Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ville dere kjøpt TMX på nytt?

Startet av hovering, tirsdag 28. mai 2019, klokken 20:27

« forrige - neste »

Rævedilter

#75
Sitat fra: MHLD på onsdag 09. september 2020, klokken 11:16
What is "styrekryss" anyone possible to explain?
Cross and roller universal joint on the steering:


And it is open without rubber seals so all drit, salt and water corrodes the roller bearings.


Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: MHLD på onsdag 09. september 2020, klokken 11:16What is "styrekryss" anyone possible to explain?
The steering got sluggish. I had to replace "Steering I-Shaft Link Lower (1027826-00-B)"
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Rævedilter

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 09. september 2020, klokken 11:19
Poenget var at den bloggen sauset sammen ting med substans med "et par har opplevd" referanser. Hele greia ble litt useriøs og ikke noe en bør bruke som kilde eller referanse. Når viser til problemer som er brukerfeil eller unnlater å bruke medfølgende utstyr (solskjerm) som argumenter for hvorfor bilen er helt krise blir det bare flaut i mine øyne. Det ødelegger troverdigheten. Om de hadde gjort skikkelig research kunne de funnet bedre og mer dokumenterte utfordringer enn det de klarte å vise til i bloggen.
Det vert ofte litt spissformulert, men ein del av poenga er relevante nok, men også mykje møl ja.

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 09. september 2020, klokken 11:19
og selv om den hadde flere svakheter er den fortsatt et meget godt kjøp i sin klasse.
Det er vel ingen andre elbiler i den klassen..... den er jo langt større enn både MB & Audi.

Overraskande nok; eg synes jo ikkje den er et spesielt godt kjøp til kr. 850 000,-
Salget viser vel også det.

Stikkkontakt

Sitat fra: Rævedilter på onsdag 09. september 2020, klokken 11:31

Det er vel ingen andre elbiler i den klassen..... den er jo langt større enn både MB & Audi.

Da den kom var det ingen andre el-SUVer uansett størrelse.
Men de siste årene har salget av store biler med 7 seter blitt kraftig redusert til fordel for SUVer som er "stor nok". Hvilket EQC/e-tron er for de aller aller fleste. Mange jeg kjenner kjøpte X uten at de på noen som helst måte hadde behov for så stor bil. Gjerne yngre par uten barn.. Men de ville ha en SUV og en elbil.
Jeg antar at etterspørselen etter biler i X-klassen er ytterligere på vei ned i Norge. Fertilitetsraten har jo sunket dramatisk de siste årene. Fra 1,98 i 2008 til under 1,5 idag. Det vil gjenspeile seg i hva folk har behov for å kjøre i.

Øyvind.h

Jeg synes også X`en er litt dyr i dag. Det skyldes primært veldig høy dollar.

Mtp plass har de eldste barna flyttet ut, så vi trenger ikke lenger 6-7 seter selv om det har vært genialt å ha også for de minste barnas venner. I årene som kommer skulle jeg gjerne hatt 6-7 seter så ungene kan ta med venner på tur/hytta etc.
Men plassbehovet vårt sank drastisk på kort tid når de eldste flyttet ut. I tillegg mistet vi eldste hunden i vinter som hadde bur i bagasjen. Den nye hunden er litt mindre og sitter i sele i midten i baksetet. Hun trives ikke i bur, men er derimot veldig avslappet og komfortabel på langtur når hun får ligge i sele. Det frigjorde mye bagasjeplass.

Model X er mye større enn EQC og E-tron, og da blir det naturlig nok flere turer uten å måtte stroppe ting på hengerfeste eller takstativ (som X ikke har). Å få mer inni bilen er positivt mtp støy og forbruk. Men - på all småkjøring er det jo praktisk med mindre størrelse.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rævedilter

Når etron er 250 000 kr billigere er det ein jo nobrainer for dei fleste som dere skriv egentlig har nok plass i den. Takboks kan ein og ha og kan ein kjøpe ein elbil nr 2 for differansen.

Øyvind.h

Sitat fra: Rævedilter på onsdag 09. september 2020, klokken 11:55
Når etron er 250 000 kr billigere er det ein jo nobrainer for dei fleste som dere skriv egentlig har nok plass i den. Takboks kan ein og ha og kan ein kjøpe ein elbil nr 2 for differansen.
250.000,-??? Jeg syntes den var relativt lik prismessig som X jeg. Når jeg spekket opp en E-tron endte den på rundt 820-830. Med mindre du sammenligner med E-tron med det minste batteriet da, men den har alt for kort rekkevidde for mitt behov. Og jeg tviler på at prisforskjellen er så stor selv på den, om en spekker dem med omtrent det samme utstyret.
E50 går litt kortere enn X75D, som nå er kuttet fra programmet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

1000kwh

Sitat fra: Rævedilter på onsdag 09. september 2020, klokken 11:55
Når etron er 250 000 kr billigere er det ein jo nobrainer for dei fleste som dere skriv egentlig har nok plass i den. Takboks kan ein og ha og kan ein kjøpe ein elbil nr 2 for differansen.
Er knapt 100k ned til etron, så forskjellen er ikke stor.

o.b.lix

Sitat fra: Rævedilter på onsdag 09. september 2020, klokken 11:55
Når etron er 250 000 kr billigere er det ein jo nobrainer for dei fleste som dere skriv egentlig har nok plass i den. Takboks kan ein og ha og kan ein kjøpe ein elbil nr 2 for differansen.

Enda billigere med Leaf som attpåtil har lengre rekkevidde enn etron...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Rævedilter

Kosta 500 000 når den intrudusert, nå starter den på 600 000,-
Den "vanlige" bruker kjøper 50, den er mest solgt naturlig nok, samme som med X75.
Alle eg kjenner bortsett fra 1 har kjøpt 50, alle har tatt standard pakker, dei fleste minimum.
Men dei er ikkje inne på et forum som dette, her er dei som er interesserte i bil.

Rævedilter

Sitat fra: 1000kwh på onsdag 09. september 2020, klokken 12:01
Sitat fra: Rævedilter på onsdag 09. september 2020, klokken 11:55
Når etron er 250 000 kr billigere er det ein jo nobrainer for dei fleste som dere skriv egentlig har nok plass i den. Takboks kan ein og ha og kan ein kjøpe ein elbil nr 2 for differansen.
Er knapt 100k ned til etron, så forskjellen er ikke stor.
Da har du sikkert med tilsvarende utstyr og batteri antar eg?

1000kwh

Sitat fra: Rævedilter på onsdag 09. september 2020, klokken 12:10
Sitat fra: 1000kwh på onsdag 09. september 2020, klokken 12:01
Sitat fra: Rævedilter på onsdag 09. september 2020, klokken 11:55
Når etron er 250 000 kr billigere er det ein jo nobrainer for dei fleste som dere skriv egentlig har nok plass i den. Takboks kan ein og ha og kan ein kjøpe ein elbil nr 2 for differansen.
Er knapt 100k ned til etron, så forskjellen er ikke stor.
Da har du sikkert med tilsvarende utstyr og batteri antar eg?
En streit 55 :)

Rævedilter

#87
Den koster 701 600,- så nære 150 000 er vel da differanse til ein "streit" X
mulig din definisjon av streit er ulik min :-)

Audi gjer jo også rabatter, så mange får den nok rimlegere enn det og.

kodax

TMX (med 5/7-seter) er vel fortsatt eneste bilen som er ideell å campe i; god plass til ligging (der underlaget blir helt flatt) med god plass til bagasje i frunk og under "sengen", og egen "camp mode" i software.
Garantert ikke utslagsgivende for de fleste, men definitivt en bonus for noen.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Rævedilter

been there - done that - som sagt einaste bilen i sin klasse.
Men eg gar gjort det samme med ein Opel Combo varebil på 90 tallet på ferietur på Vestlandet, der måtte beina stikke ut av bakdørene, godt det var bra vær.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA