Elbilforum.no

Populære temaer => Elbiler i media => Emne startet av: Leaf_2014 på Mandag 10. Juni 2019, klokken 18:35

Tittel: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: Leaf_2014Mandag 10. Juni 2019, klokken 18:35
Og det var slutten på det hydrogen eventyret.

https://www.budstikka.no/hendelseslogg/nyheter/sandvika/kjempesmell-i-sandvika/s/5-55-870723

https://photos.app.goo.gl/kmcCLY5pvnWBVfix5
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: AppleKnockerMandag 10. Juni 2019, klokken 19:09
Det var også en måte å få hydrogenbilene ut av kollektivfeltet
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: MåkemannenMandag 10. Juni 2019, klokken 19:15
Damn! Nå blir det enda lenger til nærmeste hydrogenstasjon.

Sent fra min Moto G (5S) Plus via Tapatalk

Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: gigafactoryMandag 10. Juni 2019, klokken 19:22

https://photos.app.goo.gl/kmcCLY5pvnWBVfix5

Flott stemningsbilde  :D :+1:
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: JorgenMMandag 10. Juni 2019, klokken 19:23
Heldigvis så få hydrogenbiler i Norge at ingen var på stasjonen da det smalt.
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: AmatørenMandag 10. Juni 2019, klokken 19:37
Damn! Nå blir det enda lenger til nærmeste hydrogenstasjon.

De andre av samme type er blitt stengt i følge talsperson hos Uno-X på en nyhetssending.
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: ChivasMandag 10. Juni 2019, klokken 19:48
Spent på hva som egentlig har skjedd. Hvis hydrogen har smelt, burde det ikke dratt med seg meste av Sandvika?
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: AmatørenMandag 10. Juni 2019, klokken 20:02
For det første så er hydrogenen for delt på flere tanker. Brannvesenet forventer at mer kan gå i luften.

For det andre så produseres hydrogenen lokalt ved bruk av strøm. Dermed er det ikke store kapasiteten. Om trent slik som den i Korsør i Danmark som er omtalt her:


Sitat fra: TU.no
Dersom fem hydrogenbiler ankommer en fyllestasjon samtidig, er det bare drivstoff nok til fire av dem (https://www.tu.no/artikler/dersom-fem-hydrogenbiler-ankommer-en-fyllestasjon-samtidig-er-det-bare-drivstoff-nok-til-fire-av-dem/346738)

(https://img.gfx.no/1872/1872281/h2logic-h2station-hydrogen-fueling-station-korsor.916x516m.jpg)
Disse sju Hyundai ix35 FCEV vil ikke kunne fylle tanken etter hverandre på denne hydrogenstasjonen i Korsør ved Storebælt. (Bilde: H2 Logic)
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: gigafactoryMandag 10. Juni 2019, klokken 20:17
Spent på hva som egentlig har skjedd. Hvis hydrogen har smelt, burde det ikke dratt med seg meste av Sandvika?

Nei, må ikke forveksles med hydrogenbomber  ;D
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: 02janMandag 10. Juni 2019, klokken 20:57
Kjørte selv med på E18 Sandvikabrua og kikket ned på flammene ut fra anlegget, kraftige flammer ut av stasjonen, noen metallplater på bakken.

Med vindu og soltak lukket (sort røyk), tenkte jeg litt på at denne stasjonen , var i 4 år plassert 100 meter fra kontorvinduet mitt og mange mennesker daglig gikk forbi (ring 3 Gaustad ), der var det ikke slike hendelser.

Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: OhmPaPaMandag 10. Juni 2019, klokken 21:05

De andre av samme type er blitt stengt i følge talsperson hos Uno-X på en nyhetssending.

Så det betyr vel at alle de 3  for tiden fungerende stasjonene er stengte? Og så er det et par bedriftsanlegg for busser/lastebiler?

Vi får håpe at landets hydrogenbiler har full tank.
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: MotorwattMandag 10. Juni 2019, klokken 21:11
Perspektiv:

Stort strømbrudd i Bergen etter eksplosjon: – Det ristet i hele huset. Trafostasjon eksploderte.
Bybanen ble rammet av strømbruddet. Det ble også Flesland lufthavn, samt områdene Kokstad, Fana og Krokeide. Røyken som oppsto i eksplosjonen kunne sees fra store områder rundt Kokstad søndag.


https://www.tv2.no/a/9657019/
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: JorgenMMandag 10. Juni 2019, klokken 21:13
Neppe noen som ønsker slike fyllestasjoner i sitt nabolag nå lengre.
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: Thomas ParsliMandag 10. Juni 2019, klokken 21:28
Neppe noen som ønsker slike fyllestasjoner i sitt nabolag nå lengre.

Når de måtte stenge E18, kan en jo lure på om den burde vært plasser litt lenger unna landets mest trafikkerte veistrekning...

Men det lå kanskje en "Titanisk" sikkerhetsvurdering bak (slike tanker eksploderer ikke, så det er ikke nødvendig å legge de lenger unna)?
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: jlanMandag 10. Juni 2019, klokken 22:29
Og hva med dette prosjektet, hvor man skal kjøre flytende hydrogen fra Frankrike til Rogaland for å lage strøm til en ferge som kunne ha ladet på lokal strøm?
https://www.tu.no/artikler/norled-bygger-hydrogenfergen-i-norge/466005
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: SurSnasenMandag 10. Juni 2019, klokken 22:33
Nå har jo skrekkscenarioet inntruffet, med en hydrogentank som sannsynligvis har gått i lufta. Hvor ille ble det? Noen plater rundt anlegget har blitt blåst løst, og et par airbag'er på nærpasserende biler har utløst. To lettere skadde personer (mulig grunnet airbag'ene). Ellers tilsynelatende svært lite skader annet enn på selve anlegget.

Så blir det spennende å se hva de finner ut av årsak og hva som har hendt.

Men som Motorwatt er inne på; perspektiv:
https://www.dt.no/nyheter/dramatikken-over-etter-trafoeksplosjon/s/2-2.1748-1.3238784 (https://www.dt.no/nyheter/dramatikken-over-etter-trafoeksplosjon/s/2-2.1748-1.3238784)
Ikke helt ufarlig med elektrisitet heller.
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: Øyvind.hMandag 10. Juni 2019, klokken 22:43
Dette var vel en ganske liten stasjon med små tanker og lite skadepotensial?

Vi kan gjerne trekke inn trafoer og perspektiv. Med flere hundre tusen km strømnett i Norge og tusenvis av transformatorer - hvor ofte skjer det ulykker av denne dimensjonen? Hvor store sikkerhetssoner opprettes?

Sammenlign så tallet med antall hydrogenstasjoner, antall ulykker og driftstid.
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: Magnus HansenMandag 10. Juni 2019, klokken 22:49
Neppe noen som ønsker slike fyllestasjoner i sitt nabolag nå lengre.

Når de måtte stenge E18, kan en jo lure på om den burde vært plasser litt lenger unna landets mest trafikkerte veistrekning...

Men det lå kanskje en "Titanisk" sikkerhetsvurdering bak (slike tanker eksploderer ikke, så det er ikke nødvendig å legge de lenger unna)?

Det er vel fremdeles noen som ser på hydrogen som fremtiden. Og i den fremtiden så ville det jo være behov for hydrogenstasjoner langs både store og små veier...
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: Espen Hugaas AndersenTirsdag 11. Juni 2019, klokken 00:23
Nå har jo skrekkscenarioet inntruffet, med en hydrogentank som sannsynligvis har gått i lufta. Hvor ille ble det? Noen plater rundt anlegget har blitt blåst løst, og et par airbag'er på nærpasserende biler har utløst. To lettere skadde personer (mulig grunnet airbag'ene). Ellers tilsynelatende svært lite skader annet enn på selve anlegget.

Så blir det spennende å se hva de finner ut av årsak og hva som har hendt.

Men som Motorwatt er inne på; perspektiv:
https://www.dt.no/nyheter/dramatikken-over-etter-trafoeksplosjon/s/2-2.1748-1.3238784 (https://www.dt.no/nyheter/dramatikken-over-etter-trafoeksplosjon/s/2-2.1748-1.3238784)
Ikke helt ufarlig med elektrisitet heller.
Dette var ikke skrekkscenariet. Det var omkring 200 kg hydrogen pa stasjonen, og dette er en svært liten hydrogenfyllestasjon.

Utifra skadene vil jeg anslå mengden hydrogen som faktisk eksploderte til å være i området 500-1000 gram. Kanskje var det en ventil som gikk føyken, slik at noen av rørene som inneholdt hydrogen tømte seg, og dette eksploderte. Mens selve lageret av hydrogen ikke eksploderte.
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: KjellGTirsdag 11. Juni 2019, klokken 01:38
Og hva med dette prosjektet, hvor man skal kjøre flytende hydrogen fra Frankrike til Rogaland for å lage strøm til en ferge som kunne ha ladet på lokal strøm?
https://www.tu.no/artikler/norled-bygger-hydrogenfergen-i-norge/466005

Kan jo ha litt med liggetid ved kai å gjøre? Er vel flere steder hvor passasjerene er ubekvemme med rutetabeller med færre avganger grunnet ladetid. Andre steder eksperimenterer en med batterilektere til cruiseskip fordi det lokale strømnettet er for svakt.
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: Robert SundTirsdag 11. Juni 2019, klokken 07:38
Utifra skadene vil jeg anslå mengden hydrogen som faktisk eksploderte til å være i området 500-1000 gram.
Det er i såfall ca en femtedel av hydrogeneksplosonen i Porsgrunn som drepte noen. (Og en femtedel av mengden hydrogen i en Mirai). Takk og pris for at eksplosjonen ikke skjedde i en tunell. Veggene i en tunell gir fordemning som vesentlig øker skadepotensialet. Samt samler opp hydrogen slik at det ikke slipper unna.

Regner med at det kommer uttalelser om at dette var en stor overaskelse.
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: goggoTirsdag 11. Juni 2019, klokken 08:20
Er vel stor sannsynlighet for at dette var det endelige dødsstøtet for hydrogen personbiler i Norge, men jeg lurer på hva som nå skjer med planer om hydrogentog og lastebiler og busser og ferjer etc.

Selv ville jeg nok etter dette tenke meg om både en og to ganger før jeg valgte å gå ombord i en hydrogen buss, det er vel fremdeles noen av dem i drift i Oslo?

mvh
hugo
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: jlanTirsdag 11. Juni 2019, klokken 09:28
Kan jo ha litt med liggetid ved kai å gjøre? Er vel flere steder hvor passasjerene er ubekvemme med rutetabeller med færre avganger grunnet ladetid. Andre steder eksperimenterer en med batterilektere til cruiseskip fordi det lokale strømnettet er for svakt.
Litt OT - men det blir allerede plassert batterier som buffer på fergekaiene, på grunn av svakt strømnett. Det forekommer meg som relativt enkelt å bare ta med seg de oppladede batteriene på overfarten, i stedet for å gå til en veldig komplisert hydrogenløsning for å redusere liggetid.
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: RollepTirsdag 11. Juni 2019, klokken 10:48
For det andre så produseres hydrogenen lokalt ved bruk av strøm.
Er det den der "geniale" måten som gjør at det brukes bortimot 4 ganger mer strøm enn om man hadde kjørt energien direkte inn på et elbil batteri?
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: HodetelefonerTirsdag 11. Juni 2019, klokken 11:53
Og hva med dette prosjektet, hvor man skal kjøre flytende hydrogen fra Frankrike til Rogaland for å lage strøm til en ferge som kunne ha ladet på lokal strøm?
https://www.tu.no/artikler/norled-bygger-hydrogenfergen-i-norge/466005
Sykt.. Ille nok med bensin etc. Men dette var ikke bra. En ulykke og det er slutt på denne frakten
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: Thomas ParsliTirsdag 11. Juni 2019, klokken 12:22
For det andre så produseres hydrogenen lokalt ved bruk av strøm.
Er det den der "geniale" måten som gjør at det brukes bortimot 4 ganger mer strøm enn om man hadde kjørt energien direkte inn på et elbil batteri?

FCEV har (etter hvert) blitt et forsøk på å løse energibæring der batterier (eller lading) ikke fungerer.

Driver du med tungtransport mellom Trondheim og Bodø, er kanskje ikke hydrogen så dumt?
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: AmossTirsdag 11. Juni 2019, klokken 13:39
https://www.nrk.no/nyheter/toyota-stopper-hydrogenbil-salget-1.14583870 (https://www.nrk.no/nyheter/toyota-stopper-hydrogenbil-salget-1.14583870)
Sitat

11. juni 2019 kl. 13:23  Toyota stopper hydrogenbil-salget · Toyota Norge har stoppet salget av hydrogenbiler i påvente av mer informasjon om hydrogeneksplosjonen i Sandvika mandag. Ifølge Teknisk Ukeblad tilbyr bilimportøren eiere å leie andre biler mens fyllestasjonene er stengt, melder NTB.
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: Espen Hugaas AndersenTirsdag 11. Juni 2019, klokken 13:43
De selger vel omkring 1-2 stk per måned. Så jeg tror ikke dette får de største konsekvensene.
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: SurSnasenTirsdag 11. Juni 2019, klokken 14:31
Vi kan gjerne trekke inn trafoer og perspektiv. Med flere hundre tusen km strømnett i Norge og tusenvis av transformatorer - hvor ofte skjer det ulykker av denne dimensjonen? Hvor store sikkerhetssoner opprettes?

Sammenlign så tallet med antall hydrogenstasjoner, antall ulykker og driftstid.

Det produseres årlig ca 225 000 tonn hydrogen her til lands. Hvor ofte skjer det ulykker med dette? Ulykken nå er selvsagt ikke ønsket (kanskje med unntak av noen hydrogenmotstandere som humrer for seg selv i disse dager), og skal ikke skje (i likhet med alle andre ulykker). Men det er jo muligens ingen hydrogentank som har blåst til himmels her. Sikkerhetssystemene, når ulykken først var ute, virker å ha fungert etter hensikten slik at skadeomfanget har blitt begrenset.

https://www.regjeringen.no/contentassets/0762c0682ad04e6abd66a9555e7468df/hydrogen-i-norge---synteserapport.pdf (https://www.regjeringen.no/contentassets/0762c0682ad04e6abd66a9555e7468df/hydrogen-i-norge---synteserapport.pdf)

Litt god lærdom om hydrogen:
https://www.powermag.com/lessons-learned-from-a-hydrogen-explosion/?pagenum=1 (https://www.powermag.com/lessons-learned-from-a-hydrogen-explosion/?pagenum=1)

Er jeg en hydrogenforkjemper på transportfronten? Tja. Egentlig ikke. Men jeg holder mulighetene åpne for teknologien. Hydrogen er jo ikke noe ukjent. Det er farer forbundet med dette grunnstoffet, særlig i ulykkestilfeller. Men så ille som mange vil ha det til? Neppe.
Men til syvende og sist tror jeg nok det er rene batterielektriske biler som vil overta etter fossilt brensel.
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: MagsterTirsdag 11. Juni 2019, klokken 14:53
Regner med de fleste her inne har elbil og er klar over at eilbil selvfølgelig er bedre enn hydregenbil. Men er det realistisk at verdens 1,5 milliarder biler skal leveres med 300kg batteri? Og vi skal lage infrastruktur til å lade disse? Tviler på at dette er mulig.

Og hva med lastebiler, tog og båter, mener dere disse skal drives av batteripakker også? Tenkt på hvordan vekt disse vil få hvis de skal drives av kun batteri? Med dagens teknologi er hydrogen det eneste grønne alternativet til batteripakker.

Ja, elbilen er overlegen hydrogenbilen, men tror nok ikke den erstatter fosilt drivstoff helt alene.

Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: stefseTirsdag 11. Juni 2019, klokken 18:01
Hydrogen personbiler kommer sannsynligvis til å bli dyrere enn elbiler både i kjøp og bruk. Kun hvis det er snakk om såpass store energimengder (f. eks 200 kWh) at batteri blir uforholdsmessig stort, vil hydrogen kunne komme på tale.
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: MrBacardiTirsdag 11. Juni 2019, klokken 18:25
Det er i såfall ca en femtedel av hydrogeneksplosonen i Porsgrunn som drepte noen. (Og en femtedel av mengden hydrogen i en Mirai). Takk og pris for at eksplosjonen ikke skjedde i en tunell. Veggene i en tunell gir fordemning som vesentlig øker skadepotensialet. Samt samler opp hydrogen slik at det ikke slipper unna.

Hvordan ser scenariet ut hvis en fulltanket Mirai eller Nexo eksploderer midt i Bjørvikatunellen eller tilsvarande? Snakker man da full kollaps?

Jeg håper tunellene er dimensjonert for slike hendelser, ellers hadde vel aldri bilene blitt typegodkjente.
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: Espen Hugaas AndersenTirsdag 11. Juni 2019, klokken 18:36
Hvordan ser scenariet ut hvis en fulltanket Mirai eller Nexo eksploderer midt i Bjørvikatunellen eller tilsvarande? Snakker man da full kollaps?

Jeg håper tunellene er dimensjonert for slike hendelser, ellers hadde vel aldri bilene blitt typegodkjente.
Jeg *tror* det skulle gå greit med 5 kg hydrogen som går av i en tunnel. Tunneler er ganske solide, og volumet av gass som hadde blitt omsatt per meter tunnel er ikke enormt. Men det hadde trolig blitt mange drept, og enda flere skadde. Og man ville nok måtte bytte det meste av lysarmaturer, o.l.

Jeg hadde vært mer bekymret for garasjeanlegg med leiligheter og slikt over. Der er det en reell risiko for at bygningen ville løftes av grunnmurene og kollapse.
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: Carl Anton StenlingTirsdag 11. Juni 2019, klokken 18:47
Jeg hadde sommerjobb i hydrogenfabrikken i Glomfjord på 80-tallet. Observerte at det lakk hydrogen mange plasser og lederne i fabrikken hadde gitt opp kampen om å holde fabrikken tett. Hydrogensensorene i taket var koblet ut pga. mange alarmer.

Året etter gikk det ene store gassometeret i lufta med massive skader som følge. Heldigvis gikk ingen menneskeliv tapt.

Hydrogenproduksjon er vanskelig og spesielt hydrogen under høyt trykk er en utfordrende teknologi.
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: Leaf_2014Tirsdag 11. Juni 2019, klokken 21:49

https://photos.app.goo.gl/kmcCLY5pvnWBVfix5

Flott stemningsbilde  :D :+1:

Hah, ble mye bedre stemning etterhvert: husk å ha med campingstoler i bilen. Fint vær, masse å snakke om, new friends! Noen gikk en liten km frem til "åstedet" og kom tilbake med spennende nyheter, alle kikket på nyheter og veimeldinger. Hvor var du da Brå brakk staven?
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: craTirsdag 11. Juni 2019, klokken 21:53
Jeg hadde vært mer bekymret for garasjeanlegg med leiligheter og slikt over. Der er det en reell risiko for at bygningen ville løftes av grunnmurene og kollapse.

Slikt har man allerede sett eksempler på (i bolighus) der et skarve HB-apparat i kjelleren har gått i lufta.
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: Leaf_2014Tirsdag 11. Juni 2019, klokken 22:27
Spent på hvordan robotaxiene ville taklet å snu på motorveien, kjøre tilbake i feil retning og vrenge seg inn motsatt kjøreretning på Nesøyaavkjørselen, med fletting fra både rett og feil felt samtidig inn i rundkjøringen. Aldri sett politiet vinke å smile til en kolonne av biler i feil retning før.  :police: :police: :police: :police: :police:
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: IngeniørenOnsdag 12. Juni 2019, klokken 07:08
De finner vel  hydrogensprøhet i stålet tenker jeg.

Leste for en tid siden at ståldeler i en hydrogen bil måtte byttes med jevne mellomrom pga fare for at stålet ble sprøtt. Håper de ikke har slumset med dette men hva gjør man ikke når man ikke tjener penger for dette har vel ikke vært en gullgruve....
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: fredagOnsdag 12. Juni 2019, klokken 13:51
E18 - en av Norges mest trafikkerte veier - var altså stengt i tre timer. Mange sto i kø i seks timer for å komme seg forbi.

E16 ble også stengt, men her er det bedre omkjøringsmuligheter.

Kjøretøyer over 4m ble snudd på Slependen og Blommenholm, og ble bedt om å kjøre Oslofjordtunnelen. En omvei på ca 45 minutter.

De siste veisperringene på lokalveiene ble fjernet etter 14 timer.

Badegjestene på Kadettangen kjente trykkbølgen, og ble bedt om holde seg på stranda. Andre ble bedt om å evakuere.

To personer med lettere skader sendt på sykehus.

Airbag i forbipasserende biler ble utløst av trykkbølgen.

Brannalarmen på Sandvika storsenter ble utløst.

3-4 meter stor flammekaster-flamme sto opp mot E18, som går på en bro rett ved siden av.

Hydrogenstasjonen står ved adkomsten til politistasjonen i Sandvika, som har en viss rolle i beredskapen i kommunen.

Nordnet sier at NEL er deres 4. mest populære aksje blant privatpersoner, etter Norwegian, Statoil og Hydro. Hvilket forklarer hvorfor mange på usmakelig vis forsøker å avdramatisere mandagens hendelse.

Det står en annen hydrogenfyllestasjon på Høvik, et par kilometer nærmere Oslo og kloss innpå E18. Denne er heldigvis stengt etter konkurs, og forhåpentligvis er hydrogentankene tomme.
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: SurSnasenOnsdag 12. Juni 2019, klokken 14:29
Nordnet sier at NEL er deres 4. mest populære aksje blant privatpersoner, etter Norwegian, Statoil og Hydro. Hvilket forklarer hvorfor mange på usmakelig vis forsøker å avdramatisere mandagens hendelse.

Jeg har hverken aksjer i NEL eller særlig planer om å anskaffe meg et hydrogendrevet kjøretøy. Men selv om mange merket denne ulykken/eksplosjonen, så var det jo tross alt et meget begrenset skadeomgang. Selv en person som gikk 30 meter unna unngikk å bli skadet. De to som ble fraktet til legevakten ble skadet av utløste airbag'er i bil.

Årlig produseres det 225 000 tonn med hydrogen her til lands, stort sett uten uhell.

Men la oss vente til konklusjonen rundt hva som faktisk har skjedd. Og det blir garantert noe lærdom av ulykken, og den lærdommen vil medføre bedre sikkerhet.
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: OhmPaPaOnsdag 12. Juni 2019, klokken 14:39
Hvordan fungerer jussen her? Må man sende ut nabovarsel for å sette opp hydrogenanlegg på eksisterende bensinstasjon?
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: fredagOnsdag 12. Juni 2019, klokken 16:03
Men la oss vente til konklusjonen rundt hva som faktisk har skjedd. Og det blir garantert noe lærdom av ulykken, og den lærdommen vil medføre bedre sikkerhet.

Det er vel bare NEL som skal undersøke dette, så evt lærdom blir nok internt.
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: Espen Hugaas AndersenOnsdag 12. Juni 2019, klokken 16:04
Det er vel bare NEL som skal undersøke dette, så evt lærdom blir nok internt.
Nei, alle branner undersøkes av politiet. De vil nok få tilgang på alle data.
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: Øyvind.hOnsdag 12. Juni 2019, klokken 17:51
Nordnet sier at NEL er deres 4. mest populære aksje blant privatpersoner, etter Norwegian, Statoil og Hydro. Hvilket forklarer hvorfor mange på usmakelig vis forsøker å avdramatisere mandagens hendelse.

Jeg har hverken aksjer i NEL eller særlig planer om å anskaffe meg et hydrogendrevet kjøretøy. Men selv om mange merket denne ulykken/eksplosjonen, så var det jo tross alt et meget begrenset skadeomgang.

Jeg har aksjer og smellen i verdi har vært solid. Men fortsatt en dobling fra inngang, og det er bare et artig spekulativt bet som ikke akkurat fordrer aktive hetsekampanjer på nett for å ende positivt.
NEL driver med en del forskjellig i svært mange land, så en ulykke på en norsk stasjon er neppe spikeren i kista.

Det jeg ser på Facebook og her er akkurat det samme som skjer blant fossiltilhengere når en elbil brenner. Spesielt på Facebook er en elbil-fundamentalist helt ekstrem i sine uttalelser knyttet til ulykken.
Jeg tror ikke de ser hvordan de opererer identisk med fossiltilhengerne overfor hydrogen. Men samme det. Haussingen fører ingensteds hen, så showet får bare rulle videre. Er jo godt vant med det fra diverse Tesla-ulykker siden 2012 :D
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: AmatørenOnsdag 12. Juni 2019, klokken 21:37
Veldig kort utdrag fra + artikkel på Budstikka (https://www.budstikka.no/nyheter/uno-x-dropper-hydrogen-pa-ubestemt-tid/216752!/):

Sitat
Uno-X dropper hydrogen på ubestemt tid

Uno-X dropper hydrogen på sine stasjoner inntil de er "helt sikre på at teknologien og løsningen er trygg".
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: OddaaOnsdag 12. Juni 2019, klokken 23:05
De finner vel  hydrogensprøhet i stålet tenker jeg.

Leste for en tid siden at ståldeler i en hydrogen bil måtte byttes med jevne mellomrom pga fare for at stålet ble sprøtt. Håper de ikke har slumset med dette men hva gjør man ikke når man ikke tjener penger for dette har vel ikke vært en gullgruve....
Mirai er stemplet med 10 år om jeg ikke husker feil.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: Espen Hugaas AndersenOnsdag 12. Juni 2019, klokken 23:15
Veldig kort utdrag fra + artikkel på Budstikka (https://www.budstikka.no/nyheter/uno-x-dropper-hydrogen-pa-ubestemt-tid/216752!/):

Sitat
Uno-X dropper hydrogen på ubestemt tid

Uno-X dropper hydrogen på sine stasjoner inntil de er "helt sikre på at teknologien og løsningen er trygg".
Aftenposten: https://www.aftenposten.no/norge/i/4qrpB6/Uno-X-legger-alle-planer-for-nye-hydrogenstasjoner-pa-is
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: fredagTorsdag 13. Juni 2019, klokken 10:58
Kanskje eksplosjoner av denne størrelsen ikke er bra for merkevaren til Uno-X?

Kanskje det er bedre å bruke en annen merkevare for kommersielle eksperimenter med denne typen ekstremt lett antennelige gasser under ekstremt kraftig trykk?
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: hELgenenTorsdag 13. Juni 2019, klokken 10:59
Ja..Hydro-X
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: BurgerTorsdag 13. Juni 2019, klokken 16:18
Driver du med tungtransport mellom Trondheim og Bodø, er kanskje ikke hydrogen så dumt?

I følge google maps så er det 707 km mellom Trondheim og Bodø via E6. Det er innafor med god margin på en Tesla Semi som har rekkevidde 805km i følge wiki. Legger man til at snittfarten er lav i Norge så burde Tesla Semi få enda lengre rekkevidde. ( https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Semi ).

Har større tro på at vi får Tesla Megachargere og Tesla Semi på veiene i Norge lenge før vi får lastebiler som går på hydrogen samt operative fyllestasjoner langs E6.

Tror ikke hydrogen som drivstoff har noe i hendene på privatpersoner å gjøre, det er alt for lett å få det til å smelle. Flytende hydrogen langs veiene i tankbil høres jo ut som en drøm for noen som vil samfundet ille.
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: Øyvind.hFredag 14. Juni 2019, klokken 10:06
Lastebiler på hydrogen er i drift i Norge i dag.
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: BurgerFredag 14. Juni 2019, klokken 10:19
Vet du hvor de operer og hvor lang rekkevidde de har?
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: Øyvind.hFredag 14. Juni 2019, klokken 10:22
Vet du hvor de operer og hvor lang rekkevidde de har?
Nei, men det kan sikkert Asko svare på :)
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: Espen Hugaas AndersenFredag 14. Juni 2019, klokken 10:23
Lastebiler på hydrogen er i drift i Norge i dag.
Nei. Asko tester lastebiler med hydrogen i Trondheim. Men de  er ikke i drift ennå, og nå er kanskje testingen avsluttet, ettersom Asko har stengt ned hydrogenfyllestasjonen utifra råd fra NEL.
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: Øyvind.hFredag 14. Juni 2019, klokken 10:56
Kall det hva du vil du Espen, de har fortsatt vært hydrogen lastebiler i drift i Norge.
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: Thomas ParsliFredag 14. Juni 2019, klokken 11:09
Lastebiler på hydrogen er i drift i Norge i dag.
Nei. Asko tester lastebiler med hydrogen i Trondheim. Men de  er ikke i drift ennå, og nå er kanskje testingen avsluttet, ettersom Asko har stengt ned hydrogenfyllestasjonen utifra råd fra NEL.

https://www.dn.no/teknologi/torbjorn-johannson/asko/scania/fikk-akkurat-hydrogenlastebil-pa-veien-sa-kom-eksplosjonen/2-1-620357

Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: Øyvind.hFredag 14. Juni 2019, klokken 11:11
Bra foreløpige undersøkelser viser at feilen ikke ligger hos NEL eller deres utstyr :)
Det kan nok påvirke om stasjonene er stengt en uke eller i måneder...
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: Espen Hugaas AndersenFredag 14. Juni 2019, klokken 12:12
Hadde ikke fått med meg at Asko har startet opp igjen. Da er det altså 1 stk hydrogenstasjon i drift i Norge.
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: Øyvind.hFredag 14. Juni 2019, klokken 12:16
Lastebiler på hydrogen er i drift i Norge i dag.
Nei. Asko tester lastebiler med hydrogen i Trondheim. Men de  er ikke i drift ennå, og nå er kanskje testingen avsluttet, ettersom Asko har stengt ned hydrogenfyllestasjonen utifra råd fra NEL.

https://www.dn.no/teknologi/torbjorn-johannson/asko/scania/fikk-akkurat-hydrogenlastebil-pa-veien-sa-kom-eksplosjonen/2-1-620357
Ja da er lastebilene og anlegget i drift igjen. Bra :)
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: BurgerFredag 14. Juni 2019, klokken 22:51
Øyvind: Da jeg snakket med adm dir i Asko Trondheim for en del tid tilbake, så fikk jeg inntrykk at hydrogen var veldig nytt for produsenter og det skulle testes ut i Trondheim. Har de det noen andre steder?

Asko Trondheim har av en eller annen grunn gått for hydrogen til gaffeltruckene sine og har produksjonsanlegg. At man slipper problemene man har med blybatteri ved å erstatte med lithiumbatteri ble avfeid av representanter fra Sintef. Problemet var at man trengte to skift med gaffeltrucker, ett i bruk og ett til lading, og de ble tregere og tregere ila dagen. Særlig på å løfte ting øverst i lageret. Tipper det er volten som synker og det må trekkes mer og mer ampere for å få nok watt, noe som lithiumbatteri hadde fikset.

Det posetive med Asko er at de har kjøpt noen vindmøller og teppebombet taket sitt med solceller i målet mot å bli energinøytrale. Så vidt jeg fikk med meg så har Asko også forhåndsbestilt iallefall 3 Tesla Semi. Lurer på om jeg plukket opp via Fully Charged at flere lastebilprodusenter sier at batterilastebiler er rett rundt hjørnet. Tror løpet for hydrogen er dødfødt når ruter i Oslo sier at hydrogenbusser er for dyre i innkjøp og for dyre i drift og vil gå for batteribusser i stedet.

Asko vil også ha batterier på leveringsbilene så de siste hundre meterne samt lasterampe kan gjøres lydløst. Ved utepils ved Solsiden i dag så måtte vi stoppe samtale pga lastebil som brommet forbi, så det er ett behov og jeg synes det er flott at Asko tar stort ansvar ved å gå først og brøyte vei.

Under foredrag med Dr Hydrogen fra Sintef så regnet jeg fram til at man kunne kjøpe en ny Tesla Semi på det man sparer på ~3 år dersom man kjørte ruten Trondheim -> Oslo (ikke tur/retur) fem dager i uken med batteri i stedet for hydrogen basert på at man bruker 3 ganger så mye energi på hydrogen. Tallene var basert på tall fra Tesla Semi launch video, google maps, oppgitthet over Dr Hydrogen sin forståelse av tall og kalkulator på mobil. Jeg husker ikke hva jeg la til grunn som kwt pris. Så det regnestykket bør ettergåes av noen andre.
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: Thomas ParsliFredag 14. Juni 2019, klokken 23:45
Øyvind: Da jeg snakket med adm dir i Asko Trondheim for en del tid tilbake, så fikk jeg inntrykk at hydrogen var veldig nytt for produsenter og det skulle testes ut i Trondheim. Har de det noen andre steder?

Jeg tror bilene er spesialproduserte og at bilen de fikk i drift for to uker siden var den første i Norge.
De skulle være i drift for et halvt år siden, men dette er faktisk ikke utprøvd teknologi...

https://www.hydrogen.no/kjoretoy/lastebiler/scania-h2

Tipper hydrogen vil slite med konkurransen fra Tesla Semi, hvis den nå kommer i 2020.
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: OrbitTorsdag 27. Juni 2019, klokken 08:16
Hvordan fungerer jussen her? Må man sende ut nabovarsel for å sette opp hydrogenanlegg på eksisterende bensinstasjon?
Tydeligvis fritt frem så lenge en har mindre enn 5 tonn hydrogen (som er MYE) i tankene:
https://www.tu.no/artikler/ingen-hydrogenanlegg-i-norge-trenger-godkjenning/468494
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: fredagLørdag 29. Juni 2019, klokken 02:52
Hvordan fungerer jussen her? Må man sende ut nabovarsel for å sette opp hydrogenanlegg på eksisterende bensinstasjon?
Tydeligvis fritt frem så lenge en har mindre enn 5 tonn hydrogen (som er MYE) i tankene:
https://www.tu.no/artikler/ingen-hydrogenanlegg-i-norge-trenger-godkjenning/468494

Til sammenligning:

Har jeg regnet feil, eller stemmer det at 1 kg hydrogengass har en sprengkraft som er ekvivalent med 26,5 kg TNT?

MOAB - den største konvensjonelle bomben hos amerikanske militære styrker - har en sprengkraft på 11 000 kg TNT.
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: EinrideLørdag 29. Juni 2019, klokken 09:02
Kan sjå ut til at det er litt vel høgt tal?

https://www.researchgate.net/publication/282804528_Analysis_of_high-pressure_hydrogen_and_natural_gas_cylinders_explosions_through_TNT_equivalent_method

Ein forskningsartikkel som tar for seg dette ved eksplosjon i (sylinderforma) gasstanker. Ikkje fått tid til å lese gjennom alt, er på veg ut dørene. Men kapittel 4, tabell 4 har litt tall på dette:
(https://i.imgur.com/SS4MgQx.jpg)
https://i.imgur.com/SS4MgQx.jpg
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: FerryLørdag 29. Juni 2019, klokken 10:36
Har jeg regnet feil, eller stemmer det at 1 kg hydrogengass har en sprengkraft som er ekvivalent med 26,5 kg TNT?

Hvordan har du regnet? Sammenlignet energiinnhold? TNT inneholder ca. 4 MJ/kg. Bensin ca. 10x dette. Selv brunost inneholder ca. 20 MJ/kg. Gammel tommelfingerregel: 1 liter bensin tilsvarer 10 kg dynamitt. Men det er vanskelig å sammenligne direkte, fordi reaksjonene er så ulike. TNT kan klippe stål, det tror jeg ikke lar seg gjøre med hydrogen. Spritdamp kan flytte et hus av grunnmuren. Tilsvarende mengde TNT smeller fælt, men blåser neppe ut veggene.
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: OhmPaPaTirsdag 23. Juli 2019, klokken 11:42
Har forsøkt å google og lest diverse artikler på TU.no og andre steder.

Men finner ikke noe om hvor mye hydrogen som hadde lekket ut. Er det noen som kjenner til dette?
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: CitB59ELTirsdag 23. Juli 2019, klokken 19:00
Mener jeg leste en artikkel i Tu at de antok at mellom 1-3 kg hydrogen hadde lekket ut. Finner ikke artikel selv nå. Mener det var nel som uttalte antatt mengde. Så bra smell utfra såpass liten mengde(hvis anslag stemmer).
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: geearTirsdag 23. Juli 2019, klokken 21:16
Har forsøkt å google og lest diverse artikler på TU.no og andre steder.

Men finner ikke noe om hvor mye hydrogen som hadde lekket ut. Er det noen som kjenner til dette?
https://e24.no/boers-og-finans/nel-asa/feil-gjort-paa-nel-fabrikk-faar-skylden-for-hydrogeneksplosjonen-naa-har-vi-ganske-god-oversikt-over-hva-vi-maa-gjoere/24648964
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: OhmPaPaTirsdag 23. Juli 2019, klokken 21:33
Har forsøkt å google og lest diverse artikler på TU.no og andre steder.

Men finner ikke noe om hvor mye hydrogen som hadde lekket ut. Er det noen som kjenner til dette?
https://e24.no/boers-og-finans/nel-asa/feil-gjort-paa-nel-fabrikk-faar-skylden-for-hydrogeneksplosjonen-naa-har-vi-ganske-god-oversikt-over-hva-vi-maa-gjoere/24648964

Takk, gr - 1-3,3 kg - opp mot en halv tankfylling for en typisk hydrogenbil.
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: Espen Hugaas AndersenOnsdag 24. Juli 2019, klokken 00:31
Her må man også ta med at lekkasjen varte i 2,5 timer. I løpet av ett minutt har hydrogen som lekker ut i friluft steget så høyt i lufta at det er irrelevant i forhold til fare. Altså 99,3% av tiden som lekkasjen varte gikk hydrogenet harmløst opp i lufta.

Man kan nok anta at lekkasjen vokste etter hvert, så akkurat hvor mye av det lekkede hydrogenet som var involvert i eksplosjonen blir vanskelig å si.
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: TorCOnsdag 24. Juli 2019, klokken 01:00
Eller så kan man snu på det og si at 0,03% av tiden gikk hele sulamitten i lufta....Noe som er noen hundretalls milliarder ganger oftere enn bensinstasjoner går i lufta. Og noen milliarder milliarder milliarders hundreganger oftere enn en ladestasjon til elbil går i lufta. For å finne antall ladestasjoner som har gått i lufta per monterte ladestasjoner kontra hydrogen må vi må "onkel Skrue"-tall som fabalisioner. 


Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: OhmPaPaOnsdag 07. August 2019, klokken 13:41
Kan lagre 5 tonn hydrogen uten godkjenning fra fagmyndighet - kraftforening krever ny ordning

https://www.tu.no/artikler/krever-bedre-godkjenning-for-hydrogenstasjoner-etter-eksplosjon/470899 (https://www.tu.no/artikler/krever-bedre-godkjenning-for-hydrogenstasjoner-etter-eksplosjon/470899)

Krever bedre godkjenning for hydrogenstasjoner etter eksplosjon

Småkraftforeninga mener statsråden må på banen om ikke DSB lager ny hydrogenordning.
- Direktoratet for Samfunnssikkerhet og Beredskap (DSB) har vært for passive i sine uttalelser etter hydrogeneksplosjonen i Sandvika. Det må lages en ny godkjenningsordning snarest...


Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: OhmPaPaFredag 14. Februar 2020, klokken 13:13
https://www.tu.no/artikler/halvt-ar-etter-eksplosjon-dsb-mener-de-enna-ikke-har-fatt-bevis-pa-at-hydrogenanlegget-ble-testet-ordentlig/484942 (https://www.tu.no/artikler/halvt-ar-etter-eksplosjon-dsb-mener-de-enna-ikke-har-fatt-bevis-pa-at-hydrogenanlegget-ble-testet-ordentlig/484942)

Eksplosjonen i Sandvika: Avvikene er ikke lukket, men Uno-X står fritt til å bygge nytt anlegg, ifølge DSB.

Fristen for å lukke avvikene er 28. februar.

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap var på tilsyn ved hydrogenanlegget i Sandvika etter en kraftig eksplosjon i fjor sommer. Her fant de to avvik som ennå ikke er lukket.
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: Electric cars in NorwayLørdag 15. Februar 2020, klokken 13:45
Ohm..  takker for siste lenke :+1: Jeg var innom Sandvika stasjonen denne uken og det ser fortsatt litt halvferdig ut på området. Men den på Høvik langs E18 mot Oslo nedenfor kirken, er vel oppe nå fortsatt, eller? Lenge siden jeg har vært der...
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: ElmoLørdag 15. Februar 2020, klokken 20:03
Den på Høvik er i drift  - ja.
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: Lars C. KrogenæsLørdag 15. Februar 2020, klokken 20:20
Er i drift. Hver stasjon koster rundt 30.millioner og kan betjene ca 24 hydrogenbiler i døgnet. Vi kunne altså fått 45 lynladere eller ca. 60 hurtigladere for samme prisen. Disse kunne betjent 2880 elbiler og brukt 1/4 del av energien hydrogenbiler bruker.
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: OhmPaPaLørdag 15. Februar 2020, klokken 21:43
Her står det forresten hvordan man demonterer en Toyota Mirai:

https://www.toyota-tech.eu/HYBRID/HVDM/EN/DM32B0U_Revised_201507.pdf (https://www.toyota-tech.eu/HYBRID/HVDM/EN/DM32B0U_Revised_201507.pdf)


(ja jeg var nyskjerrig)
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: automatTorsdag 09. April 2020, klokken 13:23
Eksplosjon i hydrogenproduksjonsanlegg i USA. 60 hus berørt av skadene.

https://www.wsoctv.com/news/local/explosion-long-view-plant-damages-homes-felt-across-southern-caldwell-co/IBV6C62H7ZFXPI7Q3SNN2IKNFQ/
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: RJKTorsdag 09. April 2020, klokken 14:18
Eksplosjon i hydrogenproduksjonsanlegg i USA. 60 hus berørt av skadene.

https://www.wsoctv.com/news/local/explosion-long-view-plant-damages-homes-felt-across-southern-caldwell-co/IBV6C62H7ZFXPI7Q3SNN2IKNFQ/

Tro hvor mange flere som må smelle, før man stopper vanviddet? Hydrogenstasjoner har lite å gjøre i befolkede områder. De kan få holde seg til områder med en sikret front, og et område bak hvor trykkreftene får lov å virke uten hindring, så man i beste fall får en rettet eksplosjon i sikker retning.

Heldigvis ingen menneskeliv som gikk her heller, men de sier intet om skadede. De teller kanskje ikke små kuttskader så lenge det ikke er livstruende eller invalidiserende skader.

Her er det likevel ikke lengre et spørsmål om menneskeliv kan gå tapt, men hvor mange som eventuelt må dø før det settes en fullstendig stopp. For en gangs skyld skulle jeg ønske vi så vanviddet og stoppet det, før liv går tapt, men enkelte vil ikke se alvoret før de har dødstall fremfor seg.
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: engolfTorsdag 09. April 2020, klokken 17:37
I detta fall tror jag det är snack om dekompression (och inte explosion).
Hydrogel lagras under högt tryck (300-350 bar), och en okontrollerad utblåsning kan uppfattas som en explosion.
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: Espen Hugaas AndersenFredag 10. April 2020, klokken 07:12
Dekompresjon blåser ikke ut vinduer titalls/hundretalls meter unna. Det tilsier at man hadde en betydelig sjokkbølge som tilsier svært rask forbrenning av hydrogen, muligens detonasjon. Gjetter på at 500-1000 gram hydrogen eksploderte.

Kan se ut som at man hadde en hydrogenlekkasje i bygningen, som fyltes opp av hydrogen oppunder taket helt til det smalt. (Alternativt var det en rask lekkasje fra lagringstanken som formet en gassky i friluft som så antente. Er litt vanskelig å se om veggen ble blåst inn eller ut.)
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: engolfFredag 10. April 2020, klokken 14:53
Det är just det en kraftig dekomprission gör:(
Om det verkligen hade varit explosion med hydrogen hade hela huset blivit blåst i småbitar.
Utifrån bilderna att döma har det bara blåst ut del av väggen, vilket i ganska vanligt i konstruktioner där det finns risk för utblåsning, man lagar helt enkelt den ena väggen inte bärande, så den kan ge efter och släppa ut trycket.
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: Espen Hugaas AndersenFredag 10. April 2020, klokken 17:45
Nei, det som knuser vinduer langt unna hendelsen er en kraftig sjokkbølge. Gasstanker som sprekker produserer ikke noen kraftig sjokkbølge. Man kan forvente at en tank som sprekker knuser vinduer til bygget tanken befinner seg i, og til en viss grad glass i umiddelbar nærhet, bare ved at volumet av gass vil ekspandere utover (pluss noe splinteffekt), men effekten avtar raskt, ettersom ekspansjonen er i seg selv ganske treg.

Og hvor stor skade det er på bygningen ved en eksplosjon kommer helt an på mengden hydrogen som omsettes, og hvor hydrogenet er når det antenner. Som sagt er det mulig hydrogenet antente som en gassky i friluft. Da kan skaden på nærmeste bygning være ganske lik skaden lengre unna. Hydrogen stiger, og om gasskyen er 100 meter oppi luften ved antenning er nærmeste bygning 100 meter unna, mens andre bygninger kan være f.eks 120 meter unna. 20% forskjell i avstand vil ikke utgjøre enorm forskjell i skade.
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: engolfFredag 10. April 2020, klokken 19:30
Har du sett lastbilsdäck som exploderar?
Tänk det samma gånger 10000.
En behållare på 200 l volym x 350 bars tryck som brister skapar en enorm tryckvåg.
Det har intraäfat liknande saker i Sverige där tankarna till gasbilar har brustit, och till med med betydligt mindre tankar och lägre tryck hade tryckvågen pressat ihop bilen och krossat fönster i alla bygg runtomkring... Vi snackar om massiva krafter.
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: automatFredag 10. April 2020, klokken 19:36
Men hva er det som antenner en hydrogensky når den har kommet 100m opp i lufta?
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: RJKFredag 10. April 2020, klokken 20:42
Men hva er det som antenner en hydrogensky når den har kommet 100m opp i lufta?
Selv om hoveddelen av hydrogengassen har steget, kan det fremdeles være gasslekkasje fra kilden. Se for deg en svær ballong hvor tuten fremdeles er ved bakkenivå.

En liten sigarettglo, statisk elektrisitet, sol som varmer metall, metall som treffer metall eller tilsvarende, kan være nok. Antenningen fra kilde til der hydrogengassen er mest "massiv" skjer uhyggelig raskt, noe som er årsaken til det vi definerer som en eksplosiv reaksjon.
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: Espen Hugaas AndersenLørdag 11. April 2020, klokken 00:54
Det kreves svært lite for å antenne hydrogen. F.eks kan uhørbare/usynlige statiske ladinger i luften forårsaket av turbulens/vind være nok (dette gjelder spesielt ved lav luftfuktighet). Man sier ganske enkelt at hydrogen kan selvantenne, fordi det kan være umulig å finne noen sannsynlig tennkilde i en situasjon der hydrogen har antent.

Og så klart, alle åpenbare tennkilder som varme overflater, flammer, glør, elektronikk som kan generere små gnister som releer, brytere, dimmere, motorer, osv vil være aktuelle tennkilder. Man må nesten bare anta at et utslipp vil antenne. Det er mulig å ha flaks, og det ikke antenner, men det er ikke noe man bør forvente. Om jeg ikke husker feil er statistikken for real-life utslipp ca 50/50.

Og ja, som RJK forklarer, så kan det fortsatt være en hale av hydrogen ned til bakkenivå fra en stigende gassky. (Både fra en pågående lekkasje, og fra turbulens, der hydrogen f.eks fanges i virvler i luften ved bakkenivå før det begynner å stige.) Denne halen av hydrogen kan fungere som en lunte.

Og det trengs forsåvidt heller ingen sammenhengende lomme av hydrogen. Trykkbølgen fra en mindre eksplosjon ved bakken kan være nok til å sette av en større eksplosjon i en gassky høyere opp i luften.
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: hancheLørdag 11. April 2020, klokken 14:05
Jeg vet ikke nok til å velge side i den pågående diskusjonen, men det kreves minst 4% hydrogen (volumprosent) i luft for antenning. Og for detonasjon kreves over 18%. Jeg vil tro at det skal en svært massiv lekkasje til for å oppnå slike konsentrasjoner høyt over bakken i friluft.

https://h2tools.org/hyarc/hydrogen-data/basic-hydrogen-properties
https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_safety#Mixtures

Forresten, tilbake til Sandvika … Jeg fant denne i en av referansene til Wikipedia-artikkelen jeg refererer til over:

Sitat fra: https://www.rivieramm.com/videos/how-tonbsp-hydrogen-fuel-cell-uptake-56079
A recent hydrogen explosion in Oslo at an H2 refilling station also consumed much of the conversation at the conference. Mr Hansen explained that a small leak from high pressure bottles gradually increased in size from 0.04 grams per second to 300-1,000 grams per second, at which point the seals on the bottles tore. As the hydrogen gas cloud ignited in a small area, the resulting explosion could be heard from miles away.
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: engolfLørdag 11. April 2020, klokken 21:52
Det var folk på arbetsplatsen, och till och med ett litet läckage hade utlöst ett larm länge innan det var överhängande fara för brand/explosion och resulterat i produktionsstopp, och eventuellt evakuering.
De speciellt intresserade kan säkert följa med på utredningen och komma med uppdatering:)
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: OhmPaPaTirsdag 14. April 2020, klokken 13:41
Andreas kjøpte ny bil, men får ikke tak i drivstoff

https://www.bt.no/nyheter/innenriks/i/P9A4J7/andreas-kjoepte-ny-bil-men-faar-ikke-tak-i-drivstoff (https://www.bt.no/nyheter/innenriks/i/P9A4J7/andreas-kjoepte-ny-bil-men-faar-ikke-tak-i-drivstoff)

– Jeg valgte hydrogenbil fordi det er bra for klimaet og fordi nullutslippsbiler er fritatt for veiavgift og gunstig med tanke på bompenger, sier Vinsjansen.

Men eierne av landets hydrogenbiler gikk på en kraftig smell 10. juni i fjor.

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) må oppheve stengevedtak før stasjonene kan åpnes.

– Stasjonen i Åsane har stengevedtak fra DSB. Vi har ikke mottatt anmodning om oppheving av dette vedtaket, sier seksjonssjef Gry Haugsnes i direktoratet.



Uno-X Hydrogen AS har hittil ikke sendt anmodning til direktoratet om å få opphevet stengevedtakene for fyllestasjonene i Bergen.

Det bekrefter daglig leder Jens Haugland.

På spørsmål om hvorfor selskapet ikke har gjort dette, svarer han i en e-post:

«Ingen stasjoner gjenåpnes eller bygges før vi er trygge på teknologi og løsning.»



– Hva gjenstår for at dere mener sikkerheten er ivaretatt for kundene?

«Det som mangler er at vi blir trygge på dagens teknologi og løsning», sier Haugland.

Han ber BT om å rette ytterligere spørsmål til selskapet NEL, som leverer infrastrukturen til fyllestasjonene.




Ifølge NEL må det gjøres noen endringer og undersøkelser på stasjonen i Åsane.
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: Daniel_0007Tirsdag 14. April 2020, klokken 18:15
Andreas kjøpte ny bil, men får ikke tak i drivstoff

https://www.bt.no/nyheter/innenriks/i/P9A4J7/andreas-kjoepte-ny-bil-men-faar-ikke-tak-i-drivstoff (https://www.bt.no/nyheter/innenriks/i/P9A4J7/andreas-kjoepte-ny-bil-men-faar-ikke-tak-i-drivstoff)

– Jeg valgte hydrogenbil fordi det er bra for klimaet og fordi nullutslippsbiler er fritatt for veiavgift og gunstig med tanke på bompenger, sier Vinsjansen.

Men eierne av landets hydrogenbiler gikk på en kraftig smell 10. juni i fjor.

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) må oppheve stengevedtak før stasjonene kan åpnes.

– Stasjonen i Åsane har stengevedtak fra DSB. Vi har ikke mottatt anmodning om oppheving av dette vedtaket, sier seksjonssjef Gry Haugsnes i direktoratet.



Uno-X Hydrogen AS har hittil ikke sendt anmodning til direktoratet om å få opphevet stengevedtakene for fyllestasjonene i Bergen.

Det bekrefter daglig leder Jens Haugland.

På spørsmål om hvorfor selskapet ikke har gjort dette, svarer han i en e-post:

«Ingen stasjoner gjenåpnes eller bygges før vi er trygge på teknologi og løsning.»



– Hva gjenstår for at dere mener sikkerheten er ivaretatt for kundene?

«Det som mangler er at vi blir trygge på dagens teknologi og løsning», sier Haugland.

Han ber BT om å rette ytterligere spørsmål til selskapet NEL, som leverer infrastrukturen til fyllestasjonene.




Ifølge NEL må det gjøres noen endringer og undersøkelser på stasjonen i Åsane.

tipper andreas kjøpte hydrogen bil kun for å slippe bom kostnader, burde ģjort litt mer research på forhånd ang fylling
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: turfsurfTirsdag 14. April 2020, klokken 19:26
Andreas kjøpte ny bil, men får ikke tak i drivstoff
Er denne virkelig fra i år?
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: OhmPaPaTirsdag 14. April 2020, klokken 19:28
Andreas kjøpte ny bil, men får ikke tak i drivstoff
Er denne virkelig fra i år?

Publisert Publisert
I dag 11:35

Han viser frem personbilen, en Hyundai IX 35, som han kjøpte i desember 2017.
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: turfsurfTirsdag 14. April 2020, klokken 22:48

Han viser frem personbilen, en Hyundai IX 35, som han kjøpte i desember 2017.
Ok, litt fremskutt furting...
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: Thomas ParsliTirsdag 14. April 2020, klokken 23:20
Andreas kjøpte ny bil, men får ikke tak i drivstoff
Er denne virkelig fra i år?

Publisert Publisert
I dag 11:35

Han viser frem personbilen, en Hyundai IX 35, som han kjøpte i desember 2017.


Han kjøpte den før det var mulig å fylle hydrogen i Bergen?
(https://unox.no/ntb?publisher=7512272&channels=16104344&releaseId=16559599)


Det eneste argumentet jeg ser (eller så) for disse bilene er rekkevidde og kort fylletid.
Mao. hvis du kjører daglig mellom Bergen og Oslo og ikke har tid til å hurtiglade en Tesla....

Når man ser på de høye drivstoffkostnadene og et vanvittig verditap isolert, er både Model S og Model X billligere.
Og skal man bruke bilen til noe annet enn å kjøre lokalt eller Bergen-Oslo er den jo ubrukelig pga. manglende fyllestasjoner.

Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: engolfOnsdag 15. April 2020, klokken 10:50
Jag tror många köpte den som ett smidigare alternativ till rent elektriska bilar, och inte minst för att det lovades en kraftig uttbyggning av hydrogenstationer.
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: OhmPaPaOnsdag 15. April 2020, klokken 11:49
Bergenseren kjøpte bilen fra Hyundai. Nå viser det seg at bilen ikke er egnet til formålet.

Hyundai selger også elbiler. Han burde få bytte inn hy-bilen med en elbil. Og bergenseren, Hyundai, Uno-X og NEL burde spleise på kostnaden.

Da ville han fått en like bra bil med de samme fordelene og uten den vanvittige ulempen.
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: Espen Hugaas AndersenOnsdag 15. April 2020, klokken 12:13
På en måte kan jeg si meg enig i at noe ansvar ligger hos bilprodusent/forhandler, ettersom de har markedsført produkter mot forbrukere som de burde ha visst at ikke passer seg for forbrukere, men UnoX/NEL kan jeg ikke se at har skyld her. De leverer et produkt så lenge de føler for det, til den prisen de føler for. Man kan kanskje peke litt på politikerne, som deler ut subsidier til fyllestasjoner uten klausuler som f.eks spesifiserer at fyllestasjonene som mottar subsidier må være i drift i de neste 10 år med 95% oppetid ellers må de tilbakebetale alt og/eller kompansere kundene.

Men jeg syns det aller meste av ansvaret må ligge hos kunden. Alle og enhver kunne se at hydrogenbil var svært eksperimentelt i 2017, og når da den eksperimentelle bilen man da har kjøpt ikke kan brukes er situasjonen man har satt seg i helt selvforskyldt.
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: RJKOnsdag 15. April 2020, klokken 19:43
Men jeg syns det aller meste av ansvaret må ligge hos kunden. Alle og enhver kunne se at hydrogenbil var svært eksperimentelt i 2017, og når da den eksperimentelle bilen man da har kjøpt ikke kan brukes er situasjonen man har satt seg i helt selvforskyldt.

Så i motsetning til forbrukerkjøpslovens formål og intensjon om å beskytte forbrukeren fra løgn og feilaktig fremstilling, så skal altså  all risiko sitte hos forbrukeren på noe som for vedkommende er en rimelig stor investering, mens de rike produsentene, importørene og forhandlerne skal kunne sitte å gni seg i henda fordi vedkommende blir brennende inne med en bil han i beste tilfelle får solgt for langt under hva som burde være forventet markedspris?

Som du forstår, er jeg, og loven, totalt uenig med deg, og her burde kunden snarest mulig ta kontakt med advokat, og se hvor svakt eller sterkt han står i saken før reklamasjonsretten utgår.

Det som er det store spørsmålet er om selger har lovet mere enn han kunne, og dermed forledet kunden, eller om man må peke på at dette er utenfor produsent/importørs ansvar. Det at det ble stengt ned etter eksplosjonen vil selvsagt virke i dems gunst. Men har lovnadene vært for store i utgangspunktet, gitt kostnaden for å sette opp stasjoner, og andre forhold som begrenser hvor mange stasjoner man kunne forvente kom opp?

Det var en stasjon i Bergen, og var vel en i Stavanger en liten tid, men nå er det altså kun den i Oslo igjen, fremfor at det har kommet en økning i antall stasjoner.

Tror kun en rettssak egentlig kan si om det foreligger et juridisk ansvar hos de profesjonelle, uavhengig av at jeg og tydeligvis du personlig mener det var galematias å kjøpe hydrogenbil som privatperson, både da og nå.

Du ser jo selv at de profesjonelle som "kjøpte" hydrogenbiler, sikret seg som best de kunne ved å lease, og dermed i beste fall satt igjen med en leasingavtale de kan reklamere på, men forhandler har allerede forpliktet seg til gjenkjøp på. Ble kunden fremsatt at dette ville være best for denne privatpersonen, eller har han blitt overtalt til kjøp med masse løse lovnader, og leasingalternativet forsøkt bortgjemt for han?
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: Espen Hugaas AndersenLørdag 18. April 2020, klokken 18:07
Så vidt jeg vet har det ikke vært noen løgner eller brutte løfter. En bilforhandler som selger en hydrogenbil lover så klart ingenting i forhold til antall fyllestasjoner, da dette er fullstendig utenfor deres kontroll.

Men man kan kanskje finne noen utsagn som kan til dels ha vært misvisende. Kanskje ting som "fremtidens bil" og "et økende antall fyllestasjoner".
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: turfsurfLørdag 18. April 2020, klokken 18:16
Kanskje ting som "fremtidens bil"
Akkurat det er det jo, og vil det forhåpentligvis forbli og
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: Electric cars in NorwayMandag 20. April 2020, klokken 21:21
Et svært interessant innlegg enten man selv er for eller imot hydrogen.

https://finansavisen.no/nyheter/debattinnlegg/2020/04/20/7519088/hydrogen-kan-bli-norges-neste-industrieventyr
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: ElmoMandag 20. April 2020, klokken 21:29
Dette er vel ett debattinnlegg og således en meningsytring og ikke nøytrale fakta ?!
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: automatTorsdag 23. April 2020, klokken 19:15
Ser ut som Mercedes kutter hydrogen.

https://electrek.co/2020/04/22/daimler-ends-hydrogen-car-development-because-its-too-costly/amp/
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: turfsurfTorsdag 23. April 2020, klokken 20:10
Fornuftig
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: Electric cars in NorwayTorsdag 23. April 2020, klokken 21:44
Ja enig. Fornuftig. Det er et for dyrt prosjekt - det står seg ikke.
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: Daniel_0007Torsdag 23. April 2020, klokken 22:38
Ser ut som hydrogen kommer til å lide samme skjebne som betamax og hd dvd.
Evt om det ikke blir brukt på tungtransport.
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: Ketill JacobsenFredag 24. April 2020, klokken 17:32
Et svært interessant innlegg enten man selv er for eller imot hydrogen.

https://finansavisen.no/nyheter/debattinnlegg/2020/04/20/7519088/hydrogen-kan-bli-norges-neste-industrieventyr

Hydrogen vil nok komme i stadig sterkere grad til industri (stålverk og sementfabrikker for eksempel) og tunge og lange transporter som skip og fly. Hydrogen vil også erstatte kull og gass til kraftverk (og ikke minst varmekraftverk). Innlegget er bra synes jeg. Men hydrogen til personbiler må bare stoppers snarest mulig.
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: Electric cars in NorwayFredag 24. April 2020, klokken 20:08
Ketill, spot on :+1:  enig i alt du skriver og jeg mener også at hydrogen til personbiler må bare stoppes snarest mulig. Det tar bort fokuset på elbiler og da er det SPAM slik jeg ser det og gagner ikke elbilsaken

Men til alt annet enn personbiler ...ja gjerne for meg... "bring it on" hydrogen.
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: Electric cars in NorwayFredag 24. April 2020, klokken 20:16
Dette er vel ett debattinnlegg og således en meningsytring og ikke nøytrale fakta ?!
 

Ja.
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: automatOnsdag 29. April 2020, klokken 11:03
TU’s dekning av Mercedes-nyheten:
https://www.tu.no/artikler/mercedes-benz-planlegger-ingen-ny-hydrogenbil/490893
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: eivhelleOnsdag 29. April 2020, klokken 20:45
Et svært interessant innlegg enten man selv er for eller imot hydrogen.

https://finansavisen.no/nyheter/debattinnlegg/2020/04/20/7519088/hydrogen-kan-bli-norges-neste-industrieventyr

Hydrogen vil nok komme i stadig sterkere grad til industri (stålverk og sementfabrikker for eksempel) og tunge og lange transporter som skip og fly. Hydrogen vil også erstatte kull og gass til kraftverk (og ikke minst varmekraftverk). Innlegget er bra synes jeg. Men hydrogen til personbiler må bare stoppers snarest mulig.
Hydrogen lagres best når det ikke er hydrogen, men derimot en kjemisk forbindelse som inneholder mye hydrogen, som for eksempel ammoniakk eller metanol. Derfor er lagring av hydrogen under trykk et absolutt blindspor. Det er ikke det som blir løsningen for skipsfart og andre former for transport der man trenger å lagre store mengder energi. Og for personbiler er toget allerede gått.
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: RJKOnsdag 29. April 2020, klokken 21:34
Et svært interessant innlegg enten man selv er for eller imot hydrogen.

https://finansavisen.no/nyheter/debattinnlegg/2020/04/20/7519088/hydrogen-kan-bli-norges-neste-industrieventyr

Hydrogen vil nok komme i stadig sterkere grad til industri (stålverk og sementfabrikker for eksempel) og tunge og lange transporter som skip og fly. Hydrogen vil også erstatte kull og gass til kraftverk (og ikke minst varmekraftverk). Innlegget er bra synes jeg. Men hydrogen til personbiler må bare stoppers snarest mulig.
Hydrogen lagres best når det ikke er hydrogen, men derimot en kjemisk forbindelse som inneholder mye hydrogen, som for eksempel ammoniakk eller metanol. Derfor er lagring av hydrogen under trykk et absolutt blindspor. Det er ikke det som blir løsningen for skipsfart og andre former for transport der man trenger å lagre store mengder energi. Og for personbiler er toget allerede gått.



Hvor mye ekstra må det dras på for å kunne spalte hydrogengass fra f.eks. metanol otg (on the go) på henholdsvis en hydrogenbil, hydrogen lastebil, hydrogendrevet laste/transport-tog og et skip som f.eks. cruisefergen mellom Oslo og København eller Kiel, og hva er eventuell besparelse på å ikke dra med seg trykksatte tanker med hydrogen?

Hvilke av disse er det sannsynlig at vil kunne drive med spalting av hydrogengass for å drive seg selv, med den energien som eventuelt må dras med for å få gjort spaltingen?

Husk at dette er en energikrevende operasjon, som enda ikke ansees som kommersielt drivverdig sammenlignet med å utvinne fra naturgass. Man snakker jo om at man bruker 3-4 ganger så mye elektrisitet for å ha tilsvarende mengde tilgjengelig energi for fremdrift.

Eller mener du det skal lagres som metanol eller ammoniakk på land, frem til et kjøretøy kommer og plutselig trenger 5 eller 25 liter hydrogengass, eller enda mere for tog og skip?

Hydrogengass er per i dag helt avgiftsfritt, for å i det hele tatt kunne konkurrere med fossilt drivstoff som bensin og diesel. Det ser jeg ikke for meg at vil kunne vedvare når man skal drive transport basert på hydrogengass.
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: Electric cars in NorwayFredag 01. Mai 2020, klokken 10:21
De burde jo bare fjerne den hydrogenstasjonen som brant opp. Det er min mening. Se min video av både den og den nye hydrogenstasjonen inne ved Høvik rett ved E18. Den nye stasjonen likte jeg og den kommer først i denne videoen:+1:  https://youtu.be/zr1x3s2WVHc
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: AmatørenOnsdag 15. Juli 2020, klokken 11:06
Uno-X gir opp hydrogensatsing etter Sandvika-eksplosjon (https://elbilforum.no/index.php?topic=30668.msg907980#msg907980)
Tittel: Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
Skrevet av: emurofOnsdag 15. Juli 2020, klokken 19:12
Ser ut som hydrogen kommer til å lide samme skjebne som betamax og hd dvd.
Evt om det ikke blir brukt på tungtransport.

Tesla Semi has entered the chat.