Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøp av inventory nå noen mnd før refresh?

Startet av Golding, tirsdag 04. juni 2019, klokken 14:58

« forrige - neste »

fonberg

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 17. juni 2019, klokken 13:09
Hvor har disse undersøkelsene blitt kjørt? For meg virker det som om omtrent alle X-eiere foretrekker X fremfor S. Høres helt merkelig ut at en undersøkelse kan vise det motsatte.
S har bedre støydemping og tar ujevnheter. Lavere forbruk og takstativ. Men det er det.

Jeg håper nå inderlig at X-eiere som du sier foretrekker X fremfor S  :D
I lista di over S-fordeler glemte du forresten å nevne at S-en er den eneste av de to som er pen ;)

Litt mer seriøst: Hvem som har de "beste" bakdørene handler utelukkende om personlige preferanser. For meg er FW-dørene en udiskutabel showstopper da de blokkerer muligheten for takstativ, og den kompliserte konstruksjonen ser fryktelig dyr ut ved feil etter garantiutløp.
Samtidig skjønner jeg at de som lemper småunger inn og ut av baksetet digger disse dørene. Altså: Presonlige preferanser.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Øyvind.h

Sitat fra: fonberg på mandag 17. juni 2019, klokken 13:29
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 17. juni 2019, klokken 13:09
Hvor har disse undersøkelsene blitt kjørt? For meg virker det som om omtrent alle X-eiere foretrekker X fremfor S. Høres helt merkelig ut at en undersøkelse kan vise det motsatte.
S har bedre støydemping og tar ujevnheter. Lavere forbruk og takstativ. Men det er det.

Jeg håper nå inderlig at X-eiere som du sier foretrekker X fremfor S  :D
Absolutt. Man velger jo den bilen som passer best for egne behov. Det er jo ting S er bedre på enn X.
Men synes like fullt påstanden var merkelig da den ikke henger på greip med det som skrives her på forumet eller på Facebook. Nær alle erfaringene postet av folk som har eid begge bilene foretrekker X.
I farten kan jeg bare huske 2-3 innlegg fra folk som melder det motsatte, mens titalls foretrekker X. Det samme ser jeg blant venner og bekjente. Flere går fra S til X. Ingen går andre vei. Derimot finnes det eiere som har S som ikke vil bytte til X. Men altså ingen eiere av X som vil bytte til S.

Dørene er et kapittel for seg. Elsk/hat virker det som. Jeg holdt meg først unna X på grunn av dem, men etter å ha eid bilen har jeg snudd og ser hvor genialt praktiske de er. Taklast går på hengerfestet eller tilhenger. Å bygge oppå en høy bil med takboks har sine ulemper mtp tilgang og forbruk. Bak merkes null støy (vesentlig tilstede i S) og lite endring i forbruk.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Vidar1979

Bilkjøp er gjerne ikke helt rasjonelle uansett. En X hadde passet bedre til mine behov men trigget ikke følelsene mine på linje med S og det er noe med å kjøpe det man har lyst på.

noto

Nokså åpenbart at flere går fra S til X enn motsatt. X var ikke et alternativ for de fleste da de kjøpte S.

Vegard Winther

Sitat fra: FizCarloz på mandag 17. juni 2019, klokken 13:28
Sitat fra: Vegard Winther på mandag 17. juni 2019, klokken 12:48
Sitat fra: FizCarloz på mandag 17. juni 2019, klokken 12:14
I tillegg så kommer de nye raven modellene vel ikke med de samme funksjonalitet EAP med Hw2.5 har(Summon etc)? Der må man ytterligere oppgradere med 50K pluss at de ikke har SC gjennom eierforholdet.

Så alt i alt, så går det vel noenlunde opp i opp? Og som det blir nevnt så er vel ikke alle like fokusert på hva bilen inneholder av diverse morsomheter.

I følge de jeg har snakket med på Tesla kommer ingen av inventory-bilene med EAP. Kun den nye standard AP (ACC og Lane Assist). Summon og Park Assist er nå FSD.

Okay, rart at jeg kan summon bilen da? Hvordan forklarer vi det?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Har du mottatt bil, og det er Summon på den?
Interessant!

FizCarloz

Sitat fra: Vegard Winther på mandag 17. juni 2019, klokken 14:47
Sitat fra: FizCarloz på mandag 17. juni 2019, klokken 13:28
Sitat fra: Vegard Winther på mandag 17. juni 2019, klokken 12:48
Sitat fra: FizCarloz på mandag 17. juni 2019, klokken 12:14
I tillegg så kommer de nye raven modellene vel ikke med de samme funksjonalitet EAP med Hw2.5 har(Summon etc)? Der må man ytterligere oppgradere med 50K pluss at de ikke har SC gjennom eierforholdet.

Så alt i alt, så går det vel noenlunde opp i opp? Og som det blir nevnt så er vel ikke alle like fokusert på hva bilen inneholder av diverse morsomheter.

I følge de jeg har snakket med på Tesla kommer ingen av inventory-bilene med EAP. Kun den nye standard AP (ACC og Lane Assist). Summon og Park Assist er nå FSD.

Okay, rart at jeg kan summon bilen da? Hvordan forklarer vi det?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Har du mottatt bil, og det er Summon på den?
Interessant!

Ja fik bilen i torsdags og allerede været på langtur. Ja det er der. Inkl EAP hvor den kører helt selv (må ha hænder på rattet)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Paul


Sitat fra: Øyvind.h på mandag 17. juni 2019, klokken 13:09

Absolutt. Man velger jo den bilen som passer best for egne behov. Det er jo ting S er bedre på enn X.
Men synes like fullt påstanden var merkelig da den ikke henger på greip med det som skrives her på forumet eller på Facebook. Nær alle erfaringene postet av folk som har eid begge bilene foretrekker X.
I farten kan jeg bare huske 2-3 innlegg fra folk som melder det motsatte, mens titalls foretrekker X. Det samme ser jeg blant venner og bekjente. Flere går fra S til X. Ingen går andre vei. Derimot finnes det eiere som har S som ikke vil bytte til X. Men altså ingen eiere av X som vil bytte til S.

X er mer praktisk
S gir mer kjøreglede og er penere.

Hadde S i 4 år, gjekk over til X - mye mer praktisk med småbarn  :+1:.

Nå kom tiden for å  bytte ut den andre bilen- Kia Soul EV. Først tenkte vi  på Model 3, men etter prøvekjøring, samt endret familiesituasjon (venter på barn nr 3) - bestemte vi heller på brukt S istedenfor ny Model 3. Mer plass i baksetet samt bedre åpning av bakluke (praktisk med barnevogn) .




Vegard Winther

Sitat fra: FizCarloz på mandag 17. juni 2019, klokken 14:51

Ja fik bilen i torsdags og allerede været på langtur. Ja det er der. Inkl EAP hvor den kører helt selv (må ha hænder på rattet)


Hva er VIN på denne? 308.... ?

FizCarloz

#113
Sitat fra: Vegard Winther på mandag 17. juni 2019, klokken 14:56
Sitat fra: FizCarloz på mandag 17. juni 2019, klokken 14:51

Ja fik bilen i torsdags og allerede været på langtur. Ja det er der. Inkl EAP hvor den kører helt selv (må ha hænder på rattet)


Hva er VIN på denne? 308.... ?

Til info: Dette tilsvarer min config nesten identisk: https://www.tesla.com/no_NO/new/5YJSA7E2XKF305342 Har dog lidt nyere VIN: 305355

Thomas Parsli

Sitat fra: Vidar1979 på mandag 17. juni 2019, klokken 14:25
Bilkjøp er gjerne ikke helt rasjonelle uansett. En X hadde passet bedre til mine behov men trigget ikke følelsene mine på linje med S og det er noe med å kjøpe det man har lyst på.

Da var kanskje Model S stor nok for deg/dere?
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

andreasoe

Sitat fra: Vegard Winther på mandag 17. juni 2019, klokken 14:56
Sitat fra: FizCarloz på mandag 17. juni 2019, klokken 14:51

Ja fik bilen i torsdags og allerede været på langtur. Ja det er der. Inkl EAP hvor den kører helt selv (må ha hænder på rattet)


Min har også dette, men antar det er prøveversjon og at den går ut etter noen måneder? Jeg har vin 303.

Hva er VIN på denne? 308.... ?

FizCarloz

Sitat fra: andreasoe på mandag 17. juni 2019, klokken 17:23
Sitat fra: Vegard Winther på mandag 17. juni 2019, klokken 14:56
Sitat fra: FizCarloz på mandag 17. juni 2019, klokken 14:51

Ja fik bilen i torsdags og allerede været på langtur. Ja det er der. Inkl EAP hvor den kører helt selv (må ha hænder på rattet)


Min har også dette, men antar det er prøveversjon og at den går ut etter noen måneder? Jeg har vin 303.

Hva er VIN på denne? 308.... ?

Det er mulig, men i så fall så har selger gitt meg ukorrekt informasjon 2 ganger. Har i etterkant av leveransen også fått dette bekreftet fra han 2 ganger at den har det.

Vegard Winther

Er neppe en prøveversjon. Da skal du i såfall være opplyst om det.
Så har du EAP med summon og park assist, så har du det nok til odel og eie.

martinho89

Hvordan finner man ut hvilken autopilot-hardware en Tesla Inventory modell har?
Finner kun ut at bilen er produsert i 2019.
Hva er forskjellen mellom 2,5 og 3,0 i praksis?  :)

MuskElBil

For å finne ut om ein har prøveversjon eller ikkje, det burde gå klart og tydelig frem på faktura.
Alternativt er det nevnt at ein skal kunne logge inn på konto og sjekke pris på evt tilgjengelige oppgraderinger.
Får ikkje sjekka dette sjølv sidan min har FSD.
På min faktura er det spesifisert APPB-oppgradert autopilot og APF2-evnen til å kjøre helt på egenhånd.

Denne videoen skal visst fungere for å fastslå AP HW versjon:
https://www.youtube.com/watch?v=dp5nFEDUsrU

Var også nevnt tidligere i tråden at selger påstår at ingen inventory nå har EAP?
Om linkene og spec på tesla-info stemmer er det fortsatt 11 S på lager med EAP.
Eksempelvis denne har EAP HW3 og VIN291xxx: https://www.tesla.com/no_NO/used/5YJSA7E2XKF291071
2019 TMS 100D Deep Blue Metallic FSD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA