ikke en SUV. Har man ikke brøytet vei til hytta kan den fort komme til kort.

I følge offisielle tall er det faktisk bare 9,7cm på laveste punkt
https://www.tv2.no/a/10618259/
"Ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) er denne bare på 9,7 centimeter. Det samme tallet har tyske Auto Motor und Sport kommer frem til.

Bakkeklaring på under ti centimeter er uvanlig. Til sammenligning kan det nevnes at en Tesla Model 3 har 14 cm, at en Porsche 911 har 12,5 cm, og at en Ferrari 458 har 11,3 cm, mens en vanlig Mercedes GLC har maksimal bakkeklaring på 18,1 centimeter."
Tittel: Sv: Mercedes EQC versus Audi e-tron
Skrevet av: Øyvind.htorsdag 20. juni 2019, klokken 18:21
Og det er som kjent ved maks last, som du selv påpekte.
I realiteten 13-14cm på laveste punkt under, som er midt mellom hjulene bak.

Altså helt ordinær personbil, noe en kunne se om en kikket under på visningen.
Tittel: Sv: Mercedes EQC versus Audi e-tron
Skrevet av: Counterpointerfredag 21. juni 2019, klokken 00:59
Sitat fra: Crown på torsdag 20. juni 2019, klokken 15:45
EQC'en kan egentlig ikke kalles SUV med en bakkeklaring med full last på ca 10cm, e-tron har opptil 22,5cm.

Som eier av e-tron i et par uker kan båtfølelse avkreftes, X er mye verre der imho, uten å dra den diskusjonen her. Vet ikke hvilke dekk/lufttrykk du kjørte med, men bilen følger på som bare det i svinger, det er noe av det som har imponert meg mest, Ja man merker at den er tung, men det er bare å "mate på" og bilen følger opp.

Ellers er det som nevnt ikke ordentlig luftfjæring på EQC, kun for å holde nivået bak, f.eks ikke night-vision, kun 3-soners klima etc. Den er også en god del mindre alle steder, særlig føles det slik foran, på tross av at den veier omtrent det samme som e-tron. Bak har den en diger hump  for bakaksling som som kjent ikke finnes, og tar man ned vinduene ser det veldig rart ut for innvendige dørsider er høyere enn de utvendige fordi kupeen er hevet for å gi plass til batteriet. Dashbordet ser også ut som det er hentet fra A-klasse synes jeg.

Lading er også tregere, både hjemme og spesielt på tur.

Men den er billigere, og er det det viktigste så vil nok mange kunne få et lykkelig eierskap med EQC. Men er premium viktigst, er e-tron best etter min mening. Jeg stod på listen til begge, men EQC falt bort da jeg så bilder.
Langt forsvar for eget valg...... Er du ikke helt sikker?

E-tron er definitivt båt, hjelper lite at X er båt også!

Forøvrig enig med deg at bakkeklaring er liten, men så en E-tron i dag på maks høyde og det så ikke helt harmonisk ut. Heldigvis er det valgbart

Alle SUVer på markedet har sterke og svake sider. EQC sine kan jo bli flere (når vi vanlige folk får prøve den), men pris er et sterkt argument. Det sies jo også fra de som har kjørt at den er enda mer lyddempet enn E-tron. Det gjenstår å høre btw.
Tittel: Sv: Mercedes EQC versus Audi e-tron
Skrevet av: Øyvind.hfredag 21. juni 2019, klokken 09:20
Rattvarme, stigtrinn og muligens fotsensor til bagasjeluke er vel det eneste du kan få på EQC som du vel ikke får på Etron med mindre du dropper adaptiv cruise.

Edit: glemte agumented reality og gesture control. Det finnes vel ikke på Audien. Har tatt det med selv, men tror det er mest gimmick.
Tittel: Sv: Mercedes EQC versus Audi e-tron
Skrevet av: Crownfredag 21. juni 2019, klokken 11:26
Sitat fra: knut.aulie på fredag 21. juni 2019, klokken 00:59
Langt forsvar for eget valg...... Er du ikke helt sikker?

E-tron er definitivt båt, hjelper lite at X er båt også!

Forøvrig enig med deg at bakkeklaring er liten, men så en E-tron i dag på maks høyde og det så ikke helt harmonisk ut. Heldigvis er det valgbart

Alle SUVer på markedet har sterke og svake sider. EQC sine kan jo bli flere (når vi vanlige folk får prøve den), men pris er et sterkt argument. Det sies jo også fra de som har kjørt at den er enda mer lyddempet enn E-tron. Det gjenstår å høre btw.

Jeg trodde dette var en tråd der trådstarter bad om meninger og argumenter for og imot de to bilene, beklager hvis jeg tok feil. Og svaret om "båt" var jo  som kommentar til turfsurf som selv kjører båt i følge deg.

Hittil var det ikke kommentert av noen som faktisk eide en e-tron, kun stort sett en del som tidligere har postet at de ikke liker bilen på bakgrunn av papirtall, overbevisning eller kort prøvekjøring, så da anså jeg mitt innlegg som faktisk eier av en av bilene som relevant.
Tittel: Sv: Mercedes EQC versus Audi e-tron
Skrevet av: turfsurffredag 21. juni 2019, klokken 12:32
Sitat fra: Crown på fredag 21. juni 2019, klokken 11:26
Jeg trodde dette var en tråd der trådstarter bad om meninger og argumenter for og imot de to bilene, beklager hvis jeg tok feil. Og svaret om "båt" var jo  som kommentar til turfsurf som selv kjører båt i følge deg.
Og som vanlig er det Audi/Jaguar/etc eiere som drar inn Tesla i en diskusjon som ikke handler om Tesla i det hele tatt (og som jeg spesifikt lot være å nevne av den grunn). Kommer vel snart en klage på alle Tesla eierne som ødelegger alle diskusjoner med Teslaprat.

Jeg står fast med min mening om etron og båtfølelse (den hadde 20" felger btw). Det jeg legger i det er hovedsaklig at den ikke er stiv nok i svingene, gynger faktisk. Ble faktisk såpass overrasket at jeg måtte kjøre Model X samme runden etterpå, og i så måte oppfører den seg bedre. Merk at det her er snakk om veldig svingete småveier i høyere fart en man normalt vil kjøre (type at det skriker i dekkene). I tillegg kommer det høye dashboardet og den lille frontruten som gir en innpakket, nesten klaustrofobisk følelse. Og så hadde den de malplaserte virtuelle speilene, men de må man jo ikke velge...

Men det beste er jo for de som vurderer etron å prøvekjøre selv. Jeg kjøper aldri bil uten prøvekjøring nettopp av slike grunner, kjørefølelse handler mye om preferanser...
Tittel: Sv: Mercedes EQC versus Audi e-tron
Skrevet av: Øyvind.hfredag 21. juni 2019, klokken 14:02
Jeg måtte kjøre to ganger for å bli sikker ettersom jeg veldig gjerne ville bestille. Runde nr 2 fikk jeg tilbud om å ha den noen timer, men det viste seg at jeg ikke trengte ha den tiden ut for å lande på at den falt igjennom på punkter som var viktig for meg.
Samtidig skjønner jeg godt de som er knakandes fornøyd med E-Tron. Det er en flott bil og man blir antakelig veldig fornøyd. Spesielt om man kommer fra fossilbil og ikke verdsetter egenskapene fra et annet merke.

For øvrig test som ble lagt ut i dag. Jeg har ikke lest testen, men EQC vant visst uten at det nødvendigvis er på kriterier viktig for trådstarter.
Tittel: Sv: Mercedes EQC versus Audi e-tron
Skrevet av: turfsurffredag 21. juni 2019, klokken 17:20
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 21. juni 2019, klokken 14:02
For øvrig test som ble lagt ut i dag. Jeg har ikke lest testen, men EQC vant visst uten at det nødvendigvis er på kriterier viktig for trådstarter.
Og dette er det viktigste, man har forskjellige preferanser og behov.
Tittel: Sv: Mercedes EQC versus Audi e-tron
Skrevet av: Øyvind.hfredag 21. juni 2019, klokken 18:46
Når bilene er veldig like (eks E-klasse, 5-serie,A6) er det mer brukbart å kåre en "vinner" utfra et sett med relativt allmenne kriterier.

Med E-tron, IPace, EQC og Model X blir det mindre nyttig. Stor forskjell i størrelse, oppsett av understell, ladenettverk, utstyrsvalg, pris, bakkeklaring, antall seter, bagasjeplass osv.
Hvordan kårer man en vinner av noe sånt.
Tittel: Sv: Mercedes EQC versus Audi e-tron
Skrevet av: Orbitonsdag 26. juni 2019, klokken 12:45
Når jeg prøver å myse på bildet av artikkelen over, er det jo heller ikke store forskjeller i poeng (med forbehold om at jeg ser riktig):

e-tronEQCi-Pace
Eksteriør545
Interiør564
På veien445
Motor555
Pris454
Autofilfaktor545
Total282828

Innholder er vel samme som nå er tilgjengelig online (bak betalingsmur): https://www.elbil24.no/tester/eqc-e-tron-eller-i-pace/71217454

Alle er gode biler, med litt forskjellig innretning. Personlig ser jeg det som er fordel at det nå er såpass mange elbiler å velge blandt at en trenger prøvekjøring for virkelig å se hvilken en liker best. Det er ikke så lenge siden at valget stod mellom trilling, Leaf eller TMS, og det var opplagt hvilken bil som var "riktig" for hver enkelt.
Tittel: Sv: Mercedes EQC versus Audi e-tron
Skrevet av: Gnilretorsdag 27. juni 2019, klokken 11:04
Jeg har ikke helt forstått hvorfor Mercedes har valgt to asynkronmotorer i bilen for fremdrift i stedet for synkronmotorer som nesten alle andre benytter. Jeg tenker på asynkronmotorer som vaskemaskinmotorer mens synkronmotorer er presise med høy kvalitet som sjelden feiler. Er det et kostnadsspørsmål ? I testen kommer jo motoren til de tre bilene likt ut, så det har kanskje ikke så mye å si ?
Tittel: Sv: Mercedes EQC versus Audi e-tron
Skrevet av: 4Matic Fanaticsøndag 30. juni 2019, klokken 22:15
Sitat fra: Gnilre på torsdag 27. juni 2019, klokken 11:04
I testen kommer jo motoren til de tre bilene likt ut, så det har kanskje ikke så mye å si ?
Her kunne du eller jeg levert en like god analyse siden 90% kun går på personlige preferanser og meninger.
Så fordeles poengene utover så summen blir nøyaktig lik i bunn. Og så 'vinner' EQC.

Autofilfaktor? Eksteriør? Motor? EQC har de kjørt noen få kilometer, hvordan har de vurdert motorene, det er jo ikke satt opp noen sammenligning av teknikk og løsninger mellom bilene ut over hk/nm og aks. Teksten for I-Pace og e-Tron ser det ut som et sammenkok av gamle 'tester' som er limt inn her.

Skriker jo litt for min syke mor men klarer ikke å la være når det sies at I-Pace har høyest 'autofilfaktor' i teksten, så settes den likt med eTron i tabellen. Samme når eTron, som ser ut som hvilken som helst Audi SUV siste 10 år gis samme karakter på eksteriør som I-Pace.

Nei, prøv bilen selv og gjør deg opp en mening, Autofil-testene er ikke verdt å bruke som grunnlag for noe som helst.
Tittel: Sv: Mercedes EQC versus Audi e-tron
Skrevet av: elektrolørdag 19. oktober 2019, klokken 09:32
Sitat fra: 4Matic Fanatic på søndag 30. juni 2019, klokken 22:15
Sitat fra: Gnilre på torsdag 27. juni 2019, klokken 11:04
I testen kommer jo motoren til de tre bilene likt ut, så det har kanskje ikke så mye å si ?
Her kunne du eller jeg levert en like god analyse siden 90% kun går på personlige preferanser og meninger.
Så fordeles poengene utover så summen blir nøyaktig lik i bunn. Og så 'vinner' EQC.

Autofilfaktor? Eksteriør? Motor? EQC har de kjørt noen få kilometer, hvordan har de vurdert motorene, det er jo ikke satt opp noen sammenligning av teknikk og løsninger mellom bilene ut over hk/nm og aks. Teksten for I-Pace og e-Tron ser det ut som et sammenkok av gamle 'tester' som er limt inn her.

Skriker jo litt for min syke mor men klarer ikke å la være når det sies at I-Pace har høyest 'autofilfaktor' i teksten, så settes den likt med eTron i tabellen. Samme når eTron, som ser ut som hvilken som helst Audi SUV siste 10 år gis samme karakter på eksteriør som I-Pace.

Nei, prøv bilen selv og gjør deg opp en mening, Autofil-testene er ikke verdt å bruke som grunnlag for noe som helst.

Skriker for min syke mor, festlig uttrykk! :)

Personlig synes jeg det at disse bilene har fått lik totalscore er helt riktig. Synes alle sammen er like fine. :+1: De går for alle praktiske formål like langt på én lading, og alle har nok krefter. Behov og personlige preferanser avgjør.

Selv synes jeg Mercedes har for mye «bling», gloss og runde former, men bilen virker veldig gjennomført og har en ok pris m. en god del standard utstyr. Eneste virkelige minus ved EQC er kanskje mangel av luftfjæring foran.

I-Pace er mest nyskapende på en 100% ny plattform, dette gjør seg gjeldene med det friskeste designet og ett hjul i hvert hjørne, som også gjør den morsomst å kjøre. Også en grei pris, men utstyret koster. Minus for den svakeste infotainment løsningen, plass og hengervekt. Dette er dog ikke viktig for alle.

e-tron synes jeg får urettmessig mye kritikk for traust utseende. Det er vel lite som er mer iøyenfallende på veien for øyeblikket. Møkkete, med minste hjul og feil spec blir ingen biler fine på p-plassen.. Bilen har størst plass og lader vesentlig fortere enn de andre. Dette veier tungt for mange. Sliter med å finne mangler, men appen stinker og det er en del smårusk i infotainment, ruteplanlegger mm. Noen savner enpedalkjøring, men bilen har desidert best regen.
Tittel: Sv: Mercedes EQC versus Audi e-tron
Skrevet av: LMORlørdag 04. januar 2020, klokken 18:37
Jeg har kjørt begge disse nå et par ganger i løpet av en uke.
Min vurdering er at Audi er bedre komponenter hver for seg, mens delene spiller bedre sammen på EQC, du kan f.eks. selvfølgelig få ACC med rattvarme.., og Parkeringsassistanse med 360 grader kamera. Merkelig at det ikke går på en Audi.

Audi har trådløs CarPlay, men det klarer ikke EQC i 2020.. (litt spesielt å legge telefonen med kabel i på en trådløs lader. (men Audi sin trådløse lading er også spesiell, at noe skal klemme på skjermen på telefonen liker jeg ikke)
Kameraene på Audi har mye bedre oppløsning, stor forskjell.

Tidsinnstilt oppvarming fungerte på Audi, men EQC var det beste jeg har prøvd. Luften var varmere på samme innstilling, sete var oppvarmet!, og rattet var oppvarmet!

Audi sliter med kart og skiltgjenkjenning kombinert med selvkjøring. De 2 BMWene jeg har kjørt de siste årene sliter er par steder, men da er det bare skiltgjenkjenningen, ikke noe stor problem. Men e-tron slet på de de samme stedene, og dermed bremser den ned før en tunnel, og et annet sted fordi den trodde det var et kryss når det var avkjøring, og leser 40 på samme vei litt etter, men det er 70 på veien jeg kjører. Det blir helt ubrukelig, på grensen til farlig. I tillegg vingler den ofte på veien, fra kant til kant.
EQC tolket dette helt annerledes, ingen bremsing før avkjørselen jeg ikke skal ta, leste ikke 40 skiltet, og den vingler ikke slik som Audi.
Oppsummert er selvkjøringen til Audi for meg et leketøy, mens EQC sin kan jeg faktisk bruke.

Når det gjelder lynlading var det stor forskjell i den delen av syklusen som betyr mest. Under samme forhold, samme temperatur ute og i batteriet, ville Audi etter min beregning brukt ca 50min fra 0 til 100% (70kW i gjennomsnitt fra 70-100%), mens EQC ville brukt mer enn 80min (30kW i gjennomsnitt fra 70-100%)
Det var lettere å holde seg varm i bilen med EQC enn med e-tron under ladingen. Men det kan være jeg ikke visste hvordan jeg skulle gjøre, men det burde ikke være så vanskelig.

Audi har litt bedre plass, men vi satt bedre i EQC. Audi er finere på utsiden, men EQC er finere på innsiden, bortsett fra at den mangle det flotte lyset i setebeltfestene i baksetet til Audi.

EQC gir mye utstyr for pengene, men Audi har flere valg, men da blir det også mye dyrere.

Liker at Audi kan leveres med ladeluke på begge sider, og det er en nytelse å se dem åpne seg, men EQC sin løsning er enklere og mest sannsynlig mer robust. Ladeluken på min i3 har frosset et par ganger, både åpen og lukket. Mye stress begge deler. Tror EQC sin løsning er mindre utsatt, men håper Audi sin løsning er oppvarmet, ellers tror jeg den er mer utsatt.

Audi kan spyle ryggekamera, men EQC skjuler dette bak en luke. Men når det -20 grader ute fungerer kanskje ikke noen av disse løsningene?

Oppdaterer hvis jeg kommer på noe mer av betydning.
Tittel: Sv: Mercedes EQC versus Audi e-tron
Skrevet av: 4Matic Fanaticlørdag 04. januar 2020, klokken 19:26
Sitat fra: LMOR på lørdag 04. januar 2020, klokken 18:37
..Audi kan spyle ryggekamera, men EQC skjuler dette bak en luke. Men når det -20 grader ute fungerer kanskje ikke noen av disse løsningene?
Tipper MB sin funker samme hvor kaldt det er, tilsvarende løsning som VW. 
Linsa på eGolf'en min var like ren da jeg solgte den etter 4 år og 91000km så da bilen var ny.
Hater åpne ryggekamera, 5min på våte veier med Leaf eller I-Pace så ser du bare skygger når du skal rygge.
Tittel: Sv: Mercedes EQC versus Audi e-tron
Skrevet av: Trond.mfredag 15. mai 2020, klokken 07:31
Jeg sliter med å bestemme meg for om EQC eller e-tron er det beste valget hvis jeg skal beholde bilen i flere år.  Det blir slitsomt i lengden å stadig bytte til noe nytt og bedre. Om jeg klarer det gjenstår å se 😉

Synes vel ikke det er tvil om at e-tron framstår som et mer komplett bil. Den er større og mer avansert (luftfjæring), men størrelse og kompleksitet kan også være en ulempe. e-tron virker på ingen måte som en feilfri bil, men 5 års garanti gir jo tryggehet rent økonomisk. Men det er irriterende hvis de aldri klarer å levere en stabil kommunikasjon mot bilen, selv om det ikke er kritisk. Batterikapasitet og ladehastighet er klart bedre enn EQC, og i praksis virker det som om rekkevidden for e-tron er noe bedre enn EQC.  Men EQC har bedre rekkevidde enn e-tron 50, mens den prismessig ligger mellom 50 og 55 i pris. Det store minus med EQC er lbakkeklaring som en vanlig personbil, men for de fleste tistrekkelig.

De fordelene jeg ser med EQC for mitt behov er:

Mindre fysisk størrelse
Litt mer sportslig kjøre- styrefølelse + sportsratt
Ryggekamera med deksel
Elektrisk hengerfeste
Attraktiv pris (AMG edition fra mai 2020)
App som virker (tror jeg)


Tittel: Sv: Mercedes EQC versus Audi e-tron
Skrevet av: Amatørenfredag 15. mai 2020, klokken 09:07
Sitat fra: TM på fredag 15. mai 2020, klokken 07:31
Men det er irriterende hvis de aldri klarer å levere en stabil kommunikasjon mot bilen, selv om det ikke er kritisk.

Hadde vår e-tron 50 Advanced Business inne for SW fiks av kommunikasjonsmodulen på mandag. VAG var litt uheldig med nedetid på servere da jeg hentet bilen ved lunsj så kommunikasjonen sviktet da jeg skulle teste.

Derimot så har app virket helt eksemplarisk fra tirsdag og frem til i dag tidlig. I tillegg så virker for eksempel start av klimatisering mye raskere enn på e-Golfene våre. Imponert over responsen.

Vurderte selv EQC, I-Pace, e-tron 50 eller vente på henholdsvis ID.4 eventuelt Q4 e-tron.

Fordi jeg ville ha bil innen utgangen av 2020 fordi det er bare ut året som EU har godkjent avgiftsfritak, falt de to siste bort.

Lastekapasitet og god bakkeklaring (på grunn av hyttevei av veldig laber stand - i utgangspunktet nedlagt vei) var avgjørende for mitt valg.

Hadde i utgangspunktet reservasjon på en 55, men trakk den da pris gikk opp og blant annet rekkevidde og motorisering gikk ned i forhold til de Audi solgte inn før lansering.

Da e-tron 50 ble lansert så var det ikke så lenge til ene poden skulle overta e-Golfen jeg kjørte (e-up!en hadde for kort rekkevidde for pendlingen han skal ha fra høsten. Det ble da e-tron 50 da jeg ønsket noe bedre og mer anvendelig med tanke på hytteturer. Ble for liten plass i e-Golf. Særlig når jeg trenger å frakte ting til hytten med tanke på oppgradering og vedlikehold.

Måtte ha ladet e-tron 55 på hyttetur også så den lille ekstra ladingen av e-tron 50 klarer jeg og (da) med en prisforskjell på 140.000,- så er det god timesbetaling å velge e-tron 50.


Når det gjelder ditt valg vil jeg anbefale å prøve begge. Finn frem det volumet av bagasje du vanligvis har med og prøvepakk begge bilen. Få lånt bilene så lenge at du sitter lenge i de for å se hvilken som dere er best fornøyd med.

Alt er ikke bare rekkevidde, men også magefølelse for tilfredshet.

Har en kollega som 'maste' om at jeg måtte kjøpe Tesla Model 3 på grunn av den var 'perfekt' spesielt med tanke på rekkevidde. Sedan er et 'ikke tema' for oss og personlig så tiltaler ikke Tesla oss.


Prøv bilene og velg ut fra en blanding av behov og magefølelse.
Tittel: Sv: Mercedes EQC versus Audi e-tron
Skrevet av: turfsurffredag 15. mai 2020, klokken 10:05
Sitat fra: TM på fredag 15. mai 2020, klokken 07:31
Synes vel ikke det er tvil om at e-tron framstår som et mer komplett bil.
Synes de har hver sine svakheter. Personlig hater jeg måten regen blir brukt i etron. Prismessig synes jeg EQC og etron 50 er priset ganske likt i.f.h.t. hva man får for pengene.

Hvis jeg var deg ville jeg valgt den bilen som har minst å irritere seg over. Selv om en bil er ekstremt god på mange områder, så hjelper det ikke hvis man irriterer seg over en eller to ting hver gang man kjører bilen.

Sånn er det med I-Pacen vi kjøpte, den har en del svakheter, men ingen ting som irriterer meg grønn hver gang jeg kjører. Samme opplevde jeg med EQC, ingen kjempeirriterende ting, kunne godt valgt den. Etron derimot var det ett par ting som jeg ikke ville leve med.
Tittel: Sv: Mercedes EQC versus Audi e-tron
Skrevet av: mroekfredag 15. mai 2020, klokken 10:34
Sitat fra: Amatøren på fredag 15. mai 2020, klokken 09:07
Fordi jeg ville ha bil innen utgangen av 2020 fordi det er bare ut året som EU har godkjent avgiftsfritak, falt de to siste bort.

Personlig tror jeg at fritaket vil bli godkjent (av ESA) videreført også ut 2021, men det er jo en mulighet for at norske myndigheter velger å gå inn i en mellomløsning der det blir moms på det beløpet som overstiger en viss sum. Jeg anser det som svært lite sannsynlig at det blir fulle avgifter allerede i 2021, men den som lever får se.

Sitat fra: turfsurf på fredag 15. mai 2020, klokken 10:05
Synes de har hver sine svakheter. Personlig hater jeg måten regen blir brukt i etron. Prismessig synes jeg EQC og etron 50 er priset ganske likt i.f.h.t. hva man får for pengene.

Nysgjerrig på hva som er problemet med regen i e-tron. Jeg har nesten ingen erfaring med elbiler (enda), og har kjørt veldig få (og e-tron er ikke blant dem), så jeg prøver å plukke opp kunnskap/info som best jeg kan.
Tittel: Sv: Mercedes EQC versus Audi e-tron
Skrevet av: Amatørenfredag 15. mai 2020, klokken 13:40
Sitat fra: mroek på fredag 15. mai 2020, klokken 10:34Nysgjerrig på hva som er problemet med regen i e-tron.

I prinsipp ikke problem.

Ulemper:
- Kun to nivåer mot fire som jeg er vant til fra e-Golf.
- Hver gang man slår av ACC så er regenerering også avslått. e-Golf beholder siste bruke nivå.

Fordel:
- Omtrent samme oppbremsing på høyeste nivå som på nivå fire (B) på e-Golf når man slipper effektpedalen.
- I tillegg så er er det ytterligere/kraftigere regenerering når man tråkker på bremsepedalen før mekaniske bremser aktiviseres. Dermed får man mer strøm til batteriet i stedet for varmetap i bremsene.
- Enklere å justere regenereringsnivå med 'padder' på rattet i forhold til e-Golf som har justering med girstangen (tilsvarende som Golfer med automatgir har).


Personlig skulle jeg ønsket ytterligere regenerering når effektpedalen slippes (enda mer lik enpedal kjøring).

Sammenlignet med e-Golf da det er den jeg 'kommer fra' og kjenner ikke EQC.
Tittel: Sv: Mercedes EQC versus Audi e-tron
Skrevet av: turfsurflørdag 16. mai 2020, klokken 13:54
Sitat fra: mroek på fredag 15. mai 2020, klokken 10:34

Nysgjerrig på hva som er problemet med regen i e-tron. Jeg har nesten ingen erfaring med elbiler (enda), og har kjørt veldig få (og e-tron er ikke blant dem), så jeg prøver å plukke opp kunnskap/info som best jeg kan.
Hovedsaklig det at den ikke kan stå på høy regen permanent når man tar foten av wattpedalen. Dvs regen innstillingen nullstilles hele tiden av forskjellige årsaker, og så er det ikke mulig å få maks regen uten å bruk bremsepedalen.
Tittel: Sv: Mercedes EQC versus Audi e-tron
Skrevet av: mroeklørdag 16. mai 2020, klokken 14:00
Sitat fra: turfsurf på lørdag 16. mai 2020, klokken 13:54
Sitat fra: mroek på fredag 15. mai 2020, klokken 10:34

Nysgjerrig på hva som er problemet med regen i e-tron. Jeg har nesten ingen erfaring med elbiler (enda), og har kjørt veldig få (og e-tron er ikke blant dem), så jeg prøver å plukke opp kunnskap/info som best jeg kan.
Hovedsaklig det at den ikke kan stå på høy regen permanent når man tar foten av wattpedalen. Dvs regen innstillingen nullstilles hele tiden av forskjellige årsaker, og så er det ikke mulig å få maks regen uten å bruk bremsepedalen.

Ok, da er jeg veldig enig. Det minner meg litt om hvordan VAG-gjengen programmerer DSG-kassene sine. Man kan velge manuell, men om man legger seg opp i turtallssperren, så girer den likevel opp. Helt pappskalle, har jeg valgt manuell så er det mitt valg, og automatikken kan holde fingrene av fatet.
Tittel: Sv: Mercedes EQC versus Audi e-tron
Skrevet av: Amatørenlørdag 16. mai 2020, klokken 14:12
Sitat fra: turfsurf på lørdag 16. mai 2020, klokken 13:54
Hovedsaklig det at den ikke kan stå på høy regen permanent når man tar foten av wattpedalen. Dvs regen innstillingen nullstilles hele tiden av forskjellige årsaker, og så er det ikke mulig å få maks regen uten å bruk bremsepedalen.

Da har du ikke gått inn i MMI og slått av den funksjonen. Noe av det første jeg gjorde.

Eneste gangen regenerering er uønsket av, er når jeg slår av ACC. Med endret innstilling så er regenerering på etter bruk av både effektpedalen og bremsepedalen. 😉

Med maks innstilling på regenerering så bremser e-tron omtrent like mye som e-Golf gjør i 'B' (nivå fire). I tillegg så har den ytterligere regenerering ved bruk av bremsepedalen før mekaniske bremser brukes.
Tittel: Sv: Mercedes EQC versus Audi e-tron
Skrevet av: Øyvind.hlørdag 16. mai 2020, klokken 14:15
Sitat fra: turfsurf på lørdag 16. mai 2020, klokken 13:54
Sitat fra: mroek på fredag 15. mai 2020, klokken 10:34

Nysgjerrig på hva som er problemet med regen i e-tron. Jeg har nesten ingen erfaring med elbiler (enda), og har kjørt veldig få (og e-tron er ikke blant dem), så jeg prøver å plukke opp kunnskap/info som best jeg kan.
Hovedsaklig det at den ikke kan stå på høy regen permanent når man tar foten av wattpedalen. Dvs regen innstillingen nullstilles hele tiden av forskjellige årsaker, og så er det ikke mulig å få maks regen uten å bruk bremsepedalen.
Mitt største ankepunkt er at regenereringen er veldig svakt, selv på høyeste nivå. Og automatikken var uforutsigbar og gjorde en del feil når jeg testet den, som førte til at jeg måtte hoppe over på bremsen når jeg ikke ønsket det.
Tittel: Sv: Mercedes EQC versus Audi e-tron
Skrevet av: No-namelørdag 16. mai 2020, klokken 14:23
Tror det er veldig smak og behag.  Jeg vil absolutt ikke ha bremsen på hver gang jeg løfter foten av "gassen" . Synes det bare er irriterende og gir veldig ubehagelig kjøreopplevelse både for meg og passasjerer.  Hos meg er regen av, og ser ingen problem med det da bilen regenererer først ved bruk av bremsen uansett.
Tittel: Sv: Mercedes EQC versus Audi e-tron
Skrevet av: Øyvind.hlørdag 16. mai 2020, klokken 15:25
Det er din egen pedalbevegelse som avgjør regenerering. Det skal ikke være nødvendig å kjøre ubehagelig bare fordi du slipper å flytte foten over til bremsen.
Tittel: Sv: Mercedes EQC versus Audi e-tron
Skrevet av: No-namelørdag 16. mai 2020, klokken 15:31
Sitte der å "jage" etter dette punktet med gassen eller flytte foten blir smakssak. For meg funker det andre bedre. For meg..
Tittel: Sv: Mercedes EQC versus Audi e-tron
Skrevet av: Øyvind.hlørdag 16. mai 2020, klokken 15:43
Ja noen vil holde foten i ro. Andre vil flytte mellom pedaler.
Faktum er at den ikke lar deg velge. Det kunne de ordnet med sw.
Tittel: Sv: Mercedes EQC versus Audi e-tron
Skrevet av: turfsurflørdag 16. mai 2020, klokken 16:52
Sitat fra: No-name på lørdag 16. mai 2020, klokken 15:31
Sitte der å "jage" etter dette punktet med gassen eller flytte foten blir smakssak. For meg funker det andre bedre. For meg..
Synes du det er vanskelig å ha riktig pådrag og? Dette er jo akkurat samme bevegelsen.
Tittel: Sv: Mercedes EQC versus Audi e-tron
Skrevet av: turfsurflørdag 16. mai 2020, klokken 16:55
Sitat fra: Amatøren på lørdag 16. mai 2020, klokken 14:12

Eneste gangen regenerering er uønsket av, er når jeg slår av ACC. Med endret innstilling så er regenerering på etter bruk av både effektpedalen og bremsepedalen.

Med maks innstilling på regenerering så bremser e-tron omtrent like mye som e-Golf gjør i 'B' (nivå fire). I tillegg så har den ytterligere regenerering ved bruk av bremsepedalen før mekaniske bremser brukes.
Akkurat, den nullstiller regen etter bruk av ACC. Husker jeg ikke feil er det nullstilt ved oppstart og?

Og som du bekrefter, all regen er ikke tilgjengelig med enpedal.
Tittel: Sv: Mercedes EQC versus Audi e-tron
Skrevet av: No-namelørdag 16. mai 2020, klokken 17:19
Sitat fra: turfsurf på lørdag 16. mai 2020, klokken 16:52
Sitat fra: No-name på lørdag 16. mai 2020, klokken 15:31
Sitte der å "jage" etter dette punktet med gassen eller flytte foten blir smakssak. For meg funker det andre bedre. For meg..
Synes du det er vanskelig å ha riktig pådrag og? Dette er jo akkurat samme bevegelsen.

Liker ikke enpedals kjøring, sånn er det bare..
Tittel: Sv: Mercedes EQC versus Audi e-tron
Skrevet av: Amatørenlørdag 16. mai 2020, klokken 18:33
@turfsurf: Ja og ja. Regenerering av etter bruk av ACC og av når bilen slås på. Siste er jeg vant til fra e-Golf og ser ikke på noe stort problem.

At ikke all regenerering er tilgjengelig fra å slippe opp effektpedalen er ikke største problemet da trinn to er omtrent som nivå fire (B) på e-Golf og det er ganske kraftig og holder til det meste av kjøring. Selvfølgelig skulle også jeg ønske at mer, helst alt, hadde vært tilgjengelig når effektpedalen slippes opp. Ikke på nivå to, men med ytterligere to nivåer å velg.


@No-name: Selv har jeg ikke problem med å få til jevn kjøring med regenerering. Selvfølgelig går dette ut på hva man selv liker og dermed venner seg til. Alle er forskjellige og det velger vi bil etter (ut fra egne kompromisser), noe jeg også respekterer. e-tron kan fint 'seile' uten regenerering for de som ønsker det.



Generel: Med tanke på e-tron så synes jeg det er tåpelige at bilen leveres ut med oppsett så regenerering går av med en gang man har vært borti effektpedalen eller bremsepedalen for de som setter på regenerering vil jo gjerne ha det på. Heldigvis fant jeg raskt ut hvordan jeg fikk det koblet ut (litt Google søk).
Tittel: Sv: Mercedes EQC versus Audi e-tron
Skrevet av: jkirkebolørdag 16. mai 2020, klokken 21:19
Sitat fra: Amatøren på lørdag 16. mai 2020, klokken 18:33
@turfsurf: Ja og ja. Regenerering av etter bruk av ACC og av når bilen slås på. Siste er jeg vant til fra e-Golf og ser ikke på noe stort problem.

Irriterende. Burde være mulig å ha den på når man starter bilen.

Hva med vanlig CC, går regen av etter bruk av det også?
Tittel: Sv: Mercedes EQC versus Audi e-tron
Skrevet av: Counterpointersøndag 17. mai 2020, klokken 00:08
Regen eller seiling er egen kranglekategori  hvor de fleste ikke klarer å se at noe annet enn egne preferanser er best

E-tron har egentlig forutsetninger for å kunne være best for både regen og seilefantaster, men svikter på innstillinger.
E-Golf har begge innstillinger, men ikke kraftig nok regen.
Tesla har ikke innstillinger for seiling.
EQC må stilles inn hver gang.

Her må en velge bil etter preferansen.

Rart at ingen av produsentene vil lage en variant av valg av regen/seiling som er enkel og raskt tilgjengelig.
Tittel: Sv: Mercedes EQC versus Audi e-tron
Skrevet av: pstsøndag 14. juni 2020, klokken 16:00
Hvis man bortser fra regen-egenskaper som hovedkriterium ( noe som naturligvis er viktig for elbil-veteranene som nok er mer " elbil " enn oss noviser :-) og konsentrerer seg om generelle biltestkriterier anbefaler jeg sammenligningstesten på autobild.de hvor tysk upartiskhet skiller Tesla Model X , e-tron 55 og Mercedes EQC fra hverandre - sikkert fra før Porsche Taycan kom på markedet, men likevel...
Tittel: Sv: Mercedes EQC versus Audi e-tron
Skrevet av: Øyvind.hsøndag 14. juni 2020, klokken 20:14
Sist jeg leste en tysk test av den trioen kåret de E-tron til vinner på bagasjeplass over Model X. So much for tysk "upartisk" :D Usikker på om det var Autobild eller en annen tysk publikasjon.

Når det gjelder tester generelt avhenger det av hva journalistene vektlegger. Noen ganger vinner Model X, noen ganger E-tron, noen ganger Ipace og noen ganger EQC. Det mest matnyttige er å lese vurderingene fremfor kåringen, for de er gode på forskjellige områder. For noen vil E-tron være å foretrekke, for andre EQC eller Model X. Og jornalistene er i blant helt på bærtur, vektlegger merkelige ting eller trekker for ting som egentlig ikke skulle vært trukket for (eks test der Ipace fikk mye kritikk pga problem med enkelte hurtigladere i England). Det viktigste er å selv prøvekjøre bilene og velge den en selv liker best, istedenfor å stirre seg blind på tester der bilen en selv har valgt "vant". Når jeg ikke trengte plassen/7 seter i Model X og modererte kravene til infotainment ned på tysk nivå var det EQC som ble det klart beste valget for meg. Bedre å kjøre, meget komfortabel, best infotainment av de tyske bilene, nok plass, bakkeklaring til både hverdags og fjellturer og en sluttpris sikkert 120-150.000,- under tilsvarende E-tron gjorde valget enkelt. Når bilen som ga best følelse bak rattet ble såpass mye rimeligere kunne jeg ikke vært mer fornøyd :)
Tittel: Sv: Mercedes EQC versus Audi e-tron
Skrevet av: Amatørenmandag 15. juni 2020, klokken 08:45
Flott innlegg Øyvind.h som viser hvor viktig det er å lese fakta om bilen og ikke bare konklusjonen.

Stusser bare på en ting:
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 14. juni 2020, klokken 20:14
... bakkeklaring til både hverdags og fjellturer...

Flott at det er bra nok til deg, men det var nettopp den som var medvirkende årsak til at vi ikke valgte den.

Med bakkeklaring på kun 9,7 cm (https://www.tv2.no/a/10618259/) (målt til 14 cm av publikum ved visning av bilen)

Sitat fra: BroomIfølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) er denne bare på 9,7 centimeter. Det samme tallet har tyske Auto Motor und Sport kommer frem til.

Vår e-Golf har ca 14,3 cm bakkeklaring (fra Volkswagen e-Golf brosjyre på nett), sannsynligvis betydelig mindre med tre personer og noe bagasje, så det blir for lavt på den siste (kjerre)veien til hytten.

Så bakkeklaring i kombinasjon med bagasjeplass ble det e-tron på oss. Offeret noe rekkevidde som følge av prisforskjellen mellom 50 og 55. Må uansett lade på hytteturer (har ikke strøm på hytten og i 500 m fra parkering til hytten).
Tittel: Sv: Mercedes EQC versus Audi e-tron
Skrevet av: Øyvind.hmandag 15. juni 2020, klokken 10:12
Sitat fra: Amatøren på mandag 15. juni 2020, klokken 08:45
Flott innlegg Øyvind.h som viser hvor viktig det er å lese fakta om bilen og ikke bare konklusjonen.

Stusser bare på en ting:
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 14. juni 2020, klokken 20:14
... bakkeklaring til både hverdags og fjellturer...

Flott at det er bra nok til deg, men det var nettopp den som var medvirkende årsak til at vi ikke valgte den.

Fokuset på bakkeklaring har vært helt ekstremt for EQC. Noe av skylda for det ligger hos Mercedes som markedsfører bilen som SUV/offroad. Men i praksis har den helt ordinær personbilhøyde. I tillegg har den luftunderstell bak, så den siger naturlig ikke like mye sammen som personbiler med ferielast.

Elbilforeningen målte den vel til ca 15cm. Når jeg sjekket på visning virker det som 14-15cm stemmer. Mulig 9,7 er under de aero-flappene som sitter foran hjulene? Får dessverre ikke sjekket da bilen min ble påkjørt etter 2 ukers eierskap og er inne for bytte av bakluke denne uken.

Det er selvfølgelig en del som har hytte der personbil ikke kommer frem uten å heves med luftunderstell. Da må EQC utgå. Men nå har jeg testet bilen opp kjerreveiene på fjellet med kraftig telehiv, vårløsnings-ujevnheter, pukk-etterfylling osv. Har også testet den ned krappe innkjørsler hjemme og hos familie. Og det har vært helt problemfritt alle steder så langt. Det er ikke noen offroader på noen som helst måte, men å kjøre på brøytede kjerre/grusveier rundt alle store norske skidestinasjoner fremstår som helt problemfritt. Har en hytte med dype kjørespor, dårlig brøyting osv ser jeg absolutt poenget med å droppe bilen, for laveste punkt er midt mellom bakhjulene. Typisk ugunstig mtp dype kjerrespor. Men jeg tror ikke det berører særlig andel av bilkjøperne, selv om mange fokuserer på dette.
Tittel: Sv: Mercedes EQC versus Audi e-tron
Skrevet av: pstmandag 15. juni 2020, klokken 10:26
Rettelse !  ;D :
Testen ( og mange andre relevante videoer ) ligger på vox.de ( MENU - Sendungen - AUTOMOBIL - VIDEOS ).
Beklager ;
( AUTOMOBIL på VOX.DE  het tidligere Auto, Motor und Sport TV ).
Tittel: Sv: Mercedes EQC versus Audi e-tron
Skrevet av: Maxwell_400tirsdag 16. juni 2020, klokken 10:04
For min del var valget enkelt, EQC ville ikke ha vært aktuelt pga. manglende bakkeklaring, det er ganske ofte jeg har hevet Jaguaren til offroad høyde pga. dårlige grus (og asfalt!) veier. Når en kjører på dårlige grusveier piskes grusen opp under bilen og lager masse leven, heves bilen forsvinner mye av det. Etron'en falt ut fordi jeg synes Jaguaren var bedre å kjøre og for meg så var forskjellen i innvendig plass såpass marginal at valget falt på Jaguar. Et stort pluss er at den også er mindre utvendig som gjør den lettere å håndtere. Tror jeg kun har dratt tyngre henger enn 750kg 3ggr. i løpet av 30år så for meg er heller ikke det et problem.
Tittel: Sv: Mercedes EQC versus Audi e-tron
Skrevet av: Øyvind.htirsdag 16. juni 2020, klokken 10:12
Ipace har veldig god plass innvendig, ytre mål tatt i betraktning. Den får også mye skryt for kjørefølelse. Eneste som trekker ned er vel noe mer støy enn de tyske alternativene, men sikkert helt levelig i Jag`en også :)
Norge er stort og det er tydeligvis en del veier der personbiler ikke kommer frem.
Husker jeg brukte heve-funksjonen nå og da i Model X`en, men for min del har det nok vært primært "for å være på den sikre siden" fremfor faktisk nødvendig basert på bruk av EQC`en så langt. Den kommer jo tydeligvis frem over alt uten problemer selv om den ikke kan heves, på destinasjoner og veier der jeg bruker den.
Knatring fra grus hører jeg ikke noe til i EQC`en, selv ikke på kjerreveiene på fjellet. Antakelig pga plast under og den meget gode støydempingen. Knatring fra grus hørte jeg derimot godt i Model X`en, spesielt før skvettlapper ble satt på. Skvettlapper var 100% nødvendig på den bilen.
Tittel: Sv: Mercedes EQC versus Audi e-tron
Skrevet av: turfsurftirsdag 16. juni 2020, klokken 15:02
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 16. juni 2020, klokken 10:12
Husker jeg brukte heve-funksjonen nå og da i Model X`en, men for min del har det nok vært primært "for å være på den sikre siden" fremfor faktisk nødvendig basert på bruk av EQC`en så langt.
Selv har jeg stort sett hatt behov for heving når vi kjører opp til hytta på ubrøytede veier om vinteren. Kom opp med Model X med 30cm våt snø, tror ikke jeg ville prøvd den øvelsen med EQC. Kan bli like spennende med TMY, så vurderer derfor å beholde I-Pace i stedet for i3.
Tittel: Sv: Mercedes EQC versus Audi e-tron
Skrevet av: Øyvind.htirsdag 16. juni 2020, klokken 15:42
Ja er ikke alle hytteområder som brøytes like ofte. På større destinasjoner er det stort sett ganske ryddig brøyteregime. Der jeg har hytte er det en lokal bonde som holder veiene ryddet på vinteren. Problemene der i vinter oppstod når det var snøstorm og han ikke rakk å ta unna kontinuerlig. Men selv da var ikke problemet de kanskje 10cm som lå på veien. Problemet var snøskavler på opptil 70-100cm som føyket over veien et par utsatte steder hvor vinden herjet mer fritt. Heldigvis en mer skjermet bakvei en kan ta istedenfor de mest utsatte 100 meterne. Måtte ta den veien selv med en Opel Vivaro leiebil i vinter når jeg var der oppe med jobben. Bånn gass og godt driv gjennom de små skavlene gikk på håret med 2wd :D Har også trukket opp noen biler i løpet av de siste to sesongene, men det har vært pga 2wd og utkjøring. Ikke bakkeklaring.
Tittel: Sv: Mercedes EQC versus Audi e-tron
Skrevet av: Tor Erikonsdag 12. august 2020, klokken 13:18
Kan du si noe om rekkevidde på EQC kontra Model X og S90D du har hatt? Savner du superladerne veldig, eller går det fint uten?
Vurderer en EQC etter prøvekjøring. Utrolig behagelig bil. Har hatt Tesla før, S og 3, og derfor veldig usikker på rekkevidden, spesielt vinter. Vi har hytte som ligger 1000 moh med ca 20 mil kjøring. Bør jeg være forberedt på ekstra lading på de kaldeste dagene, eller dager med mye snø etc i veibanen?
Tittel: Sv: Mercedes EQC versus Audi e-tron
Skrevet av: Øyvind.honsdag 12. august 2020, klokken 13:51
Foreløpig virker rekkevidden bedre enn X90D. Muligens lavere enn S90D.

Ladere - tja, har ikke så mye behov for hurtiglading. Siden jeg fikk bilen i mai har jeg hurtigladet to ganger. En gang bare for å prøve, og en gang som viste seg å egentlig ikke være nødvendig.
Supercharger er klart bedre og enklere enn kommerse ladere, men det går greit. Om to uker skal jeg kjøre tur/retur Oslo-Bergen på en dag. Da får jeg testet kommerse ladere litt mer :)

20 mil og 1000 meter høres helt problemfritt ut. Rekkevidden faller på vinteren, men bilen er godt isolert og har varmepumpe. Jeg forventer at differansen mot X90D står seg godt på vinteren også.

Forbruk avhenger en del av rute og retning. På vei hjem fra hytta sist gikk det 48%. På vei opp går det typisk 60-65% eller noe rundt der nå. Det er 20-21 mil og hytta ligger på 800 meter (bor på 100 meter så 700 meter netto opp). Har stort sett motorvei med 100/110 til hytta og kjører ikke som en sinke, så det skal vanskelig gjøres å finne en rute som bruker mer strøm enn den jeg kjører.
Hadde jeg kjørt pent på Rv4 skulle jeg nok klart tur/retur på sommeren om det var målet.
Tittel: Sv: Mercedes EQC versus Audi e-tron
Skrevet av: Tor Erikonsdag 12. august 2020, klokken 14:31
Takk for rask svar! Om du føler for det så oppdater gjerne rundt turen til Bergen :)
Det er ikke mye lang kjøring på oss heller bortsett fra en tur til Frankrike for 3 år siden i en 70d. Ellers noe på Vestlandet i disse tider, men nå i en diesel bil.
Står veldig mellom denne eller Model Y (performance) som jeg har reservert. Men ble veldig overbevist etter en tur i EQC. Og jeg er litt skeptisk til komfort i Model Y, som betyr mye for en familie på 4 + hund.
Ser du har en Model Y til bestilling. Tror du EQC blir byttet ut med den?
Tittel: Sv: Mercedes EQC versus Audi e-tron
Skrevet av: Øyvind.honsdag 12. august 2020, klokken 17:10
Kommer sikkert en rapport fra den turen, for tur-retur Bergen på en dag blir en artig øvelse :)

Angående Y'en - veldig usikker må jeg si.
Så langt har Eqc'en levert bra. Den er veldig god å kjøre, mest stillegående av alle elbilene, lader raskt nok for mitt behov og har plass nok.
Y'en er en del rimeligere og har veldig stort bagasjerom. Infotainment, app og ladenettverk er også bra. Ytelsene er også relativt rå. Men jeg vil nok vurdere en ettermarked HUD løsning samt støydemping om jeg bytter.

Det eneste jeg virkelig ikke savner når vinteren kommer er rammeløse vinduer og dørhåndtak-løsningen. Det vil nok også komme på en ledbar, for å kompensere for manglende multibeam fra eqc'en. Multibeam er utrolig bra.
Tittel: Sv: Mercedes EQC versus Audi e-tron
Skrevet av: Tor Erikonsdag 12. august 2020, klokken 19:02
Jeg savner heller ikke de rammeløse dørerene og håndtakene. Det er kanskje det mest irriterende med bilen. Får håpe de tar til fornuft en dag. Må bare se om ladenettverk og rekkevidde veier opp for det. Men kanskje øverst på ønskelisten nå er kjørekomfort. Der er EQC midt i blinken.
Tittel: Sv: Mercedes EQC versus Audi e-tron
Skrevet av: castortroymandag 02. november 2020, klokken 14:06
Eier både EQC og E tron og synes bilene har gode og dårlige sider. Ingen er perfekte eller veldig dårlige, men tilbyr gode totalpakker på hver sin måte.

Audi E tron er en av de største elektriske SUVene, og bilen tar seg godt ut inn- og utvendig. Den er stor og ruvende, men kanskje litt traust i designet. Dette var den eneste SUVen bortsett fra Tesla X, hvor jeg kunne få inn et stort bur til hund, og som lang person på ca 192, så setter jeg pris på god plass for hodet og beina både foran og bak. Interiøret er best av alle konkurrentene, dette er hva man forventer fra en typisk Audi/BMW/Mercedes.

Audien føles stor og mektig på veien, litt treg fra stillestående, men overraskende sprek allerede fra 50 km/t. Der er den faktisk sprekere en Mercedesen som slår audien fra stillestående. Luft og adaptiv fjæring gir meg premium følelse, og den svever over både gode og dårlige veier. Den såkalte trikkelyden er litt irriterende, i visse hastigheter. Audien er kanskje den mest komplette bilen, men den koster deretter.

Mercedes EQC er litt i minste laget for store personer, eller de med behov for å frakte mye bagasje. Eksteriøret er kanskje det peneste på markedet, men føles og ser ut som en småbil i forhold til E tron. Der Audien føles traust virker denne kanskje litt for feminin i formene.

Interiøret på EQC skuffet meg noe, minner om en Kia/Toyota, der audien oser premium. Plankeskjerm og luftedyser som minner om en VHS spiller trekker ned. EQC har ikke trikkelyd som audien, men mangel på luft/fjæring gjør at bilen er hard på dårlige veier, og interiøret kan skrangle noe over hull. Dette irriterer meg på samme måte som trikkelyden i Audien irriterer meg også.

Mercedesen er et godt kjøp, der du får "alt" utstyr for ca 700 000, og den har det fine elektriske innfellbare hengerfestet jeg savner på audien.
Tittel: Sv: Mercedes EQC versus Audi e-tron
Skrevet av: Øyvind.hmandag 02. november 2020, klokken 14:50
Interessante betraktninger. Registrerer at dine vurderinger er i totalt andre enden av skalaen ift hva biltestere rapporterer når de sammenligner bilene, og jeg er svært uenig i flere av betraktningene.
Men heldigvis får folk mene akkurat det de vil. Om du synes EQC`en er som en Kia på interiørsiden og er hard og skranglete så er jo det din opplevelse :) Kan ikke si jeg kjenner meg igjen, heldigvis. Og jeg har brukt en god del tid i begge bilene, selv om jeg ikke eier begge to parallelt. Der E-tron primært vinner er de ekstra literne i bagasjerommet samt noe utstyr en ikke får på EQC`en. Målinger av kupeen har vist at den opplevde forskjellen er større enn den reelle. Men E-tron er hakket bedre egnet for 4 voksne tror jeg. Ingen av dem er egnet for 5.
Eksteriørt synes jeg E-tron er hakket finere etter min smak, men den ruver mer eksteriørt enn interiørt. Begge er relativt trauste tvers igjennom. E-tron har høyre forbruk, men hurtiglader vesentlig raskere. EQC er 14cm kortere, så relativt like størrelsesmessig. Det en del dog setter pris på som du ikke nevner, er at E-tron har luft både foran og bak og derfor kan heves for de som har ekstremt krøkkete vei til hytta eller vil ta bilen semi offroad. EQC har bare luft bak og har høyde som en personbil. Dermed blir det ikke bilen for spesielle behov, dessverre.

Her er nyeste sammenligningstest, denne gangen fra Tiff Needell. Klarer ikke bli enige de heller :)
https://www.youtube.com/watch?v=WsQkApkCrsA


Tittel: Sv: Mercedes EQC versus Audi e-tron
Skrevet av: castortroymandag 02. november 2020, klokken 15:23
Ja det er ikke lett å bli en enige  :D Jeg hadde først Audi E tron hvor jeg elsket komforten, men mislikte trikkelyd og klønete henger. Da jeg kjøpte EQC ble jeg skuffet over komforten, men elsket at den var lettkjørt og rask i bytrafikken. Som nåværende eier av begge kan jeg lett gi dem både ris og ros.

Dette er uansett småplukk, siden disse to bilene er etter min mening de to beste på markedet idag. begge står til terningkast 6, men irriterer meg likevel over noe siden de er ganske så kostbare.

Må le av alle diskusjonene her og på facebook. De som har E tron vil forsvare den og overse feil, akkurat som eiere av EQC. De som har Audi føler vel de har den beste bilen og vil ikke vedgå den har noen feil sammenlignet med den billigere EQCen. Samtidig har EQC eiere kanskje ikke råd til E tron, og vil dømme den hardt på feil, selv om noen kanskje skulle ønske de hadde den.

Når det gjelder plass føler jeg EQC er mindre, noe også målene tilsier. Min samboer på 165 cm, opplevde begge bilene som veldig store  :D Vekten på EQC er også veldig høy, selv om den kamuflerer det bedre en Audien.
Tittel: Sv: Mercedes EQC versus Audi e-tron
Skrevet av: Øyvind.hmandag 02. november 2020, klokken 16:12
Kommer nok aldri over at folk forsvarer det de selv eier og bruker. Men så er det jo også gjerne slik at det en misliker når en prøvekjører, er noe en lærer seg å like over tid. Eller lærer seg å leve med. Det er en del fra Model X`en jeg gruet meg til å være foruten ved overgang til tysk bil, men i praksis går det helt greit.

Interessant nok fra testen jeg la ut ville de ikke ha hverken EQC eller E-tron. Han ene ville ikke ha noen av dem, mens den andre ville ha Ipace :D De mente Audien hadde stivere understell, men ikke enige om hvem som la seg mest over i svingene. De ble heller ikke enige om interiør, men de virket enige om at EQC var mest komfortabel, lettkjørt og mest stillegående, noe som stemmer med egen erfaring, støymålinger og andre tester.

Prismessig er det jo nesten knockout, der jeg fikk EQC`en for drøyt 700 mens E-tron ender på rundt 820-840 (fordi jeg ikke klarer å kvalifisere for rabatt på noen måte). Hadde prisen vært lik hadde situasjonen vært en annen. Da er jeg i tvil ift hvilken jeg ville gått for. Greit nok at jeg synes EQC`en er bedre å kjøre, mer komfortabel, mer stillegående og tilsynaltende færre feil. Men Audis 360-kamera er ganske rått, det hadde vært fint med noen liter ekstra bagasjeplass, og det hadde vært fint med luft på forakselen også. Raskere lading er også en fin bonus, selv om jeg blir litt skeptisk til batteriets levetid med så aggressiv ladekurve, og i praksis har det omtrent aldri noen effekt på pausens lengde på mine turer. Kanskje et par ganger i løpet av forventet eierskap, roughly.
Rett og slett gode på forskjellige områder.
Manuelt vs el hengerfeste kjenner jeg at ikke er helt avgjørende for min del. Det står stort sett ute av diverse årsaker. Hadde manuelt på Model X`en, og det eneste som bekymret nå og da var om det kom til å korrodere fast. Men det gjorde det ikke den perioden jeg hadde den.

Tittel: Sv: Mercedes EQC versus Audi e-tron
Skrevet av: castortroymandag 02. november 2020, klokken 16:30
Snakker om tesla... Jeg savner både min model 3 og X til tider. Spesielt da jeg sto med EQC i helgen og skulle lade på Circle K. Tesla hadde vel 40 ladere, og 10 var i bruk. Ionitys 3 ladere var fylt opp av 2 E tron og en Leaf, mens 3 andre sto i kø. Fortsatt irriterer jeg meg over korte ladeledninger til E tron, mens på EQC går dette greit.

Da jeg kjøpte e tron, synes jeg prisen var høy allerede fra starten. Jeg innhentet tilbud på telefon og mail, samt personlig fra 12-15 forhandlere. Prisene spriket fra 850 000 til 895 000 for samme bil. Noen ga meg ikke engang vinterhjul rabattert. Rabattene var fra 0-45 000 kroner.

Da jeg bestilte EQC var jeg glad for at jeg kunne få en komplett bil til ca 700 000 kroner. Vinterdekk var trukket fra, og jeg spurte om rattvarme som også kunne rabatteres bort i samme slengen. EQC ga meg følelsen av å ha gjort en skikkelig god deal, selv om 700 000 også er veldig mye penger.
Tittel: Sv: Mercedes EQC versus Audi e-tron
Skrevet av: Øyvind.hmandag 02. november 2020, klokken 16:55
Ja langtur i Tesla er noe helt eget. Veldimensjonert, forbilledlig enkelt og godt integrert ende til ende. Kona tok uten bekymring både S og X på langtur. EQC`en er hun derimot skeptisk til, og jeg har ikke engang vist henne det enorme app/brikkeveldet jeg har sikret meg med for å kjøre "fleksibelt" rundt. Ionity synes jeg fungerer bra, men det er jo ganske sårbart med så få ladere. Erfaringen så langt er helt grei, i hvert fall for meg som kan gjøre litt research. Kjørte tur-retur Oslo-Bergen på en dag i august med EQC`en, og det gikk problemfritt (litt ladekø på Gol).
Men konas første møte med hurtiglading på langtur var en stopp på Lasses ved Langesund. Venneparet vi var på tur med var eneste bil som ladet på 16 stolper. Vi tok den siste av 3 50kW ladere, hvor blant annet en rimelig irritert i3 eier holdt på leeenge for å få startet lading. Og det er ikke hverken første eller siste gang jeg høflig tilbyr meg å bistå folk som sliter med apper, utgåtte bankkort, BankID identifisering osv.

Men bra du er tålelig godt fornøyd med begge bilene. De er gode på forskjellige områder, og de aller fleste blir godt fornøyde med bilen uansett hvilken en velger. Folk har jo forskjellige preferanser, så noen vil si det er helt essensielt med litt større bagasjerom og luftunderstell. Og de har jo litt forskjellig designfilosofi.

Jeg er nok litt preget av at jeg vurderte E-tron i en tid hvor selgerne var rimelig cocky pga lange ventelister. Selgeren ble overrasket når det han trodde var et salg i boks før han skulle på hyttetur endte med avbestilling. Men da benchmarket jeg E-tron mot Model X, som er en del dyrere og større. Så det var ikke en helt fair sammenligning. I etterkant har jeg benchmarket E-tron mot EQC og Ipace. Da blir bildet et litt annet.
Det jeg dog har merket meg er at i Facebook-gruppen for EQC er det gjennomgående høflig og hyggelig tone. Eierne virker sympatiske og reflekterte. I andre grupper er det mye tøffere og nedlatende tone hvor mye skal feies under teppet.
Tittel: Sv: Mercedes EQC versus Audi e-tron
Skrevet av: castortroymandag 02. november 2020, klokken 17:08
Ja langtur med Tesla går som en lek. Man åpner opp, putter inn lader og er inni bilen igjen på under 10 sekunder. Noen venner og familiemedlemmer som har bestilt seg EQC eller Audi tror disse bilene overgår Tesla på nesten alt, også lademuligheter på langturer. Ingen automatikk i at alt er bedre på tyske biler akkurat. Her vil mange få seg en overraskelse...

Kunne fint sende med svigermor med Teslaen på hurtiglading, litt mer skeptisk til EQC eller E tron, her må man sette seg litt mer inn i ladesystemene.

Hvor lange ventelister ble du forespeilet? Jeg hadde alt fra 9 måneder til 3 måneder på Audi E tron. Husker flere Audi selgere sa; jeg har ikke nok biler å selge, og rabatter kunne man glemme hos flere forhandlere. Slik selgerne så det handlet det mest om å få en plass i køsystemet for å sikre seg en bil.

Jeg elsker både EQC og E tron, foukserer og tenker mest på de gode egenskapene når jeg er ute å kjører de. Når selv en godt utstyrt RAV 4 går for 650-670 000 er fristende for mange å hoppe opp til en EQC. Dette var forøvrig en bil samboeren foreslo som alternativ til EQC.

Når det gjelder forumene er det både på Tesla og E tron er det en ganske skarp tone, der mange er redde for å legge ut spm, og mens andre ikke er redde for å svare frekt tilbake. Man ser stadig innleggene; nå melder jeg meg ut, makan til barnehage, voks opp osv....

EQC er et mindre forum foreløpig, så får håpe de tar med seg den gode kulturen når de etterhvert vokser seg store som de andre forumene. Det blir vel mange nye medlemmer der snart ettersom salget tar seg opp.