Man valgte å øke energitettheten på bekostning av holdbarhet, sannsynligvis under en antagelse om at det ble "godt nok" til bruk i bil. Mener de blant annet anriket anoden med silisium for å oppnå dette. Mange av som kjøpte første versjonen så raskt at den ekstra kapasiteten i forhold til 85-batteriet forsvant, men senere versjoner er bedre. Det _kan_ se ut som nyere batterier taper seg vesentlig raskere i starten enn de gamle før det flater noenlunde ut.
Selv stiller jeg spørsmål ved å øke kapasiteten (energitettheten) på bekostning av holdbarhet; da ender man fort med å måtte overdimensjonere pakkene for å beholde nok restkapasitet gjennom livsløpet, og er dermed like langt annet enn i første del. Det gjøres nok ikke her, så i dette tilfellet blir det kunden som må ta "tapet". Ikke for det, det kan se ut som selv disse pakkene har lang levetid; det finnes jo biler som er kjørt flere 100k på samme pakke.