Ville dere kjøpt TMX på nytt?

Startet av hovering, tir 28. mai 2019, kl. 20:27

« forrige - neste »

hovering

Jeg vurderer veldig en TMX 75D, men har litt kalde føtter etter å ha lest mye om negative kundeopplevelser og feil på biler. Så derfor lurer jeg på;

Dere som har model X i dag, hvis dere skulle byttet bil nå, er dere så fornøyd at dere ville kjøpt model X på nytt?

Stig-Arne

Ja, definitivt.
Har kjørt 23 000 km på 11 mnd. Storfornøyd med bilen.

JA, den har sine mangler, men det har jammen alle andre biler jeg har eid også hatt.
Kjøregleden er stor, dørene er herlig for ungene.

Tesla Tromsø har vært flinke til å ta tak i de små tingene som har vært, (hjulstilling, vindusheis førerside)
Tesla Model Y LR 2022
Hyundai Ioniq 28 kWh 2017

kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

hovering

Kun det jeg har lest om på forskjellige forum;

- dører som ikke åpner seg eller lukker seg
- risting fra forstilling
- sensorer som ikke virker
- sprekk og vanninntrenging i baklykter
- skjermer / instrumenter som går i svart
- foringer som fort går i stykker
- sliter dekk skjevt
- frunken som ikke er mulig å åpne
- sidevinduer som lager lyd
- biler som trenger oppmot 12 min for å starte

Jeg antar at Tesla sikkert har kommet med permanente fix på flere av disse feilene, derfor er jeg nyskjerrig på om dere som eier en X nå, ville kjøpt på nytt...

spirrevipp

Jeg ville kjøpt Model X på nytt hvis jeg skulle byttet nå. Kjørt 41k siden sept 2017, har bare hatt litt småplukk som har blitt fikset kjapt hos Tesla i Kristiansand.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

gaustabl

Hei.
Jeg kjøpte en 1 år gammel x90d for ganske nøyaktig et år siden. Siden dengang har jeg kjørt 30.000km, og har hatt problemer med 2 ting.
Etter en stund sluttet førerdøren å åpne seg når jeg skulle inn i bilen, jeg måtte faktisk trykke på dørhåndtaket(som man jo gjør på alle andre biler). Bare for å unngå misforståelse; døren virket helt fint, den såkalte «self presenting» funksjonen virket ikke. Det ble fikset på et besøk til Tesla drammen hvor jeg fikk lånebil i mellomtiden.

Det andre var at den ene bakdøren ikke ville åpne seg, men rapporterte at den ikke ville lukke seg. Ringte Tesla support og fikk 2 valg; stikk innom et service senter for drop-inn time, eller få hemtet bilen hjemme på flatvogn. For meg var det ikke noe problem med en tur til drammen, og etter 2 timer var bilen god som ny.(og nyvasket og fulladet)

Så feilfritt har det ikke vært, men fryktelig morsomt ellers. Bilen er en fryd å kjøre, går som et uvær, og har et hav av plass( har 2 hunder, kone og 2 barn).

Det eneste jeg angrer på er at jeg ikke fant en 100d istedenfor 90d.

Så svaret på ditt spm er fra min side et helt klart JA!

olavxxx

Var veldig fornøyd med X, med unntak av at den var unødvendig stor.
Byttet derfor til 3P, den passer bedre vårt bruk med bare 1 baby og 2 voksne.

Kilroy

Rundet akkurat 60.000 km på min X75 fra september 2016, magisk bil, ville kjøpt samme på nytt ja. Hatt noen små problemer med dørlåser, men det har Tesla Trondheim fikset fort.
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

Øyvind.h

Veldig fornøyd. Angrer primært på at jeg ikke kjøpte tidligere. Ulempen er at eierskapet setter meg i en vanskelig situasjon. Det er så mye bra ved den som andre biler ikke kan matche at det er blitt vanskelig å bytte. For en som liker å bytte bil og teste nye biler er det en ulempe.

Jeg har bestemt meg for å bytte til en annen bil neste år for å teste noe nytt. Men hver gang jeg ser på bilen eller kjører den blir jeg usikker.
Baldørene er geniale, fordørene er elektriske og fungerer knallbra, plassen enorm, utsikten fantastisk, ytelsene gode, bra rekkevidde, knallbra ladenettverk og stort sett gjennomtenkt programvare. Startknapp ble plutselig idiotisk og gammeldags. Stor og forbilledlig bra skjerm med Google kart og Spotify. Etter overgang til 20" hjul er faktisk også lydnivået overraskende lav. Forskjellen til tyskerne er mindre enn jeg trodde.

Men andre biler kan være bedre på fit/finish, støydemping, lys, diverse gadgets som HUD/nightvision/360 view parkering, solgardiner, massasjeseter, el hengerfeste mm.

Ingen leverer i pose og sekk pt. Men Model X er et veldig bra valg blant et stadig økende antall alternativer.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

OhmPaPa

Med ett unntak - ja.

Vinner jeg i lotto derimot - en TMR (Roadster 2).

THE

2017 X100D, kjørt 65000 km. Har hatt, og har fremdeles, noen mindre (men irriterende) problemer med bilen. 

Synes bilen er så bra at det er uaktuelt å bytte den ut, men om jeg ble tvunget til å kjøpe bil nå, så ville det nok blitt en X Long range 6 seter med hvitt interiør. Har 6 seter og hvitt interiør nå, og er veldig fornøyd med det.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

turfsurf

Har og 2017 X100. Har ikke hatt feilfri bil siden jeg fikk den.

Byttet sway bars, skjerm, rettet dører, fikset lakk ett par ganger, knirk, feil på panserlås to ganger, ødelagt bagasjedeksel, sprekk i lykteglass, defekt batterivarmer m.m.

Allikevel hadde det blitt X LR skulle vi byttet nå.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: hovering på tir 28. mai 2019, kl. 20:27
Jeg vurderer veldig en TMX 75D, men har litt kalde føtter etter å ha lest mye om negative kundeopplevelser og feil på biler. Så derfor lurer jeg på;

Dere som har model X i dag, hvis dere skulle byttet bil nå, er dere så fornøyd at dere ville kjøpt model X på nytt?

Uten tvil. Jeg har en X75D fra mars 2017 (gått 60kkm) som jeg har tenkt å beholde i ca. 8 år til. Om den ble kondemnert i ulykke hadde jeg kjøpt en ny X SR (75D heter vel SR nå?). Men helst vil jeg beholde min, da den har en del ting som man ikke får nå (karbonfiberinteriør, stoffseter og lyst taktrekk).
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

jkirkebo

Sitat fra: hovering på tir 28. mai 2019, kl. 21:22
Kun det jeg har lest om på forskjellige forum;

- dører som ikke åpner seg eller lukker seg
- risting fra forstilling
- sensorer som ikke virker
- sprekk og vanninntrenging i baklykter
- skjermer / instrumenter som går i svart
- foringer som fort går i stykker
- sliter dekk skjevt
- frunken som ikke er mulig å åpne
- sidevinduer som lager lyd
- biler som trenger oppmot 12 min for å starte

Jeg antar at Tesla sikkert har kommet med permanente fix på flere av disse feilene, derfor er jeg nyskjerrig på om dere som eier en X nå, ville kjøpt på nytt...

Av disse feilene har jeg kun hatt nr. 2 på mine 60kkm med X75D. Og det fikset Tesla ved å bytte drivakslingene fremme. Etter det har feilen ikke kommet tilbake.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Vhagar

Slik jeg ser det er det ikke et så klart svar på det spørsmålet.

Med renten (0,25%), den lave forsikringen (4600 i året), free supercharging i eierskapets levetid og ellers de lave kostnadene til strøm og service så er det ikke tvil om at jeg ville gått for samme løsning en gang til, en 5 seters model X75D. Men...

Feil og mangler har det vært rikelig av, det dreper mye av gleden av å ta ut ny bil. Men nå føler jeg at bilen endelig begynner å bli "ok". Det er fortsatt noen småting, men det må jeg bare lære meg å leve med. Og samme hva selgeren sier, nei de har ikke fått fikset slikt på nyere biler. De er mange år unna å få en "ok skrudd sammen" model X.

Det sagt, så har Tesla Ålesund stort sett vært fantastiske. Rask respons, alltid lånebil, alltid svart raskt på epost og telefon, time når det passer meg og yter den beste servicen jeg har opplevd fra den bransjen. Og det veier litt opp for ulempene som bilen har hatt.

Software irriterer, det er ofte mye bugs som kommer og går. Men om en kjøper bilen for å kjøre selv så er det ikke så ille, men alle førerassistentene vil det nok ta litt mer tid før alt er på plass. Så jeg har skrudd de av og skrur de ikke på før om et år eller to tenker jeg.

Så det er litt frem og tilbake her. Måtte jeg byttet bil i dag så hadde jeg virkelig måtte gå i tenkeboksen.

Jeg ville ikke valgt en X75D i dag, fordi rekkevidden er for knapp til mitt bruk. Jeg kan ikke bruke bilen slik jeg brukte min forrige bil pga manglende ladenettverk i min region. Så de tradisjonelle søndagsturene har uteblitt. Jeg har prøvd, det gikk ikke. Mulig det vil gå bra neste år. Jeg ville minimum hatt en X100D, men gjerne noe bedre. Muligens model Y kan være god nok om den ikke blir for liten? En X uten FWD og med bedre seter (og plass) på rad 2 hadde vært det beste.

Jeg ville absolutt ventet til refreshen som er rundt hjørnet med tanke på nytt understell. For den jeg har føles ut som en liten balje i liten storm på våre veier med telehiv året rundt.

Hadde et annet merke vært et alternativ? Ikke i det heletatt!
Grunnen er enkel, de andre merkene har ikke OTA software updates ala Tesla, de mangler effektiviteten både på forbruk og regen og de har ikke den samme frontruten (genial!) og de har et gammeldags førermiljø. Og noe annet enn elbil hadde heller ikke vært noe alternativ. Ikke pga miljøet, men gpa kjøregleden og driftskostnadene elbiler har, særlig en Tesla.

For tiden så anbefaler jeg ikke Tesla til de rundt meg som spør, særlig ikke X75D av flere grunner. Det er litt lotteri på om byggekvaliteten er god nok fortsatt og det er ikke helt premium interiør. Og erfaringsmessig så er batteriet litt knapt for bruken her i distriktet, det siste året hvertfall, men her skjer det ting år for år. Det går som regel, men det kreves unødig planlegging og lange stopp på dyre chademo stasjoner. Og det er nok hovedgrunnene til at jeg selv også ikke ville tatt en X75D i dag.

Ville jeg kjøpt en ny Tesla? Ja. Ville jeg valgt X75D? Nei. Ville jeg gått for X100D? Trolig, men jeg ville hvertfall ventet på refresh'en eller kanskje ventet på model Y og håpt på bedre kvalitet i alle ledd, bedre batteri og gamblet på at momsen ikke blir slengt på innen den tid.

Jeg er mest spent på hva som kommer etter SEXY, model S og E(3) er ikke aktuelle for meg, model Y kan være det om den blir stor nok men jeg tviler litt. Men dersom Tesla i det heletatt lager en model X versjon 2 så vil det nok trolig bli min neste bil. Hadde bare Tesla hatt et litt høyere nivå på interiørkvaliteten og ikke så mange småfeil ellers så hadde det ikke vært tvil i det heletatt.

Så ikke et ja/nei svar her, men heller et litt behovsprøvd med en litt avventende holdning til hva som ruller ut fra fabrikken det neste året eller to. Dersom X75D er gjennomtenkt og dekker alle behov og en er redd for hva momsen vil gjøre og ev. budsjett i forhold til det, så er det mer løp og kjøp ja. Bare vit hva du kjøper.

Forresten, det å ikke få stoffseter er faktisk så avgjørende for meg at dersom de ikke får de tilbake så ville jeg ikke kjøpt. Med mindre jeg kunne satt inn tredjepartsseter eller fått trekt opp igjen selv.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA