Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøp av inventory nå noen mnd før refresh?

Startet av Golding, tirsdag 04. juni 2019, klokken 14:58

« forrige - neste »

espencapable

Jeg har ikke sett sorte/grå lister på noen tesla før. Trodde derfor det var nytt. Da er det bare støyisolering og små detaljer etter refresh. Spent på om Hw3 legger merke til mer ved kjøring.

dolsen

Vi bestilte nettopp en inventory. Jeg forsøkte å forklare selger at jeg ønsket en med AP HW 3, men han klarte ikke skille på hvilken AP HW de ulike bilene hadde. Kunne selvfølgelig bestilt online, men der var det ikke informasjon om hvor bilen befant seg. Har nå mottatt vin og fått bilen inn på kontoen på tesla.com. Er det noen måte for meg å se hvilken AP HW versjon bilen har? Hva er egentlig praktisk forskjell på HW 2.5 og 3? Er det verdt å lage mere styr av (evt. kansellere bestilling og lage ny), eller er det marginale forskjeller?

andreasoe

Virker som vin 309 og ut har ccs og hw3. Hw3 er vel egentlig bare en raskere computer, resterende er likt, og en endring som er small refresh 3 mot 4.

Jeg bestilte i forrige uke og fikk vin 303, så hw 2.5.

Hva er vin nummeret?

Dersom det er soltak er det nok 2.5.

dolsen

289, da er det vel 2.5. Så til det store spørsmålet, bør jeg gidde å styre mer med det, eller vare slappe av og glede meg på ny bil?

kirky

Se på view spec-linken din på bilen inne på tesla-kontoen, den har nok en kode APH3 eller APH4 i seg. Du kan lime inne linken på noen av de option decode-sidene også.
2019 Long Range S, HW3, CCS.

dolsen


Contango

HW3.0 er en annen og langt mer effektiv computer som er laget for selvkjøring. Kjøper du FSD blir 2.5 byttet til 3.0 på verksted (en eller annen gang i fremtiden...)  Ingen av oss vet om 3.0 er bedre enn 2.5 på dagens funksjonalitet.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Vegard Winther

Hei.

Kan noen hjelpe meg med info her?

Vi har bestilt ny bil.

Vi har fått to versjoner av kjøpsavtalen, en på norsk og en på engelsk.
På den norske står det "Model S Long Range".
På den engelske står det "Model S 100D", men der står det også Range Upgrade. (Dette er ikke nevnt på den norske versjonen.)

Noen som vet hva dette innebærer/betyr?

andreasoe

100D = Long range. på de nye bilene vil det ikke stå 100D på baksiden av bilen. Dette er de "nyeste" bilene med range upgrade/nye motorer og adaptive luftdempere.

Davs

Sitat fra: andreasoe på lørdag 15. juni 2019, klokken 22:14
100D = Long range. på de nye bilene vil det ikke stå 100D på baksiden av bilen. Dette er de "nyeste" bilene med range upgrade/nye motorer og adaptive luftdempere.

Akkurat nå virker det som det er to sett med Long Range ute. De som er produsert etter mai er Raven med ny motor og adaptive luftdempere. De før har ikke det. Jeg har sett på inventory og har snakket med selger. Ingen av inventoryene som er ute nå som heter "Long Range" er Raven.
Audi Etron 55 exclusive 2020

Newbee

Sitat fra: morel på søndag 16. juni 2019, klokken 00:05
Sitat fra: andreasoe på lørdag 15. juni 2019, klokken 22:14
100D = Long range. på de nye bilene vil det ikke stå 100D på baksiden av bilen. Dette er de "nyeste" bilene med range upgrade/nye motorer og adaptive luftdempere.

Akkurat nå virker det som det er to sett med Long Range ute. De som er produsert etter mai er Raven med ny motor og adaptive luftdempere. De før har ikke det. Jeg har sett på inventory og har snakket med selger. Ingen av inventoryene som er ute nå som heter "Long Range" er Raven.

Det er helt korrekt. Kun Pre-Raven som er tilgjengelig i inventory. Det «nyeste» du kan finne blant inventorybilene tror jeg er AP HW3.

Har foresten ikke sett bekreftet mod S Raven i Norge ennå. Noen som har?
Model S "RAVEN" PERFORMANCE LUDICROUS MODE

Golding

#71
Er i sterk tvil om mitt eget inventory-kjøp nå. Jeg har fulgt med på inventory noen måneder og vil si jeg hadde god oversikt over hva som var gode kjøp og ikke. Slo for noen uker siden til på en "Long Range" (som det nevnes over er dette pre-Raven-varianten) med autopilot HW3 og alt utstyr ellers i metallic grå til 710', 0,49 % og gratis superlading, leveres om halvannen uke).

Isolert sett og gitt hva S100D har kostet de siste par årene føler jeg det er et godt kjøp. Derimot har jeg begynt å tvile på grunn av følgende:
- Raven er allerede ute (som betyr at det allerede finnes en nyere modell enn min med en større oppgradering)
- Interiør-refresh kommer sannsynligvis i løpet av høsten (og det ryktes jo nytt batteri og mye annet også)

Skulle jeg hatt bilen i mange år hadde dette ikke betydd så mye og jeg hadde vært fornøyd med rabatten. Men det kan godt tenkes jeg ønsker å selge om et års tid allerede. Da, derimot, vil det mest sannsynligvis være to nyere varianter (Raven som allerede er ute, og Raven "v2" med interiørrefresh) ute (begge kan fint kalles større oppgraderinger kontra f.eks. HW2.5 vs 3.0), med tilhørende inventory-salg og alt mulig som vi alle vet Tesla kjører hardt med mot slutten av kvartalene.

Noe av det som talte for et kjøp nå var det at jeg observerte at de fleste S100D (2018) med 15-20' km på telleren lå ute til i snitt 700'. Det ser derimot ut til at disse blir liggende og er tungsolgte (det er jo enormt med S75D på finn.no nå også, så det er kanskje mange som bestemmer seg for å prute en slik en langt ned heller).

Så jeg vet ikke. Og ja, det vil alltid skje noe nytt med Tesla og på et tidspunkt må man slå til osv., men som vi har sett kanskje spesielt det siste året kan timing av kjøp ha enorme utslag på verditapet man får, og jeg begynner nå å føle at timingen vil være en god del bedre ved neste kvartalsslutt (og satse på at man da får kapret en Raven), eller ved årsslutt (og kanskje få kapret en Raven v2 om den faktisk kommer ut i september slik ryktekonsensusen tilsier).

Tanker?

TeslaK

#72
Hard times we live in..

Jeg ville ikke kjøpt hverken inventory eller Raven hvis jeg skulle hatt bilen i 1-2 år. Det kommer jo en refresh i september og så kommer de jo med Tri Motor og mye bedre batteri og kjøling, 250 kW lading og CCS om ikke lenge (derfor de har begynt å merke bilene med Dual Motor).

Free Ludicrous fikk meg til å bestille Raven nå. Jeg håper å ha bilen 8-10 år. Risikoen blir om jeg må selge før. Da kan tapet bli noe større. Refreshen blir selvfølgelig veldig bra, men totalpakka er også veldig bra nå ift. pris.

Jeg tror etterspørselen etter Model S/X vil ta seg veldig opp etter refreshen. Kan bli lang leveringstid.

Tipper det kommer Tri Motor versjon av Model 3 også som støtter Ludicrous.
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

Golding

Ja, ikke sant ;)

Men takk for svar, det var noe av det samme som jeg hadde tenkt og da blir det nok kansellering på meg nå. Kjente dog ikke til at det sannsynligvis kommer Tri Motor, etc., men det kjøper jeg glatt - S er jo nå altfor langt bak Model 3 ift hva man får for pengene, så alt du nevner er egentlig ting man bør forvente av det som skal være en premium-modell.

Eneste er vel at det kan bli en viss fare for høyere priser på S igjen om de introduserer alt av følgende: Nytt batteri og bedre kjøling, 250 kW lading, Tri Motor, CCS, interiør refresh og kanskje diverse annet. Samtidig er det nok konkurranse i markedet til at jeg ikke helt ser Tesla sette prisen på Long Range til typ. 900'.

mthoring

Prisene kommer ann på etterspørsel. Antar at de vil prøve seg på å ta prisene opp et hakk ved introduksjon av større endringer, før de justerer de nedover igjen i takt med etterspørsel.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA