Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ville dere kjøpt TMX på nytt?

Startet av hovering, tirsdag 28. mai 2019, klokken 20:27

« forrige - neste »

1000kwh

Sitat fra: Rævedilter på onsdag 09. september 2020, klokken 09:53
Når det gjelder opplevd kvalitet og reperasjoner på Tesla har over halvparten av dei eg kjenner med Tesla fått stopp så dei måtte hentes, min har fått driftsfeil 2 ganger (MCU) som krevde besøk.
Så kan ein jo ta designfeil på bremsene foran (setter seg fast første året..), skeivslitasje på bakdekk, sensorfeil (nokon med X som ikkje har hatt dette?), styrekryss som må byttes før 100 000km (og som fortsatt byttes til samme type som for 7 år siden...) , FWD som sliter lakk etc. Disse tingene er jo designfeil alle sammen (bortsett fra sensorfeil) som burde være fikset etter 1/2 år.

Fokuset til Tesla er på heilt andre steder enn pålitlighet.
Ja hvor er fokuset da? Du mener oppriktig at Tesla ikke gjør tiltak for pålitelighet? Ikke skjedd noe med Model S siden 2013?

Tror ikke Model X er hverken er bedre eller dårligere enn tilsvarende luksussuver fra BMW, Mercedes og Audi.

Øyvind.h

#61
Etter 3 Teslaer siden 2013 har jeg fra den listen hatt feil på MCU på 2013 modellen, gnaging fra falkevingedørene på 2016 X og feil på parkeringssensor på første S og siste X.
Kjenner ingen med driftsstans. Ingen problemer med dekk eller bremser.
Derimot hadde jeg knirk i forstilling på X'en. Mener den hadde gått rundt 60.000km da. Tesla bytter mange deler i forstilling gratis og lyden ble borte.

Tesla sliter med en del feil og dårlige løsninger. Verkstedet må også heve sin kvalitet etter min erfaring. Men jeg opplever det ikke i nærheten av slik du fremstiller det Rævedilter.
Bremsene har eksempelvis fungert problemfritt uten vedlikehold opp til 73.000km på X'en. Ingen sensorfeil på fwd. Faren min kjører fortsatt X og har hatt to feil de siste årene. Frunk gikk i vranglås og feil på en nøkkel.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rævedilter

Sitat fra: 1000kwh på onsdag 09. september 2020, klokken 10:01
Fokuset til Tesla er på heilt andre steder enn pålitlighet.

Ja hvor er fokuset da? Du mener oppriktig at Tesla ikke gjør tiltak for pålitelighet? Ikke skjedd noe med Model S siden 2013?

Kjenner ikkje S spesifikt, men på X kunne Tesla gjort masse meir ja; dei designfeila eg nevner der der fortsatt er 4 å seinare og ingen av dei er fikset på recall. MCU1 er erstatta er det einaste på nyare biler. MCU1 skulle vore fiksa på recall så snart Tesla vart klart over problemet (i 2016 sikkert). Bremsene har dei innført bremseservice på som ikkje er innkludert i service ?? Kr 2000 i året om ein ikkje gjer det sjølv.


Foukset til Tesla er fancy dill-dall (etter mitt syn):
Fortsatt er AP 2.5 langt dårligere på AP1.
Eg har AP1 lånebil for tida - og tenk : Ingen ghostbremsing & den leser skilt ... Ap2.5 vil eg ikkje bruke når ein har biler etter seg grunna bremsing.

Men sentry, Dogmode,Joemode,Pole postion, prompepute, julegøy - ka faen bruker dei tida på der borte ?
Kva med å lage et styrekryss som varer bilen si levetid? Det klarer alle andre bilprodusenter i 2020 og Tesla har laget samme styrekryss i 8 år og sikkert skifta tusenvis av dei.
ALLE andre bilprodusenter hadde sett problemet etter et par år og fikset det vil eg tru.
Dette er problemer som eksisterte på 80 tallet.

Det er mitt poeng.

Sitat fra: 1000kwh på onsdag 09. september 2020, klokken 10:01
Tror ikke Model X er hverken er bedre eller dårligere enn tilsvarende luksussuver fra BMW, Mercedes og Audi.
Las du denne?
https://www.motorbiscuit.com/the-tesla-model-x-is-the-worst-electric-car-you-should-never-buy/

Espen Hugaas Andersen

Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

1000kwh

Sitat fra: Rævedilter på onsdag 09. september 2020, klokken 10:26
Sitat fra: 1000kwh på onsdag 09. september 2020, klokken 10:01
Fokuset til Tesla er på heilt andre steder enn pålitlighet.

Ja hvor er fokuset da? Du mener oppriktig at Tesla ikke gjør tiltak for pålitelighet? Ikke skjedd noe med Model S siden 2013?

Kjenner ikkje S spesifikt, men på X kunne Tesla gjort masse meir ja; dei designfeila eg nevner der der fortsatt er 4 å seinare og ingen av dei er fikset på recall. MCU1 er erstatta er det einaste på nyare biler. MCU1 skulle vore fiksa på recall så snart Tesla vart klart over problemet (i 2016 sikkert). Bremsene har dei innført bremseservice på som ikkje er innkludert i service ?? Kr 2000 i året om ein ikkje gjer det sjølv.


Foukset til Tesla er fancy dill-dall (etter mitt syn):
Fortsatt er AP 2.5 langt dårligere på AP1.
Eg har AP1 lånebil for tida - og tenk : Ingen ghostbremsing & den leser skilt ... Ap2.5 vil eg ikkje bruke når ein har biler etter seg grunna bremsing.

Men sentry, Dogmode,Joemode,Pole postion, prompepute, julegøy - ka faen bruker dei tida på der borte ?
Kva med å lage et styrekryss som varer bilen si levetid? Det klarer alle andre bilprodusenter i 2020 og Tesla har laget samme styrekryss i 8 år og sikkert skifta tusenvis av dei.
ALLE andre bilprodusenter hadde sett problemet etter et par år og fikset det vil eg tru.
Dette er problemer som eksisterte på 80 tallet.

Det er mitt poeng.

Sitat fra: 1000kwh på onsdag 09. september 2020, klokken 10:01
Tror ikke Model X er hverken er bedre eller dårligere enn tilsvarende luksussuver fra BMW, Mercedes og Audi.
Las du denne?
https://www.motorbiscuit.com/the-tesla-model-x-is-the-worst-electric-car-you-should-never-buy/
Du tror samme personene er involvert i design av understellet av bilen og ubetydelige programvaretillegg? Prompepute er bare for gøy og har ikke krevd noe utvikling og tar ingen ressurser.

Rævedilter

Sitat fra: GeirHM på mandag 01. juli 2019, klokken 23:43
Sannheten er vel at den er en datamaskin på hjul som aldri noen gang kommer ut av beta-mode.
Word!

Espen Hugaas Andersen

#66
Jeg har hatt feilen med styrekrysset, og det er nok den verste feilen jeg har hatt hittil. Men bilen er jo fortsatt kjørbar.

De første sommerdekkene varte også bare omkring 65k km, men jeg er usikker på hvor mye det var hjulstillingen sin feil, og hvor mye det var Michelin sin feil. Bakdekkene var mest slitt, spesielt på innsiden, men fordekkene var også ganske slitte, med sprekker i gummien ned til corden. Jeg har nå byttet til Hakka Black SUV, og det virker som de slites tregere.

Har ikke hatt noen utfordringer med bremsene. Jeg har måttet bytte klosser og det har blitt gjennomført bremseservice et par ganger.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Rævedilter

Sitat fra: 1000kwh på onsdag 09. september 2020, klokken 10:32
Du tror samme personene er involvert i design av understellet av bilen og ubetydelige programvaretillegg?
Selvfølgelig ikkje. Det fokuset eg meiner er feil, og det ikkje på pålitlighet. Hadde det vært der hadde slike feil vore fiksa.

Øyvind.h

Sitat fra: Rævedilter på onsdag 09. september 2020, klokken 10:26
Las du denne?
https://www.motorbiscuit.com/the-tesla-model-x-is-the-worst-electric-car-you-should-never-buy/
Hva synes du selv da, utfra overskriften "the wost electric car you should never buy"?
Et par sitater fra bloggen du lenker til:

"Good suv, but has its flaws" - dette er vel alle enige i?
"make it a little less desirable than more refined products like the Audi E-Tron." - Ja Tesla er ikke like gode på fit/finish som tyskerne.
"ride gets choppy with larger wheels and the large windshield lets too much light into the cabin." - Så store hjul gir mindre komfort? Og det kommer "for mye lys inn i kabinen"? Hvorfor bruker de ikke den medfølgende solskjermen om de ikke vil ha panorama utsikt?????


"Consumer Reports gave the car high marks as far as performance and driving experience, however, their scores for ride comfort and overall reliability resulted in a score of 57, which is far lower than the Audi E-Tron and only a little higher than the Jaguar E-Pace."
Så understellet og pålitelighet er lavere enn E-tron og bare litt høyere enn E-pace? At understellet er mer komfortabelt i E-tron tror jeg vel ikke noen vil være uenige i? Pålitelighet er jeg litt mer usikker på basert på rapporter på nett for E-tron, men jeg setter nok fortsatt E-tron noen knepp over X på pålitelighet.

"navigation system freezing" - Navi som fryser? Det kan jeg ikke si jeg har sett mye til.

"A couple of Tesla Model X owners on Carcomplaints.com have reported that their cars accelerated "suddenly" and "violently." " - Aha. Så noe av begrunnelsen for at dette er den verste bilen du aldri bør kjøpe er blant annet fordi et par har rapportert plutselig akselerasjon? Noe som gang på gang blir dokumentert som førerfeil fordi sensorene er avhengige av at pedalen faktisk trykkes ned (for øvrig ikke unikt for Tesla).

Et stykke ned finner vi denne:
"Consumer Reports also gave the Tesla Model X a 1-out-of-5 rating for overall reliability. Their notes cited poor ratings for paint and trim, body integrity, in-car electronics, and body hardware"
Den bør en studere og ta til etterretning. Hvor detaljert eller gammel den er vet jeg ikke, men her kan det være noe substans.

"And while a majority of the Model X's currently on the road are probably perfectly fine and trouble-free, it turns out that it can still be "hit and miss"
Her kommer det en antakelse om at de fleste X på veien er fine og problemfrie.


Alt i alt en litt merkelig sauset sammen blogg med kraftig skyts i emne, basert på litt hist og pist.


Når du leser den - tar du alt der for god fisk og dokumentasjon av at det er et horribelt kjøp? Eller leser du den med et kritisk blikk og stiller spørsmål?



VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rævedilter

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 09. september 2020, klokken 10:28
Sitat fra: Rævedilter på onsdag 09. september 2020, klokken 10:26Las du denne?
https://www.motorbiscuit.com/the-tesla-model-x-is-the-worst-electric-car-you-should-never-buy/
De sa den var bedre enn e-Pace, i hvert fall.

Hvem syns du får mest pes for kvaliteten, Jaguar eller Tesla?

Eg har Tesla så eg er opptatt av den, har aldri satt meg inn (eller kjørt) i iPace, den er alt for liten, men dei har vel sitt å stri med dei og.

Etter 3 Toyota Landcrusiere (den store) var eg klar for ein nedtur med Tesla X kvalitetsmessig, men trudde vel at det skulle komma seg litt etter kvart, men begynner nå å gje opp.
Men eg sparer 35000 kr i året på drivstoff, det hjelper jo på, og betre bil å dra henger med får eg sikkert aldri da CT nok ikkje kjem.

THE

Ja, det har vært en god del feil på bilen min, men ingen kritiske feil eller driftsstans for min del. Nå har alt blitt rettet, så bilen framstår som bedre nå etter drøyt 100000 km enn den noengang har vært før. Det hører også med til historien at mange av feilene og manglene på X er noe som jeg ikke hadde brydd meg om på en småbil til en fjerdedel av prisen. Jeg har hatt mine turer på verksted, og det mest irriterende med det er at det tar meg 3 timer hver vei å komme på verksted. Spesielt irriterende er det når de bare klarer å fikse noen av tingene bilen skal inn for, og dermed må jeg levere bilen på nytt noen uker senere for å rette opp resten. Det lengste verkstedoppholdet mitt var på ei knapp uke, men da var den inne hos Tesla for en service + diverse garantiarbeid, samt at den sto fire dager på karosseriverksted for oppretting og lakkering etter en påkjørsel, samt justering av FWD.

For min del er det ennå ikke noe alternativ til TMX. Kunne godt tenkt meg en ny TMX Raven, men ser ikke noe poeng i å bytte før jeg får en TMX Extended range med 130+ kWh batteri og 250 kW lading. Da beholder jeg heller gamlebilen, rengjør og smører bremser to ganger i året og bruker uavhengig verksted til service og reparasjoner. Tilnærmet 0% rente på lånet, gratis superlading og lavere verditap enn på en helt ny bil vil nok totalt sett føre til at det er rimeligere å beholde den gamle enn å bytte i ny bil uansett. Har tross alt 5 år igjen på batteri/drivverk-garanti og to år med reklamasjonsrett på andre ting enn slitedeler.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Rævedilter

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 09. september 2020, klokken 10:38
Når du leser den - tar du alt der for god fisk og dokumentasjon av at det er et horribelt kjøp? Eller leser du den med et kritisk blikk og stiller spørsmål?

Eg har jo ein X sjølv ? Eg kan vel vurdere sjølv korleis mi egen bil er og korleis eg oppfatter mitt kjøp.
Men denne bekrefter ca. mitt  syn ja; dei fleste går greit, men relativt mykje problemer.

Navi frys (dette kom jo ofte på tidlgere versjoner, er blitt bedre), MCU feil (2 ganger), styrekryss, baklykter,UL sensorer, FWD lakk, bremser, fuktighet i kamera,understell knirker  bak - etter 92000 km.
Men eg har hatt lite problemer kontra nokre andre eg eg veit om, ein kar hadde nybilen på verksted i 13 måneder før han fekk heva kjøpet, men ikkje uten advokat.
Men akkurat servicen på verkstedene har nok blitt betre, min opplevelse er illefall betre og kortare ventetid.  Sist begynte dei på bilen samme dag den var levert inn, avgotil går det eit veke eller meir før dei begynner. Håper konkuranse fra andre verksted både avlaster dei litt og skjerper dei litt.

MHLD

What is "styrekryss" anyone possible to explain?

Rævedilter

Sitat fra: THE på onsdag 09. september 2020, klokken 10:58
3 timer hver vei å komme på verksted
bruker 5 min å gå frå Tesla til jobben, uten det hadde eg aldri kjøpt Tesla...
Og 10 minutt å gå fra EV services.

Men eg er vel der og at eg beholder den; får for lite for den og må kjøpe noko dyrere om eg skal være hjelpen. Skal ta ein skikkelig garantigjennomgang før den går ut nå i haust, og så krysse fingerene.

Øyvind.h

Poenget var at den bloggen sauset sammen ting med substans med "et par har opplevd" referanser. Hele greia ble litt useriøs og ikke noe en bør bruke som kilde eller referanse. Når viser til problemer som er brukerfeil eller unnlater å bruke medfølgende utstyr (solskjerm) som argumenter for hvorfor bilen er helt krise blir det bare flaut i mine øyne. Det ødelegger troverdigheten. Om de hadde gjort skikkelig research kunne de funnet bedre og mer dokumenterte utfordringer enn det de klarte å vise til i bloggen.

Det er en del som ikke er godt nok designet på Model X. Men å hevde at det er den verste elbilen en aldri bør kjøpe er etter mitt syn og erfaring veldig feil. Jeg har aldri eid en bil så lenge som X`en (3 år), og selv om den hadde flere svakheter er den fortsatt et meget godt kjøp i sin klasse.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA