Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Batteribytte 85 -> 90/100?

Startet av Cato76, mandag 03. juni 2019, klokken 11:47

« forrige - neste »

geear

Hvis produsentene skal holde på med slike priser må det fremtvinge seg noe ettermarkedsgreier etterhvert. Akkurat som myndighetene har pålagt alle OBDII-standardisering/tilgang for motor og sikkerhetssystemer, burde de også kreve tilgang for batteribytte/programmering. Utfordringen er å få det "åpent" under sikre forhold, for det er ikke alle som bør tukle med slikt...

Med slike priser som nevnt over blir skrotalderen for elbiler en katastrofe, og miljøalibiet får seg en smell. Bruktbilprisene utenfor garantitid vil også få seg et kraftig fall.

Muffinman

Tja, å koste på selv halvparten av dette på f.eks. en 10 år gammel bil vil sikkert de fleste betakke seg for. Da er jo ikke restverdien i selve bilen spesielt høy, og mange vil kanskje velge å legge pengene i en ny bil istedet. Så jeg tviler faktisk på at vi vil se tredjepartstilbud som skiller seg mye i pris de første årene ihvertfall. Til det antar jeg markedet blir for lite. Så det er vel å skaffe noe fra skroten om det verste skulle skje, og montere selv.

moonbuggy

Sitat fra: gr på søndag 01. desember 2019, klokken 21:57
Hvis produsentene skal holde på med slike priser må det fremtvinge seg noe ettermarkedsgreier etterhvert. Akkurat som myndighetene har pålagt alle OBDII-standardisering/tilgang for motor og sikkerhetssystemer, burde de også kreve tilgang for batteribytte/programmering. Utfordringen er å få det "åpent" under sikre forhold, for det er ikke alle som bør tukle med slikt...

Med slike priser som nevnt over blir skrotalderen for elbiler en katastrofe, og miljøalibiet får seg en smell. Bruktbilprisene utenfor garantitid vil også få seg et kraftig fall.
Det gjelder ikke bare el-biler. All "gimmicken" i nye biler tar knekken på ettermarkedet. Det finnes så mye sensore , små gimmicks for alt mulig, proprietære data/elektronikk bokser som vil gi et "h...vete" på de fleste biler etter garantitid. Hvem gidder å betale for dørhåndtak som ikke virker, følere som har korrodert seg US osv. osv.
På gamle biler gjelder mantraet "keep it simple" til fulle. DET gjør ikke moderne biler. Hvor mange sensore, kamera, radare, databokser osv. bare venter på å ta kvelden etter ++ år. Om ikke annet så p.g.a. fabrikantens SW som kanskje ser det formålstjenlig å sikre et ettermarked eller kunder til sine nye biler...

Hodetelefoner

Synes ikke 180000 er ille for et batteri.
tilsvarer 150 tanker med bensin på gamle bilen.
Tjent inn fort :)
Uansett, kjøp 100batteri hvis du skal bytte. Alt passer rett over.
SW løses av flinke folk.

Muffinman

Hva med vekt? Sikkert uproblematisk på biler med luftfjæring, selv om det kanskje ikke er 100% ok i forhold til godkjenninger mm?

geear

Sitat fra: Muffinman på søndag 01. desember 2019, klokken 22:55
Tja, å koste på selv halvparten av dette på f.eks. en 10 år gammel bil vil sikkert de fleste betakke seg for. Da er jo ikke restverdien i selve bilen spesielt høy, og mange vil kanskje velge å legge pengene i en ny bil istedet. Så jeg tviler faktisk på at vi vil se tredjepartstilbud som skiller seg mye i pris de første årene ihvertfall. Til det antar jeg markedet blir for lite. Så det er vel å skaffe noe fra skroten om det verste skulle skje, og montere selv.
Tjah, det blir nå stadig overhalt eller byttet automatgirkasser til 50 lapper (byttekasse innebærer som regel at gamle kassa går i pant), selv på gamle biler til 100 lapper. Alternativet er liksom ikke så godt det heller, selge bilen til skrotpris omtrent. Burde være fint mulig å skifte en batterimodul eller få til en retur/panteordning på batteripakker også. En av utfordringene er nok at brukte batteripakker fra elbiler også er ettertraktet utenfor bilmarkedet, og dermed holdes prisene oppe. Automatgirkasser er det ikke så mange som bruker på hytta...

Sitat fra: moonbuggy på søndag 01. desember 2019, klokken 23:58
Det gjelder ikke bare el-biler. All "gimmicken" i nye biler tar knekken på ettermarkedet. Det finnes så mye sensore , små gimmicks for alt mulig, proprietære data/elektronikk bokser som vil gi et "h...vete" på de fleste biler etter garantitid. Hvem gidder å betale for dørhåndtak som ikke virker, følere som har korrodert seg US osv. osv.
På gamle biler gjelder mantraet "keep it simple" til fulle. DET gjør ikke moderne biler. Hvor mange sensore, kamera, radare, databokser osv. bare venter på å ta kvelden etter ++ år. Om ikke annet så p.g.a. fabrikantens SW som kanskje ser det formålstjenlig å sikre et ettermarked eller kunder til sine nye biler...
Det har vært mye elektronikk på biler i mange år nå, og akkurat det ser egentlig ikke ut for å gi noen krise så langt. Har for eksempel en tysker fra tidlig 90 stående i garasjen. Den har en haug med elektronikk, flere styringsbokser, diagnosemuligheter, canbus, lyssjekk på alle lyskretser, dobbel klima, rammeløse dører der vinduene må gå ned og opp når dørene åpnes/lukkes, stereo der uniten i dashen egentlig bare er en "fjernstyring", selve spilleren ligger bak, og samme med separat forsterker/EQ, doble batterier, elektriske seter med minne, elektriske lykter og elektrisk høydejustering av lys, V12-motoren har dobbelt opp med motorstyringer, fordelere og elektroniske gasspjeld (et sett for hver sylinderbank). Lurer på om ikke dette til og med var første bil i verden med elektroniske gasspjeld. Og jo, det feiler selvfølgelig diverse på en del biler, for eksempel en som kalles "general module", som styrer alt av lys, seter, etc., men på meg virker det som noe så banalt som kabling er det største problemet. Kabler får brudd og kortslutter i bøyepunkter og der det er varmt sprekker sprø isolasjon opp.

Hodetelefoner

Ikke mye forskjell i vekt på batteriene.. Får droppe julematen :)

Kun noen syke folk som mente at model S med 100 batteri ikke var sikker i vekt pga tyngre batteri. 
Betyr det at bilene ikke er sikre hvis man er overvektig eller har med passasjerer? :p

Veggen

#52
Tipper Satans Neivesen blir imponert av den argumentasjonen der

Muffinman

Kristoffer har helt klart et poeng, men nå er det jo slik at Vegvesenet har en tendens til å trumfe det meste :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA