Hva er det med Tesla fans i forhold til å godta alt?

Startet av Mippen, lørdag 25. mai 2019, klokken 10:28

« forrige - neste »

Lynkjapp

Sitat fra: teslakris på lørdag 25. mai 2019, klokken 12:36
Ingen som påstår at tyske bilprodusenter har gjort alt perfekt. Når det er sagt, er det ingen andre bilprodusenter som har høyere margin på bilene sine enn Tesla. Leste et sted hva Tesla tok i fortjeneste per bil, og det er i mange gangen ift de tyske f.eks. (og resten av bilprodusentene).

Eh, det er da ikke noe rart. Tesla kutter ut hele importørledet og har valgt konstruksjoner som gir god margin. At for eksempel BMW velger å la en stor del av marginen ende opp i lommene på noen ganske så rike importører betyr jo ikke at Tesla tar ut mer margin fra bilkjøperne. Det betyr bare at de beholder den marginen selv isteden for å søle den ut langs veien fra kunden til produsenten.

Softblue

Når man ser på resultatet på driften til Tesla og aksjekursen, så er det vel mer sannsynlig at bilene selges med tap, enn at de har en stor margin på salget?
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

Stikkkontakt

Sitat fra: Lynkjapp på lørdag 25. mai 2019, klokken 13:11
Sitat fra: teslakris på lørdag 25. mai 2019, klokken 12:36
Ingen som påstår at tyske bilprodusenter har gjort alt perfekt. Når det er sagt, er det ingen andre bilprodusenter som har høyere margin på bilene sine enn Tesla. Leste et sted hva Tesla tok i fortjeneste per bil, og det er i mange gangen ift de tyske f.eks. (og resten av bilprodusentene).

Eh, det er da ikke noe rart. Tesla kutter ut hele importørledet og har valgt konstruksjoner som gir god margin. At for eksempel BMW velger å la en stor del av marginen ende opp i lommene på noen ganske så rike importører betyr jo ikke at Tesla tar ut mer margin fra bilkjøperne. Det betyr bare at de beholder den marginen selv isteden for å søle den ut langs veien fra kunden til produsenten.

Nå er jeg ikke helt trygg på hva du legger i ordet "margin"
TSLA har kun hatt en ørliten fortjeneste på bunnlinjen inntil nå, så det er vanskelig å si.
Porsche leverer år etter år 15-20% av omsetningen på bunnlinja. Da kan vi bare tenke oss hva differansen er mellom direkte prodkost og salgspris. I Porsche sine tall ligger også det at volummodellene(Macan og Cayenne) har et mye lavere prosentvis bidrag pr bil enn f.eks 911.
I Porsche sine tall ligger også enorme utviklingskostnader i ny og alternativ teknologi. Les:elektrifisering

noto

Rart å sammenligne direkte utsalgsprisene mellom fossilbiler (f.eks. BMW) mot elbiler (f.eks. Tesla) som det ble gjort lengre oppe i tråden her.

Hvis fossilbilen inkluderte drivstoff til tredjeparten av prisen eller mindre for hele bilens levetid uansett kjørelengde ville sammenligningen vært rimelig.

For en snittbil er den fordelen verd rundt 100k 2019-kroner.

Selv om vi ikke har langt nok erfaringsgrunnlag ennå er det ganske trygt å anta at elbilen gjennomsnittlig også vil pådra seg mindre verkstedsutgifter over sin levetid og at den vil ha større restverdi når den skrotes pga mulighet for gjenbruk av batteri til andre formål.

DagfinnN

Tydelig at trådstarter har behov for å velte sin frustrasjon over på andre. Klarer ikke å se annet motiv når han selv ikke har Tesla.
Jeg er en normalt kritisk person og har lest om ting som man kan klage på Tesla for, men aldri opplevd noe annet en positivisme selv. Det er nok alt for mange som kun referer til hva andre ha opplevd.
Det som er faktum er at Tesla utfordrer en trilliardindustri og man må forvente angrep fra alle hold. Tviler på at det er et annet bilmerke som får så mye tyn som Tesla.
Men tilbake til trådens tema: Det er en muligens en store skare Teslaeiere som er fornøyd selv om de har opplevd småting. Hva sier det om Tesla? Det må være noe med bilen som trigger folk og gjør de entusiastiske. Dette er noe å tenke over.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

advale

Sitat fra: Lynkjapp på lørdag 25. mai 2019, klokken 12:05
Hvis jeg hadde vunnet en premie i et lotteri hvor jeg fikk valget mellom å kjøre og leve med (ikke eie eller kunne selge) enten en ny Rolls-Royce eller en ny Model 3 i fem år så ville jeg ha valgt Model 3. Eksos føles så fullstendig meningsløst når det finnes alternativer at det ikke veier opp for ekstra komfort og "status".

Der tror jeg du trakk spikeren i kista. (kritiske) Folk tenker Tesla som en vanlig bil. MEN det er en elbil!

Så hva er alternativene når du står der og skal kjøpe en Tesla vs andre ELBILER? De som er kritiske bør tenke litt over det. Og lurer hvorfor Tesla er en "kjæledegge" og hvorfor folk godtar sånne feil og mangler(vel og merke på noe få det gjelder). 

Ja andre bilprodusenter har kommet lengre på finish og produksjonsbiten(flere tiårs forsprang så de bør være det), mens Tesla er lengst fremme, med god margin, på hva en ELBIL/fremtidsbil skal være.

Folk har godtatt i flere år at ELBILER kun går 100-150km på vinteren og stå flere timer til lading. Er det rart folk blir glad i Tesla da...?

Larmod3

Nå er jeg en teslanoob som sitter å venter på min første Tesla, og har således ikke så mye erfaring med hverken servicen dems eller kvaliteten jevnt over. Men en ting har jeg lagt merke til etter jeg bestilte meg bilen. Det er utrolig mange, gjerne litt aldrende menn som har et enormt behov for å snakke ned Tesla, og hvor dumt det er å kjøpe biler fra de. De er konkurs neste uke, de detter fra hverandre når du kjører, og bare idioter som kjører Tesla osv, er typiske kommentarer jeg får høre.

Jeg har lagt merke til et par som jevnt over forsvarer Tesla uansett hva det er, men jeg vil påstå det er langt flere som føler en grunn til å disse Tesla enn som forsvarer de. Og de som gjerne klager høyest er de som når man spør om de har prøvd en Tesla, kommer med at de vil aldri sette sine ben i en. Så her er det minst like ille på begge sider.
TM3 LR AWD
Bærum

Disqusor

Det er totaliteten....

- Model S
- Model X
- Model 3
- Model Y
- Roadster
- Semi
- Gigafactory 1, 2, 3
- Sun Panels
- Powerwall
- Space X
- Et gigantisk ladenettverk står klart !
- Tunnelselskapet

Så til totaliteten, sjekkd ette så skjønner du med av "konseptet", rimelig genuint !

Munro & Associates finish Tesla Model 3 teardown, come away impressed

Munro & Associates finish Tesla Model 3 teardown, come away impressed
30 % profit margin, and over !!!

Ingen andre elbilerprodusenter oppnår noe som er i nærheten !!!
Sandy Munro admits that he has to "eat some crow" and believes that the Model 3 is indeed a profitable vehicle
https://www.cnet.com/roadshow/news/2018-tesla-model-3-munro-associates-profitable/

Så til Youtube med informasjon som er mildt sagt langt langt over det mange til nå har "trodd".
Printkortet til computeren blir feks sammenlignet med det jagerflyet F35 har !!!

"It´s out of this world, a symphony of engineering".....

https://www.youtube.com/watch?v=pAS-yjWj9DY&feature=youtu.be

Elbil fundamentalist

Tror de fleste som ikke får oppfylt forventningene sine med å kjøpe Tesla ligger i at man har feil forventninger på hvor verdien er lagt ned i produktet man kjøper. Dessuten er det langt flere førstegangs kjøpere av fabrikk nye biler som kjøper Tesla i forhold til andre merker. Kan da fort være litt "høye på seg selv" som "ultraviktig kunde" hvor "kunden har alltid rett" blir litt overproporsjonalt.

Sitat fra tidligere innlegg av meg:
"Kjøper man Tesla, kjøper man altså en dyr bil fra den yngste bilprodusenten i verden med teknologi ingen enda klarer å matche. Det er det man betaler for. Om man vil ha utsøkt finish og håndsydd kalveskinn i vaffelmønster, bør man legge pengene i det og heller vurdere en Bentley for å sette det på spissen. Om man er allergisk mot panel gaps, appelsinhud finish enkelte steder i lakken og ikke er tykkhudet nok til finne seg i litt ventetid på verksted, bør man heller vurdere en annen bil, da sjansen er stor for at du kanskje må/ønsker å utbedre ett par tre ting på bilen de første par årene."
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

18650

Å gå fra nisjeprodusent til produsent for massemarkedet krever at man leverer kvalitet og kundeservice. Kundene er ikke lenger like tilgivende og beleste på produktet (les: ikke lenger bare dedikerte fans).

Å trekke likhetstrekk mellom Apple og Tesla er for meg - i beste fall - unøyaktig. Selv om begge er SW-firmaer først og fremst, lager Apple «bare» mobiltelefoner. Å være bilprodusent er «a whole different ballgame». Selv om det selges mange mobiltelefoner over nett direkte fra Apple.com, benytter Apple seg fortsatt i stor grad av et eksisterende - og fungerende - forhandlernettverk som vet å drive kundeservice (fordi med dårlig rating på Google er man ferdig). Personlig mener jeg det er her Tesla har begått sin aller største feilvurdering - en de er nødt til å endre. Noe jeg har erfart direkte som kortvarig Tesla-eier. Ved å desentralisere alt ansvar, slik at «butikken» kun blir en «skrankeansatt» med null beslutningsmyndighet, vil de komme ekstremt uheldig ut ved reklamasjonssaker og kvalitetsproblemer. Det siste har det dessverre vært mye av.

Jeg mener at skal Tesla overleve som masseprodusent på sikt, er de nødt til å ta tak i de lokale servicesentrene og gi disse større beslutningsmyndighet. Bare da kan servicenivået bli bedre. Det trenger de for at kunden skal komme tilbake og snakke positivt om produktet.

Olemann

Er selv i ferd med å skaffe min 1. Tesla etter 6 andre elbiler de siste snart 10 årene.  Etter noen timer i Model3 vet jeg allerede nå at det er mye jeg i dag har på min Kia eNiro jeg kommer til å savne.

Man trenger ikke gå til Bentley for å slippe blikk-klang når dørene lukkes, få varme i rattet, få ekte skinn i setene, ventilasjon i setene eller et baksete der man slipper sitte med ørene mellom knærne om man er lang - for å  sette det på spissen.  Det holder med en Kia eNiro.

Men, jeg trenger hengerfeste og betaler en del mer og får en bil som har noe lenger rekkevidde (også om vinter håper jeg, på tross av mangel på varmepumpe) og AWD.   
Dynamiske kjøreegenskaper er i en annen klasse i TM3, samt design og SC nettverket.

Tesla fanboy blir jeg kanskje, men i så fall en utgave som utmerket godt vet at andre biler er bedre på mye.  2 tanker i hodet samtidig har alltid vært et ideal for meg.

noto

Ikke påfallende blikk-klang i de Model 3-dørene jeg har prøvd. Teslas «skinn» er vel like bra som ekte skinn. Sittehøyden bak er det vanskelig å gjøre noe med hvis du vil ha en lav elbil med lav koeffisient. Model Y fikser det problemet. Varme i rattet og ventilerte seter kan sikkert være kjekt å ha dog.

turfsurf

Sitat fra: Olemann på lørdag 25. mai 2019, klokken 18:07
2 tanker i hodet samtidig har alltid vært et ideal for meg.
Dette. Det er her TS går i baret synes jeg. Verden er ikke enten/eller. Det er mange Tesla eiere som velger å ha ett balansert syn, men til syvende og sist synes at Tesla gir den beste totalpakken.

Opplevelse av service vil være individuell, men etter å ha vært kunde av VAG, BMW, Citroen og Tesla så har jeg hatt i snitt mye bedre service fra Tesla enn fra de andre. Samtidig skal det sies at jeg og har vært mere i kontakt med serviceorganisasjonen til Tesla enn de andre tilsammen.

Og når det gjelder å gi Tesla mere slakk, hvorfor ikke? Jeg mener ikke at man ikke skal holde de til en høy standard, men de er den eneste bilfabrikanten jeg vet om som har ett uttalt mål om å elektrifisere bilparken. Det er verdt mye slakk for min del. Får en sur smak i munnen med tanke på å kjøpe bil fra VAG m.m.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

JorEl

Sitat fra: Softblue på lørdag 25. mai 2019, klokken 13:23
Når man ser på resultatet på driften til Tesla og aksjekursen, så er det vel mer sannsynlig at bilene selges med tap, enn at de har en stor margin på salget?
Om Tesla selger med tap, så er dette godt nytt for kundene. Mye for pengene da gitt :D
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

JorEl

Når man kjøper en Tesla, støtter man en god sak! Verden trenger litt mindre forurensing.
Dessuten er det et herlig ballespark :) til alle som jobber i mot en bedre verden.
Ingen har gått til krig for å sikre seg mineraler til elbiler.  Det er store krefter Tesla kjemper mot.
Ta f.eks VAG-skandalen, ja de jukset. Alle har visst at bensin og diesel biler, bruker mer drivstoff enn de har oppgitt. Dermed har de forbrent mer drivstoff, og skitnet til naturen mer. Men det tok sin tid før man kunne bli enige om at noe måtte gjøres. Her var det med andre ord, sikkert alle med å jukset, ikke bare VAG. Bare synd at naturen ikke blir renere fordi noen får bøter eller må i fengsel. Over alt ser vi ting som kunne vært gjort på en bedre måte, da er det herlig å kunne kjøpe seg bil og god samvittighet. Man blir sakte men sikkert litt mer miljøbevisst når man kjører elbil, for det er kun da man egentlig kommer på at det kommer gift og røyk ut av den bilen som kjører forran deg. Det har vært normalt, og normale ting kommer man jo ikke på.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA