Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta

Startet av Leaf_2014, mandag 10. juni 2019, klokken 18:35

« forrige - neste »

Leaf_2014

Leaf 2014

AppleKnocker

Det var også en måte å få hydrogenbilene ut av kollektivfeltet
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Måkemannen

Damn! Nå blir det enda lenger til nærmeste hydrogenstasjon.

Sent fra min Moto G (5S) Plus via Tapatalk



JorgenM

Heldigvis så få hydrogenbiler i Norge at ingen var på stasjonen da det smalt.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Amatøren

Sitat fra: Måkemannen på mandag 10. juni 2019, klokken 19:15
Damn! Nå blir det enda lenger til nærmeste hydrogenstasjon.

De andre av samme type er blitt stengt i følge talsperson hos Uno-X på en nyhetssending.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Chivas

Spent på hva som egentlig har skjedd. Hvis hydrogen har smelt, burde det ikke dratt med seg meste av Sandvika?

Amatøren

For det første så er hydrogenen for delt på flere tanker. Brannvesenet forventer at mer kan gå i luften.

For det andre så produseres hydrogenen lokalt ved bruk av strøm. Dermed er det ikke store kapasiteten. Om trent slik som den i Korsør i Danmark som er omtalt her:


Sitat fra: TU.noDersom fem hydrogenbiler ankommer en fyllestasjon samtidig, er det bare drivstoff nok til fire av dem


Disse sju Hyundai ix35 FCEV vil ikke kunne fylle tanken etter hverandre på denne hydrogenstasjonen i Korsør ved Storebælt. (Bilde: H2 Logic)
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

gigafactory

Sitat fra: Chivas på mandag 10. juni 2019, klokken 19:48
Spent på hva som egentlig har skjedd. Hvis hydrogen har smelt, burde det ikke dratt med seg meste av Sandvika?

Nei, må ikke forveksles med hydrogenbomber  ;D

02jan

Kjørte selv med på E18 Sandvikabrua og kikket ned på flammene ut fra anlegget, kraftige flammer ut av stasjonen, noen metallplater på bakken.

Med vindu og soltak lukket (sort røyk), tenkte jeg litt på at denne stasjonen , var i 4 år plassert 100 meter fra kontorvinduet mitt og mange mennesker daglig gikk forbi (ring 3 Gaustad ), der var det ikke slike hendelser.

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

OhmPaPa

Sitat fra: Amatøren på mandag 10. juni 2019, klokken 19:37

De andre av samme type er blitt stengt i følge talsperson hos Uno-X på en nyhetssending.

Så det betyr vel at alle de 3  for tiden fungerende stasjonene er stengte? Og så er det et par bedriftsanlegg for busser/lastebiler?

Vi får håpe at landets hydrogenbiler har full tank.

Motorwatt

Perspektiv:

Stort strømbrudd i Bergen etter eksplosjon: – Det ristet i hele huset. Trafostasjon eksploderte.
Bybanen ble rammet av strømbruddet. Det ble også Flesland lufthavn, samt områdene Kokstad, Fana og Krokeide. Røyken som oppsto i eksplosjonen kunne sees fra store områder rundt Kokstad søndag.


https://www.tv2.no/a/9657019/
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

JorgenM

Neppe noen som ønsker slike fyllestasjoner i sitt nabolag nå lengre.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Thomas Parsli

Sitat fra: JorgenM på mandag 10. juni 2019, klokken 21:13
Neppe noen som ønsker slike fyllestasjoner i sitt nabolag nå lengre.

Når de måtte stenge E18, kan en jo lure på om den burde vært plasser litt lenger unna landets mest trafikkerte veistrekning...

Men det lå kanskje en "Titanisk" sikkerhetsvurdering bak (slike tanker eksploderer ikke, så det er ikke nødvendig å legge de lenger unna)?
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

jlan

Og hva med dette prosjektet, hvor man skal kjøre flytende hydrogen fra Frankrike til Rogaland for å lage strøm til en ferge som kunne ha ladet på lokal strøm?
https://www.tu.no/artikler/norled-bygger-hydrogenfergen-i-norge/466005
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA