Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteribytte 85 -> 90/100?

Startet av Cato76, mandag 03. juni 2019, klokken 11:47

« forrige - neste »

noto

For å ta ovenstående litt videre:

Noen som vet hvor remanufacturing foregår? USA? Tilburg?

Noen som får tilbake sitt originale batteri hvis feilen f.eks. var den velkjente i kontaktoren?

Selv fikk jeg en reman f-pack som antagelig er siste iterasjonen av denne batteritypen.

Er det mulig at de erstatter cellene og resten av innmaten i de gamle batteriene og rebrander de? Da kan de plukke ut alle godsakene så som 12 kg kobolt og mye annet snacks fra de gamle cellene.

Muffinman

De skifter kontaktorene ute på verkstedene, og har gjort det i noen år nå. Det var bare i starten man måtte kjøre rundt med lånebatteri når det skulle utføres.

Cato76

Hehe, nå må jeg inn med bilen igjen... På vei hjem fra Rud til Langesund stoppet jeg på laderen i Porsgrunn for å fylle på med litt strøm så jeg hadde litt buffer til i dag, men fikk melding på displayet om «Supercharging is disabled» (...) -Altså, de har glemt å aktivere dette. Kunne heller ikke gjøres over-the-air.
Nevnte for service-mannen om batteriet også, og han mente at det ikke skulle være slik. Så nå blir det full diagnose på dette igjen..
Hadde en X som lånebil de siste 6 ukene, og er blitt godt vant, og jeg kan gjerne låne en X i sommerferien også  8) 8)

Jeg aksepterer uansett ikke at de reduserer kapasiteten med 10% for at de skal ha en buffer, da får de heller gi meg et batteri som er 10% større!!!
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Cato76

#33
Her er forresten koden på den nye batteripakken:

1088815-01-D

(Får ikke lagt ved bilde med IPhonen...)

Jeg har heller ikke hatt noen SW oppdatering etter jeg fikk nytt batteri.
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

noto

#34
De oppdaterte nok SW under verkstedsoppholdet. Så på appen at de gjorde det på min.

Muffin: Da er det åpenbart en annen feil når man får ny pakke.

Cato: Samme kode som meg, bortsett fra at jeg har «F». Leste et sted at det siste sifferet (mellom bindestrekene) indikerer kvaliteten på reman-batteriet, der lavest siffer (dvs 01) er best.

Ps: Står det «REMAN» på labelen din?


Muffinman

#36
Ikke den mest etterettelige kilden, men det er tydeligvis noe som har skjedd. Denne artikkelen beskriver at det faktisk ER kommet en oppdatering som skal redusere risikoen for batteribrann på 85-pakkene, og at det i starten ble bortforklart med normal degradering:

https://itavisen.no/2019/06/21/tesla-oppdatering-forverret-rekkevidden/

Det skal visst komme korrigering om man skal tro artikkelen.

Hvis det er en mismatch mellom hva cellene tåler og hva BMS gjør med dem er det en litt for enkel fiks å "slette" 10% av kapasiteten i topp. Den har vi faktisk betalt en grei prispremie for. Så da får Tesla heller finne en annen løsning. Frykter at "korrigeringen" bare innebærer at de barberer vekk mindre enn 10% av kapasiteten, men at det fremdeles blir en merkbar reduksjon av rekkevidden.

Når det gjelder vår 2013-modell synes jeg jammen de har forsynt seg nok av bilens egenskaper etter kjøp. I etterpåklokskapens lys var pengene betalt for "P" bortkastede, for eksempel.

EDIT: Her er en mer etterettelig kilde:
https://electrek.co/2019/06/20/tesla-battery-range-drop-software-update-longevity/

Ser ut som artikkelen er basert på denne tråden:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/sudden-loss-of-range-with-2019-16-x-software.154976/

Tuxedo

I det minste burde Tesla forklart oss hva de hadde gjort, slik at jeg slapp å gå rundt å spekulere på om jeg hadde en feil pa batteriet når 10% av kapasiteten plutselig forsvant.

Muffinman

#38
Kan hende den brå reduksjonen i superchargerhastighet også skyldes denne oppdateringen på 85D`en. Den sammenfaller faktisk med oppdateringen.

https://elbilforum.no/index.php?topic=47010.0

Man ser ut til å mene det på forumene rundt om. En smule komisk når man går høyt ut og annonserer at nå skal superchargingen gå raskere, så går det motsatt vei for mange.

Ser ut som det er på tide å bytte tilbake fra % til tkm-visning i bilene våre, og sjekke cellespenningene ved en fullading.

Cato76

Sitat fra: noto på torsdag 20. juni 2019, klokken 20:07
De oppdaterte nok SW under verkstedsoppholdet. Så på appen at de gjorde det på min.

Muffin: Da er det åpenbart en annen feil når man får ny pakke.

Cato: Samme kode som meg, bortsett fra at jeg har «F». Leste et sted at det siste sifferet (mellom bindestrekene) indikerer kvaliteten på reman-batteriet, der lavest siffer (dvs 01) er best.

Ps: Står det «REMAN» på labelen din?

Kan ikke se at det står REMAN på label, nei...
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

noto

#40
Skal stå i en linje øverst. Eks: ASY,HV BATTERY,S3BB,REMAN,MC.

Ser ut som den øverste delen av labelen er revet bort eller dekket over hos deg.

Mulig har du fått tilbake originalbatteriet.

Cato76

:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

coskars

Opplevde ca 10% "tap" over natten i går jeg også. Ingen software update er blitt gjort.
Merkelig at man ikke har fått noe beskjed om dette.
Jeg får ta kontakt med service.

Sølvgrå P85, november 2013.
Fredrikstad

Stig O

Snakket med en som driver et transportfirma her i Odda. Han kunne fortelle at han transporterte mange Tesla batterier mellom Bergen og Oslo. Det var både nye og brukte, som kanskje skulle til reparasjon? Hadde vært interessant og vite hvor mange som har skiftet batteri.Trodde ikke jeg skulle ha bilen så lenge, men finner ikke noe nytt som frister de neste to årene. Da er bilen straks 8 år og man vet lite om kostnadene på nytt/reparasjon av batteriet. Dilemma ved bruktsalg og videre eierskap. Foreløpig går det på garanti, men noen som har fått antydet kostnader på reparasjon/ nytt batteri?

Her er en artikkel som er aktuell om ikke så lenge.
https://insideevs.com/news/385167/aftermarket-batteries-used-electric-cars/
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

Muffinman

Ikke noe håndfast, men en på TOCN-gruppa hevder å ha fått vite 135k for 85-batteri på et servicesenter. Om det er nytt eller refurbished ble ikke sagt noe om, men regner med prisen inkluderer å gi fra seg det gamle.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA