kansellert kia niro

Startet av xerxes, tor 09. mai 2019, kl. 15:31

« forrige - neste »

xerxes

da var min offisielt kansellert (plass ca 500). håper noen får glede av å rykke fram litt.

begynte å tvile på at det er noe særlig penger i å flippe denne for en stund siden, og nå er det jo kommet model 3 til 360 000 med hengerfestevalg til 8500 kr... mens kia og bos virker å fortsatt (!) være usikre på om henger blir noen realitet. prisen på niro  burde kanskje også være litt lavere enn model 3 SR+ RWD som fås til rundt 350 000(?)?

det niro har gående for seg nå er jo suv faktoren som er praktisk å gå inn i. synd med suikkerheten ang hengerfeste, og prisen som etter mik mening trenger en justering ala opel bolt. model y blir en tøff konkurrent i 2020 med pris 10% høyere enn model 3. tesla tenker volum. jeg er litt sint på kia som valgte å melke markedet når de så hvor godt hyundai solgte med sin minisuv. det hadde vært kulere om de volumproduserte niro til rundt 350 000 inkl alt som understellsbehamdling, lyddemping, osv, og ikke solgte så dyre dekk.

de ligger også litt bak tesla på software, skjermer, lydsystem, lademuligheter, mangel på firehjulstrekk og hengerfeste. nå må dere komme med noe nytt, praktisk og prisgunstig kia og hyundai!

Shagma

For ikke å nevne leveringsusikkerheten man må leve med som potensiell KIA kunde. Der har man en mindre bekymring som Tesla kjøper.

xyzzy

Sitat fra: xerxes på tor 09. mai 2019, kl. 15:31
da var min offisielt kansellert (plass ca 500). håper noen får glede av å rykke fram litt.

begynte å tvile på at det er noe særlig penger i å flippe denne for en stund siden, og nå er det jo kommet model 3 til 360 000 med hengerfestevalg til 8500 kr... mens kia og bos virker å fortsatt (!) være usikre på om henger blir noen realitet. prisen på niro  burde kanskje også være litt lavere enn model 3 SR+ RWD som fås til rundt 350 000(?)?

det niro har gående for seg nå er jo suv faktoren som er praktisk å gå inn i. synd med suikkerheten ang hengerfeste, og prisen som etter mik mening trenger en justering ala opel bolt. model y blir en tøff konkurrent i 2020 med pris 10% høyere enn model 3. tesla tenker volum. jeg er litt sint på kia som valgte å melke markedet når de så hvor godt hyundai solgte med sin minisuv. det hadde vært kulere om de volumproduserte niro til rundt 350 000 inkl alt som understellsbehamdling, lyddemping, osv, og ikke solgte så dyre dekk.

de ligger også litt bak tesla på software, skjermer, lydsystem, lademuligheter, mangel på firehjulstrekk og hengerfeste. nå må dere komme med noe nytt, praktisk og prisgunstig kia og hyundai!

Kia ligger foran på dashbord, interiørmaterialkvalitet, infotainmentsystem, byggekvalitet, service, formfaktor.

Jeg ville mye heller hatt en Niro enn TM3, men å ikke levere biler er jo helt håpløst. Pluss at appen burde vært på plass allerede.

Øyvind.h

Foran på dashbord? Det er preferanse.
Materialkvalitet? Tja. Vet hvilken jeg synes ser mest eksklusiv ut, men kan ta feil. (obs:jeg vurderer eqc foran Model Y nå fordi jeg føler Model 3/Y er litt for minimalistisk.)
Infotainment? Det må være en spøk. Kia ligger laaaangt bak.
Byggekvalitet? Model 3 virker å ha få problemer, men sluttkontroll på fabrikk virker ikke god nok. Har sett misfornøyde kunder hos Kia også som har oppdaget riper og skader. Men Kia har håndtert det bedre og raskere.
Formfaktor - preferanse. Jeg ville foretrukket Kias hatch fremfor Model 3 sedan. Men med hengerfeste hjelper det veldig mtp å få med store ting. Og karosseriet gir meget lav luftmotstand og dermed lavt forbruk.
Så kan vi se videre på 4wd, ytelser, ladenettverk, app osv.

Når det er sagt - Hadde Kia levert raskt og tilbudt hengerfeste hadde jeg hatt en i dag.
Xpeng G6 AWD Performance

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2023, VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

xyzzy

Sitat fra: Øyvind.h på fre 10. mai 2019, kl. 09:19
Materialkvalitet? Tja. Vet hvilken jeg synes ser mest eksklusiv ut, men kan ta feil. (obs:jeg vurderer eqc foran Model Y nå fordi jeg føler Model 3/Y er litt for minimalistisk.)
Byggekvalitet? Model 3 virker å ha få problemer, men sluttkontroll på fabrikk virker ikke god nok. Har sett misfornøyde kunder hos Kia også som har oppdaget riper og skader. Men Kia har håndtert det bedre og raskere.
Formfaktor - preferanse. Jeg ville foretrukket Kias hatch fremfor Model 3 sedan. Men med hengerfeste hjelper det veldig mtp å få med store ting. Og karosseriet gir meget lav luftmotstand og dermed lavt forbruk.

Når det er sagt - Hadde Kia levert raskt og tilbudt hengerfeste hadde jeg hatt en i dag.

At de er foran på dashbord er vel ikke bare preferanse, Kia vinner på walkover - TM3 kuttet det bort for å spare noen dollar, sammen med betjeningsknappene.

Materialene i TM3 er også først og fremst billige - det er skai/syntetisk lær, mens det er ekte skinn i e-niro.

Infotainment - TM3 mangler grunnleggende funksjonalitet (Apple CarPlay, Android Auto).

Med byggekvalitet tenker jeg på panel gaps, maling etc.

TM3 har mange fine egenskaper også, først og fremst at den er billig og tilgjengelig. I tillegg har den app,  et veldig godt ladenettverk i tillegg til at den kan lade overalt e-Niro kan, og den kan leveres firehjulsdrift.

geear

Sitat fra: xyzzy på fre 10. mai 2019, kl. 09:14
Sitat fra: xerxes på tor 09. mai 2019, kl. 15:31

Kia ligger foran på dashbord, interiørmaterialkvalitet, infotainmentsystem, byggekvalitet, service, formfaktor.

Jeg ville mye heller hatt en Niro enn TM3, men å ikke levere biler er jo helt håpløst. Pluss at appen burde vært på plass allerede.
Nå har Øyvind.h svart omtrent det samme som jeg mener, men siden jeg har både e-Niro, og Model X, og foreldrene mine har Model 3 Performance, så føler jeg for å kommentere:

Dashbord - Plastic fantastic i Kia, oppleves mer eksklusivt i både X og 3. Ser også tydelig at e-Niro bare er en påklattet fossilbil når man ser at de har lagt "EV"-knappen (hurtigknapp for EV-meny) på en "ledig" plass nede på klimapanelet.

Infotainment - Kia har Apple carplay, men for egen del, så vil foretrekker jeg Tesla sin løsning med integrert streaming/spotify etc. med god margin. Hvorfor måtte plugge inn en dum telefon om man kan slippe? Så skal du inn og ut av bilen, så må du plugge inn og ut, starte det på ny, bare mas hele carplay! Men for all del, skjønner at Carplay er viktig for noen, men bortsett fra det så er Niroen milevis bak, for ikke å glemme ryggekameraet fra 19-pil og bue.

Byggekvalitet - Her tror jeg heller vi snakker om QA-kontroll - som fortsatt er for dårlig hos Tesla, med typiske lakk eller limefeil. Bilene er godt sammenskrudd. Forøvrig var det lakkfeil på e-Niroen vår også, men Kia-eiere flest går neppe like nøye over bilene som Tesla-eiere.

Service - Svært ulikt opplevd fra sted til sted, men personlig har jeg ikke hatt noe bilmerke hvor jeg har fått BEDRE service enn hos Tesla, elsker smidigheten med ferdig PDF-rapport på mail FØR man henter bilen, med full anledning til å lese alt de har gjort og brukt av deler, samt åpenhet rundt kost. Servicesenteret mitt (Sandnes) svarer også alltid på mail etter få timer, som regel samme dag. Det negative har vært lang ventetid på time, men ved siste bestilling var de nede i 14 dagers ventetid. Og mens jeg skrev dette, ble jeg oppringt av Tesla fordi jeg har time over helga, og gjennomgikk punktene de skal se på, om det var noe annet, lånebil eller kjøres til jobb, etc. Har aldri opplevd slikt med andre merker. Helt mega.

Formfaktor - Personlig foretrekker jeg å sitte lavt, men sedan har klare begrensninger, så for praktikalitet er utvilsomt e-Niro bedre, men den er ikke topp den heller. Jentungen på tre sitter i bakovervendt sete med base, og det er ikke lett å smøye henne inn i det setet uten å dunke henne i toppen av dørkarmen på Kiaen. Sannsynligvis er vi bare bortskjemt i Model X, hvor det er "evig" med takhøyde.

Øyvind.h

Sitat fra: xyzzy på fre 10. mai 2019, kl. 12:56
At de er foran på dashbord er vel ikke bare preferanse, Kia vinner på walkover - TM3 kuttet det bort for å spare noen dollar, sammen med betjeningsknappene.

Materialene i TM3 er også først og fremst billige - det er skai/syntetisk lær, mens det er ekte skinn i e-niro.

Infotainment - TM3 mangler grunnleggende funksjonalitet (Apple CarPlay, Android Auto).

Med byggekvalitet tenker jeg på panel gaps, maling etc.

TM3 har mange fine egenskaper også, først og fremst at den er billig og tilgjengelig. I tillegg har den app,  et veldig godt ladenettverk i tillegg til at den kan lade overalt e-Niro kan, og den kan leveres firehjulsdrift.
Walkover faktisk. Det handler om preferanser. Noen er maksimalistiske, andre minimalistiske. Å hevde så bastant at det ene er "bedre" og "for å kutte noen dollar" er det vanskelig å fortsette en diskusjon med...

Jeg skulle gjerne hatt carplay (eller det heter vel ikke det til Android), men litt usikker på om jeg vil gidde å bruke det når alt jeg trenger er integrert. Google maps, Spotify, nettradio osv. Alt er ferdig på plass og integrert. Det blir jo litt som å koble mobilen til tv`en. Til alt overmål med kabel. Kia er laangt unna Model 3 på infotainment. Har du eksempelvis kikket på bilde fra ryggekamera side om side i bilene?
Carplay opplegget blir som Apple TV. Et plaster på manglende integrerte gode funksjoner.

Men tror jeg melder meg helt ut her nå. Jeg skal hverken ha eNiro eller Model 3. At noen foretrekker eNiro forstår jeg godt. Det er en mer ordinær bil med populær form til en grei pris fra et greit merke med bra service. Høyere å sette seg inn i /gå ut av. Svigers har hatt et par Kia og er fornøyd, primært pga 7 års garanti.
Xpeng G6 AWD Performance

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2023, VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

arthur

Sitat fra: Øyvind.h på fre 10. mai 2019, kl. 09:19

Hva slags skinn er det, fra hvilket dyr eller er det snakk om ekte kunstskinn?

Fansypantsy

Kan man ikke bare være enig om at bil er mye følelser + forskjellig behov. Dette gjør at TM3 kan være riktig for noen og Kia eNiro riktig for andre  ;)

advale

M3 er ment for selvkjøring og den luftventilen som de har laget får andre til å ligne på en dinosaur. I fremtiden tipper jeg alle biler blir seende ut som M3, dvs minst mulig knapper. Pr idag er det en preferanse hva man foretrekker.

At de kutter vekk knappene for å spare penger er riktig i produksjonen, MEN har du tenkt hvor mye det har kostet dem å utvikle sitt OTA update/Infotaiment system etc? VW skal prøve å kopiere det, mens Kia og mange andre tar snarveien for å spare utviklingskostnaden.

Hva gjør Apple Carplay Eller Android Auto bedre enn Tesla sitt infotaiment mener du? Det er stor forskjell på panelene. Du mener det er bedre å måtte pare mobilen til Kia hver gang man skal bruke bilen? Blir som å koble alt manuelt til en CRT skjerm(liten og lavoppløst skjerm på Kia).

Kårepåsporet

Etter at jeg så og prøvde TM3 er jeg helt solgt, jeg synes alt annet er gammeldags og rotete. Skulle tro jeg var nærmere 20 enn 70, men det er faktisk ikke tilfelle

hELgenen

Får inntrykk av at TS ønsket å flippe Kia.
Da er det hyggelig å se at den tid kanskje er forbi. Har aldri synes noe om denne flippingen.

Står faktisk enn på listen,men har ikke sjekket kø.nr pr d.d. Har krysset av for app og hengerfeste,og tviler sterkt om det blir noe orden på dette før 2021

Elektro12

Rart fokus, begge bilene har sine forcer.

e-Niro var flott å kjøre og gir litt med SUV-aktig følelse. Jeg synes den gir god valuta for pengene. Jeg hadde følt meg mye tryggere på kvaliteten i en Kia enn Tesla.

Kunne hatt begge to, men er enig i at det er rart Kia ikke få avklart hengerfeste-spekulasjonene for kundenes del.

Hengerfestet på TM3 er for lite i kapasitet til det meste jeg bruke slikt til så det blir mer en "holder for sykkel", men jeg ser jo at det er passende for mange som trenger det til å frakte hjem en vaskemaskin og noen vedsekker i ny og ne. Kudos til Tesla for å få ting unna kjappere enn "de etablerte" produsentene.

Kårepåsporet

Sitat fra: Elektro12 på søn 12. mai 2019, kl. 07:51
Rart fokus, begge bilene har sine forcer.

e-Niro var flott å kjøre og gir litt med SUV-aktig følelse. Jeg synes den gir god valuta for pengene. Jeg hadde følt meg mye tryggere på kvaliteten i en Kia enn Tesla.

Kunne hatt begge to, men er enig i at det er rart Kia ikke få avklart hengerfeste-spekulasjonene for kundenes del.

Hengerfestet på TM3 er for lite i kapasitet til det meste jeg bruke slikt til så det blir mer en "holder for sykkel", men jeg ser jo at det er passende for mange som trenger det til å frakte hjem en vaskemaskin og noen vedsekker i ny og ne. Kudos til Tesla for å få ting unna kjappere enn "de etablerte" produsentene.

Jeg har en henger med egenvekt 243 kg, så jeg kan laste 667 kg i den, båthengeren har totalvekt 750 kg, men veier langt mindre med den båten vi har, for ikke å snakke om sykler, TM3 kan ha 91 kg på kula, så vi kan ha sykkelstativ pluss to eMTB og to mtb bakpå.
For oss får kapasiteten på hengerfeste om ikke perfekt så veldig mye bedre enn å måtte kjøre gammel fossil når vi feks skal på tur med syklene.

Cral

Sitat fra: advale på lør 11. mai 2019, kl. 18:41
Hva gjør Apple Carplay Eller Android Auto bedre enn Tesla sitt infotaiment mener du? Det er stor forskjell på panelene. Du mener det er bedre å måtte pare mobilen til Kia hver gang man skal bruke bilen? Blir som å koble alt manuelt til en CRT skjerm(liten og lavoppløst skjerm på Kia).

Waze f.eks.

~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA