Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Capping av supercharger effekt på 85-pakke; hva opplever du på din bil?

Startet av Muffinman, onsdag 19. juni 2019, klokken 17:13

« forrige - neste »

Muffinman

Vi vet fra før at ihvertfall 90-pakkene fikk en begrensning i effekt på DC etter en viss mengde lading. Det har vært spekulert i om 300 sesjoner kunne være et av parametrene som trigget dette, uavhengig av om det var på supercharger eller chademo med relativt lavere effekt. Men om dette rammer andre batteripakker har vært noe diffust; første utgave av 75 har vel vært "mistenkt", mens 85 har vært mer eller mindre frikjent.

Nå ser man at dette også rammer 85-pakkene. Hos oss har kurven vært helt stabil bortsett fra en korreksjon på begge våre biler (ved oppdatering) for noen år siden. Etter det har vi hatt maks effekt 0-22% før nedtrappingen startet, fremdeles 100kW ved passerte 30% soc og ca 74kw ved 50% soc. På chademo toppet jeg 48kW@67% soc forrige uke.

Men; så har det skjedd noe her. Trodde først det var noe galt, for det som skulle gitt maks effekt avstedkom litt over 80kW bare noen sekunder, deretter var det rett ned på 75`ish kW. Og begrensningen har faktisk økt; startet lading på 30% nå nettopp og begrensningen har økt mye bare på de to-tre siste ladingene.

Det er neppe superchargeren som forårsaker dette da BMS max charge verdien fra canbus er identisk med effekten bilen får. Videre er batteritemperaturen under kontroll og i riktig intervall.

På sesjonen nå er jeg faktisk nede på 40kW ved 67% soc, samme nivå hvor chademo gav 48kW for noen dager siden. Så da begrenser dette faktisk ladingen på chademo ganske betydelig også.

Bilen er rullet 153.000km, og dette startet når telleren for total DC lading viste ca. 8300kWh når dette skjedde. Over det halve er nok ladet på to ferieturer. Jeg antar at det er sannsynlig at jeg også har passert 300 sesjoner på denne bilen da jeg ofte klattlader litt på supercharger eller chademo når jeg har ledig tid for å spare inn noen minutter til senere på dagen.

Ingen celler som skiller seg spesielt ut mtp spenning eller temperatur under ladingen.
Reduksjonen er høyere på lav soc, og i størrelsesorden 35%+ i nedre ende og 25% lenger oppe. Dette vil effektivt legge på 15 minutter på hver ladestopp om det skulle bli en runde til middelhavstraktene, og fort 10-11 timer  ekstra ladetid totalt enn før på en slik tur.

Noen andre som opplever dette på 85-batteri?

Muffinman

Kan se ut som begrensningen _kan_ være relatert til en oppdatering som også reduserte tilgjengelig kapasitet ganske kraftig på en del av bilene. Det sammenfaller ihvertfall med oppdatering på min bil, skal teste en fullading med tkm visning i helgen og lese av BMS data.


Nuvolari

Kan bekrefte det motsatte. P85+ 2013, 120kkm. Har nok ikke ladet 300 ganger på SC. Får 118kW på SC.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Hodetelefoner

74kW på 50%? Så klager du? Haha
Lenge siden jeg hadde 57kW på 57%.
Vært kjent lenge at de har strupet effekten fort på 85 pakken.
Vært kjent siden 90 og 100 ble lansert.
En del løste problemet med treg DC lading ved å kjøpe ny bil  :D
(Du får tilbake hastigheten ved nytt batteri).
Det er mere enn antall DC ladinger som avgjør her.

Muffinman

74kW ved 50% er effekten ved 50% før den plutselige reduksjonen. Kurven har vært helt stabil inntil nå. 74kW oppnår jeg nå bare et øyeblikk om jeg ligger under 20%.

SitatSå klager du? Haha
Jeg legger opp til en faktabasert diskusjon rundt temaet. Det finnes ikke klaging i innlegget mitt.

Vhagar

Teslabjørn hadde en video om dette 10. mai i år, "Supercharger speed reduction on 75 kWh packs".
54 sekund ut i så kommer det opp en plakat hvor det fremgår at 2016 modell S75D har reduksjon i supercharging. Nedtrappingen skjer allerede fra 2625kWh med DC lading og øker gradvis opp til 13125kWh med DC lading. Så ingen link til antallet der, kun hvor mange kWh en har CD ladet batteriet.

Jeg har ikke tilgang til lyd for øyeblikket så kan ikke gå god for resten av innholdet i videon akkurat nå.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Muffinman

Han konkluderte vel også i samme video at 85 ikke fikk noen restriksjoner, noe som virker å være feil.
Men greit om vi forholder oss til topic, nemlig reduksjon på 85-pakkene. At 90 (og 75) får begrensning er relativ velkjent og debattert allerede.

Vhagar

Sitat fra: Muffinman på onsdag 19. juni 2019, klokken 17:13Det har vært spekulert i om 300 sesjoner kunne være et av parametrene som trigget dette, uavhengig av om det var på supercharger eller chademo med relativt lavere effekt.

Det var til dette jeg postet svaret over, beklager om opplysningen om at det er mengde kWh og ikke antall ganger som ligger til grunn for begrensningen er off topic. Og ja, det var til en annen batteripakke, men jeg vil våge påstanden at det er likt for alle berørte batteripakker. Altså mengde fremfor antall. Noe annet ville jo være merkelig.

Det jeg forøvrig syns det er verdt å merke seg er at det egentlig starter gangske så tidlig og forsåvidt går over et passe langt intervall. Så det sammenfaller ikke helt med de som gangske så raskt opplever begrensninger over natta. Det må da heller være tilfeldigheter, bugs (eller intensjon i noen software updates) eller lokale forhold med batteriets status (temp, SOC etc) og ladestasjonen.

Det var min tanke hvertfall.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Muffinman

Ikke noe tilfeldigheter her ihvertfall. Flere ladesesjoner med full overvåkning av temperatur og BMS-parametre.
Det som er verdt å merke seg at denne bilen tidligere fikk vesentlig høyere effekt enn "BMS max charge" verdien fra canbus. Vi snakker om et sted mellom 30-40kW forskjell. Nå følger ladeeffekten canbusverdien slavisk. Endringen skjedde fra en dag til en annen, og kurven har vært helt stabil i flere år før det. Ca halvparten av DC-ladingen stammer fra ferieturer i 2017 og 2018 med 40-50 ladinger på hver tur. Kurven var konsistent før, under og etter disse turene.

Det er vel flere som har opplevd at begrensningen har kommet relativt brått på 90-pakkene også. Og at det er ulogisk å telle sesjoner skal jeg være enig i, men ikke alt Tesla gjør henger på greip. Husker han i US som hadde DC-lading hjemme; han fikk begrenset pakken sin relativt raskt selv om effekten hadde vært moderat.


Muffinman


jkirkebo

Sitat fra: Vhagar på fredag 21. juni 2019, klokken 14:47
Teslabjørn hadde en video om dette 10. mai i år, "Supercharger speed reduction on 75 kWh packs".
54 sekund ut i så kommer det opp en plakat hvor det fremgår at 2016 modell S75D har reduksjon i supercharging. Nedtrappingen skjer allerede fra 2625kWh med DC lading og øker gradvis opp til 13125kWh med DC lading. Så ingen link til antallet der, kun hvor mange kWh en har CD ladet batteriet.

Jeg har ikke tilgang til lyd for øyeblikket så kan ikke gå god for resten av innholdet i videon akkurat nå.

Min X75D fra mars 2017 har blitt hurtigladet tett oppunder 6000kWh og jeg fikk 110kW siste gang jeg var på SC. Ikke mye til nedtrapping på den med andre ord...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

1000kwh

Sitat fra: jkirkebo på fredag 21. juni 2019, klokken 20:24
Sitat fra: Vhagar på fredag 21. juni 2019, klokken 14:47
Teslabjørn hadde en video om dette 10. mai i år, "Supercharger speed reduction on 75 kWh packs".
54 sekund ut i så kommer det opp en plakat hvor det fremgår at 2016 modell S75D har reduksjon i supercharging. Nedtrappingen skjer allerede fra 2625kWh med DC lading og øker gradvis opp til 13125kWh med DC lading. Så ingen link til antallet der, kun hvor mange kWh en har CD ladet batteriet.

Jeg har ikke tilgang til lyd for øyeblikket så kan ikke gå god for resten av innholdet i videon akkurat nå.

Min X75D fra mars 2017 har blitt hurtigladet tett oppunder 6000kWh og jeg fikk 110kW siste gang jeg var på SC. Ikke mye til nedtrapping på den med andre ord...
Vi superlader masse og satt nettopp ny SC rekord med vår 2017 s75

Vhagar

@jkirkebo
@1000kwh
Jeg vet ikke, bare viste til TB sin video. Poenget var kun at det gikk på kWh og ikke antall. Mulig en må gå bort i fra den inforasjonen som kom frem i videoen også om det ikke er hold i det etterhvert som flere datapunkt blir kjent. Men ingenting gleder meg mer enn å høre at dere har god fart enda! Men så har dere også nyere 75-batteri enn de som opplever dette, det var for 2016 modeller og tidligere så vidt jeg husker.

Men vi får respektere trådstarter som kun ønsket 85 batteriet diskutert her i tråden.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

havardma

Opplever det samme på min 85d nå som første post forklarer. Kjedelig hvis dette ikke bare er en sw-feil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA