Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta

Startet av Leaf_2014, mandag 10. juni 2019, klokken 18:35

« forrige - neste »

Daniel_0007

Sitat fra: OhmPaPa på tirsdag 14. april 2020, klokken 13:41
Andreas kjøpte ny bil, men får ikke tak i drivstoff

https://www.bt.no/nyheter/innenriks/i/P9A4J7/andreas-kjoepte-ny-bil-men-faar-ikke-tak-i-drivstoff

– Jeg valgte hydrogenbil fordi det er bra for klimaet og fordi nullutslippsbiler er fritatt for veiavgift og gunstig med tanke på bompenger, sier Vinsjansen.

Men eierne av landets hydrogenbiler gikk på en kraftig smell 10. juni i fjor.

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) må oppheve stengevedtak før stasjonene kan åpnes.

– Stasjonen i Åsane har stengevedtak fra DSB. Vi har ikke mottatt anmodning om oppheving av dette vedtaket, sier seksjonssjef Gry Haugsnes i direktoratet.



Uno-X Hydrogen AS har hittil ikke sendt anmodning til direktoratet om å få opphevet stengevedtakene for fyllestasjonene i Bergen.

Det bekrefter daglig leder Jens Haugland.

På spørsmål om hvorfor selskapet ikke har gjort dette, svarer han i en e-post:

«Ingen stasjoner gjenåpnes eller bygges før vi er trygge på teknologi og løsning.»



– Hva gjenstår for at dere mener sikkerheten er ivaretatt for kundene?

«Det som mangler er at vi blir trygge på dagens teknologi og løsning», sier Haugland.

Han ber BT om å rette ytterligere spørsmål til selskapet NEL, som leverer infrastrukturen til fyllestasjonene.




Ifølge NEL må det gjøres noen endringer og undersøkelser på stasjonen i Åsane.

tipper andreas kjøpte hydrogen bil kun for å slippe bom kostnader, burde ģjort litt mer research på forhånd ang fylling
Model 3 2019 LR Rwd

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

OhmPaPa

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 14. april 2020, klokken 19:26
Sitat fra: OhmPaPa på tirsdag 14. april 2020, klokken 13:41
Andreas kjøpte ny bil, men får ikke tak i drivstoff
Er denne virkelig fra i år?

Publisert Publisert
I dag 11:35

Han viser frem personbilen, en Hyundai IX 35, som han kjøpte i desember 2017.

turfsurf

Sitat fra: OhmPaPa på tirsdag 14. april 2020, klokken 19:28

Han viser frem personbilen, en Hyundai IX 35, som han kjøpte i desember 2017.
Ok, litt fremskutt furting...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Thomas Parsli

#94
Sitat fra: OhmPaPa på tirsdag 14. april 2020, klokken 19:28
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 14. april 2020, klokken 19:26
Sitat fra: OhmPaPa på tirsdag 14. april 2020, klokken 13:41
Andreas kjøpte ny bil, men får ikke tak i drivstoff
Er denne virkelig fra i år?

Publisert Publisert
I dag 11:35

Han viser frem personbilen, en Hyundai IX 35, som han kjøpte i desember 2017.


Han kjøpte den før det var mulig å fylle hydrogen i Bergen?
(https://unox.no/ntb?publisher=7512272&channels=16104344&releaseId=16559599)


Det eneste argumentet jeg ser (eller så) for disse bilene er rekkevidde og kort fylletid.
Mao. hvis du kjører daglig mellom Bergen og Oslo og ikke har tid til å hurtiglade en Tesla....

Når man ser på de høye drivstoffkostnadene og et vanvittig verditap isolert, er både Model S og Model X billligere.
Og skal man bruke bilen til noe annet enn å kjøre lokalt eller Bergen-Oslo er den jo ubrukelig pga. manglende fyllestasjoner.

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

engolf

Jag tror många köpte den som ett smidigare alternativ till rent elektriska bilar, och inte minst för att det lovades en kraftig uttbyggning av hydrogenstationer.

OhmPaPa

Bergenseren kjøpte bilen fra Hyundai. Nå viser det seg at bilen ikke er egnet til formålet.

Hyundai selger også elbiler. Han burde få bytte inn hy-bilen med en elbil. Og bergenseren, Hyundai, Uno-X og NEL burde spleise på kostnaden.

Da ville han fått en like bra bil med de samme fordelene og uten den vanvittige ulempen.

Espen Hugaas Andersen

På en måte kan jeg si meg enig i at noe ansvar ligger hos bilprodusent/forhandler, ettersom de har markedsført produkter mot forbrukere som de burde ha visst at ikke passer seg for forbrukere, men UnoX/NEL kan jeg ikke se at har skyld her. De leverer et produkt så lenge de føler for det, til den prisen de føler for. Man kan kanskje peke litt på politikerne, som deler ut subsidier til fyllestasjoner uten klausuler som f.eks spesifiserer at fyllestasjonene som mottar subsidier må være i drift i de neste 10 år med 95% oppetid ellers må de tilbakebetale alt og/eller kompansere kundene.

Men jeg syns det aller meste av ansvaret må ligge hos kunden. Alle og enhver kunne se at hydrogenbil var svært eksperimentelt i 2017, og når da den eksperimentelle bilen man da har kjøpt ikke kan brukes er situasjonen man har satt seg i helt selvforskyldt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

RJK

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 15. april 2020, klokken 12:13
Men jeg syns det aller meste av ansvaret må ligge hos kunden. Alle og enhver kunne se at hydrogenbil var svært eksperimentelt i 2017, og når da den eksperimentelle bilen man da har kjøpt ikke kan brukes er situasjonen man har satt seg i helt selvforskyldt.

Så i motsetning til forbrukerkjøpslovens formål og intensjon om å beskytte forbrukeren fra løgn og feilaktig fremstilling, så skal altså  all risiko sitte hos forbrukeren på noe som for vedkommende er en rimelig stor investering, mens de rike produsentene, importørene og forhandlerne skal kunne sitte å gni seg i henda fordi vedkommende blir brennende inne med en bil han i beste tilfelle får solgt for langt under hva som burde være forventet markedspris?

Som du forstår, er jeg, og loven, totalt uenig med deg, og her burde kunden snarest mulig ta kontakt med advokat, og se hvor svakt eller sterkt han står i saken før reklamasjonsretten utgår.

Det som er det store spørsmålet er om selger har lovet mere enn han kunne, og dermed forledet kunden, eller om man må peke på at dette er utenfor produsent/importørs ansvar. Det at det ble stengt ned etter eksplosjonen vil selvsagt virke i dems gunst. Men har lovnadene vært for store i utgangspunktet, gitt kostnaden for å sette opp stasjoner, og andre forhold som begrenser hvor mange stasjoner man kunne forvente kom opp?

Det var en stasjon i Bergen, og var vel en i Stavanger en liten tid, men nå er det altså kun den i Oslo igjen, fremfor at det har kommet en økning i antall stasjoner.

Tror kun en rettssak egentlig kan si om det foreligger et juridisk ansvar hos de profesjonelle, uavhengig av at jeg og tydeligvis du personlig mener det var galematias å kjøpe hydrogenbil som privatperson, både da og nå.

Du ser jo selv at de profesjonelle som "kjøpte" hydrogenbiler, sikret seg som best de kunne ved å lease, og dermed i beste fall satt igjen med en leasingavtale de kan reklamere på, men forhandler har allerede forpliktet seg til gjenkjøp på. Ble kunden fremsatt at dette ville være best for denne privatpersonen, eller har han blitt overtalt til kjøp med masse løse lovnader, og leasingalternativet forsøkt bortgjemt for han?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Espen Hugaas Andersen

#99
Så vidt jeg vet har det ikke vært noen løgner eller brutte løfter. En bilforhandler som selger en hydrogenbil lover så klart ingenting i forhold til antall fyllestasjoner, da dette er fullstendig utenfor deres kontroll.

Men man kan kanskje finne noen utsagn som kan til dels ha vært misvisende. Kanskje ting som "fremtidens bil" og "et økende antall fyllestasjoner".
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013


Elmo

Dette er vel ett debattinnlegg og således en meningsytring og ikke nøytrale fakta ?!
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

automat

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA