Hva er det med Tesla fans i forhold til å godta alt?

Startet av Mippen, lørdag 25. mai 2019, klokken 10:28

« forrige - neste »

Softblue

Sitat fra: JorEl på lørdag 25. mai 2019, klokken 20:31
Sitat fra: Softblue på lørdag 25. mai 2019, klokken 13:23
Når man ser på resultatet på driften til Tesla og aksjekursen, så er det vel mer sannsynlig at bilene selges med tap, enn at de har en stor margin på salget?
Om Tesla selger med tap, så er dette godt nytt for kundene. Mye for pengene da gitt :D
Hadde de hatt 30 % margin på å selge Model 3 (Standard) til $ 35.000,-. så hadde de vel gjort det.
I stedet har de gjort den utilgjengelig, og forsøker å selge de modellene de taper minst på.
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

Spiro

Har ikke tatt meg bry til å lese alle de lange innleggene.

Jeg finner meg ikke i alt fra tesla. Og de småtingene som har vært på min m3p har de ordnet opp i uten å nøle. Veldig fornøyd.

Har en 2.5 år gammal Leaf derimot. Her har lakken flasset av flere plasser rundt alle dørene. Nissan sier det er steinsprut og vil ikke dekke det på garanti. Så ville plutselig ikke bilen lade. 2 mnd venting på å bytte en lademodul. Bremseskiver utslitt på 60k osv.

Jeg forguder ingen merker. Men tesla skårer bedre enn Nissan til nå.
Tesla model 3 performance 2019
Leaf 30kw 2016
Mazda 6 2.2 optimum 2014 solgt

gruffalo

Kanskje på tide med en sticky: "Jeg har ikke Tesla, og vil gjerne forsvare den beslutningen"

:)
E-tron 55 sportback 2022

NegativeElectrode

Tja er vel fanboy, men kanskje ikke som en BMW/Audi fanboy. Jeg er fan av hva Teslas mission, og produktene er jo  det de både leverer og virkemidlene som for å oppnå målene de har satt seg. Hvis ikke Tesla lykkes så føles det som om det er umulig å komme ut av denne hengemyra av en oil addiction vi er i.

Jeg har hatt min del av problemer med min tidligere Model S, men alltid fått god service av Tesla. Det meste tatt på garanti. Jeg har kommet langt med å bare spørre hva som kan være feilen, hvor Tesla har tatt ansvar, utover det jeg ville forventet. Sammenlignet med andre forhandler/merker så har det ihvertfall vært en mye mer behagelig.

Informasjon ved utlevering kunne nok vært bedre. Prisjusteringer virker ikke alltid gjennomtenkt. Disse tingene er noe man opplever før man blir eier, og absolutt noe de kan forbedre seg på. Kvartalsrushene de kjører er nok ikke positivt for kvalitet, og gir nok unødvendig mange negative opplevelser og logistikk- og kvalitetsproblemer.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019 (solgt)
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Strøm Tycoon

Sitat fra: JorEl på lørdag 25. mai 2019, klokken 21:28
Når man kjøper en Tesla, støtter man en god sak! Verden trenger litt mindre forurensing.

Man støtter saken enda bedre med å kjøpe en elbil som ikke må på service for alt mulig rart. Min Model 3 må få nylakkert 3 av 4 dører før bilen har kommet ut av døra. Det er IKKE miljøvennlig.

Klykken

Har hatt vår S i snart et år nå, og hadde driftsstans allerede første dagen som eier. Bilen døde etter vask, rett før vi skulle på bilferie, og viste bare et nummer på skjermen. Ringte og fortalte ståa og tenkte ferieturen gikk i dass - 3 timer senere hadde vi bil igjen. Dette var på en søndag, midt i fellesferien i fjor. Fikk riktignok en fossilbil fra Hertz i tilsvarende størrelse (VW Passat), men til gjengjeld - Tesla betalte ALT så lenge vi hadde kvittering på utgiftene. Vår S ble tatt med til nærmeste SC og fikk full oppfølging hele veien. 3-4 uker senere var bilen vår ship shape igjen, og i mellomtiden hadde de invitert oss til å skifte ut Hertz-bilen til en S (P100D for å være spesifikk).

Til sammenligning hadde vi trøbbel med vår i3, hvor dørlåsen ikke fungerte og bilen ville ikke la seg åpne fra førersiden. Ringte BMW Road Side assistance, og de ba meg møte opp på et bestemt sted for at de skulle plukke opp bilen vår. De satte ikke igjen lånebil, men jeg kunne få en hvis jeg kom meg til servicestedet og hentet der, hvilket jeg gjorde. En Suzuki Swift, hvor vi måtte betale alt av drivstoff og bompasseringer selv. Den måtte også leveres tilbake med full tank.
Den andre gangen det ble trøbbel med i3en, hvor rattstammen var løs, måtte vi kjøre med løst ratt til service hvor de sa at "en slik type feil ikke kvalifiserer til en lånebil". Endskapen der ble en tapt arbeidsdag med dertil taxiutgifter.

Har ellers hatt litt småtterier som har måttet blitt fikset mellom servicer på Teslaen, og har alltid fått fikset dette innenfor rimelig tid og uten krangel. Alltid med lånebil, og alltid med et smil og gode tilbakemeldinger og oppfølging fra SC.

Det skrives så mye dritt om Tesla, ventetider, dårlig kvalitet etc., at jeg var meget skeptisk i en lang periode før vi tok steget og kjøpte. Tenkte jo at all negativiteten ikke kunne stemme i og med at det var så mange av disse på veiene i nærområdet. Kom i prat med flere etter hvert, som sa det var den beste bilen de hadde eid, selv om det var litt småprakk i ny og ned.

Som eier nå vil jeg understreke at jeg på ingen vis ikke angrer. Bilen ER den beste bilen jeg har eid og kjørt, og vil uten tvil kjøpe ny ved neste korsvei. Samboer er tilogmed blitt interessert i bil.

MEN, jeg farer ikke rundt som en misjonær og prøver å omvende folk fra sine fossilbiler likevel og respekterer andres valg og skepsis. Jeg er ærlig på dette med rekkevidde, ladetid og det at det ER småprakk. Og at reparasjoner utenfor garantitid og det som ikke dekkes av garanti VIL ta et stort innhogg i lommeboka, for det er i utgangspunktet en kostbar bil.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

P85D

Utfordringen her er vel at vi med Tesla har ett forum og grupper med mye aktivitet og faktisk ganske god (negativ) mediedekning fra forum og grupper.

Jeg har selv eid mange biler, nye og gamle, har jo mange venner med biler, nye og gamle.

Når jeg hører historiene fra mine venners erfaringer og ser på mine egne erfaringer fra tidligere med andre merker (Mercedes, BMW, Audi, Ford, ...) kjenner jeg ikke en eneste person som har hatt uproblematisk bil, selv fra ny.

Jeg kjøpte ny Subaru en gang i tiden, rett på verksted for å bytte A/C-kompressoren etter en liten stund. En venn kjøpte ny Mercedes GLC hybrid for 1 år siden. Den har vært på verksted 12 ganger i løpet av 1 år. En kompis kjøpe ny Audi, bare problemer. Porsche Cayenne med skrangleyder de ikke fant..

Listen er lang.
Jeg har selv hatt Tesla S og 3 siden 2015 og jeg har aldri hatt bil med mindre problemer.

Så, hvorfor kommer ikke informasjonen om alle de andre dårlige opplevelsene med andre merker ut i media? Ikke vet jeg, men Tesla er populære nyheter og da kommer det også mye ut til alle.
MODEL 3 DUAL MOTOR
MODEL S P85DL

Autowinder

P85D, helt enig, det er som du sier, mye nedsnakk om Tesla.
Jeg har hatt Civic som rustet gjennom lakken etter 1 år, Mercedes B-klasse som rustet etter 3 år, Audi A3 hvor DSG med tørrclutch ble byttet etter 2 år og girkassen året etter, Golf Stv hvor DSG-tørrclutchen ble byttet etter 1 år, Audi A6 Q ble levert med brudd på elektriske ledninger og sikringen røk hver gang bagasjerumsdøra ble åpnet, og senere ble coil, rotasjonsmåler, vinduspussermotor og sinkslipp utbedret. i3'n var det vel ikke noen direkte feil med så vidt jeg husker. De andre 11 bilene jeg har hatt hadde også småfeil og mangler, uten at jeg noterte spesielt hva det var. Jo forresten, eUp'en ble levert med lekkasje i frontruta, det rant vann inn første natten :D
TMY 2025 LR AWD • BMW i3 2022 120ah FC

TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL INNLEVERING, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Ingeniøren

Tror ikke så mye på at Elon vil redde verden. Han kjøre Apple lignende lanseringer der han bruke halve prekenen, for det er det del ligner mest på, på hvordan han skal redde verden.  Samtidig velter han seg i luksus og eiendommer, fossilbiler, raketter og flyr verden rundt i egen jet. Det er ikke slik man redder verden i mitt hode. Da skal man handle som man prediker.

Tror dere fans blir lurt hele gjengen. Skal man redde verden bør man kjøre minst mulig bil og ikke bygge ut et verdenomspennende nettverk med tildels gratis bruk. Strøm er slett ikke ren alle steder.

https://www.youtube.com/watch?v=f_ZgovIpdGA

2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

arthur

Sitat fra: Autowinder på mandag 27. mai 2019, klokken 11:17
P85D, helt enig, det er som du sier, mye nedsnakk om Tesla.
Jeg har hatt Civic som rustet gjennom lakken etter 1 år,

Jøss, hvordan klarte du det? Solgte nettopp en Civic som var så godt som rustfri til tross for tolv år gammel og ingen form for rustbehandling de siste syv årene, min eiertid.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

P85D

hehe.. det er mange rare mennesker der ute og her.

Det virker som noen tror at alle som kjøper Tesla er "Teslafans".
Det finnes sikkert noen av dem.

Jeg for min del har kjøpt Tesla 2 ganger fordi her i avgifts norge er det økonomisk uforsvarlig å pendle inn til Oslo med noe annet enn elbil. Og, hva annet enn Tesla er det som gir en elbil som faktisk funker på langtur, går bra og kan brukes til hverdags?

Konkurrentene er på vei, men for meg er det primært ladenettverk og ytelse som gjør at jeg velger Tesla nok en gang.

Skal forresten til Nurburgring for å teste TM3P på langtur, autobahn og ringen. Jeg vet ikke om noen alternative elbiler som ville kunne fullført den oppgaven på samme måte.

Slutt gjerne med det "Teslafan" pratet. Det blir bare barnslig og useriøst.
MODEL 3 DUAL MOTOR
MODEL S P85DL

DagfinnN

Sitat fra: P85D på tirsdag 28. mai 2019, klokken 07:26
Slutt gjerne med det "Teslafan" pratet. Det blir bare barnslig og useriøst.
"Teslafan" ordet kommer fra motstandere når de slipper opp for vettuge argumenter. Typisk barnslig oppførsel. Har satt i mange sammenhenger at når noen diskuterer og ikke lenger finner gode argumenter, så kommer banneordene.
Det er vel slik folk som sørger for at barn får juling fordi mamma'en er ordfører og stemmer for en bompengepakke....
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

RuneW

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 28. mai 2019, klokken 07:10
Tror ikke så mye på at Elon vil redde verden. Han kjøre Apple lignende lanseringer der han bruke halve prekenen, for det er det del ligner mest på, på hvordan han skal redde verden.  Samtidig velter han seg i luksus og eiendommer, fossilbiler, raketter og flyr verden rundt i egen jet. Det er ikke slik man redder verden i mitt hode. Da skal man handle som man prediker.

Og sånne som deg sin innsats for å redde verden er å gå inn på forumdelen til et bilmerke og mennesker du ikke liker og skrive dritt?

Nice...

Burde du ikke ha brukt tiden til å plukke opp plast eller noe?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Øyvind.h

Ettersom det er veldig vanskelig å endre folks vaner er det letteste veien til reduserte utslipp å tilby alternativer som dekker samme behov, men som forurenser mindre.

De som kun tenker miljø selger naturligvis bilen, flytter til en energieffektiv bolig med gang/sykkelavstand til jobb og kutter alle flyreiser. Det er tross alt ikke bærekraftig at alle skal ha sin egen privatbil, stor hus, hytte og diverse feriereiser. Eller, det går bra så lenge bare en liten andel av jordens befolkning gjør det.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 28. mai 2019, klokken 07:10
Tror dere fans blir lurt hele gjengen. Skal man redde verden bør man kjøre minst mulig bil og ikke bygge ut et verdenomspennende nettverk med tildels gratis bruk.
Ja, selvfølgelig er han ikke opptatt av miljøet. Den beste investeringen man kan gjøre med pengene sine er jo å investere i ett oppstart elbilselskap. Og spytte inn absolutt alt av formuen sin så man må bo hos venner.

Selvfølgelig, det ville jeg gjort hvis jeg hadde solgt PayPal og...

Tipper det EM har bidratt med i.f.h.t. å bidra til elbilrevolusjonen kompenserer lett for hans personlige forbruk.

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA