Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøp av inventory nå noen mnd før refresh?

Startet av Golding, tirsdag 04. juni 2019, klokken 14:58

« forrige - neste »

Newbee

Sitat fra: TeslaK på søndag 16. juni 2019, klokken 17:45
Hard times we live in..

Jeg ville ikke kjøpt hverken inventory eller Raven hvis jeg skulle hatt bilen i 1-2 år. Det kommer jo en refresh i september og så kommer de jo med Tri Motor og mye bedre batteri og kjøling, 250 kW lading og CCS om ikke lenge (derfor de har begynt å merke bilene med Dual Motor).

Free Ludicrous fikk meg til å bestille Raven nå. Jeg håper å ha bilen 8-10 år. Risikoen blir om jeg må selge før. Da kan tapet bli noe større. Refreshen blir selvfølgelig veldig bra, men totalpakka er også veldig bra nå ift. pris.

Jeg tror etterspørselen etter Model S/X vil ta seg veldig opp etter refreshen. Kan bli lang leveringstid.

Tipper det kommer Tri Motor versjon av Model 3 også som støtter Ludicrous.

TeslaK, vet du noe om leveringstid på din bestilling? Har du fått VIN? Hvilken farge bestilte du i?

Jeg klarer ikke helt å la meg overbevise om at en refresh til høsten inneholder så mange endringer som antydes (nye battericeller, CCS, tre motorer, osv), men om jeg tar feil håper jeg på litt mer håndfaste bevis innen uken etter levering er over, når det enn blir.
Model S "RAVEN" PERFORMANCE LUDICROUS MODE

TeslaK

Newbee, nei helt tyst ang. levering. Ingen VIN. På den annen side, hvis man bestiller nå, står det levering Juli..så kan jo ikke være lenge til.

Grå, sort interiør med karbonfiber. Safe design.

Blir litt overrasket hvis de klarer å komme med nytt batteri og tre motorer til høsten, mulig de tar det i to steg. Tiden vil vise.. Antar CCS kommer ifm. endringen av lyktene /spoiler bak i september.
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

FizCarloz

#77
Sitat fra: Golding på søndag 16. juni 2019, klokken 16:47
Er i sterk tvil om mitt eget inventory-kjøp nå. Jeg har fulgt med på inventory noen måneder og vil si jeg hadde god oversikt over hva som var gode kjøp og ikke. Slo for noen uker siden til på en "Long Range" (som det nevnes over er dette pre-Raven-varianten) med autopilot HW3 og alt utstyr ellers i metallic grå til 710', 0,49 % og gratis superlading, leveres om halvannen uke).

Isolert sett og gitt hva S100D har kostet de siste par årene føler jeg det er et godt kjøp. Derimot har jeg begynt å tvile på grunn av følgende:
- Raven er allerede ute (som betyr at det allerede finnes en nyere modell enn min med en større oppgradering)
- Interiør-refresh kommer sannsynligvis i løpet av høsten (og det ryktes jo nytt batteri og mye annet også)

Skulle jeg hatt bilen i mange år hadde dette ikke betydd så mye og jeg hadde vært fornøyd med rabatten. Men det kan godt tenkes jeg ønsker å selge om et års tid allerede. Da, derimot, vil det mest sannsynligvis være to nyere varianter (Raven som allerede er ute, og Raven "v2" med interiørrefresh) ute (begge kan fint kalles større oppgraderinger kontra f.eks. HW2.5 vs 3.0), med tilhørende inventory-salg og alt mulig som vi alle vet Tesla kjører hardt med mot slutten av kvartalene.

Noe av det som talte for et kjøp nå var det at jeg observerte at de fleste S100D (2018) med 15-20' km på telleren lå ute til i snitt 700'. Det ser derimot ut til at disse blir liggende og er tungsolgte (det er jo enormt med S75D på finn.no nå også, så det er kanskje mange som bestemmer seg for å prute en slik en langt ned heller).

Så jeg vet ikke. Og ja, det vil alltid skje noe nytt med Tesla og på et tidspunkt må man slå til osv., men som vi har sett kanskje spesielt det siste året kan timing av kjøp ha enorme utslag på verditapet man får, og jeg begynner nå å føle at timingen vil være en god del bedre ved neste kvartalsslutt (og satse på at man da får kapret en Raven), eller ved årsslutt (og kanskje få kapret en Raven v2 om den faktisk kommer ut i september slik ryktekonsensusen tilsier).

Tanker?

Gode tanker og innspil du har.

Hadde selv en del av tankerne inntil jeg sjekkede hva prisen på en "Raven" utgave ville koste, med de specs, utstyr og fargekombinasjon jeg ønskede, hvorfor det glatt ble en inventory ettersom prisen var nesten 200K lavere, pluss at jeg fikk gratis SC samt kampanje rente. (no-brainer). Men forstår godt hvorfor nogen vil ha det nyeste. Nu er dette min første Tesla, så for meg er det en helt anden verden end min forrige koreaner :)

Skulle jeg selge bilen igjen etter så kort tid(1-2 år) er nybil vel aldrig et "fornuftig" alternativ, men skjønner godt hvorfor man ville velge Tesla. (Selvom jeg kun har hatt min en helg nå  :P)

Uansett, så er jeg meget spent på at se hva de kommer med og hvordan utseende blir på refresh'en. Utrolig morsomt å være en del av dette Tesla univers nå :)

Newbee

Sitat fra: TeslaK på søndag 16. juni 2019, klokken 22:33
Newbee, nei helt tyst ang. levering. Ingen VIN. På den annen side, hvis man bestiller nå, står det levering Juli..så kan jo ikke være lenge til.

Grå, sort interiør med karbonfiber. Safe design.

Blir litt overrasket hvis de klarer å komme med nytt batteri og tre motorer til høsten, mulig de tar det i to steg. Tiden vil vise.. Antar CCS kommer ifm. endringen av lyktene /spoiler bak i september.

Samme status hos meg.
Nye lykter/spoiler? Det hadde jeg ikke fått med meg. Jeg har til gode å se noe særlig omtale av eksteriørendringer. Har du link til noe informasjon?
Model S "RAVEN" PERFORMANCE LUDICROUS MODE

TeslaK

Sitat fra: Newbee på søndag 16. juni 2019, klokken 22:49
Sitat fra: TeslaK på søndag 16. juni 2019, klokken 22:33
Newbee, nei helt tyst ang. levering. Ingen VIN. På den annen side, hvis man bestiller nå, står det levering Juli..så kan jo ikke være lenge til.

Grå, sort interiør med karbonfiber. Safe design.

Blir litt overrasket hvis de klarer å komme med nytt batteri og tre motorer til høsten, mulig de tar det i to steg. Tiden vil vise.. Antar CCS kommer ifm. endringen av lyktene /spoiler bak i september.

Samme status hos meg.
Nye lykter/spoiler? Det hadde jeg ikke fått med meg. Jeg har til gode å se noe særlig omtale av eksteriørendringer. Har du link til noe informasjon?

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/model-s-range-and-interior-update-imminent.94995/page-129

Bla deg bakover fra slutten. Se hva CraZ8 skriver.
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

TeslaK

#80
Blir ikke helt feil da, selv om man ikke får neste refresh

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/raven-model-s-worth-it-or-wait.155466/page-3
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

kodax

S og X selger vel godt nok som det er, og har vel egentlig ingen reel konkurranse, så jeg gjetter på at Tesla fokuserer på 3, Y, picup og semi, og kun oppgraderer S og X i små steg en stund til.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Vegard Winther

Ser at prisene på Model S "raven" har blitt senket i konfiguratoren.
Dette gjør jo tilbudene på Inventory-biler litt mindre attraktive enn de var. Rabatten på den vi har bestilt falt med ca 26 000,- i forhold til det opprinnelige tilbudet vi har fått.


Golding

#83
Sitat fra: FizCarloz på søndag 16. juni 2019, klokken 22:42
Gode tanker og innspil du har.

Hadde selv en del av tankerne inntil jeg sjekkede hva prisen på en "Raven" utgave ville koste, med de specs, utstyr og fargekombinasjon jeg ønskede, hvorfor det glatt ble en inventory ettersom prisen var nesten 200K lavere, pluss at jeg fikk gratis SC samt kampanje rente. (no-brainer). Men forstår godt hvorfor nogen vil ha det nyeste. Nu er dette min første Tesla, så for meg er det en helt anden verden end min forrige koreaner :)

Skulle jeg selge bilen igjen etter så kort tid(1-2 år) er nybil vel aldrig et "fornuftig" alternativ, men skjønner godt hvorfor man ville velge Tesla. (Selvom jeg kun har hatt min en helg nå  :P)

Uansett, så er jeg meget spent på at se hva de kommer med og hvordan utseende blir på refresh'en. Utrolig morsomt å være en del av dette Tesla univers nå :)
Ja, om du ender opp med nesten 200' i rabatt inkl. kampanjerente og gratis lading er det en no-brainer :) For min del var rabatten ift ny på 120', men nå etter litt justerte priser i konfiguratoren er den kun på 100'. Og da er det ingen voldsom rabatt lengre mtp Raven (og deretter interiør-refresh ++), da bør nesten gårsdagens, snart forgårsdagens, modell koste 100' mindre.

Risken jeg tar ved kansellering nå er selvsagt at det ikke er noen garantier for inventory-kjøp av Raven med det første, ei heller superrenta de kjører med nå, noe som har veldig mye å si for meg som ikke vil låse for mye kapital i bilen.

Sitat fra: Vegard Winther på mandag 17. juni 2019, klokken 07:48
Ser at prisene på Model S "raven" har blitt senket i konfiguratoren.
Dette gjør jo tilbudene på Inventory-biler litt mindre attraktive enn de var. Rabatten på den vi har bestilt falt med ca 26 000,- i forhold til det opprinnelige tilbudet vi har fått.
Samme her - opprinnelig rabatt på min inventory (Long Range pre-Raven) var på 120', nå er den kun 100'. Mtp. at det er hundrevis av inventory tilgjengelig nå og kvartalsslutt er om under 2 uker er det nesten rart at de ikke slår av enda mer på prisene for å få det ut.

kirky

#84
Ser ikke noe endring nå, var en tidligere. Men ser at de markedsfører inventorybiler med gratis lading i konfiguratoren. Har bestilt en LR inventory for utlevering om et par dager, AP3, CCS, MI04, svarte felger og krem premium med vin 3094xx.

Denne koster fortsatt 824.320 ny som Raven og min kom på mer enn 100K mindre med gratis lading og kampanjerente. Den vil holde seg bra i verdi mener jeg, selv om jeg vil få lyst til å bytte om 1 år til nytt interiør etc.
2019 Long Range S, HW3, CCS.

Golding

Sitat fra: kodax på søndag 16. juni 2019, klokken 23:48
S og X selger vel godt nok som det er, og har vel egentlig ingen reel konkurranse, så jeg gjetter på at Tesla fokuserer på 3, Y, picup og semi, og kun oppgraderer S og X i små steg en stund til.
Ja, selger S og X godt nok som det er?
https://electrek.co/2019/04/04/tesla-model-s-anticipated-upgrade-and-refresh/
Forrige kvartal leverte de 63 000 biler hvorav kun 12 100 var S og X. Det var en nedgang på 56 % ift forrige kvartal og 44 % nedgang ift samme kvartal året før...

Sånn sett skulle man kanskje tro Tesla jobber hardt for å rulle ut større oppgraderinger til S og X med det første for å gjøre de markedsledende på alle områder igjen (f.eks. virkelig parkere e-Tron på rekkevidde og ladehastighet) og i det hele tatt skape avstand til Model 3 som rettferdiggjør den langt høyere prisen? Vil også tro de har langt høyere marginer på S og X enn 3 slik at et så stort dropp i salg virkelig påvirker inntjeninga negativt.

Golding

#86
Sitat fra: kirky på mandag 17. juni 2019, klokken 09:35
Ser ikke noe endring nå, var en tidligere. Men ser at de markedsfører inventorybiler med gratis lading i konfiguratoren. Har bestilt en LR inventory for utlevering om et par dager, AP3, CCS, MI04, svarte felger og krem premium med vin 3094xx.

Denne koster fortsatt 824.320 ny som Raven og min kom på mer enn 100K mindre med gratis lading og kampanjerente. Den vil holde seg bra i verdi mener jeg, selv om jeg vil få lyst til å bytte om 1 år til nytt interiør etc.

Ja, da er vi i samme båt. Min har VIN 3093XX, "Long Range", CCS, AP3, MI04 og i midnight silver metallic med sort premium-interiør.

Tilsvarende 2018-modeller med 15-20' km på telleren ser ut til å ligge på rundt 700' på finn.no nå, men flere av de har ligget i over 3 uker nå, så reelle priser er vanskelig å si. Er nok flere av disse som må ta et småstygt tap (ser at enkelte har heftelser på over 850' på disse...).

Har jo hørt om flere som har byttet bil nesten hvert år og endt opp i null ved å kjøpe billig inventory og selge et år senere for nesten det samme før de så kjøper ny billig inventory. Sliter dog med å se at vi får solgt disse pre-Raven-modellene for oppimot 700' om et års tid, spesielt når det i mellomtiden sannsynligvis har kommet enda en ny variant (interiør og kanskje batteri med 250 kW lading ++). Eller hva tror du?

Klykken

Mange har "fullbelånt" bilene da det var lav kampanjerente. Uten at jeg ville tatt den sjansen selv.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

kirky

#88
Sitat fra: Golding på mandag 17. juni 2019, klokken 09:52

Ja, da er vi i samme båt. Min har VIN 3093XX, "Long Range", CCS, AP3, MI04 og i midnight silver metallic med sort premium-interiør.

Tilsvarende 2018-modeller med 15-20' km på telleren ser ut til å ligge på rundt 700' på finn.no nå, men flere av de har ligget i over 3 uker nå, så reelle priser er vanskelig å si. Er nok flere av disse som må ta et småstygt tap (ser at enkelte har heftelser på over 850' på disse...).

Har jo hørt om flere som har byttet bil nesten hvert år og endt opp i null ved å kjøpe billig inventory og selge et år senere for nesten det samme før de så kjøper ny billig inventory. Sliter dog med å se at vi får solgt disse pre-Raven-modellene for oppimot 700' om et års tid, spesielt når det i mellomtiden sannsynligvis har kommet enda en ny variant (interiør og kanskje batteri med 250 kW lading ++). Eller hva tror du?

Jeg mener at våre vil holde seg bra av flere grunner, vi kan putte AP3 HW, Long Range kontra/i tilegg til 100D, CCS, nyere batteripakke (versjon E visstnok, ser det på label under bil og fysisk også) og ny build-date på Finn. Hvem vet a MI04 er for refresh, noen nevner lavere støynivå for eksempel.

Allerede er det en bedre bil enn alle de andre du nevner pga disse som ligger ute. I tillegg er det nok veldig mange som ikke vet om Raven eller hva det er, Tesla kommuniserer jo ikke akkurat mye rundt dette i konfiguratoren eller på sidene sine - dempere etc. Kan jo håpe å få rundt 700 om et halvt/år, men ting kan skje. Jeg trenger per nå ikke den ekstra rekkevidden som Raven gir (klarte meg fint med 75D, OG, når jeg da evt bytter til nytt design får jeg Raven på kjøpet og dermed enda mere nytt å glede meg til neste gang. :D

En nesten gratis rente og gratis lading sukrer også pillen. Tror det blir bra.
2019 Long Range S, HW3, CCS.

Vegard Winther

Kjenner jeg blir litt usikker her nå.

Har utlevering av ny bil i morgen.
Denne er omtalt som både S100D og Long Range, avhengig av hvilken versjon jeg ser på, den jeg har fått fra Tesla og den som ligger inne på MyTesla.

Vi er 308..., AP2.5, Deep Blue Metallic, Krem premium interiør, mørke 19' Sonic Carbon Slipstreamfelger, gratis superlading, kampanjerente...

Den var rabattert med 111 000, med originalpris uten tillegg på 816.400. Ny pris på Raven Longrange uten tillegg er nå 790 000-, altså 26 400,- lavere.

Hvis det altså ligger Long Range med HW3, CCS, Vin309... osv ute til samme prisen... Da lurer jeg på om dette fortsatt er et så godt tilbud som jeg opprinnelig trodde det var.

Ellers, når det gjelder HW3... Har det egentlig noe å si, annet enn for FSD. Dette er vel kun snakk om den nye chip-en, og denne igjen gjelder kun FSD-funksjonalitet? For at dette skal ha funksjonalitet, må man kjøpe FSD-oppgraderingen. Og gjør man det, får man med HW3 gratis uansett. Noe jeg har misforstått her?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA